Stichting Mister Motley

Beeldende kunst en creatieve industrie
Aangevraagd: € 125.000
Toegekend: € 0

Inleiding

Stichting Mister Motley (hierna: Mister Motley) is een online platform dat kunst en het dagelijks leven met elkaar probeert te vervlechten. Daartoe wil Mister Motley artikelen publiceren, de podcast Kunst is Lang produceren, fysiek programma organiseren en onderzoek doen. In het kunstmedialandschap legt Mister Motley zich toe op de blik van de maker, de zelfgenoemde ‘achterkant’ van de kunstwereld. Mister Motley richt zich naar eigen zeggen op meerstemmigheid en collectiviteit, niet op traditionele recensies en beschouwingen. Mister Motley ziet zijn online platform daarbij als een constante. Met de fysieke bijeenkomsten, programma’s en uitgaven wil Mister Motley daar een wisselwerking mee aangaan, om het gesprek rondom kunst op een veelzijdige manier te belichamen. 

De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd voor de beleidsperiode 20252028 zijn door Mister Motley in vier categorieën onderverdeeld. Deze categorieën zijn respectievelijk: tekst, podcast, fysiek en onderzoek. Binnen de categorie tekst wil Mister Motley wekelijks twee artikelen produceren. Deze wil de organisatie vergezellen van één nieuwe, wekelijkse aflevering van de podcast Kunst is Lang. In de komende periode bouwt Mister Motley de fysieke component van zijn programmering uit met Kunst is Lang en Live, Kunstroute Tolhuistuin, portfoliomiddagen, IDFA-avond en het symposium Hoe hoog zijn de muren? Daarnaast wil Mister Motley twee onderzoekslijnen ontwikkelen naar aanleiding van tendensen in het kunstenveld. Mister Motley gebruikt naar eigen zeggen zijn online platform als een solide basis. Die basis beoogt Mister Motley uit te bouwen en de komende jaren in dialoog te treden met ervaringsgerichte programma’s op locatie en het doen van onderzoek. Via deze formats hoopt Mister Motley zijn expertise en netwerk te vergroten, zijn publiek volledig te bedienen en zijn rol binnen de stad te bestendigen. 

Stichting Mister Motley ontvangt geen meerjarige subsidie binnen het Kunstenplan 2021-2024.

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 125.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als zwak.

Mister Motley is een online platform dat kunst en het dagelijks leven met elkaar verweeft, aan de hand van de podcast Kunst is Lang, artikelen, onderzoek en fysieke programmering. Mister Motley legt zich volgens de commissie toe op kunstbeschouwing, waarbij hij het gehele veld langsgaat. Het platform schetst een breed beeld van de kunstwereld en haar makers, vanuit het idee de diversiteit aan perspectieven die zij herbergen te ontsluiten en contextualiseren. Het kunstbeschouwende karakter loopt voor de commissie als een rode draad door de formats heen. Daarbij vindt de commissie de formats, het toegankelijke taalgebruik - geen hoogdravende kunsttaal -, de consistente en uitsluitend Nederlandstalige content eigen. Als voorbeeld waar deze elementen samenkomen noemt zij de Kunst is Lang podcast, waarin hedendaagse Nederlandstalige kunstenaars geïnterviewd worden over hun werk, leven en visie op de maatschappij. Hiermee heeft Mister Motley een herkenbaar profiel binnen het kunstenveld volgens de commissie, waarbij de verweving van kunst en leven opgezocht wordt. Tegelijkertijd vindt de commissie deze activiteiten in de basis meer journalistiek dan artistiek van aard. De commissie vindt dat Mister Motley een duidelijke signatuur heeft op kunstbeschouwend vlak, maar vindt dat er geen sprake is van een eigen artistieke signatuur. 

