Stichting Well Made Productions
Inleiding
Stichting Well Made Productions (hierna: Well Made Productions) is een in Amsterdam gevestigd productiehuis, dat professionele, multidisciplinaire producties met een hoofdrol voor het zwarte perspectief. Well Made Productions doet dit vanuit de constatering dat in Amsterdam, een stad met ruim 180 nationaliteiten, deze stem ondervertegenwoordigd is op de grotere podia. Met haar producties wil Well Made Productions zorgen voor meer balans en gelijkwaardigheid in wat er op de podia te zien is, door wie er gespeeld wordt en wie er in de zaal zit. Well Made Productions wil hiermee het culturele aanbod relevant houden voor bestaand en potentieel nieuw publiek.
In de periode 2025-2028 wil Well Made Productions representatie van biculturele verhalen vergroten met naast theatervoorstellingen ook een podcast en documentaire. Tevens wil Well Made Productions de positie van biculturele makers in Amsterdam bestendigen. Well Made Productions beoogt de komende jaren uit te groeien tot een veilige haven en creatief nest voor makers met een zwart perspectief.
Well Made Productions wil daarbij een bicultureel publiek bereiken en behouden, onder andere door community building, en daarmee ook publieksgroei buiten Amsterdam realiseren. Tenslotte wil Well Made Productions de Kondre Alliantie verstevigen, de krachtenbundeling van The Black Archives, OSCAM, KIP Republic en Well Made Productions in Amsterdam.
Stichting Well Made Productions ontving een tweejarige subsidie 2022-2023 uit de Regeling Ontwikkeling van € 70.000 per jaar (toekenningsbedrag 2021).
Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 376.526 per jaar in het kader van het Kunstenplan.
Artistiek belang
De commissie beoordeelt het artistiek belang als goed.
De commissie vindt de artistieke signatuur van Well Made Productions duidelijk uit het plan naar voren komen als een productiehuis dat multidisciplinaire producties maakt, vanuit het zwarte perspectief. De commissie vindt dat Well Made Productions artistieke eigenheid heeft in het belichten van verhalen van ondervertegenwoordigde stemmen, in een mix van fictie en werkelijkheid. Daarbij bepaalt de inhoud de vorm van de producties, het vertellen van het verhaal staat overtuigend centraal. Daarnaast vindt de commissie de werkwijze, met community based onderzoek als basis van de producties, de artistieke signatuur van Well Made Productions mede bepalen. De vertaling van de artistieke signatuur vindt de commissie grotendeels overtuigend in de activiteiten voor komende periode terug te lezen. Well Made Productions ontwikkelt Originals, waarbij Well Made Productions zorgdraagt voor het idee en het artistieke concept. Een Original is allereerst de herneming van de succesvolle voorstelling The Story of Travis, dit vindt de commissie waardevol. Kind van Doedel wordt een documentaire over vakbondsleider Louis Doedel, die institutioneel racisme aan den lijve ondervond. De commissie vindt dit inhoudelijk aansprekend en belangwekkend in het ontsluiten van verborgen geschiedenissen. Ook zijn er samenwerkingen met andere makers die met een idee komen en met Well Made Productions samen het artistiek inhoudelijk proces aangaan. Er wordt de komende periode ook gewerkt aan nieuw zwart theaterrepertoire voor de grote zaal door twee schrijfopdrachten. Zo gaat de, volgens de commissie veelbelovende, scenarist Ayden Carlo een tekst schrijven over een zwarte queerfamilie, bestaande uit zelfgekozen familieleden. De commissie begrijpt dat Well Made Productions door haar onderzoeksmatige aanpak nog niet alles geheel uitgewerkt heeft, maar ze had bijvoorbeeld wel al een artistiek idee, thema of beoogd scenarist willen lezen voor de tweede schrijfopdracht in 2027. Bij Reclaiming Motherhood, waarbij verhalen van alleenstaande moeders centraal staan, vindt de commissie de keuze voor de podcast als vorm niet duidelijk artistiek gemotiveerd. In de producties in samenwerking met andere makers herkent de commissie de artistieke signatuur van Well Made Productions overtuigend terug. De commissie vindt dat Well Made Productions interessante makers aan zich weet te binden, zoals Cherella Gessel en Nyassa Alberta. De commissie vindt daarbij Telling Stori’s (2025), waar het muzikale erfgoed van Fra Fra Sound centraal staat en dat leidt tot een digitaal archief van beeld en geluid, een expositie en een theaterconcert, tevens een mooi voorbeeld van hoe de partners in de Kondre Coalitie hun krachten bundelen met inzet van hun eigen expertises. Zo gaat bijvoorbeeld The Black Archives het archief opzetten.
