Stichting Mime Wave

Theater
Aangevraagd: € 50.000
Toegekend: € 0

Inleiding

Mime Wave maakt bewegingstheatervoorstellingen voor jonge kinderen en ouders en zet zich tevens in voor internationale uitwisselingen tussen makers vanuit verschillende mime-tradities. Mime Wave wil aan jonge kinderen en hun ouders/verzorgers laten zien dat mime een eigentijdse, universele, inclusieve theatervorm is voor iedereen.  In Amsterdam Nieuw-West werkt Mime Wave aan een lokaal netwerk met partners uit het onderwijs en het culturele veld en maatschappelijke partners waarmee het een divers publiek wil bereiken. Met nieuwe activiteiten op het gebied van educatie beoogt

Mime Wave ook kinderen uit andere wijken van de stad te bereiken. Daarnaast is Mime Wave initiator van het Mime Wave Festival waarmee het gezelschap een internationaal netwerk heeft opgebouwd van mimecollega’s en partnerorganisaties in Oekraïne, Zweden, Polen en Tsjechië.

De komende periode bouwt Mime Wave voort op de opgebouwde basis en maakt gemiddeld één nieuwe productie per jaar, behalve in het jaar dat het Mime Wave Festival gepland staat. Ondertussen speelt Mime Wave de drie bestaande producties door zolang daar vraag naar blijft, in Amsterdam, landelijk en internationaal.  De nieuwe voorstellingen zijn Mijn Haasje (2+), een solovoorstelling over de avonturen van moeder Haas en kindje Haas en over hoe je van elk avontuur iets met je meeneemt. Circus Abrikoos (3+) gaat over de vriendschap tussen twee clowns. Als laatste maakt Mime Wave Wintersprookje (2+), een feestelijk sprookje over een kind dat zijn weg vindt in de wereld. Daarnaast zet het gezelschap het project Sprookjes van Thuis voort. Dit is een jaarlijks terugkerend educatief project in verschillende delen van Amsterdam. Ook organiseert het gezelschap twee Mime Wave Dagen voor scholen en organiseert het het Mime Wave Festival dat in 2028 zal plaatsvinden in Amsterdam.

Mime Wave ontvangt geen meerjarige subsidie binnen het Kunstenplan 2021-2024.

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 50.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als voldoende.

De commissie vindt de artistieke signatuur van Mime Wave, met als artistieke kern maker Anastasiia Liubchenko en muzikant Thijs Felperlaan, herkenbaar en onderscheidend. De artistieke signatuur is herkenbaar in het gebruik van verschillende mimestijlen en -tradities, gecombineerd met muziek, acrobatiek, schilderkunst en animatie. Met name het gebruik van animaties maakt Mime Wave volgens de commissie onderscheidend in het jeugdtheater, met daarbij een focus op het hele jonge kind. 

De commissie vindt de artistieke signatuur nog niet overtuigend vertaald in de activiteiten voor komende periode. Het is voor de commissie namelijk niet duidelijk hoe de verschillende mimestijlen en -tradities, waardoor Liubchenko zich laat inspireren en waarin ze zich heeft verdiept en geschoold, een vertaling krijgen en van invloed zijn binnen het werk voor komende periode. 

De commissie vindt wel dat Mime Wave in vorm en thematiek van de voorstellingen voor komende periode tot de verbeelding sprekende artistieke uitgangspunten laat zien. Zo gaat Circus Abrikoos (3+) niet zozeer over circus, maar over de vriendschap en het vertrouwen tussen twee clowns, waarbij trucs, slapstick, magie én animatie voorbijkomen. Het interactieve gebruik van animatie speelt een grote rol en vindt de commissie tot de verbeelding spreken. Zo kan een bal die in de animatie gegooid wordt, ineens echt verschijnen. De commissie vindt de beschreven producties aansprekend in zowel thematiek als vorm, waarbij zij de animaties een boeiende extra laag vindt geven. 

Mime Wave reflecteert op waar het vandaan komt en hoe de beide artistieke kernleden zich tot elkaar verhouden. De commissie vindt dat de activiteiten voor de komende periode hier op zichzelf logisch op voortbouwen, maar de commissie had graag meer gelezen over hoe de makers lessen uit voorgaande periode in de artistieke samenwerking tussen Liubchenko en Felperlaan meenemen en hoe dit van invloed is op de samenwerking in de komende periode. 

