VERS Film en TV

Film
Aangevraagd: € 12.302
Toegekend: € 0

Inleiding 

VERS is een organisatie voor nieuw film- en tv-talent. Al bijna dertig jaar biedt zij een netwerk aan nieuwe makers waarmee zij de overbrugging naar de film- en tv-sector wil vergemakkelijken. Ze organiseert events, publiceert een magazine en is gastheer van het jaarlijkse VERS Film Festival, allemaal in het teken van de nieuwe maker. 

In de aankomende jaren wil VERS activiteiten blijven aanbieden aan nieuwe makers in Amsterdam om ervoor te zorgen dat zij hun weg vinden in de ‘jungle’ van film en tv. VERS wil een nieuwe huisstijl ontwikkelen en het ledenaantal laten groeien om aan het eind van de periode weer financieel stabiel te zijn. Daarnaast zoekt ze banden met samenwerkingspartners om VERS verder te integreren in de sector.

VERS Film en TV ontvangt geen meerjarige subsidie binnen het Kunstenplan 2021-2024.

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld  € 12.302 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als onvoldoende.

Vers wil een brug slaan tussen oudere generaties film- en tv-makers, en  generatie Z en millennials door middel van fysieke evenementen. Ze wil een netwerk zijn van jonge makers, een ledenclub voor de creatieve gemeenschap en kennisuitwisseling mogelijk maken. De toegankelijke ruimte die VERS geeft aan nieuwe makers in alle disciplines om elkaar (en elkaars werk) te leren kennen, elkaar te inspireren en te leren over relevante onderwerpen in de industrie is volgens de commissie van relevante waarde. Deze waarde toont volgens de commissie echter geen duidelijke artistieke identiteit of lijn waarmee VERS zich onderscheidt van anderen, met name doordat uit het plan geen onderliggende visie op het vak van filmmaken spreekt en geen heldere artistieke uitgangspunten voor de activiteiten. De activiteiten bestaan uit filmvertoningen, maandelijkse evenementen, informatieve artikelen en een jaarlijks festival. Het plan benoemt dat de bijeenkomsten en borrels soms een thema of specialisatie belichten, zoals duurzaam produceren  Uit het plan spreekt geen artistiek beleid op basis waarvan de keuzes worden gemaakt en invulling aan de activiteiten wordt gegeven. Er worden vooral voornemens genoemd ten aanzien van de activiteiten voor de komende jaren. Voor de filmvertoningen worden bijvoorbeeld geen artistieke selectiecriteria of beoogde filmselecties in het plan benoemd.  VERS wil in de toekomst ook aandacht geven aan XR (VR en AR).  De commissie had graag willen lezen waarom en op welke wijze VERS XR relevant vindt en hoe dit zich vertaalt in het programma. Door de beperkte omschrijvingen mist de commissie zowel concretisering als een duidelijke artistieke kern in de omschreven activiteiten en daarom vindt de commissie de activiteiten ook weinig tot de verbeelding spreken.  

VERS noemt in het plan het succes van de activiteiten van afgelopen jaren. Zo waren events en masterclasses die in samenwerking met partners in de Melkweg werden georganiseerd, uitverkocht. De commissie vindt het positief dat er zo veel belangstelling voor was. Ze vindt de beoordeling van succes enkel op basis van verkoop en deelname echter niet genoeg. Ze mist een reflectie op artistiek-inhoudelijke ervaringen en de wijze waarop die de artistieke keuzes voor de volgende periode beïnvloeden. In het plan wordt niet toegelicht hoe het plan voor de komende jaren zich verhoudt tot de bestaande, eerdere activiteiten. 