Naast de platformactiviteiten breidt Mister Motley in 2025-2028 uit naar fysieke programmering, waaronder vier jaarlijkse avondprogramma’s Kunst is Lang en Live, een kunstroute bij de Tolhuistuin, portfoliomiddagen, zaalprogramma’s en een IDFAavondprogramma. Vanaf 2024 vinden Kunst is Lang en Live-evenementen plaats in Amsterdam, met panelgesprekken tussen eerder geïnterviewde kunstenaars. Ook wordt samen met Tolhuistuin een kunstroute vormgegeven. De fysieke ruimte van de Tolhuistuin – inclusief tuin – wordt het huis voor kunstinstallaties en wisselende exposities. Echter wordt de rol van Mister Motley niet verder uitgewerkt in het plan, waardoor de commissie nog geen zicht krijgt op de artistieke bijdrage die Mister Motley hier levert. Daarnaast wordt het kantoor van Mister Motley een ontmoetingsplek met maandelijkse portfoliomiddagen voor schrijvers en beeldend kunstenaars. De samenwerking met IDFA voor deze periode moet nog inhoudelijk vorm krijgen. Hoewel de commissie de activiteiten op zichzelf aansprekend vindt en in lijn met Mister Motley zijn visie, zijn deze volgens haar niet artistiek van aard, maar beschouwend en kunstenaars ondersteunend. De commissie vindt de ondersteuning die kunstenaars kunnen krijgen bescheiden omdat het om feedback op de presentatie van een portfolio gaat. Het is voor haar geen overtuigende artistieke begeleiding bij het maken van werk. De voorgestelde activiteiten voor de periode 2025-2028 zijn voor het platform grotendeels een voortzetting van de activiteiten. Gedurende de afgelopen jaren heeft Mister Motley volgens de commissie een aansprekende collectie aan kunstenaarsinterviews opgebouwd. De nieuwe live-evenementen bouwen voort op de eerder opgedane ervaring met zaalprogramma’s en de Kunst is Lang en Live edities in 2024. Echter vindt de commissie het opvallend dat Mister Motley in zijn reflectie vooral ingaat op de ontwikkeling van het medium, en minder op die van zijn profiel, boodschap en inhoud. Juist omdat Mister Motley met de voorliggende plannen meer zelf gaat produceren vindt de commissie het een gemis dat er weinig nadruk ligt op wat dit voor de artistiek-inhoudelijke ontwikkeling van de organisatie betekent. 

Mister Motley heeft de commissie helder voorgelegd wat voor impact hij wil maken op zijn schrijvers, kunstenaars, het lees- en luisterpubliek en de culturele instellingen in de stad. Mister Motley biedt kansen en begeleiding aan jonge kunstbeschouwers. Hiermee dient Mister Motley als een springplank voor hun carrière, volgens de commissie. Voor zijn publiek wil Mister Motley het menselijke van kunst, het zien, nadenken over en maken ervaarbaar maken, op een toegankelijke manier zonder de kunst te versimpelen. In de stad ziet Mister Motley een schakelfunctie voor hemzelf weggelegd. Mister Motley gaat redactionele samenwerkingen aan met kunstinstellingen. Als voorbeelden noemt Mister Motley It’s Okay in de Oude Kerk en I Do bij Nieuw Dakota. Mister Motley wil het artistiek weefsel in de stad versterken door recensenten en de kunstenaars waar zij over schrijven, een podium te bieden. Op deze manier wil Mister Motley het artistiek weefsel in de stad versterken.  Met de digitale formats bedient Mister Motley minder geziene kunstenaars, biedt begeleiding aan zijn – veelal jonge – schrijvers en maakt hij al dat wat leeft in het Amsterdamse kunstveld ook invoelbaar, volgens de commissie. Dat Mister Motley kiest voor een brede invalshoek maakt het, volgens de commissie, mogelijk om als perceived buitenstaander op de hoogte te blijven van tendensen in het veld. Met de portfoliomiddagen pakt Mister Motley een rol in het Amsterdamse speelveld: het begeleiden en samenbrengen van auteurs en makers samen met curatoren die verbonden zijn aan een kunstorganisatie in de stad. De IDFA-avond en de kunstroute vindt de commissie te weinig uitgewerkt om de artistieke betekenis voor het publiek op waarde te kunnen schatten. 

Op stadsniveau ziet de commissie een belang voor het brede netwerk aan kunstorganisaties als academies, presentatie-instellingen, kleine kunstruimtes, kunstenaarsinitiatieven, musea en broedplaatsen. Voor hen is Mister Motley waardevol omdat hij signaleert en contextualiseert. Mister Motley belicht volgens de commissie op bijzondere wijze de artistieke betekenis van werken en ontwikkelingen van anderen. Hij voegt echter geen artistieke betekenis toe met zijn eigen beschouwingen, in de context van deze regeling.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als zwak.

De commissie vindt dat Mister Motley een heldere visie heeft op het bereik van zijn kunstbeschouwende platform, maar dat een overtuigende visie voor het bereik van de fysieke en artistieke activiteiten ontbreekt. Mister Motley kent zijn platformpubliek goed. Dit oordeel baseert de commissie op de resultaten van het publieksonderzoek. Mister Motley richt zich op zowel een professioneel als een niet-professioneel publiek. De doelgroep van Mister Motley is een kunstminnend publiek dat bestaat uit zowel professionals (kunstenaars, curatoren, docenten) als (academie)studenten die graag professionals willen worden, en kunstliefhebbers. De commissie vindt deze doelgroepen passend bij de missie en verschillende online media van Mister Motley.