De commissie vindt niet sterk uit het plan naar voren komen wat Mime Wave bij het beoogde publiek teweeg wil brengen, dat wordt in het plan niet concreet benoemd.  Wel verwacht de commissie dat de voorstellingen artistieke betekenis voor het jonge publiek zullen hebben, door het speels gebruik van muziek en minimaal taalgebruik. De commissie is positief dat Mime Wave hiermee universele thema’s als thuis, vertrouwen of herinneringen invoelbaar maakt. Daarbij vindt de commissie de abstracte, kleurrijke en fysieke presentatievorm prikkelend en passend voor het beoogde publiek. 

De Mime Wave Dag zorgt ervoor dat mensen uit heel Amsterdam op een laagdrempelige manier meer in aanraking komen met mime. Ook organiseert de organisatie in 2028 het Mime Wave Festival, om mime en mimetheater te agenderen en werkt hiervoor samen met partners als de Stockholm University of the Arts, de Kyiv Municipal Academy of Performing and Circus Arts en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. De commissie vindt het echter opmerkelijk dat er geen relatie wordt gelegd met initiatieven op gebied van mime in de stad zoals het Zero Festival, een samenwerking van mimegezelschappen Jakop Ahlbom Company, Golden Palace, Schweigman& en de mimeopleiding (AHK), waarmee meer binding met de stad plaats zou kunnen vinden. De artistieke betekenis voor de stad van dit initiatief van Mime Wave vindt de commissie daarmee nog niet overtuigend. 

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als voldoende.

De commissie vindt de visie op het bereik in de stad nog summier en puntsgewijs uitgewerkt. 

Wel brengt Mime Wave doelgroepen in kaart, waarbij het onderscheid maakt tussen kinderen en hun ouders/verzorgers, kinderen van (voor)scholen, basisscholen en kinderdagverblijven, kinderen uit speciaal onderwijs, immigranten en vluchtelingen, collega mime-makers in binnen- en buitenland en liefhebbers van het werk van Mime Wave. De commissie vindt het duidelijk waarom de aanvrager zich op deze doelgroepen richt en vindt deze ook passend. De doelgroepen worden echter verder niet uitgewerkt en een gerichte marketingaanpak ontbreekt.

De commissie is positief over de ambitie die Mime Wave laat zien in de bezoekersaantallen die het wil bereiken, maar is niet overtuigd dat met het beknopte marketingplan de forse toename ten opzichte van voorgaande periode ook haalbaar is. Temeer omdat Mime Wave als veelal internationaal georiënteerd gezelschap in afgelopen periode weinig speelbeurten had in Amsterdam.

De commissie vindt het inzetten van social media om jonge ouders te bereiken een passende intentie. Hoe Mime Wave dit gaat aanpakken, wordt echter niet uitgewerkt.  Positief vindt de commissie dat Mime Wave de komende periode een nieuwe marketeer gaat aantrekken, wat de commissie een belangrijke stap vindt. Eveneens vindt ze het positief dat voor het bereiken van meer publiek wordt ingezet op meer educatie met passende partners. Zo werkt Mime Wave voor Sprookjes van Thuis samen met de Oekraïense school, Mezrab, Jeugdland Oost en Amsterdam Museum. Ook trekt Mime Wave een educatie-expert aan, die contact houdt met scholen en samen met Liubchenko het educatieaanbod verder ontwikkelt. 

De commissie vindt dat Mime Wave op voldoende wijze bijdraagt aan de spreiding van activiteiten en publiek in de stadsdelen Zuidoost, Nieuw-West en Noord.   

Mime Wave heeft een samenwerking met Basisschool De Springstok in Nieuw-West, die elk seizoen een pakket afneemt met gratis workshops, een goedkope try-out en een voorstelling. Mime Wave wil aan het einde van de looptijd met minimaal tien Amsterdamse scholen een dergelijke samenwerking aan zijn gegaan, wat met het inzetten van de Mime Wave Dag in de ogen van de commissie met een concrete aanpak is onderbouwd. Ook is de Meervaart een vaste afnemer van voorstellingen en er is contact met Oekraïense vluchtelingen in de wijk. Met ook aandacht voor de Arabische gemeenschap in Nieuw-West, wekt deze inbedding in het stadsdeel vertrouwen, mede dankzij de kennis en ervaring van de aanvrager. De commissie ziet dat er intenties zijn om ook in Amsterdam Zuidoost en Noord activiteiten te ontplooien, maar ziet daarvoor nog geen concrete afspraken. 

