The Beach

Beeldende kunst en creatieve industrie
Aangevraagd: € 240.000
Toegekend: € 240.000

Inleiding

Stichting The Beach (hierna: The Beach) ziet zichzelf als een hub die plaats, platform en ondersteuning biedt aan (het culturele verdienvermogen van) makers/kunstenaars en culturele organisaties in de Wildemanbuurt in Nieuw-West. The Beach zegt met buurtbewoners vanaf zeven jaar, vanuit een lokaal ecosysteem en op community-led basis, te ontwerpen. The Beach wil op deze manier werken aan een meer inclusieve, sociaal en ecologisch duurzame leefomgeving. De ontwerpbenadering van The Beach wordt direct in de praktijk ontwikkeld met bewoners en doorontwikkeld in samenwerking met onderzoekers/academici. Dit resulteert in methodes zoals ‘sustainist design’, civic design, co-design en situation design. In de optiek van The Beach is het inbrengen van het perspectief van kinderen en jongeren in artistieke en co-designprocessen essentieel in een tijd van grote transitieopgaven. Zij ziet hen als experts van hun dagelijkse omgeving en als degenen die nieuwe vragen stellen. Met hen en hun buurtgenoten wil The Beach in een hyperlokale context nieuwe werkwijzen, relaties en vormen voor wezenlijke sociale en duurzame innovaties voor een leefbare stad ontwikkelen.  

The Beach wil in de periode 2025-2026 het aantal vierkante meters vergroten. Niet alleen The Beach, maar ook diverse makers, Storytelling Centre en Kleintjekunst, waarmee The Beach samenwerkt, gaan deze ruimte gebruiken. The Beach wil in 2025 starten met het bieden van een expositieplek en podium voor sociaal-culturele praktijken in Nederland als onderdeel van ‘het Kindermuseum’. Jonge makers tot dertig jaar staan centraal in community- en youth-led co-design met bewoners in het vormgeven van hun leefomgeving. Internationaal schaart The Beach zich achter het discours van civic design, waarmee de focus meer komt te liggen op cross-sectorale samenwerking. Hiermee hoopt The Beach de opgedane inzichten breder te kunnen delen.  

The Beach ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van  € 139.514 per jaar (incl. indexatie 2024). 

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 240.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan. 

Artistiek belang 

De commissie beoordeelt het artistiek belang als zeer goed.  
 
The Beach is in de ogen van de commissie een organisatie die met het door haar ontwikkelde sustainist design een geheel eigen artistieke invulling geeft aan sociaal duurzaam ontwerp (social design). Zij ontwerpt met bewoners, vanuit een lokaal ecosysteem-benadering en op community-led-basis, een meer inclusieve, sociaal en ecologisch duurzame leefomgeving. The Beach zet lokaal ingebed artistiek onderzoek en co-design-activiteiten in om veranderingsprocessen op gang te brengen. Haar werkwijze biedt ruimte aan specifieke makers, nieuwe methodes en eigen artistiek onderzoek. Hierin ziet de commissie een duidelijke artistieke identiteit, waaraan The Beach herkenbaar is.  

De artistieke signatuur, het sustainist ontwerpprincipe, is volgens de commissie zorgvuldig geïntegreerd in de voorgestelde programma’s. Met een omschrijving vanuit waarden, werkwijze en daaraan gekoppelde opdeling van de publieksactiviteiten wordt volgens de commissie goed aangegeven hoe The Beach wil werken en wie zij wil zijn op artistiek gebied. Het samenspel van artistiek programma en sociale doelstellingen grijpt volgens haar ook goed in elkaar. Zij ziet de sustainist waarden van proportionaliteit, lokaliteit, circulariteit, verbondenheid en delen terug in de programma’s. De publieksactiviteiten JONG, WIJK, GROEN en LOKAAL bieden volgens de commissie een gelaagde en samenhangende programmatische invulling. Ook heeft zij waardering voor de positieve en innovatieve visie op Nieuw West, die geboden wordt in de samenwerkingen met opkomende en gerenommeerde kunstenaars. De commissie is van mening dat door deze invulling de activiteiten ook tot de verbeelding zullen spreken.  