De commissie is positief over het platformbereik van Mister Motley. De aanpak voor het bereiken en betrekken van het platformpubliek blijkt toereikend te zijn, al geeft Mister Motley zelf aan de komende periode dit actief te willen vergroten. Eén eerste positieve stap hierin is voor de commissie de uitzendingen via Salto, waardoor Mister Motley bij vele Amsterdamse huishoudens binnenkomt die wellicht nog niet bekend zijn met het platform. Ook wil Mister Motley een marketingmedewerker aanstellen om een plan van aanpak te ontwikkelen dat moet leiden tot een groter bereik en abonnees. Hoewel de commissie in de basis begrijpt dat dit specifieke vakkennis vraagt, vindt zij het een gemis dat er nog geen voortuitblik op het plan van aanpak wordt gegeven in het plan. Het is voor haar nog onduidelijk hoe de groei gerealiseerd zal worden.  

De komende periode wil Mister Motley meer live-evenementen organiseren. Dit vertaalt zich volgens de commissie qua publieksbereik niet één op één vanaf het platform, ondanks dat de doelgroepen in grote lijn hetzelfde kunnen zijn. Zij vindt dat Mister Motley hier in het plan te snel aan voorbij gaat. Dit vraagt volgens de commissie om een doordachte aanpak, en onderbouwing van het geschatte, nieuwe bereik, wat nu ontbreekt in het plan. 

Het merendeel van de fysieke activiteiten vindt plaats in het Centrum. Mister Motley is recent verhuisd naar de Tolhuistuin in Noord, wat voor de komende periode ook een samenwerking tot gevolg heeft voor de kunstroute, zaalprogramma’s en de portfoliomiddagen. Ook in Noord, gaat Mister Motley een samenwerking aan met Sexyland. In 2024 trapt Mister Motley af met activiteiten in Zuidoost en Nieuw-West, waarmee Mister Motley een beginnend trackrecord en draagvlak opbouwt. Als mogelijke partners noemt Mister Motley OSCAM of het Van Eesteren Museum. Van de drie beoogde samenwerkingen, naast de Tolhuistuin, zijn geen intentieverklaringen meegestuurd. Hierdoor is voor de commissie de verdere spreiding nog niet bevestigd. Daarnaast maakt de commissie de kanttekening dat het slechts om één jaarlijks evenement gaat in Zuidoost en Nieuw-West, waarmee de impact op relatief kleine schaal is met slechts vijf procent van de activiteiten en publieksbereik. Vanwege zijn activiteiten in Noord is de commissie van mening dat Mister Motley bijdraagt aan de spreiding van het cultuuraanbod en publieksbereik in de stad. 

Diversiteit & inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zwak.

Mister Motley beschrijft geen expliciete visie op diversiteit en inclusie. De commissie leest wel een intrinsieke motivatie in de keuze voor het ophalen van meerdere perspectieven. Via zijn programma wil Mister Motley bijdragen aan het discours rond diversiteit en inclusie. De commissie ziet het meest nadrukkelijk een aansluiting op de volgende twee determinanten uit de regeling: culturele diversiteit en vergroten van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking.  Voor de commissie wordt er één generieke doelstelling duidelijk: het zo divers mogelijk houden van de perspectieven, wat zich concreet vertaalt naar thema’s, schrijvers, kunstenaars en partners. De reflectie bestaat volgens de commissie vooral uit een beschrijving van het programma en makers van voorgaande jaren. Zij mist hier een kritische reflectie, waar verbeteringen en nieuwe doelstellingen uit voort komen. 

De commissie is niet onverdeeld positief over de aanpak om de doelstelling ten aanzien van diversiteit en inclusie te verwezenlijken. Mister Motley snijdt volgens de commissie relevante thema’s aan in zijn programma rondom diversiteit en inclusie, zoals De macht en onmacht van het lichaam, Dubbele standaard, Wie komt het recht toe? en Dekolonisering. De commissie is hier positief over, en prijst dat ervaringsdeskundigheid een speerpunt is voor Mister Motley. Wat betreft publiek verwacht Mister Motley dat met een divers programma en met diverse partners een gelijkgestemd publiek bereikt wordt. Hoewel de commissie in de basis de mogelijkheid hiertoe ziet, vindt zij dit geen gegeven. De samenwerkingen met diverse partners zijn nog niet bevestigd en de commissie vindt dat een overtuigend plan van aanpak ontbreekt. Daarnaast wordt Mister Motley in het ondernemingsplan niet expliciet over een eventuele diversiteit van het vaste team. Er wordt alleen aan gerefereerd ten aanzien van de flexibele schil. Mister Motley selecteert freelancers, naar eigen zeggen, uit een diverse poule, met een mix in gender, standplaats, culturele achtergrond, leeftijd, expertise en interessegebieden. De commissie waardeert dat Mister Motley diversiteit in verschillende vormen aanspreekt, waar gender en culturele achtergrond aansluiten op de regeling. Echter is er via deze weg nog geen sprake van een overtuigende inbedding in de organisatie zelf, volgens de commissie. 

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als zwak.