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zwak.

De commissie vindt de visie op diversiteit en inclusie niet overtuigend uit het plan naar voren komen. De commissie ziet geen duidelijke en onderbouwde keuzes die Mime Wave op dit gebied maakt. Wel ziet de commissie in dit opzicht kansen in de wijze waarop Mime Wave met het project Sprookjes van thuis het samenbrengen van en uitwisselen tussen culturen wil bevorderen. Hierin herkent de commissie mogelijke aandacht voor cultureel divers aanbod en publiek, die in het plan echter niet expliciet is gemaakt. 

Een reflectie op de stappen die in de afgelopen periode zijn gezet ten aanzien van diversiteit en inclusie mist de commissie in het plan. De commissie ziet in het verlengde hiervan nog weinig duidelijke doelstellingen. Mime Wave stelt op het gebied van bereik ten doel meer jonge kinderen met een migratieachtergrond en kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan te willen bereiken. Op het gebied van organisatie benoemt het te willen letten op een gelijke man/vrouw verhouding, achtergrond en opleiding bij het aannemen van personeel. Dit zijn in de ogen van de commissie op zich waardevolle intenties die echter weinig concreet zijn. 

De commissie leest een bescheiden aanpak op het gebied van een divers en inclusief aanbod in het plan, waarin zij vooral een goede intentie leest, maar geen concretisering. De aanpak blijft in de ogen van de commissie dan ook nog vrij generiek beschreven. Zo beschrijft het plan dat de voorstellingen veelal woordloos zijn waarmee ze in potentie toegankelijk zijn voor een divers publiek. De commissie vindt dat daarmee te vanzelfsprekend wordt verondersteld dat er ook een cultureel divers publiek wordt bereikt. Daarvoor ziet de commissie nog niet een overtuigende aanpak. Mime Wave wil bijvoorbeeld afspraken met theaters maken en wil meer spelen op plekken waar een diverser publiek zich bevindt. Dit maakt de organisatie echter nog weinig concreet. Er is wel een aantal partners genoemd in Nieuw-West zoals Mime fabriek, Stichting HW10, Basisschool de Springstok en de Meervaart, maar de aard van de samenwerking ten aanzien van publieksbereik is slechts beperkt toegelicht. Positief is de commissie over het communiceren in meerdere talen, naast het Nederlands ook Oekraïens, Arabisch en Engels. Ook vindt de commissie het positief dat Mime Wave in gesprek is met Mezrab om Sprookjes van thuis ook voor Arabisch/Nederlands sprekende kinderen te realiseren.

Voor de diversiteit in samenstelling van het team en dus ook in representatie op de vloer en daarmee herkenbaarheid voor het publiek, leest de commissie geen aanpak. Wel gaat Mime Wave zoeken naar nieuwe bestuursleden en let daarbij op diversiteit in leeftijd, culturele achtergrond en expertise. De wijze waarop het dat wil aanpakken, benoemt het plan niet.

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als zwak. 

De commissie vindt de visie op de bedrijfsvoering niet overtuigend. Het plan reflecteert op de bedrijfsvoering van de afgelopen periode waarbij Mime Wave zich ervan bewust is dat er een professionaliseringsslag nodig is. Het is duidelijk wat de behoefte is en waar de organisatie naar toe wil werken. Men wil in langere lijnen kunnen werken met een vast team, maar het plan overtuigt niet dat de organisatie daar klaar voor is. Mime Wave geeft bijvoorbeeld aan dat de transitie naar een meerjarige organisatie vraagt om een ander soort leiderschap. Het is goed dat men dat inziet, maar wat voor soort leiderschap dat moet zijn, en wat er van dat leiderschap wordt verwacht, wordt niet beschreven. Het plan geeft de commissie dan ook weinig houvast voor de wijze waarop Mime Wave de bedrijfsvoering voor de komende periode voor zich ziet. Voor de commissie is dat houvast wezenlijk, omdat ze ziet dat er fundamentele aanpassingen nodig zijn. Om te beginnen zou de basis van de organisatie steviger op orde moeten zijn. Zo zijn beide directieleden nu zzp’er en tevens de artistieke uitvoerders. In deze vervlechting en dezelfde hoedanigheid als zzp’er gaan zij sturing geven aan andere zzp’ers in de komende periode. Daarmee vindt de commissie niet duidelijk hoe een professionalisering in de organisatie wordt geïmplementeerd. Hoe de organisatie om wil gaan met mens en middelen, wordt de commissie dan ook niet duidelijk. De commissie is er op basis van het voorgaande niet van overtuigd dat de transitie naar een structureel gefinancierde organisatie op dit moment de juiste stap is. De organisatie staat daarvoor naar mening van de commissie nu nog niet stevig genoeg.  

