Stichting Rudolphi Producties

Theater
Aangevraagd: € 285.000
Toegekend: € 220.000

Inleiding

Stichting Rudolphi Producties (hierna: Via Rudolphi Producties) realiseert en presenteert nieuw en vrij werk van theatermakers van verschillende generaties en achtergronden. De focus ligt op autonome (mid-career) makers die hun eigen werk schrijven én zelf op het podium staan. Via Rudolphi Producties richt zich daarbij op ondervertegenwoordigde stemmen. Ze beoogt interdisciplinaire voorstellingen te produceren van eigenzinnige makers die vertrekken vanuit een eigen verhaal, dat vaak gaat over identiteit of afkomst en vaak een maatschappelijk thema heeft. Via Rudolphi Producties zoekt samen met de makers naar de juiste theatrale vorm voor hun idee, passende speellocaties, de beoogde gemeenschap(pen) en marketing voor hun werk. Dit wil Via Rudolphi Producties doen in het licht van de ontwikkeling die de makers met hun productie(s) willen doormaken.

Via Rudolphi Producties genereert voor elke productie de speelbeurten, waarbij ze kan bogen op de jarenlange ervaring als theaterbureau. Daarbij werkt Via Rudolphi Producties met een local outreach methode, met ruimte voor onderzoek en verschillende testmomenten waarin de beoogde doelgroep(en) worden betrokken.

In de periode 2025-2028 organiseert Via Rudolphi Producties Het Debuut waarbij drie afstudeervoorstellingen in een avondvullend programma worden gebundeld en de makers voor het eerst op tournee gaan met eigen werk. Het PACT wordt voortgezet, waarbij makers en de producenten van Via Rudolphi Producties afstuderend mbotheatertalent professioneel begeleiden.

Als ontwikkelplek voor mid-career makers produceert Via Rudolphi Producties komende periode voorstellingen van Stephanie Louwrier, Dilan Yurdakul, Nadia Amin, en Tarik Moree, Tim Olivier Somer en Daniël ’t Hoen. Daarnaast wil Via Rudolphi Producties inspelen op de geconstateerde behoefte van mid-career makers aan kortlopend onderzoek, met De Vrije Ruimte.

Via Rudolphi Producties ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van €145.326 per jaar (incl. indexatie 2024).

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 285.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als zeer goed.

Uit het plan komt een herkenbare artistieke signatuur van Via Rudolphi Producties naar voren als een producerend huis met een focus op autonome (mid-career) makers. Daarbij kiest Via Rudolphi Producties voor makers die ook zelf als speler op het podium staan en die op de landelijke podia ondervertegenwoordigde stemmen representeren. De verhalen die Via Rudolphi Producties wil brengen zijn persoonlijk, door de makers zelf geschreven en in vorm zijn de producties interdisciplinair. De commissie vindt hier grote artistieke eigenheid vanuit gaan. Tevens vindt de commissie deze artistieke eigenheid versterkt door de talentontwikkeling op maat die aan de makers wordt geboden, waarmee de makers kunnen werken aan een toekomstbestendige werkpraktijk, waarbij de ontwikkeling van hun eigen artistieke signatuur centraal staat. 

De commissie vindt de artistieke signatuur duidelijk vertaald in vier pijlers, die elk een makerstraject kennen, op basis van de behoeften van de maker. Binnen Het Debuut en Het PACT laat Via Rudolphi Producties net afgestudeerd talent werk voor publiek zien. Binnen de pijler Mid-career makers produceert Via Rudolphi Producties met de makers tourneebestendige producties. Met De Vrije Ruimte faciliteert de organisatie onderzoek en experiment. En met Landelijke Local Outreach worden persoonlijke verhalen vanuit het perspectief van een gemeenschap, waar de maker onderdeel van is, geproduceerd voor een landelijk publiek. De commissie vindt dat Via Rudolphi Producties laat zien dicht op de huid van de tijd te zitten met deze voor makers relevante trajecten en dat ze daarbij een sterke verbinder is van makers met hun publiek. De geselecteerde midcareer makers als Stephanie Louwrier en Dilan Yurdakul vindt de commissie interessant en de beschreven projecten veelbelovend. Met Tim Olivier Somer, Tarik Moree en Daniel ’t Hoen wordt vanuit hun eigen ervaringen een drieluik gemaakt over de zoektocht naar houvast binnen verschillende bevolkingslagen, waarbij elke voorstelling een andere klasse vertegenwoordigt. Thema en opzet maken de commissie nieuwsgierig.  