De commissie ziet een aansprekende voortzetting van de ontwikkeling op sustainist design die The Beach in de vorige kunstenplanperiode startte. The Beach reflecteert in het plan op de afgelopen periode. Daarin verwezenlijkte zij een co-designprogramma, gebaseerd op wat de bewoners belangrijk vinden. In de vaak kortlopende activiteiten lag de nadruk op makerschap. The Beach zag in haar deelnemers een ontwikkeling van makerschap naar eigenaarschap. Hierdoor werd community-led werken mogelijk. De komende periode wordt community-led werken verder onderzocht. In de periode 2025-2028 gaat The Beach zich meer richten op grootstedelijke cultuurmakers en wil zij een podium geven aan de jongste generaties Z en Alpha en hun ideeën van ‘presentatie’. Dat vindt de commissie een logische voortgang van de ingezette lijn en biedt ruimte om verdere verdieping hierin te zoeken.  

Volgens de commissie heeft The Beach helder voor ogen wat zij artistiek en inhoudelijk teweeg wil brengen bij de deelnemers en buurt. Zij wil via sociaal duurzaam ontwerp de leefwereld van groepen met afstand tot cultuur in Nieuw West en de kunstwereld beter op elkaar aan laten sluiten. Met buurtgenoten (jong en oud) wil zij in hyperlokale context nieuwe werkwijze, relaties en vormen ontwikkelen voor wezenlijke sociale en duurzame innovaties voor een leefbare stad. The Beach ontwerpt hiervoor mét de bewoners van de Wildemanbuurt, en beschouwt hen als de experts van hun dagelijkse omgeving en degene die nieuwe vragen stellen. 

Hierdoor ontstaan volgens de commissie aansprekende programmalijnen en activiteiten die vanuit gemene delers van artistieke betekenis zijn voor de deelnemers en voor de buurt. Als voorbeelden hiervan noemt zij de naschoolse educatieprojecten in Osdorp en Atelier Naturelle. Atelier Naturelle, onderdeel van programma WIJK, verschuift haar eerdere focus op het maakproces naar onderzoek. Met dit onderzoek naar productietechnieken, het opzetten van eigen verkoopkanalen en identificeren van afzetmarkten, verbreedt ze de capaciteiten van de vrouwen door hen inzicht te bieden in de markt en verkoopprocessen. De (tussentijdse) resultaten van de verschillende ateliers worden getoond aan een betrokken publiek van buurtbewoners en verwanten die zo deelgenoot kunnen worden van het proces. De artistieke betekenis voor de stad schuilt volgens de commissie in het bedienen van de ontwikkelketen vanaf zeven jaar en de kennisdeling met organisaties, onderwijsinstellingen en onderzoekateliers. Hiermee draagt The Beach volgens de commissie ook bij aan de ontwikkeling van artistieke kennis bij collega-instellingen stad breed en (inter)nationaal.  

Belang voor de stad 

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als zeer goed.  

Volgens de commissie valt de artistieke werkwijze van The Beach samen met de visie op het bereik in de stad. The Beach en haar buurtbewoners zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het programma krijgt vorm in samenspraak met de deelnemers, wat de aansluiting van de doelgroep op de activiteiten borgt. Volgens de commissie weet The Beach op een treffende wijze de vertaalslag te maken van sociaal culturele thema’s naar het bereik van de doelgroep. De beoogde doelgroepen zijn volgens de commissie helder geformuleerd. Voor vrijwel iedere leeftijdsgroep ziet zij zorgvuldig op maat gemaakte programma’s, bijvoorbeeld met focus op jongste generaties Z en Alpha en hun ideeën van ‘presentatie’. De commissie vindt het passend dat The Beach zich tot ook deze generaties verhoudt, zij zijn immers de toekomst van de buurt.  De communicatie en marketing richten zich op het verbinden en versterken van relaties. Hiervoor worden traditionele marketingstrategieën en meer communitygedreven communicatie met niet-digitale communicatiemiddelen gecombineerd. Deze worden volgens de commissie passend ingezet, waaruit kennis van de doelgroepen spreekt. Daarbij is zij positief over de verdere afstemming naar taalniveau A2 op de meertalige doelgroep en het vergroten van aanwezigheid op lokale tv voor een nog betere aansluiting op haar publiek.   