Het plan reflecteert helder op de artistiek inhoudelijke ontwikkeling die Well Made Productions in voorgaande periode heeft doorgemaakt. Met het drieluik Raisin Cycle heeft Well Made Productions op bewonderenswaardige wijze intergenerationeel zwart repertoire voor de grote zaal gerealiseerd. Daarbij is er gewerkt aan duurzame artistieke samenwerkingen, bijvoorbeeld met Cherella Gessel, ITA en Theater Rotterdam en de opstart van de Kondre Alliantie met The Black Archives, OSCAM en KIP Republic. Well Made Productions bouwt voort op de gemaakte ontwikkeling, waarbij de activiteiten artistiek-inhoudelijk in lijn zijn met de ervaring van de organisatie. Er wordt in komende periode ingezet op nieuwe vormen als een documentaire en podcast, hetgeen de commissie passend vindt bij de artistieke signatuur als multidisciplinair productiehuis.
De commissie vindt duidelijk wat Well Made Productions teweeg wil brengen bij het publiek. Ze wil bij het publiek de zintuigen en het gevoel op scherp zetten door personages van kleur te introduceren die een persoonlijk verhaal vertellen dat tegelijk een universele waarde in zich draagt. De commissie vindt dat er overtuigend artistieke betekenis voor het publiek zit in de mix van historische perspectieven en de actualiteit, met een dramatisch interessante invalshoek.
De commissie vindt de activiteiten relevant voor de representatie aan onderbelichte verhalen voor een bicultureel publiek, dat aansluit bij hun belevingswereld. Zo vindt de commissie Heimwee, over onder meer een gevoel van thuisloos zijn, herkenbaar voor de eigen achterban. Ook de ontsluiting van het muzikale erfgoed van Fra Fra Sound, dat een grote invloed heeft gehad op de ontwikkeling van Afro-Caribische muziek, vindt de commissie voor het publiek betekenisvol. Met de verschillende aantrekkelijke vormen als teksttheater, theaterconcert en documentaire kan Wel Made Productions volgens de commissie een breed publiek raken met de verhalen.
De commissie vindt Well Made Productions van artistieke betekenis voor de stad, waar ze ook de inspiratie voor haar verhalen vandaan haalt. Met de Kondre Alliantie wordt volgens de commissie het opgebouwde ecosysteem voor biculturele organisaties verstevigd. De commissie vindt dat Well Made Productions vanuit een grassroots level draagvlak, kennis en erkenning realiseert voor het zwarte perspectief op de podia in Amsterdam en daarbuiten en daarin artistieke betekenis heeft.
Belang voor de stad
De commissie beoordeelt het belang voor de stad als voldoende.
De commissie vindt dat Well Made Productions een nog bescheiden visie op het bereik in de stad laat zien. De voornaamste doelgroep is intergenerationeel publiek met een biculturele achtergrond. Het is vanuit de missie en artistieke identiteit van Well Made Productions duidelijk waarom zij zich op deze publieksgroep richt, die ze in Amsterdam ook al goed bereikt via community building, waarbij persoonlijke contacten worden ingezet om het netwerk van zwarte gemeenschappen te bereiken. De commissie vindt daarbij sterk dat Well Made Productions twee edities gaat hosten van de netwerkbijeenkomst Connecting the Cities, waarbij community builders en aanjagers hun netwerk en expertise delen en elkaar kunnen inspireren.
Theater Rotterdam en ITA hebben een doelgroepenanalyse gemaakt van het publiek van een selectie van hun voorstellingen met behulp van het Culturele Doelgroepenmodel. Hieruit blijkt dat Well Made Productions de Startende Cultuurspeurder en Sociale Cultuurhoppers bereikt. Well Made Productions geeft daarnaast aan dat er veel Amsterdammers zijn met een Surinaamse, Antilliaanse en Afrikaanse achtergrond die Well Made Productions nog als potentieel publiek ziet. Dit vindt de commissie passende doelgroepen.
Well Made Productions geeft daarbij echter weinig zicht op welke marketingaanpak ze inzet om deze genoemde doelgroepen te bereiken, ofwel het bestaande publiek te verbreden. De komende jaren wil Well Made Productions stapsgewijs toewerken naar een marketingstrategie en wil voor de ontwikkeling hiervan een professional inhuren.
Daarnaast wil Well Made Productions meer zichtbaarheid realiseren op social media, maar ook hiervoor is geen aanpak beschreven.
