Summer Dance Forever

Dans
Aangevraagd: € 154.047
Toegekend: € 154.047

Inleiding 

Summer Dance Forever (hierna: SDF) wil de hiphopdanscultuur versterken door verbindingen te creëren met als fundament gelijkwaardigheid, een informele cultuur en autodidact makerschap. Ze biedt een ontmoetingsplaats voor zowel ervaren als opkomende dansers. Via het each one teach one principe en het battle-format worden kennis en vaardigheden doorgegeven aan de nieuwe generatie. De organisatie wil hiphop een permanente plek geven in het culturele landschap van Nederland en daarbuiten, door te laten zien wat daarvan het artistieke resultaat is, welke maatschappelijke betekenis dat heeft en hoe succesvol dat kan zijn in publieksbereik. Door dansers, makers, publiek en de danssector samen te brengen, wil SDF bijdragen aan de toekomst van hiphopdans en de internationale status van de kunstvorm bevestigen.

Summer Dance Forever wil hiphopdans in Nederland professionaliseren en artistiek ontwikkelen door de laatste internationale ontwikkelingen te tonen en jonge dansers nieuwe perspectieven te bieden en een kans te geven om zichzelf te ontwikkelen. De organisatie investeert in de relatie met de (wereldwijde) community van waaruit ze voortkomt, onder meer door een hybride festival te blijven. SDF is geboren vanuit de behoefte van liefhebbers van hiphopdans aan een plek waar ze (online) kunnen samenkomen om hun liefde voor en kennis over deze underground cultuur met elkaar te delen. SDF wil een nieuw en groot publiek inspireren met hiphopdans, niet alleen met een breed festivalprogramma dat voor iedereen openstaat, maar ook met livestreams, aanwezigheid op sociale media en op het online platform.

Summer Dance Forever ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van € 145.326 per jaar (incl. indexatie 2024). 

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 154.047 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als goed.

De commissie is positief over de artistieke eigenheid van SDF. De artistieke signatuur wordt bepaald doordat het festival zich onderscheidt door een breed spectrum aan vormen en stijlen van hiphop te tonen. De artistieke signatuur wordt volgens de commissie goed vertaald naar de activiteiten. SDF organiseert battles, voorstellingen in de zaal, showcases en heeft een online platform en programmeert activiteiten in diverse stijlen zoals breaking, waacking en popping. Het programma wordt vormgegeven aan de hand van thema’s, zoals voor de komende periode Female Power, Black to the Future en Wild Style. Hoewel er nog weinig zicht is op de voorstellingen die voor komende periode geprogrammeerd staan, vindt de commissie deze thema’s en activiteiten voor de programmering tot de verbeelding spreken. Wel had de commissie meer willen lezen over hoe muziek een plaats krijgt binnen de artistieke visie, en uitwerking krijgt in de programmering. Aangezien SDF zelf aangeeft dat muziek een cruciaal onderdeel van de activiteiten is, had de commissie op dit punt meer uitwerking verwacht. 

SDF bouwt volgens de commissie sterk voort op de artistieke ontwikkeling van de afgelopen periode. Tijdens de pandemie is SDF begonnen met een online platform, zodat de activiteiten ook online te bezoeken waren. De organisatie bouwt de komende periode sterk voort met een hybride festival, dat naast het reguliere festival bestaat uit een platform met een volwaardig onlineprogramma. 

De commissie vindt dat SDF een sterke artistieke betekenis heeft voor de deelnemende dansers en publiek. Het is duidelijk wat het festival bij deelnemers en publiek teweeg wil brengen: het wil een community creëren waarbij het dansers, makers, dj’s en publiek op artistiek niveau met elkaar verbindt. Het publiek kan het festival zowel receptief ervaren door de battles en voorstellingen bij te wonen, als participatief, door zich tijdens de clubnachten zelf op de dansvloer te begeven. Het festival biedt een platform voor (professionele) dansers en makers, beginnende Nederlandse makers en autodidacten. De organisatie hanteert daarbij het each one teach one principe uit de hiphopcultuur, waarbij deelnemers elkaar uitdagen en ontwikkelen. De commissie vindt het sterk en aansprekend dat SDF verschillende projecten voor talentontwikkeling heeft, waarbij makers in diverse stadia van hun ontwikkeling stappen kunnen maken, een scholarship krijgen of de mogelijkheid om te touren met een eigen productie. Met de talentontwikkelingsactiviteiten maakt SDF volgens de commissie ook de door de organisatie beoogde impact op de stad. SDF wil opkomende dansers, specifiek Amsterdamse, ondersteunen en stimuleren op weg naar het wereldtoneel van de dans. De commissie vindt deze functie waardevol voor een vitaal makersklimaat in Amsterdam. Zij is van mening dat SDF daarnaast ook van artistieke betekenis is voor de stad in de wijze waarop het festival de internationale hiphopcommunity in het culturele hart van Amsterdam brengt en met diverse partnerschappen in de stad bruggen slaat. 