VERS wil zowel autodidacten als makers die aan een vakopleiding hebben gestudeerd een netwerk en mogelijkheid tot kennisuitwisseling bieden. Dit doet zij onder andere door middel van gesprekken, netwerkborrels, workshops, filmvertoningen en feesten die een broedplaats van creativiteit en innovatie moeten vormen. De commissie vindt dat VERS hiermee duidelijk maakt wat ze teweeg wil brengen bij de beoogde deelnemers. De activiteiten sluiten hierop aan en zijn aansprekend voor de deelnemers. Ze mist hierin echter de inhoudelijke impact die VERS wil maken op zowel deelnemers als publiek. Zo is niet duidelijk welke diepgang er tot stand komt door de genoemde activiteiten, wat het netwerk betekent en welke artistieke impact op de deelnemers beoogd wordt met de activiteiten. Het plant toont geen inhoudelijke verbinding die voortkomt uit de samenwerking met filmopleidingen en filmfestivals. De commissie vindt Amsterdam, als plek waar een groot deel van de filmindustrie gevestigd is, een logische keuze voor VERS. Ze wil jonge, nieuwe film- en tv-makers in Amsterdam met elkaar verbinden en begeleiden en een solide infrastructuur bieden. Dat vindt de commissie een mooi streven voor een duidelijk afgebakende groep. Ze leest in het plan echter niet wat VERS daarmee teweeg wil brengen voor de bewoners van Amsterdam of in de buurten waar de activiteiten plaatsvinden. De commissie is niet overtuigd dat de activiteiten voldoende aansprekend zijn voor publiek en stad.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als zwak.

De commissie vindt dat uit het plan geen duidelijke visie spreekt op het bereik in de stad.  VERS richt zich op jonge film- en tv-makers, en beschrijft haar bereik daarbij als aanzienlijk, al geeft ze aan dat het aantal lidmaatschappen terugloopt. De commissie  ziet dat VERS een vaste achterban heeft waaruit blijkt dat ze jonge film- en tv-makers bereikt en hun een netwerk verschaft. Deze doelgroep van bezoekers en deelnemers is zeer generiek beschreven, zonder verdere afbakening, specificatie of analyse. Daarom is het voor de commissie niet duidelijk welke bezoekers specifiek op de diverse activiteiten afkomen en of de gekozen doelgroepen logisch aansluiten op de activiteiten. Wel is duidelijk dat VERS zich in het bijzonder op de nieuwe maker wil richten die deel uitmaakt van generatie Z. De keuze voor de generatie Z-doelgroep vindt de commissie helder gemotiveerd vanuit de kloof die er volgens VERS tussen hen en de bestaande tv-filmgeneratie van 45+ bestaat. VERS wil deze kloof overbruggen door fysieke bijeenkomsten te organiseren. In het plan is een beschrijving van generatie Z aanwezig, gebaseerd op een onderzoek van McKinsey. De commissie had hier graag gelezen hoe deze omschrijving wordt toegespitst op de maker binnen deze generatie. Aan de hand daarvan had dan inhoudelijk beter kunnen worden toegelicht hoe de bijeenkomsten de brug tussen twee generaties gaan slaan. De commissie mist daarnaast aandacht voor de aanpak om de oudere generatie aan de andere kant van de kloof te interesseren voor de activiteiten.  

Het plan van aanpak om het publiek te bereiken, is vrij summier. Om haar doelgroep te bereiken, worden in het plan voornamelijk social media en mond-tot-mondreclame genoemd. Daarnaast werkt VERS voor haar leden met een nieuwsbrief. Om nieuwe leden aan te trekken is een nieuwe huisstijl ontwikkeld. De commissie leest in het plan echter geen goed doordacht plan van aanpak voor de marketing en de communicatie als geheel. Er worden in het plan diverse samenwerkingspartners genoemd, zoals Lab 111, de Melkweg en Maca. Ook Vrouw in Beeld en Imagine Film Festival hebben aangegeven open te staan voor samenwerking. Waar de samenwerking met deze partners inhoudelijk uit bestaat naast het bieden van een locatie, en waarom juist deze partners gekozen zijn, wordt niet toegelicht in het plan.  