In Amsterdam kon Well Made Productions de afgelopen periode rekenen op een uitermate goede zaalbezetting. De komende periode wordt ingezet op een publieksomvang in Amsterdam dat in lijn is met voorgaande periode, door de reprise van The Story of Travis in 2025 en 2028 zijn de aantallen in deze jaren hoger. Met inzet van de speellocatie ITA en beoogde locaties Bijlmer Parktheater en De Meervaart acht de commissie dit wel realistisch. Van het Bijlmer Parktheater is wel een intentieverklaring meegestuurd voor de coproductie Heimwee. De commissie leest echter in het plan dat met De Meervaart nog het gesprek moet worden gevoerd, een intentieverklaring ontbreekt. Deze speellocatie vindt de commissie daarmee nu nog wat onzeker.
Well Made Productions beoogt volgens de aangeleverde cijfers sterk bij te dragen aan de spreiding van activiteiten en publiek in de stadsdelen Zuidoost, Nieuw-West en Noord, al ziet de commissie dit in het plan nog niet overal onderbouwd. Well Made Productions gaat komende periode met de Kondre Alliantie samenwerken, in het bijzonder met de organisaties die in Zuidoost zijn vertegenwoordigd. Het is echter niet geheel duidelijk met welke activiteiten van de Kondre Alliantie, Well Made Productions zélf voor publiek in Zuidoost zichtbaar zal zijn, wel is bijvoorbeeld duidelijk dat partner OSCAM een expo toont over Fra Fra Sound binnen het project Telling Stori’s. De commissie vindt dat Well Made Productions door de partnerschappen aldaar wel overtuigend draagvlak heeft. Tevens gaat de voorstelling Heimwee in coproductie met het Bijlmer Parktheater gerealiseerd worden, waar ook de première zal plaats vinden. Well Made Productions benadert zelf de programmeurs voor boekingen van de theaters en heeft De Meervaart, het Bijlmer Parktheater en Paradiso Noord als speelplekken op het oog, maar de commissie kan uit het plan niet opmaken of deze speelplekken zijn bevestigd, omdat gesprekken ten tijde van de indiening van de aanvraag nog werden gevoerd.
Diversiteit & Inclusie
De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zeer goed.
Uit het hele plan spreekt een overtuigende visie op diversiteit en inclusie, waarbij de nadrukkelijke keuze voor representatie van de zwarte gemeenschap centraal staat en onlosmakelijk is verbonden met de artistieke identiteit van Well Made Productions. Well Made Productions werkt vanuit het motto ‘by us for us’, waarbij de inspiratie wordt gehaald uit de zwarte gemeenschap en de organisatie dichtbij zichzelf blijft, de makers met wie gewerkt wordt en het publiek waarvoor het is bedoeld. Er is duidelijk gereflecteerd op wat Well Made Productions heeft gerealiseerd op het gebied van diversiteit en inclusie ten aanzien van aanbod, bereik en organisatie. De oprichters van Well Made Productions, Samora Bergtop en Ellen Tjon A Meeuw werken binnen de organisatie gedreven vanuit hun biculturele context. Met het drieluik Raisin Cycle heeft Well Made Productions volgens de commissie met een enorm indrukwekkende gedrevenheid voorstellingen voor de grote zaal geproduceerd waarbij het zwarte perspectief centraal staat. Ook schrijvers en makers waarmee is gewerkt komen uit de zwarte gemeenschap, zoals Esther Duysker en Sheralynn Adriaansz. Ook het publiek dat Well Made Productions wist te bereiken is bicultureel van samenstelling. Voor de komende periode stelt Well Made Productions zich ten doel de representatie van biculturele verhalen te vergroten, de positie van biculturele makers in Amsterdam te bestendigen en het bicultureel publiek te blijven bereiken en behouden. Gezien de ervaring van de organisatie vindt de commissie dit realistisch.