Mister Motley schetst volgens de commissie een poëtisch beeld van zijn werkwijze en team. Mister Motley ziet het team in brede zin graag als een school vissen, waarbij het kernteam altijd meezwemt en wordt vergezeld door externen die een eind meereizen. De uitwerking hiervan geeft de commissie inhoudelijk en praktisch inzicht in de werkwijze; hoe content wordt gedreven, opgebouwd, geredigeerd en vervolgens uitgezonden. De commissie vindt de omschrijving eigen en passend bij Mister Motley, maar merkt op dat het als visie op de bedrijfsvoering nog niet helemaal overtuigt. Dat komt door de nog aan de oppervlakte blijvende uitwerking van de gemaakte aanpassingen op het vlak van governance en het minimaal verkregen inzicht in hoe sociale veiligheid bewaakt wordt voor zowel het eigen team als freelancers. De omgang met fair pay staat voor de commissie op twee sporen: enerzijds zegt Mister Motley het loongebouw van De Zaak Nu te volgen, anderzijds erkent hij dat er lage vergoedingen voor de freelance opdrachten voor auteurs zijn. Dit laatste probeert ze te compenseren door auteurs meermaals opdrachten te geven en zo voor een langer durende samenwerking te kiezen. Hoewel dit een basis legt voor meer werkzekerheid voor de auteurs, blijven de tarieven laag, waardoor deze oplossing voor de commissie nog steeds op gespannen voet met fair pay staat. 

Mister Motley schetst een helder beeld van de huidige bedrijfsvoering en van voorgaande jaren. Het team bestaat uit een directeur-hoofdredacteur, vaste redacteur, financieel medewerker, soms een freelance projectmedewerker en een poule van ongeveer dertig schrijvers. De verdeling van taken tussen de directeur-hoofdredacteur en de redacteur vindt de commissie goed in kaart gebracht. De komende periode wil Mister Motley meer live-evenementen organiseren. Het bevreemdt de commissie dat er niet gereflecteerd wordt op de liveopnames van de podcast, waarmee Mister Motley gestopt is. Mister Motley heeft besloten hiermee te stoppen, maar geeft geen blijk van de geleerde lessen hieruit. Dat vindt de commissie een gemis, gezien de nieuwe inspanningen op liveprogramma. Daarnaast geeft Mister Motley aan zich nog weinig bezig te kunnen houden met marketing en communicatie in enge zin. Met oog op structurele subsidie wil de organisatie in 2024 starten met werving van aanvullende expertise op dit gebied. Als doel stelt Mister Motley aan deze werknemer het verhogen van de inkomsten uit abonnementen, advertenties en donaties. Dit vindt de commissie een logische vervolgstap voor het platform. Opvallend vindt zij dat Mister Motley, als een groeiende organisatie, niet reflecteert op risico’s of blijk geeft van handelen daarop. Dat is voor haar een groot gemis. 

De commissie plaatst vraagtekens bij het realisme en uitvoerbaarheid van de nieuwe plannen. Hoewel het team van Mister Motley voor haar bewezen heeft de kernactiviteiten tot een goed einde te kunnen brengen, vindt de commissie dat de huidige plannen nog verdere organisatorische stappen vragen. Mister Motley wil namelijk meer live-evenementen organiseren. De commissie leest echter weinig terug over de aanpak hiervan. Ook constateert de commissie een afname van activiteiten en bezoekers ten opzichte van 2021-2022, zoals opgenomen in het aanvraagformulier. Hoewel de commissie zich kan voorstellen dat dit te maken kan hebben met digitale evenementen tijdens de pandemie, wordt dit niet beargumenteerd door Mister Motley. Daarnaast wil Mister Motley investeren in versterking op marketingvlak. Voor deze persoon ligt een grote taak om de abonnees en andere inkomsten te vergroten. Hoewel de commissie dit in de basis een goed idee vindt voor het vergroten van de eigen inkomsten, merkt zij op dat de investering in de marketing hoger is dan de verwachte extra opbrengsten. Aanvullend daarop merkt de commissie op dat de vergoedingen voor de anderen laag zijn. 

De commissie vindt de financieringsmix in opzet passend, maar vindt de publieksinkomsten optimistisch ingeschat. Zonder uitwerking van de marketingstrategie, die nog moet komen, vindt zij de bijna verdubbeling ten opzichte van 2021 niet realistisch. 

Wat betreft financiële huishouding heeft Mister Motley volgens de commissie een kwetsbare basis. Het valt haar op het eigen vermogen in de periode 2025-2028 ook niet aangesterkt wordt. Dat vindt de commissie geen goede zaak, omdat het de kwetsbaarheid in stand houdt.

Conclusie

De commissie adviseert de aanvraag van Stichting Mister Motley niet te honoreren omdat deze tien of minder punten heeft behaald.  

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Beeldende Kunst en Creatieve Industrie.