Stichting Ulrike Quade Company
Inleiding
Ulrike Quade Company is een interdisciplinair beeldend theatergezelschap uit Amsterdam en tevens een expertisecentrum en creatieve hub. Poppenspel en technologie worden behandeld als gelijkwaardige theaterdisciplines die in de voorstellingen worden geïntegreerd samen met tekst, muziek, beweging en scenografie. Via samenwerkingen met kunstenaars en de wetenschap wordt een dialoog opgezet tussen kunst, wetenschap, experiment, robotica en sociale vraagstukken. Het werk van Ulrike Quade Company verhoudt zich naar eigen zeggen tot de samenleving en ontwikkelingen in de thuishaven Amsterdam door een artistieke benadering die reflecteert op hedendaagse thema's en maatschappelijke vraagstukken.
In de komende periode worden twee vlakke vloerzaal voorstellingen gemaakt, één festivalvoorstelling en twee grote zaalvoorstellingen. Vooronderzoeken worden een integraal onderdeel van het creatieve proces en er is er ruimte voor flexibele formats om wendbaar te zijn en in te kunnen spelen op de dynamiek van de samenleving. Naast het produceren van voorstellingen is er het streven om een expertisecentrum en creatieve hub te worden. Vier specifieke domeinen vormen concrete uitwerkingen van de organisatorische ambities: Onderzoek en Ontwikkeling bevorderen innovatie en kennisdeling, Impact en Context vergroten de toegankelijkheid en diversiteit van de partners en publiek, Living Archives archiveert en ontsluit de expertise voor het veld, en Associated Artists draagt bij aan talentontwikkeling en het voortdurend bevragen van routines. Deze domeinen zorgen voor dialoog en fungeren als toegangspoorten voor nieuwe bezoekers, partners, creatieve professionals en financiers die zich willen verbinden aan de Company.
Ulrike Quade Company ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van € 139.514 per jaar (incl. indexatie 2024).
Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 155.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.
Artistiek belang
De commissie beoordeelt het artistiek belang als goed.
Ulrike Quade Company geeft in het plan een duidelijke onderscheidende artistieke signatuur weer in de wijze waarop het beeldend theater maakt met de Japanse Bunraku-stijl als uitgangspunt. Scenografie, poppenspel en robotica worden op unieke wijze met elkaar vermengd met als uitgangspunt dat de pop de mens uit het centrum kan halen en ons zo in staat stelt om beter op onszelf te reflecteren. Het werk heeft volgens de commissie vaak een betoverende theatrale kwaliteit en is daardoor uitzonderlijk.
De commissie vindt de artistieke eigenheid overtuigend vertaald in prikkelende activiteiten voor de komende periode. De vertaling naar beeldend theater met gebruik van A.I. en robotica, getuigt volgens de commissie van een sterk omgevingsbewustzijn en gevoel voor actualiteit. In de voorgestelde activiteiten ziet de commissie aansluiting op de ambitie om 'parallelle werelden en realiteiten zichtbaarder te maken'. Ze vindt de gepresenteerde toekomstvisies zeer filosofisch beschreven en daardoor soms moeilijk te doorgronden, maar vindt de thema’s herkenbaar en actueel: ORITO (feminisme), ROMAN & ELIZA (verlies, rouwen en niet los kunnen laten), KINTU (het overdragen van trauma's van generatie op generatie), HOMO QUANTUM (techniek versus mens) en WORTELS TOT IN DE HEMEL (klimaat). De commissie vindt daarbij de beschreven vooronderzoeken die voor de producties worden gedaan tot de verbeelding spreken, bijvoorbeeld ‘wat de rol van technologie is in het veranderen van onze perceptie van de dood en het leven erna’.
Het plan reflecteert beperkt op de artistiek-inhoudelijke ervaring en ontwikkeling van Ulrike Quade Company van de afgelopen jaren en hoe de voorgestelde activiteiten logisch voortborduren op eerder werk. Toch herkent de commissie een lijn in het gebruik van nieuwe presentatievormen waarbij scenografie en robotica als medespelers worden ingezet. De toekomst met A.I. wordt naar mening van de commissie via unieke samenwerkingen verkend en in de praktijk gebracht. Er is daarvoor sterk geïnvesteerd op R&D op het gebied van robotica met interessante en wezenlijke partners op dit gebied. Dit ontwerpende onderzoek is interdisciplinair en kan als zodanig bijdragen aan de wetenschap of andere domeinen. Dit vindt de commissie overtuigend voortbouwen op de artistieke ontwikkeling van voorgaande periode.