De  activiteiten van VERS vinden in drie stadsdelen in Amsterdam plaats: in MACA (Noord), LAB111 (West) en de Melkweg (Centrum). De commissie is vanuit het oogpunt van spreiding positief over de locatie MACA in Noord. VERS licht echter niet toe waarom de activiteiten hier plaatsvinden. Uit het plan blijken geen ambities ten aanzien van het betrekken van de lokale bewoners bij de activiteiten van VERS. Zo wordt er geen verbinding met de bewoners van stadsdeel Noord gezocht. Het plan draagt hiermee in beperkte mate bij aan de spreiding van het cultuuraanbod en publieksbereik in stadsdeel Noord.

Diversiteit & inclusie

De commissie beoordeelt de diversiteit en inclusie als onvoldoende.

VERS geeft aan dat ze zich middels haar activiteiten en samenwerkingen zal blijven inzetten voor de maker van morgen, ongeacht leeftijd, genderidentiteit, educatieniveau of culturele achtergrond. De commissie is van mening dat dit een mooi uitgangspunt is, maar dat er hiermee nog geen sprake is van een overtuigende visie op diversiteit en inclusie. 

VERS benoemt dat haar organisatie bestaat uit een mix van mensen van verschillende achtergronden, maar ook dat ze zich bewust is van het gebrek aan diversiteit in hun interne organisatie. Hier wil ze zich in gaan ontwikkelen. VERS geeft daarnaast aan dat ze achteraf monitort of de externe sprekers een goede weerspiegeling van de samenleving zijn, of de films onderbelichte onderwerpen betreffen en wat de samenstelling van het publiek is. VERS beschrijft echter niet wat er uit de monitoring van evenementen is gekomen en welke doelstellingen VERS vervolgens voor zich ziet. In de toekomst wil ze deze polls ook onder de leden houden. Hier wil ze een werkgroep voor aanwijzen. Het plan maakt echter niet duidelijk wat deze werkgroep gaat doen. De commissie vindt de visie te generiek en de stappen te vrijblijvend om echt effect te hebben op aanbod, bereik of organisatie. Ook is niet beschreven wat er uit de monitoring van evenementen is gekomen en welke doelstellingen VERS vervolgens voor zich ziet. De commissie vindt het op zich positief dat VERS achteraf monitort op diversiteit van het aanbod en publiek, maar mist sturing vooraf vanuit een visie. 

Het plan van aanpak op gebied van diversiteit en inclusie beschrijft enkele voornemens en acties. Om stappen te zetten met de diversiteit in de interne organisatie wil ze samenwerkingen aangaan met organisaties die geleid worden door en opkomen voor makers van gemarginaliseerde groepen. Ze geeft daarbij expliciet aan in deze samenwerking niet om advies aangaande diversiteit te vragen. TransScreen en Queer en Migrant Film Festival worden in het plan genoemd als mogelijke samenwerkingspartners. De commissie kan zich voorstellen dat dit interessante partners zijn, maar vindt deze plannen weinig overtuigend aangezien er nog geen concrete stappen of acties aan verbonden worden in het plan. Hoe de inhoudelijke samenwerking vorm zal krijgen, wordt niet toegelicht. De commissie leest ook het beoogde effect voor de samenstelling van de interne organisatie niet terug. In haar programma noemt VERS dat ze denkt aan het organiseren van evenementen die zich richten op films van makers van kleur of het publiceren van artikelen van vrouwen. Ze noemt de goede rolstoeltoegankelijkheid van LAB111 en wil dat duidelijker gaan communiceren. Online wil ze gaan letten op ondertiteling en beschrijving van beeldmateriaal.

De commissie is van mening dat uit het plan een weinig intrinsiek gevoelde motivatie spreekt voor het meer divers en inclusief maken van de organisatie en haar activiteiten. De genoemde voornemens zijn weinig concreet en de acties en wensen zijn te vrijblijvend om een echte bijdrage te leveren aan een divers en inclusief kunstenveld. 