The Beach heeft vanaf haar ontstaan bewust gekozen voor worteling in het stadsdeel Nieuw-West, om daar de afstand van de bewoners tot kunst en cultuur te verkleinen. De commissie vindt het mooi om te zien dat de betrokkenheid van de bewoners en wijkpartners groot is en blijft groeien. Dit laatste ziet zij overtuigend terug in de vele samenwerkingen in het stadsdeel. Voorbeelden daarvan zijn Storytelling Centre, Kleintje Kunst en de wijkpartners in het sociale domein. De commissie is dan ook zonder meer overtuigd dat de voornemens passend en haalbaar zijn in het licht van de opgedane kennis en ervaring in de Wildemanbuurt. Zij concludeert dat de activiteiten van The Beach in belangrijke mate bijdragen aan de spreiding van het culturele aanbod en publieksbereik in Nieuw-West.  

Diversiteit & inclusie 

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zeer goed.  

The Beach heeft volgens de commissie een overtuigende visie op diversiteit en inclusie. The Beach ziet een gebrek aan diversiteit, inclusiviteit en toegankelijkheid als een bron van veel maatschappelijke problemen. De commissie ziet de sterke intrinsieke motivatie van The Beach om hier actief op te anticiperen. De visie op diversiteit en inclusie valt volgens haar samen met de artistieke werkwijze, waarbij gelijkwaardige uitwisseling van ideeën en zeggenschap centraal staan. The Beach legt zich toe op een bijdrage aan diversiteit in culturele zin, gender en seksualiteit, sociaaleconomische kansengelijkheid en het vergroten van de toegankelijkheid voor kinderen met een mentale beperking. De reflectie op diversiteit is volgens de commissie verweven in de reflectie op het handelen van de organisatie in de voorgaande jaren. De nieuwe doelstellingen volgen daar voor haar logisch uit voort, en is het inzichtelijk hoe The Beach haar aanpak verder wil verfijnen.  

The Beach wil in de Wildemanbuurt een plek zijn voor inclusieve cultuur. Dit realiseert The Beach volgens de commissie op verschillende manieren. Het ondernemingsplan geeft volgens de commissie goed weer hoe inclusie bewerkstelligd wordt in de programma’s. Zo werkt The Beach met onder andere (bi)culturele kunstenaars en lhbtqia+ makers. De commissie is positief over de keuze van de kunstenaars, die niet alleen divers zijn, maar ook geselecteerd worden op hun verbinding met het stadsdeel. Ook heeft The Beach met het project Wilde kunst aandacht voor kinderen met een mentale beperking. The Beach beoogt hiermee volgens de commissie een groot cultureel divers publiek te bereiken en vergroot de toegankelijkheid. The Beach voert hiertoe geen specifieke communicatie-strategie gericht op bepaalde groepen, omdat haar artistieke werkwijze samenvalt met het lokale, vaak diverse publiek. Dat vindt de commissie begrijpelijk. Daarbij is de commissie te spreken over de goede inbedding in de wijk, wat de binding ook op partnerniveau verstevigt en waarmee samengewerkt wordt om inclusiviteit te waarborgen. Met wijkpartners wil The Beach namelijk leren hoe zij inclusiever kan zijn vanuit hun kennis over doelgroepen, en wil dit vertalen naar een inclusievere communicatie naar het publiek toe. De commissie vindt de beoogde partners zorgvuldig geselecteerd. Daarnaast worden in het programma Inclusivi-Tijd eigen medewerkers getraind in interculturele communicatie. De commissie vindt het aansprekend dat de training Inclusivi-tijd ook open staat voor buurtbewoners. Met betrekking tot de eigen organisatie hanteert The Beach concrete doelstellingen. Zo is ten minste dertig procent van de medewerkers representatief voor de demografie, sociaal-economische en culturele achtergrond, van de directe omgeving van The Beach. Dit onderstreept voor de commissie de benadering van The Beach, zij is niet enkel voor de wijk, maar ook van de wijk. Ook in de Raad van Toezicht is een afspiegeling in achtergrond van de wijk gerealiseerd in de afgelopen periode. Samen benadrukken de handelingen de breedte van diversiteit waar The Beach voor staat voor de commissie. De commissie vindt elk van doelstellingen voorzien van duidelijke stappen en acties. Hiermee heeft de commissie vertrouwen dat The Beach deze in de komende periode kan realiseren.  

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van

The Beach te honoreren met het gevraagde bedrag van € 240.000 per jaar.  

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Beeldende Kunst en Creatieve Industrie.