Via Rudolphi Producties reflecteert helder op de artistieke ontwikkeling van afgelopen periode, waarin de organisatie van directie is gewisseld. Ze bouwt in het plan voor komende periode mooi voort op het scouten, produceren en presenteren van nieuwe stemmen. Sterk vindt de commissie daarbij dat er meerstemmigheid wordt gecreëerd in het selecteren van makers via een nieuwe artistieke redactie. De artistieke koers voor komende periode is aangescherpt door zich nadrukkelijker te richten op midcareer makers. Het succesvolle Het Debuut wordt onder meer voortgezet, met meer oog voor pluriformiteit van de makers, dit vindt de commissie positief. 

De commissie vindt dat de activiteiten van Via Rudolphi Producties overtuigend van artistieke betekenis voor de makers zijn. Het Debuut vindt de commissie waardevol omdat het werk van net afgestudeerde makers voor een groot publiek brengt, voorzien van masterclasses op allerlei vlakken van de theaterpraktijk. Met Het PACT zorgt Via Rudolphi Producties voor meer zichtbaarheid van mbo-theatermakers in het veld. Via Rudolphi Producties draagt er met de vrije ruimte voor onderzoek en experiment aan bij dat mid-career makers artistiek kunnen groeien, met de behoeften van de makers duidelijk als uitgangspunt. Via Rudolphi Producties zorgt er bijvoorbeeld voor dat theatermaker Nadia Amin voor de totstandkoming van de muzikale solo Nina S. Quoted ook een vaste muzikale sparringpartner heeft. 

Via Rudolphi Producties wil bij publiek teweegbrengen dat er ruimte komt voor andermans belevingswereld. De beoogde producties van de makers van Via Rudolphi Producties hebben daarbij artistieke betekenis voor het publiek door de openhartige, persoonlijke verhalen die het publiek verschillende perspectieven bieden en een spiegel voorhouden. Zo gaat Stephanie Louwrier in Let’s Get Louder, vanuit het inzicht dat ze zich lange tijd heeft overschreeuwd, op zoek naar haar ware stem. In de coproducties van het Landelijke Local Outreach programma ziet de commissie de artistieke betekenis in de herkenbaarheid voor specifiek publiek. Producties zoals Café Suriname en Asian feminist woke comedy komen tot stand vanuit de verhalen van specifieke gemeenschappen.  

De commissie vindt dat Via Rudolphi Producties artistieke betekenis heeft voor de stad in de bijdrage die ze levert aan het makersklimaat in de stad. Met de pijler De Vrije Ruimte geeft Via Rudolphi kans aan Amsterdamse makers om een afgebakend artistiek onderzoek te doen. De commissie vindt deze ruimte voor innovatie en experiment, los van de productie van een voorstelling, belangwekkend voor de ontwikkeling van makers in de stad. 

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als goed.

De commissie vindt dat er een duidelijke visie op het bereik in de stad uit het plan spreekt. 

Ten eerste richt Via Rudolphi Producties zich met haar activiteiten op de makers, die ze scout en bereikt via jaarrond voorstellingbezoek, open calls, en een stevig netwerk binnen het mbo- en hbo-kunstvakonderwijs. De commissie vindt daarbij overtuigend hoe Via Rudolphi Producties zich opstelt als een makelaar tussen een nieuwe generatie makers en het publiek.

In het plan geeft Via Rudolphi Producties een duidelijke beschrijving van de verschillende doelgroepen die ze wil bereiken, die de commissie logisch en passend vindt bij de pluriformiteit van makers die Via Rudolphi Producties bedient. De doelgroepen die worden onderscheiden zijn onder meer: doorgewinterd theaterpubliek, jongvolwassenen, en specifieke doelgroepen vanuit verschillende gemeenschappen. Binnen deze meer generiek omschreven doelgroepen specificeert Via Rudolphi Producties deze vervolgens helder per productie. 