De commissie vindt het overtuigend en duidelijk wat Ulrike Quade Company teweeg wil brengen bij het publiek: het gezelschap wil het publiek uitnodigen om na te denken over belangrijke filosofische en wetenschappelijke thema’s, door hen mee te nemen in zelfgecreëerde realiteiten. Het gezelschap verwoordt daarbij vooral in welke inhoudelijke sferen en parallelle werelden ze zich wil begeven met haar werk, maar minder op welke wijze het beoogde publiek in de voorstellingen daadwerkelijk mee wordt genomen. Desalniettemin is de commissie overtuigd dat de voorstellingen van artistieke betekenis en aansprekend zullen zijn voor het publiek, mede door de vorm van de voorstellingen met poppenspel en robotica, technologie en muziek. Zo heeft bijvoorbeeld de theatrale installatie ROMAN & ELIZA, waarbij bezoekers in de zaal via schermen de individuele VR-belevenissen van enkele bezoekers op toneel volgen, naar de mening van de commissie een zeer verbeeldende werking en kan daardoor het beoogde publiek inderdaad meevoeren in een andere wereld.
De commissie vindt dat Ulrike Quade Company van artistieke betekenis is voor de stad door de wijze waarop ze komende periode als expertisecentrum en creatieve hub gaat fungeren. Op deze manier wil het gezelschap kennis delen en onderzoek aanjagen in het veld en daarnaast de participatie van haar activiteiten vergroten. De commissie vindt het participatieve deel van de activiteiten nog onuitgewerkt. In de benoeming van ‘associated artists’ en de residenties met makers ziet de commissie echter concrete stappen om de artistieke betekenis voor het creatieve veld in de stad te vergroten. Het ontwerpende onderzoek is interdisciplinair en kan als zodanig bijdragen aan de wetenschap of andere domeinen, hetgeen de commissie ook vindt bijdragen aan de betekenis voor de stad.
Belang voor de stad
De commissie beoordeelt het belang voor de stad als voldoende.
De commissie leest in het plan een duidelijke en onderbouwde visie op het bereik in de stad. Ze vindt dat Ulrike Quade Company een duidelijke beschrijving van de doelgroepen geeft. Het gezelschap erkent dat het vooral stedelijke, hoogopgeleide theaterliefhebbers bereikt. Daartegenover staat de ambitie om een jonger en cultureel divers publiek te bereiken door toegankelijker te worden in beeldtaal en taal. Het huidige publiek bestaat uit: BIPOC-theaterliefhebbers, studenten, wetenschappers en technologieliefhebbers. De focus voor de komende jaren ligt op het bereiken van stedelijke ‘early adopters’, verdeeld in verschillende subdoelgroepen: Queer en quantum denkers en -doeners, Innovatieve en creatieve ‘nerds’ en Metamodernisten. Er zijn drie verdiepingslagen in de communicatiestrategie beschreven: Instap- dieper en thematisch om iedere bezoeker een andere aanpak te kunnen bieden, afhankelijk van de bekendheid met het werk. De commissie ziet hierin veel omgevingsbewustzijn en dit blijkt ook uit de slimme manier waarop het abstracte karakter van het werk wordt ingezet om nieuwsgierigheid op te roepen en verdere betrokkenheid te creëren. Hierin ziet de commissie een aansluiting op de aard van het werk en de beoogde doelgroepen. De beschreven communicatiestrategie vindt de commissie op strategisch niveau sterk in de manier waarop het de makerstijl op zelfbewuste manier inzet om nieuwsgierigheid op te wekken bij het publiek. Een concrete aanpak ten aanzien van in te zetten communicatiemiddelen, bijvoorbeeld om het beoogde jongere publiek met een divers opleidingsniveau te bereiken, leest de commissie nog weinig terug. De Ulrike Quade Company benoemt concrete communicatiedoelstellingen, zoals minimaal zeventig procent zaalbezetting in wijktheaters in 2028 en zestig procent groei in aantal volgers op social media. De commissie vindt dit positief maar ze kan het realisme van deze doelstellingen moeilijk inschatten aangezien er nog geen zicht is op de aanpak van de nog aan te stellen senior (brand)marketeer.
De bijdrage aan de spreiding van activiteiten en publiek in de stadsdelen Zuidoost en Nieuw-West vindt de commissie redelijk. Ulrike Quade Company heeft Theater de Meervaart en het Bijlmer Parktheater in de stadsdelen Nieuw-West en Zuidoost de komende periode als speelplek, al geeft de organisatie aan dat het publiek hier nog overtuigd moet worden. De organisatie is daarnaast gevestigd in Broedplaats De Vlugt in Nieuw-West, waar kleinschalige activiteiten plaatsvinden. Deze zijn niet zozeer gericht op de bewoners van het stadsdeel waardoor de commissie het draagvlak in de stadsdelen nog beperkt vindt.
Diversiteit & Inclusie
De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als goed.
Het plan getuigt van een overtuigende visie op diversiteit en inclusie, die in het verlengde staat van de artistieke signatuur. Ulrike Quade Company gelooft in een stad die quantum, non-binair, cyclisch en veelvormig is, wil de status quo doorbreken en heeft een verlangen naar een brede kijk op de wereld. In deze uitgangspunten ziet de commissie een bij de organisatie passende visie die op holistische wijze diversiteit en inclusie benadert.