De commissie vindt de aanpak op gebied van diversiteit en inclusie ten aanzien van aanbod, bereik en organisatie overtuigend. In het aanbod voor komende periode ziet de commissie verhalen en thematiek die vanuit het zwart perspectief starten, zoals de documentaire Kind van Doedel. De commissie vindt mooi dat er ook aandacht is voor het zwarte queer perspectief zoals in Van Bobo→Bad Bitch van maker Cherella Gessel, die zich identificeert als zwart, queer, polyamoureus en non-binair. Well Made Productions werkt samen met passende partners, waarbij de commissie verwacht dat de Kondre Alliantie veel op kan leveren voor de betere representatie van biculturele organisaties. Positief vindt de commissie dat Well Made Productions zich niet alleen via community building richt op divers samengesteld publiek maar ook aandacht heeft voor sociaal-economische kansengelijkheid en prijsdifferentiatie van toegangskaarten toepast. Binnen de kleine organisatie is culturele diversiteit gewaarborgd. De komende periode wordt de organisatie met een aantal medewerkers versterkt. Daarnaast wordt voor iedere productie een tijdelijk projectteam geworven. Voor deze werving en selectie zet Well Made Productions haar eigen netwerk en kanalen via community building in, om ook hier representatie van het bicultureel perspectief te waarborgen. Dit vindt de commissie vertrouwenwekkend.
Uitvoerbaarheid
De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als zwak.
De commissie vindt dat er niet sterk is gereflecteerd op de bedrijfsvoering op organisatorisch en financieel vlak in de afgelopen periode. De commissie krijgt vooral de indruk van een organisatie die veel voor elkaar heeft gekregen met weinig middelen, voortkomend uit eigen inkomsten en projectsubsidies. Daarbij heeft Well Made Productions de afgelopen periode per productie gewerkt met een groot team van zzp-ers. Ook heeft Well Made Productions voor de activiteiten (zowel voor The Story of Travis als voor het netwerkevent Connecting the Cities) in afgelopen periode kunnen leunen op coproducent Theater Rotterdam. In de afgelopen periode is geïnvesteerd in de ontwikkeling van de organisatie en de organisatie verwijst daarvoor naar de jaarverslagen. De commissie had echter graag in het plan een visie op de bedrijfsvoering gelezen, en op welke wijze Well Made Productions de bedrijfsvoering voor komende periode invult op basis van de opgedane ervaringen. Het is helder waar de organisatie naartoe wil groeien. Zo wil Well Made Productions uitgroeien naar een vast kernteam van 4,9 fte. Dat betekent dat de huidige tweekoppige directie wordt aangevuld met een productieleider, bureaumedewerker, medewerker sponsoring en fondsenwerving, medewerker marketing en communicatie en de inzet van stagiaires. Daarnaast wordt een tijdelijk projectteam samengesteld met zzp’ers voor iedere productie, zoals scenaristen, dramaturgen, technici, en productiekrachten. De commissie vindt dit een goede stap en herkent hierin bewustzijn van wat de organisatie nodig heeft om het plan op een gezonde manier uit te voeren. De commissie had echter meer reflectie verwacht op wat de beoogde groei van de organisatie en de begroting betekent voor de bedrijfsvoering, zowel in managementvaardigheden als in financieel beheer.
Er wordt zeer summier gereflecteerd op de toepassing van de Governance Code Cultuur. De stichting hanteert het Raad van Toezicht model, waarbij Well Made Productions aangeeft een betrokken raad te hebben die haar netwerk ten behoeve van de stichting inzet. De commissie had in dit licht wel meer willen weten over hoe met eventuele belangenverstrengeling wordt omgegaan.
Hoe de Fair Practice Code wordt nageleefd is helder. Het nog aan te stellen kernteam krijgt een arbeidsovereenkomst volgens de cao Theater en Dans aangeboden. Met ingehuurde zzp'ers wordt een opdrachtovereenkomst gesloten. Uit de toelichting op de begroting blijkt volgens de commissie dat er passende tarieven worden gehanteerd en daarmee goed aandacht is voor fair pay. Positief vindt de commissie ook de kijk op goed werkgeverschap, met aandacht voor fysieke en mentale overbelasting. Voor sociale veiligheid is er duidelijk aandacht. Er is afgelopen periode een cursus sociale veiligheid gevolgd. Er zijn gedragsregels opgesteld die met alle overeenkomsten worden meegestuurd. De komende periode worden er structurele incheckmomenten in de werkprocessen ingebouwd. Ook is Well Made Productions van plan een externe vertrouwenspersoon aan te stellen en eventueel bij film te werken met een intimiteitscoach. Er wordt veel tijd besteedt aan individuele feedback en evaluaties. De commissie vindt deze stappen vertrouwenwekkend. Ook het feit dat veel medewerkers zich steeds weer blijven verbinden aan de diverse projecten en van een goede omgang met mensen spreken geeft de commissie vertrouwen.
