Dries Depoorter
Mediakunstenaar en digital creative Dries Depoorter studeerde zes jaar electronica aan de VTI Waremgem voor hij in 2009 de overstap maakte naar mediakunst aan de KASK school of arts Gent waar hij in 2015 afstudeerde. Depoorter presenteerde in 2013 in De Brakke Grond zijn eerste interactieve media-installaties aan een internationaal publiek. In 2014 nam hij deel aan het IDFA DocLab. Daarop volgden exposities bij onder andere het Amsterdamse Fiber Festival, Creative Coding Amsterdam, Bozar, Retune festival, Trailerpark I/O, Dutch Design Week, van Abbe Museum, New Technogical Award / Zebrastraat en de uit Japan overgewaaide rommelmarkt vol internet-ish items Yami-ichi Black Market.
Het werk van Dries Depoorter focust zich op de plaats die het internet inneemt in de samenleving en de gevolgen daarvan op gebied van privacy, (online) identiteit en surveillance. Een voorbeeld daarvan is Seattle Crime Cams, een video-installatie waarin hij real-time surveillance combineert met het geluid van live politieradio’s.
“Seattle Crime Cams registreert de locatie van 911-telefoontjes in Seattle (dit is realtime data die door de politie van Seattle beschikbaar wordt gesteld),” legt Depoorter uit. “Nadat de locatie van de beller – en dus ook van het mogelijke plaats delict – is vastgesteld, zoekt de installatie automatisch naar de dichtstbijzijnde openbare online verkeerscamera in de buurt. Ondertussen is de politieradio live over de speakers te horen." [bron: The Creators Project]
Coalitie Film
Dries Depoorter is onderdeel van de coalitie Film die wordt gevormd door EYE, de Filmacademie Amsterdam, het Binger Filmlab en IDFA. Zij begeleiden dit jaar twee talenten. Ook Sibs Shongwe-La Mer is onderdeel van de coalitie Film. De coalitie prijst “zijn uitgesproken talent voor het samenstellen van breed toegankelijke foto's en real time video streams, die de aandacht vestigen op privacy issues in openbare ruimtes door het gebruik van (social) media”.