De commissie vindt sterk dat daarmee ook welbewust de marketingaanpak per productie wordt bepaald, waarbij telkens de marketinginstrumenten en samenwerkingspartners zijn beschreven. Bij de muzikale productie Nina S. Quoted richt Via Rudolphi Producties zich bijvoorbeeld op muziek- en muziektheaterliefhebbers en fans van jazz en Nina Simone en richt zich daarbij op pr-kanalen als The Black Archives, Afro Magazine en Platform Paars Paars. Ook zet Via Rudolphi Producties in op content op social media, om met name een jong publiek te bereiken.  De commissie heeft vertrouwen in deze goed uitgewerkte marketingaanpak. De commissie vindt het feit dat gewerkt wordt met een wisselende local outreach medewerker om actief Turkse, Aziatische en Surinaamse gemeenschappen voor bepaalde producties te bereiken een interessante nieuwe stap, al had ze meer over de concrete aanpak willen lezen. De commissie heeft er vertrouwen in dat publiek daarnaast kan worden bereikt via makers en partners die vaak onderdeel zijn van de beoogde gemeenschappen.  

Het beoogde publieksbereik in Amsterdam vindt de commissie goed onderbouwd, en in verhouding met de activiteiten die in Amsterdam plaatsvinden. Het ligt tevens in lijn met de ervaring van Via Rudolphi Producties. De commissie vindt het bereik daarmee realistisch.  

Via Rudolphi Producties draagt voldoende bij aan de spreiding van activiteiten en publiek in de stadsdelen Nieuw-West, Zuidoost en Noord. Het merendeel van de voorstellingen vindt in het centrum plaats en bereikt daar logischerwijs ook het meeste publiek. De producties van Via Rudolphi Producties zijn echter ook te zien in De Meervaart en het Bijlmer Parktheater. In Noord vindt ook Het PACT plaats waar tryouts in het Likeminds podium te zien zijn en er wordt gespeeld in Tolhuistuin. Met activiteiten binnen De Vrije Ruimte wil Via Rudolphi Producties jaarlijks in een ander stadsdeel neerstrijken. De commissie vindt vanuit de inhoud van de activiteiten helder waarom op deze plekken activiteiten voor publiek zullen worden gerealiseerd. Hoe Via Rudolphi Producties de activiteiten wil laten landen in de stadsdelen vindt de commissie nog niet uitgewerkt. Ze ziet wel dat er met passende samenwerkingspartners en de inzet van local outreach aan wordt gewerkt.  

Diversiteit & inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als voldoende.

De commissie vindt dat een overtuigende visie op diversiteit en inclusie ontbreekt en het plan er slechts summier op reflecteert. Wel is duidelijk dat Via Rudolphi Producties vanuit haar artistieke visie verschillende perspectieven en ondervertegenwoordigde stemmen op het podium wil brengen. In de producties van afgelopen periode ziet de commissie ook dat er een divers en inclusief aanbod is gerealiseerd, met veel werk van biculturele makers en in samenwerking met relevante partners als ROSE stories en Female Economy. Daarbij focuste Via Rudolphi Producties op producties die ook een nieuw publiek kunnen bereiken. Een voorbeeld hiervan is Happy in Holland van schrijvers Sun Li en Tjyying Liu, waarbij ROSE stories de local outreach deed om de Chinees-Nederlandse gemeenschap te bereiken. Positief vindt de commissie dat er afgelopen periode een artistieke redactie is opgericht waarin kennis en ervaring op gebied van diversiteit en inclusie is gewaarborgd. Via Rudolphi Producties geeft aan nog kansen te zien voor grotere culturele diversiteit in het publiek. Ten aanzien van de samenstelling van het kantoorteam is ook nog winst te behalen op gebied van  biculturele achtergrond. De commissie leest in de toelichting op de begroting dat er een projectmedewerker diversiteit en inclusie deel uitmaakt van de organisatie, maar de rol van deze medewerker is niet toegelicht. Binnen de organisatie wordt het gesprek over diversiteit en inclusie met makers gevoerd. De commissie leest echter niet wat Via Rudolphi Producties hieruit meeneemt en welke concrete doelstellingen voor komende periode daaruit volgen op gebied van aanbod, bereik en organisatie, behalve dat de organisatie ernaar streeft een medewerker met een biculturele achtergrond toe te voegen aan het team. 