Op de eventuele organisatorische en financiële risico’s en hoe daarmee wordt omgegaan wordt in het plan beperkt gereflecteerd, behalve dat er oog is voor de risico’s van subsidie-afhankelijkheid en hoge werkdruk. Well Made Productions geeft aan te gaan zorgen voor de opbouw van een algemene reserve en voor voldoende arbeidskrachten, een realistische planning en het afsluiten van verzekeringen. De commissie had echter ook meer willen lezen wat de schaalvergroting die de organisatie nu beoogt aan eventuele risico’s oplevert. Ook had de commissie graag gelezen welke rol de coproducenten Theater Rotterdam en ITA kunnen spelen bij de risicobeheersing.
De commissie vindt de haalbaarheid van het plan op organisatorisch vlak niet overtuigend. De commissie is van mening dat de snelle schaalsprong naar een allround productiehuis waarbij ook werk van andere makers wordt gecoproduceerd en tevens in verschillende disciplines wordt gewerkt, niet realistisch is. De commissie vindt een stapsgewijze aanpak, waarbij eerst de structurele basisorganisatie hiervoor goed wordt opgetuigd en alle benodigde expertise in huis is, meer op zijn plaats. In dat licht vindt de commissie het goed dat Well Made Productions met behulp van de aangevraagde subsidie van het AFK het kernteam gaat aanvullen tot 4,9 fte. De commissie vindt de keuze om in te zetten op verschillende circuits, met grote en kleine zaalproducties, een theaterconcert, onderzoek presentaties, podcast en tvdocumentaire, veel voor de nog smalle organisatie. Wel vindt de commissie dat er met goede mensen wordt gewerkt en Well Made Productions een sterk netwerk heeft van bijvoorbeeld TV producenten en coproducenten als Theater Rotterdam en ITA. De commissie krijgt echter uit het plan te weinig zicht op hoe alle processen worden begeleid en bewaakt.
De financiële huishouding is momenteel op orde, al moet er wel nog een weerstandsvermogen worden opgebouwd om het plan goed te kunnen dragen en tegenvallers op te kunnen vangen. De commissie vindt de haalbaarheid van het plan op financieel vlak ook nog kwetsbaar. De begroting vindt de commissie niet op alle vlakken realistisch. De investering in de personele organisatie ziet de commissie passend begroot. De financieringsmix is divers met verschillende inkomstenbronnen als publieksinkomsten, publieke en private subsidies en sponsoring. Maar de commissie vindt de realisatie van de financieringsmix risicovol. De commissie acht de realisatie van de begroting het meest haalbaar in de jaren dat The Story of Travis wordt hernomen in 2025 en 2028, vanwege de relatief hoge publieksinkomsten die uit deze succesvolle productie te verwachten zijn. Well Made Productions zet de komende periode echter ook nog stevig in op incidentele subsidies en sponsoring; de organisatie geeft aan ervaring te hebben met fondswerving. Maar de commissie ziet dit, mede in relatie tot de andersoortige activiteiten in komende periode niet met een aanpak onderbouwd. Zo ziet de commissie een fors bedrag op de begroting opgenomen van het NPO fonds voor de documentaire, waar de organisatie nog geen trackrecord in heeft.
In de intentieverklaring van de partners in de Kondre Alliantie staat dat de partners bedragen hebben opgenomen in hun begrotingen, de commissie ziet deze echter niet gespecificeerd of toegelicht op de begroting. Theater Rotterdam draagt als coproducent bij, wat ITA bijdraagt is niet toegelicht. Ook de coproductiebijdrage van het Bijlmer Parktheater voor Heimwee is niet gespecificeerd of toegelicht. De inhoud van de beoogde samenwerkingen met de coproducenten is nog niet vastgelegd. De commissie vindt daarmee de op de begroting opgenomen coproductiebijdragen erg onzeker. Daarnaast vindt de commissie de hoogte van de aangevraagde subsidie bij het AFK, waar het grotendeels van afhankelijk is, onvoldoende onderbouwd.
Conclusie
De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Stichting Well Made Productions gedeeltelijk te honoreren met een bedrag van € 250.000 per jaar. De commissie vindt de beoogde schaalsprong in activiteiten en de complexiteit ervan en de schaalsprong in de begroting risicovol voor de organisatie in ontwikkeling. Daarnaast acht de commissie de financieringsmix risicovol en de gevraagde subsidie aan het AFK onvoldoende onderbouwd. De commissie adviseert Well Made Productions te honoreren met een lager bedrag waarmee de Well Made Productions meer stapsgewijs kan toewerken naar de versteviging van de organisatie en een voor de organisatie realistisch activiteitenniveau.
De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Theater. Daarbij heeft de commissie gebruik gemaakt van een co-advies van de Adviescommissie Erfgoed.