Uit de beschrijving van het publiek wordt duidelijk dat het werk van Ulrike Quade Company aantrekkelijk is voor queer BIPOC-theaterliefhebbers, een groep die van belang is voor het quantumdenken dat het gezelschap nastreeft en die ze weet te bereiken. Er wordt gereflecteerd op de beginsituatie van de organisatie op dit gebied en op verbeterstappen die zijn gezet. Zo is er onderzoek gedaan naar blinde vlekken op het gebied van diversiteit en inclusie en is er een directielid toegetreden met een biculturele achtergrond en brede kennis over het onderwerp, die de organisatie verder op weg kan helpen. Ook zijn er doelstellingen gesteld voor de komende periode, al zijn die niet heel concreet beschreven: diversiteit blijvend verankeren in de organisatie en een criterium laten zijn bij de ontwikkeling van activiteiten en bij het scherpstellen van doelgroepen en ambities. Ook is er het streven naar een divers loondienst- en zzppersoneelsbestand en naar meer inzicht te verkrijgen in de publieksbehoeftes.
De commissie waardeert de stappen die worden gezet op het gebied van diversiteit en inclusie in aanbod, bereik en organisatie. In het aanbod voor de komende periode ziet de commissie dat er aandachtig met het onderwerp wordt omgegaan. Bijvoorbeeld in de voorstellingen ORITO en KINTU die volgens de commissie op ongeforceerde wijze de thema’s feminisme en intergenerationeel trauma agenderen en deze zorgvuldig en met respect behandelen. Ook de onderwerpen die voortkomen uit samenwerkingen met makers van cultureel diverse achtergrond, zoals de maker OTION, vergroten volgens de commissie de diversiteit van het aanbod.
Toekomstige stappen om diversiteit en inclusie verder in de organisatie te incorporeren zijn deelname aan inclusief leiderschapscursussen en bewustwordingsprogramma’s. Ook wordt een marketingmedewerker aangesteld om complex taalgebruik toegankelijk en genderneutraal te maken voor een breed publiek. Dit vindt de commissie een concrete en haalbare aanpak.
Uitvoerbaarheid
De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als goed.
Volgens de commissie geeft de Ulrike Quade Company in het plan blijk van een sterke visie op de bedrijfsvoering, die op een eigenzinnige en sterke wijze een holistische benadering doorvoert die aansluit bij de artistieke visie van het gezelschap. In de voorgaande periode heeft de organisatie gereflecteerd op de eigen positie in het veld, wat heeft geresulteerd in nieuwe kernwaarden waarmee gewerkt wordt. Dit zijn onder meer samenwerken en ‘holding space’ met ruimte voor de ander binnen en buiten de organisatie. Ook zijn er teambuildingssessies geweest om bewustwording te creëren over uitdagingen binnen de organisatie. In het plan om in de komende periode diversiteit, duurzaamheid en fair practice effectiever te integreren vanuit een holistische bedrijfsstrategie, ziet de commissie een logische voortzetting van afgelopen periode, waar de organisatie verder op voort bouwt. Hieruit blijkt voor de commissie dat Ulrike Quade Company veel aandacht heeft voor de omgang met mensen en middelen. De Governance Code Cultuur wordt helder toegelicht. Ulrike Quade Company hanteert een directie- en bestuursmodel waarbij het bestuur jaarlijks de prestaties van de directie evalueert en rapporteert. De Ulrike Quade Company conformeert zich aan de Fair Practice Code, met principes als fair pay, fair share en fair chain, en volgt de cao
Toneel en Dans. Het lidmaatschap bij NAPK biedt actuele kennis en advies. Met het ‘ongewenst gedrag’-protocol en de benoeming van een externe vertrouwenspersoon zijn stappen genomen ter bevordering van de sociale veiligheid, zowel intern als extern.
In de toelichting op de begroting wordt melding gemaakt van een risicoanalyse waarbij inkrimpende producties als mogelijkheid wordt voorgesteld. De commissie had in het plan graag nog een reflectie gezien op organisatorische risico’s en hoe daarmee om te gaan.
De commissie vindt het plan op organisatorisch en financieel vlak realistisch en haalbaar. Ze heeft vertrouwen in het voornemen meer ruimte te geven aan onderzoek, wat de haalbaarheid van de activiteiten ten goede komt en meer rust creëert in de organisatie.
De commissie vindt de begroting realistisch en de baten en lasten passend bij het plan. De geplande versteviging van de marketing ziet ze als een goede stap om de beoogde publieksinkomsten te kunnen behalen. Er is verder een gevarieerde financieringsmix met naast structurele subsidies ook bijdragen uit private fondsen, waardoor risico’s worden gespreid. De gevraagde bijdrage aan het AFK, die hoger is dan het gehonoreerde bedrag van afgelopen periode, is goed onderbouwd. De commissie heeft vertrouwen dat de organisatie het vierjarige plan financieel kan dragen.
Conclusie
De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Stichting Ulrike Quade Company te honoreren met het gevraagde bedrag van € 155.000 per jaar.
De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Theater.