De commissie vindt dat Via Rudolphi Producties voor de komende periode goede stappen zet voor een grotere bijdrage aan diversiteit en inclusie in aanbod, bereik en organisatie.  

De commissie ziet binnen het aanbod een zeer divers makerspalet in leeftijd, gender, seksualiteit, etniciteit en culturele achtergrond. Tevens brengen deze makers een veelheid aan perspectieven in de verhalen met zich mee. Zo gaat De Marginalen over mensen die in armoede leven. Waardevol vindt de commissie dat er aandacht is voor nieuwe stemmen binnen Aziatisch-Nederlandse en Surinaams-Nederlandse gemeenschappen, met Landelijke Local Outreach coproducties als Asian feminist woke comedy en Café Suriname. Het is duidelijk dat wordt gezocht naar manieren om het aanbod af te stemmen op een divers en inclusief, en met name een bicultureel publiek. De organisatie zet daar komende periode ook extra budget op in. De aanpak hiervoor, met inzet van een local outreach medewerker, vindt de commissie echter nog niet zo concreet. Positief is de commissie over de aandacht voor toegankelijkheid voor het publiek door inzet van een gebarentolk, audiodescriptie en een Meet & Feel inleiding.

Om het kantoorteam cultureel en etnisch meer te diversifiëren zet de organisatie gespecialiseerde recruiters in en zorgt ervoor dat biculturele coaches worden ingezet in de projectteams, zoals George Tobal. De commissie vindt dit vertrouwenwekkend.  

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als goed.

De commissie vindt dat Via Rudolphi Producties een aansprekende visie op de bedrijfsvoering laat zien, die voortkomt uit een heldere reflectie op voorgaande periode. Na de overgang naar de nieuwe directie is het productienetwerk succesvol gecontinueerd en is een meer horizontale organisatiestructuur ingevoerd. De samenwerking met de makers is geïntensiveerd, met meer contactmomenten en aandacht voor zakelijke groei van makers. Via Rudolphi Producties investeerde in een langer tijdspad voor ontwikkel- en repetitieperiodes. Hierdoor kan de marketingafdeling ook beter de content afstemmen op de voorstelling. Coproducties gaat Via Rudolphi Producties enkel nog aan met inhoudelijke partners, die tevens kunnen bijdragen aan het bereiken van nieuw publiek. De commissie constateert dat Via Rudolphi Producties doelgericht en met oog voor ieders welzijn en een gezonde werkdruk, omgaat met mensen, middelen en samenwerkingen. De commissie vindt dat het plan daarmee een duidelijke visie op de Fair Practice Code toont. De commissie vindt het sterk dat het kernteam is gegroeid naar een omvang waarmee grote producties kunnen worden gerealiseerd en er tegelijkertijd genoeg aandacht kan gaan naar de inhoud van de projecten.   

De organisatie heeft door de uitbreiding van het team en de investeringen in talentontwikkeling van alle medewerkers, een hogere productiekwaliteit weten te realiseren. Ze positioneert zich daarbij als leerwerkbureau. De commissie vindt dat Via Rudolphi Producties nu mooi voortbouwt op deze stevige stappen. In de komende periode wordt het team verder versterkt met een medewerker kantoorproductie met expertise in ecologische duurzaamheid en er wordt voor marketing een content creator aangetrokken. De organisatie maakt zo min mogelijk onderscheid tussen zzp’ers en medewerkers in loondienst en de directie garandeert een vast aantal werkdagen per week binnen het bureau. Er wordt fair pay gehanteerd voor alle mensen op basis van de cao Toneel en Dans. Er zijn al belangrijke stappen gezet op gebied van sociale veiligheid, juist ook omdat met veel jonge makers wordt gewerkt. Er is een beleidsplan opgesteld gericht op het creëren van een sociaal veilige omgeving met de verantwoordelijkheden van de organisatie daarin, er is een vertrouwenspersoon aangesteld en een code of conduct in de maak. 