Wel positief is de commissie over de reflectie die Mime Wave laat zien op de Governance Code Cultuur. De aanpak om de drie bestuursleden gefaseerd te vervangen, waardoor knowhow niet verloren gaat, vindt de commissie verstandig in dit verband.  

Ten aanzien van de Fair Practice Code reflecteert Mime Wave op de kernwaardes en geeft aan fair pay te betalen waarbij het de cao Toneel en Dans hanteert. Tevens positief is de commissie over de aandacht voor sociale veiligheid, maar zij vindt dat met het enkel aanstellen van een vertrouwenspersoon in het bestuur tot er een externe oplossing is, er nog wel aan moet worden gewerkt. 

Er is in het plan niet gereflecteerd op wat eventuele risico’s zijn voor de bedrijfsvoering en hoe de organisatie daarmee omgaat.

De commissie is niet overtuigd van de organisatorische haalbaarheid van het plan.  De tweekoppige leiding, en met name Liubchenko, heeft binnen de organisatie verschillende artistieke taken en verantwoordelijkheden in combinatie met een forse uitbreiding van activiteiten ten opzichte van de voorgaande periode. Niet alleen geeft zij leiding aan de organisatie, ze maakt ook de voorstellingen, waarin ze zelf tevens nog veelvuldig speelt. De commissie is er niet van overtuigd dat dit een realistische combinatie is voor het organisatorisch op verantwoorde wijze kunnen uitvoeren van het plan.   

De toevoeging van een marketingmedewerker, educatie-expert en een financieel adviseur oogt logisch, maar zij worden allemaal op zeer beperkte parttime basis aangetrokken. De commissie is er niet van overtuigd dat de organisatie hiermee stevig genoeg is om relaties met partners en publiek goed te kunnen onderhouden en alle activiteiten te kunnen managen, voorbereiden en uitvoeren. 

De commissie vindt het plan op financiële uitvoerbaarheid nog weinig realistisch. De groeiambitie is fors en de commissie constateert dat de financiële positie nog kwetsbaar is, mede door de startfase van de organisatie waar men nog maar net uit is. Per jaar ondergaat de balans nog grote fluctuaties hetgeen vooral veroorzaakt wordt door de beperkte omvang van de financiële basis. Dat is tevens terug te zien in het eigen vermogen en het weerstandsvermogen van de stichting, wat nog weinig vertrouwen wekt om het plan te kunnen dragen. De begroting vindt de commissie niet passend bij het plan. Er is een forse toename van de beheerslasten ten opzichte van voorgaande periode, waarop de commissie een toelichting mist. De begroting laat volgens de commissie daarnaast weinig ruimte voor tegenvallers.

De financieringsmix vindt de commissie voldoende divers en is verspreid over publieke subsidies, goede inkomsten uit uitkoopsommen en aanvullend redelijke inkomsten uit auteursrechten, recettes, kaartverkoop en merchandise. Wel constateert de commissie dat er een relatief grote afhankelijkheid is van de publieke fondsen, wat een risico in de financiering met zich meebrengt. De commissie verwacht dat de publieksinkomsten realistisch zijn: door de samenwerking met bureau Vanaf2 voor de verkoop heeft de commissie vertrouwen dat speelbeurten zullen worden gehaald. 

Conclusie

De commissie adviseert de aanvraag van Mime Wave niet te honoreren omdat deze tien of minder punten heeft behaald.  

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Theater.