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als voldoende.

De commissie vindt dat het plan blijk geeft van een onderbouwde visie op het bereik in de stad. De beoogde doelgroepen zijn duidelijk beschreven in vijf publieksprofielen en zijn volgens de commissie passend voor de activiteiten van de organisatie. SDF richt zich op dansliefhebbers, liefhebbers van de hiphopcultuur, het ‘reguliere/traditionele’ danspubliek, algemeen (cultuur)publiek en het professionele veld. De commissie vindt dat deze doelgroepen goed aansluiten bij wat SDF doet en beoogt. Per doelgroep heeft de organisatie volgens de commissie duidelijk voor ogen wie zij nu al bereikt. Vooral bij de dansvoorstellingen bereikt SDF een hoger percentage ouder, homogeen, Nederlands publiek dan bij de andere activiteiten. De grootste publieksgroep bestaat uit mensen tussen de 18 en 35 jaar met een zeer cultureel diverse achtergrond. SDF doet aan publieksonderzoek en zal dit ook komende periode gaan doen om de community verder uit te bouwen en blijven aan zich te binden. De commissie vindt dat SDF daarmee laat zien een duurzame band op te willen bouwen met deelnemers en publiek. 

De aard en omvang van de activiteiten passen volgens de commissie goed bij de aard en omvang van het publieksbereik en SDF heeft realistische ambities met betrekking tot het publieksbereik. SDF zit vrijwel aan het plafond van de capaciteit van de festivallocatie; in 2023 waren vier programmaonderdelen uitverkocht. De organisatie zet daarom vooral in op een groter online publiek. De marketingaanpak daarvoor is volgens de commissie helder en passend. De organisatie zet nog meer in op digitalisering en online activiteiten, gaat meer eigen content maken, meer online publieksparticipatie en programma’s realiseren en meer livestreams doen. De commissie vindt dit een sterke aanpak en passend bij de doelgroep. Verder vindt de commissie het aansprekend en passend dat SDF een eigen kledinglijn als merchandise produceert, waarbij de community kan meestemmen over nieuwe ontwerpen die vervolgens ook gedragen worden door de deelnemende dansers en waarbij stukken worden verloot. Dit levert volgens de commissie een goede aanpak op omdat het veel herkenbaarheid bevordert binnen en buiten de sector. 

De bijdrage aan de spreiding van activiteiten en publiek in de stadsdelen Nieuw-West, Noord en Zuidoost van SDF is volgens de commissie zeer beperkt. Het festival speelt zich af op locaties in het centrum van Amsterdam. Wel werkt SDF de komende periode samen met de Amsterdam Hiphop Academy in Zuidoost om daar op kleinschalig niveau workshops te organiseren, al ziet de commissie nog geen concrete aanpak bij dit voornemen. Wel vindt het selectieweekend voor talenten die in aanmerking komen voor een scholarship in samenwerking met de VandenEnde Foundation plaats bij Solid Ground Movement in Noord en Theater de Meervaart in Nieuw-West. 

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zeer goed.

Uit het hele plan spreekt volgens de commissie een overtuigende visie op diversiteit en inclusie. SDF stelt dat hiphop geen grenzen kent en dat diversiteit kenmerkend is voor en een intrinsiek onderdeel is van hiphop en hiphopdans. De organisatie wil een bijdrage leveren aan diversiteit en inclusie door te streven naar representatie van deze dansvorm en muziek in het culturele veld. 

De commissie ziet in het hele plan overtuigend terug dat diversiteit en inclusie fundamentele uitgangspunten zijn voor SDF, met een focus op representatie van diverse culturele achtergronden. Sterk vindt de commissie dat SDF ook blijk geeft van een visie op vrouwen in de hiphopcultuur. SDF laat in het plan volgens de commissie een heldere reflectie zien wat er is behaald op het gebied van Programma, Publiek, Partners en Personeel. Zo is met de waacking programmering afgelopen periode ook meer plek geboden voor de queer community. 

Daarbij zijn er heldere en concrete doelstellingen voor de komende periode geformuleerd die logisch voortkomen uit de reflectie op voorgaande periode. Zo wil de organisatie het personeels- en opleidingsbeleid baseren op het ‘culture first’-principe door mensen die afkomstig zijn uit de hiphopcultuur in de organisatie kansen te bieden op werk en ontwikkeling. Ook wil SDF een betere vertegenwoordiging van vrouwen in de jurering realiseren. De commissie vindt het zeer lovenswaardig dat SDF, ondanks wat op het vlak van diversiteit en inclusie is bereikt, verder wil gaan dan continueren wat is bereikt.