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als onvoldoende.

De commissie leest in voorliggend plan geen heldere visie op de bedrijfsvoering.

VERS wordt gerund door een recent aangesteld bestuur en zeven medewerkers, die allen vrijwilliger zijn. Het bestuur wisselt om de zoveel tijd en de organisatie heeft een periode achter de rug, waarin niet alles helemaal naar wens is gelopen. Zo is het ledenaantal bijvoorbeeld teruggelopen. Het nieuwe bestuur wil het tij keren, de administratie op orde brengen en nieuwe leden gaan werven. De commissie begrijpt dat een organisatie die op basis van vrijwilligheid werkt minder strak georganiseerd is dan een professionele organisatie. Tegelijkertijd vindt de commissie dat ook een vrijwilligersorganisatie baat heeft bij een visie waaruit duidelijk blijkt hoe de organisatie om wil gaan met mensen en middelen. De vrijwilligers van VERS moeten een leerdoel formuleren dat na twee jaar geëvalueerd wordt. Dat vindt de commissie een eerste stap, maar een echte visie op de bedrijfsvoering ontbreekt. Ervaringen en ambities op gebied van governance, fair practice en sociale veiligheid komen niet aan bod in het plan. Wel heeft de organisatie een onafhankelijke vertrouwenspersoon aangesteld en dat vindt de commissie positief. 

VERS werkt al jaren met een bestuur en team van vrijwilligers. De commissie verwacht dat dit team ook de komende jaren de activiteiten zal weten vorm te geven. Ook dit team zal op een gegeven moment plaatsmaken voor de volgende generatie. De commissie leest geen ambitie om de organisatie te professionaliseren en de overdracht te verbeteren. Daardoor blijft de organisatie kwetsbaar.  Over de begroting en de financiële huishouding is de commissie kritisch. De organisatie beschikt over een bescheiden eigen vermogen. De commissie vindt het positief dat deze basis er is. VERS geeft aan dat er in de afgelopen jaren door wisselingen in de functie van penningmeester een aantal administratieve zaken niet goed is overgedragen. Hierdoor is de jaarrekening van 2022 nog niet voltooid, en zijn alleen de balans en de winst- en verliesrekening meegestuurd. De aangeleverde bestuursverslagen zijn incompleet en hebben geen betrekking op de juiste periode. De commissie vindt dat de administratie op orde moet zijn om vertrouwen te kunnen uitspreken in de uitvoerbaarheid van de plannen voor de komende periode. De begroting laat een aantal zaken onbenoemd. Zo ontbreken de kosten voor het driedaagse festival en de masterclasses. Aan de dekkingskant wordt er ingezet op een groeiend aantal leden en op meer sponsoring en is er daardoor sprake van een mix van inkomsten. Dit leidt op papier samen met de inkomsten uit evenementen tot een redelijke financieringsmix, echter uitsluitend voor de activiteiten waarvan de kosten zijn opgenomen. De commissie had ook graag gelezen wat het plan van aanpak is om de sponsors te werven. In de afnemende contributie, die door VERS een trend genoemd wordt, ziet de commissie een blijvend risico. Cijfers over het huidige ledenaantal ontbreken en een toename van dertig leden per jaar vindt de commissie niet erg ambitieus. Zij is er ook niet van overtuigd dat het ledenaantal zal groeien op basis van de voorgestelde nieuwe huisstijl, website en een aantal masterclasses, ook omdat deze laatste niet begroot zijn. De commissie is daarom van mening dat het plan in financieel opzicht niet realistisch is.

Conclusie

De commissie adviseert de aanvraag van VERS Film en Tv niet te honoreren omdat deze 10 of minder punten heeft behaald.  

De commissie adviseert de aanvraag van VERS Film en Tv niet te honoreren omdat deze een onvoldoende heeft behaald op het criterium Uitvoerbaarheid.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Film.