Op de Governance Code Cultuur is heel summier gereflecteerd: de raad van toezicht is geheel gewisseld, en wordt nog aangevuld met een junior raadslid. De commissie vindt interessant dat ook in het toezicht aandacht is voor het leervermogen van de organisatie. Daarnaast wordt thematisch vergaderd, al leest de commissie niet wat dat oplevert. 

De commissie vindt dat het plan te weinig aandacht besteedt aan eventuele risico’s en hoe daarmee wordt omgegaan. Er is niet gereflecteerd op de financiële bedrijfsvoering of eventuele kwetsbaarheden in de bedrijfsvoering. Dit vindt de commissie een aandachtspunt.

De commissie heeft vertrouwen in de organisatorische haalbaarheid van het plan. De organisatie kent een redelijke omvang om de enigszins grotere schaalgrootte aan activiteiten ten opzichte van voorgaande periode naar behoren uit te kunnen voeren. Er staat een stevige organisatie die ervaring heeft opgebouwd met deze activiteiten, en daarnaast heeft laten zien goed mee te kunnen ontwikkelen met behoeften van de makers. Daarnaast wordt gewerkt met vertrouwenwekkende coproductiepartners als ROSE stories, Frascati en Theater Bellevue.  

In financieel opzicht vindt de commissie het plan realistisch en uitvoerbaar, maar heeft zij een kanttekening bij de financieringsmix. De financiële huishouding is op orde. Er is voldoende eigen vermogen, solvabiliteit en liquiditeit om het plan te kunnen uitvoeren en eventuele risico's op te vangen. De begroting stijgt ten opzichte van voorgaande periode, wat de commissie vindt passen bij het plan. De verhoging in personele kosten is goed onderbouwd vanuit de beoogde groei van het kernteam. Met de Vrije Ruimte en HET PACT wordt er ingezet op onderzoek en talentontwikkeling, die relatief weinig publieksinkomsten genereren. De commissie vindt dit belangrijke onderdelen voor het makershuis en daarmee logische keuzes. Daarnaast is goed rekening gehouden met kostenstijgingen. De verhouding activiteitenlasten en beheerslasten is in balans.  De commissie vindt dat er een diverse financieringsmix is, met publieksinkomsten, publieke en private fondsen en bijdragen van coproducenten. De commissie vindt echter dat binnen deze financieringsmix risico’s niet goed worden gespreid; het aandeel subsidies is daarin fors. Ondanks dat de commissie een hogere aanvraag bij het AFK op zichzelf begrijpelijk vindt, vindt ze het forser gevraagde bedrag, dat ten opzichte van het gehonoreerde bedrag van voorgaande periode bijna een verdubbeling is, te weinig gedegen onderbouwd. Daarbij verwijst de commissie ook naar de oproep in de toelichting van de regeling Vierjarige subsidies om gezien het beperkte budget terughoudend te zijn met verhoging van het aangevraagde bedrag ten opzichte van de vorige kunstenplanperiode. Ze vindt het hoge aandeel van de gevraagde AFK-bijdrage binnen de financieringsmix niet in verhouding, te veel wordt geleund op de bijdrage van het AFK.  

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Via Rudolphi Producties gedeeltelijk te honoreren met een bedrag van € 220.000 per jaar. 

De commissie vindt het aan het AFK forsere aangevraagde bedrag ten opzichte van het gehonoreerde bedrag van voorgaande periode, te weinig gedegen onderbouwd. Ze vindt het bij het AFK aangevraagde bedrag binnen de financieringsmix uit verhouding en te veel leunen op de gevraagde bijdrage aan het AFK. De commissie adviseert Via Rudolphi Producties te honoreren met een bedrag dat in relatie tot de totale baten meer in verhouding is binnen de financieringsmix en dat een meer realistische groei ten opzichte van de subsidie in voorgaande periode inhoudt. Daarbij verwijst de commissie ook naar de oproep in de toelichting van de regeling Vierjarige subsidies om gezien het beperkte budget terughoudend te zijn met verhoging van het aangevraagde bedrag ten opzichte van de vorige kunstenplanperiode.  

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Theater.