De commissie vindt dat SDF een sterke aanpak op diversiteit en inclusie voor aanbod, bereik en organisatie verwoordt in de aanvraag. Er wordt de komende periode aandacht geschonken aan inclusieve werving bij  sollicitatietrajecten, door onder andere functieprofielen inclusiever te formuleren. Ook zet SDF de komende periode in op meer genderdiversiteit bij de keuze van juryleden en dj’s, bijvoorbeeld door kinderopvang te bieden aan vrouwelijke artiesten die dat nodig hebben. Daarnaast wil SDF inclusie bevorderen door een jong, cultureel divers publiek te mixen met een meer traditioneel, ouder theaterpubliek met voorstellingen in de grote zaal. De commissie vindt de aanpak zowel ten aanzien van aanbod, bereik en organisatie concreet en realistisch en verwacht dat daarmee de doelstellingen op dit gebied behaald kunnen worden. 

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als zeer goed. 

De commissie ziet in het plan een overtuigende visie op de bedrijfsvoering en de beoogde omgang met mensen en middelen. SDF wordt gerund door een klein team. De drie oprichters vormen de artistieke leiding, ondersteund door een algemeen directeur. Bij het financiële beleid krijgt het festival ondersteuning van Paradiso, waar SDF ook kantoor houdt. 

In het plan reflecteert SDF nadrukkelijk op de bedrijfsvoering in de afgelopen periode en op de professionaliseringsslag die de organisatie heeft gemaakt. Gereflecteerd wordt op de organisatorische en financiële kwetsbaarheid van de festivalorganisatie, in enerzijds de afhankelijkheid van de artistieke ervaring en kennis van hiphop van de drie oprichters en programmeurs en anderzijds de gestegen productiekosten. Om de bedrijfsvoering te versterken is in afgelopen periode de keuze gemaakt om terug te gaan in het aantal avonden dat voorstellingen werden geprogrammeerd. Dat wordt komende periode voortgezet. Taken en verantwoordelijkheden van de drie artistiek leiders zijn duidelijk verdeeld en met het schrappen van programmering is ook de werkdruk verlaagd. Daarnaast is het beloningshuis herzien. De commissie vindt dat zeer goede maatregelen. Zij ziet dat dit in het plan voor de komende periode resulteert in helder afgebakende programmaonderdelen voor elk van de drie artistiek leiders.  De commissie constateert dat de Governance Code Cultuur wordt gevolgd, de organisatie wil de komende periode nog investeren in de ontwikkeling van individuele bestuursleden en kennisdeling, vooral op financieel gebied. Het is eveneens duidelijk hoe de Fair Practice Code wordt gehanteerd, er is sprake van fair pay, dat geborgd is doordat de organisatie de cao Nederlandse Poppodia en Festivals volgt en compensatie van overuren geeft. De commissie ziet ook dat sociale veiligheid voor SDF een belangrijk onderwerp is dat veel aandacht krijgt. Medewerkers kunnen terecht bij de interne en externe vertrouwenspersonen van Paradiso. Er wordt een gedragscode opgesteld, waarin ook aandacht wordt besteed aan de positie van en omgang met stagiaires. Dat geeft volgens de commissie blijk van een goed besef van wat er nodig is om een veilige werksfeer te creëren. 

De risico’s die worden benoemd in het plan worden naar het oordeel van de commissie met een heldere aanpak geadresseerd. De kwetsbaarheid dat het festival artistiek op de kennis en ervaring in de hiphopwereld van de drie oprichters leunt, wil de organisatie verminderen door junior programmeurs aan te nemen. De commissie ziet ook hierin dat het each one teach one principe zeer serieus wordt genomen in de hele organisatie. 

De commissie heeft vertrouwen in de haalbaarheid en realiteitszin van het plan en denkt dat het zowel organisatorisch als financieel uitvoerbaar is. Voor de komende periode ziet de commissie een realistische schaalgrootte in activiteiten, die vergelijkbaar is met wat in afgelopen periode is gerealiseerd. Met het ervaren team acht de commissie de schaalgrootte van de voorgenomen programmering organisatorisch haalbaar. 

De financiële huishouding van SDG is volgens de commissie afgaande op de balans goed op orde, met een vermogenspositie die stevig genoeg is om het plan voor de komende periode te dragen. De begroting vindt de commissie realistisch en de opgenomen kosten zijn te herleiden tot de activiteiten. De commissie ziet dat de financieringsmix gevarieerd is, omdat SDF zeer diverse inkomstenbronnen weet aan te boren. Daardoor worden de financiële risico’s gespreid. De eigen inkomsten komen namelijk behalve uit kaartverkoop ook uit merchandise. De commissie vindt het lovenswaardig dat SDF met het online platform een nieuw verdienmodel heeft weten te creëren en inkomsten uit livestreams genereert. De commissie vindt de bijdrage die het SDF aan het AFK vraagt goed in verhouding met de bijdragen van andere fondsen. Aan dit alles ontleent de commissie een groot vertrouwen in de financiële haalbaarheid van het plan.    

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Summer Dance Forever te honoreren met het gevraagde bedrag van € 154.047 per jaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Dans.