Stichting GRAP - Groepenraad Amsterdamse Popmuziek

Muziek en muziektheater
Aangevraagd: € 275.000
Toegekend: € 275.000

Inleiding

Stichting De Groepenraad Amsterdamse Popmuziek (hierna: GRAP) is naar eigen zeggen de spin in het web van talentontwikkeling in de popmuziek in Amsterdam. GRAP richt zich op zowel autodidacten als op jonge professionals met een muziekvakopleiding (mbo en of hbo). Zij scout talent, creëert speelplekken en stimuleert de artistieke en zakelijke ontwikkeling. In samenwerking met de muziekvakopleidingen, oefenruimten en de kleine en grote podia in Amsterdam wil GRAP de keten van talentontwikkeling versterken. Dit doet zij enerzijds door de talenten een podium te bieden in de vorm van speelplekken, concerten, showcases en competities, in diverse genres. Anderzijds organiseert zij netwerkbijeenkomsten en projecten die de deskundigheidsbevordering en empowerment op zakelijk en professioneel vlak stimuleren. Hiermee stelt GRAP de jonge makers in staat zich te presenteren aan een nieuw publiek.

In de komende periode verdeelt GRAP haar activiteiten onder in drie pijlers. De eerste is de pijler competities, showcases en festivals. De tweede is kennis-, knowhow- en netwerkplatforms. De derde pijler is advies en begeleiding van artiesten op maat. GRAP werkt met een getrapt model voor de muziekcompetities Wanted Amsterdam Hiphop Competition, de Amsterdamse Popprijs voor bands en Mooie Noten voor singer-songwriters. Zij start met een open werving van autodidacte en/of geschoolde deelnemers. Daarna maakt zij een selectie. De geselecteerde acts/bands worden op verschillende voorrondepodia ingedeeld, verspreid over de stad. De (halve) finales vinden plaats in Paradiso, Melkweg en Vondelpark Openluchttheater. Daarnaast programmeert GRAP Amsterdamse live dance-acts tijdens het Amsterdam Dance Event in de Waalse Kerk en op nog een kleinere locatie. Om de diversiteit binnen deze competitielijnen te borgen, werkt GRAP met coaches en juryleden met een diverse culturele en professionele achtergrond in de muziekindustrie. 

Stichting GRAP ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van € 249.960 per jaar (incl. indexatie 2024).

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 275.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als goed.

Uit het plan komt volgens de commissie een specifieke artistieke signatuur naar voren. De artistieke lijn ziet de commissie terug in de rol van GRAP binnen talentontwikkeling en in de werkwijze van de organisatie. Zij richt zich op jonge professionals van alle genres binnen de popsector in de stad. Dit doet zij door het scouten van talent, het creëren van speelplekken en het bieden van begeleiding. Deze artistieke signatuur wordt volgens de commissie duidelijk vertaald naar de verschillende activiteiten, die allen zijn gericht op het bevorderen van talentontwikkeling. Zo biedt GRAP ruimte aan beginnende muzikanten door competities, showcases en festivals te organiseren waar zij zich kunnen presenteren. Met kennis- en netwerkplatforms draagt de organisatie naar eigen zeggen bij aan professionalisering. 

In samenwerking met de muziekvakopleidingen, oefenruimten en de kleine en grote podia in Amsterdam versterkt GRAP volgens de commissie de keten van talentontwikkeling. Daarmee onderscheidt de organisatie zich volgens de commissie van andere organisaties die met jonge talenten werken. De commissie vindt dat de artistieke signatuur en de activiteiten tot de verbeelding spreken. De verdeling van de activiteiten in de drie pijlers spreekt de commissie aan. De commissie is van mening dat deze activiteiten helder met elkaar samenhangen, steeds met het doel om jonge professionals te helpen opstarten en hen te ondersteunen, dan wel wegwijs te maken in de sector. De commissie merkt hierbij op dat minder duidelijk staat beschreven wat de ontwikkeling per programmaonderdeel inhoudt. De commissie leest in het plan een duidelijke structuur van de verschillende programmalijnen van GRAP, maar mist een uitwerking van de activiteiten om de artistieke ontwikkeling van muzikanten te stimuleren. 

In het plan reflecteert de organisatie op de coronaperiode. Om in deze periode ook op afstand bij te kunnen dragen aan talentontwikkeling, startte GRAP onder andere de podcastserie Brood en Spelen. Deze is een vast onderdeel geworden van de activiteiten van GRAP en blijft de komende jaren bestaan. Deze adaptieve manier van werken verdient volgens de commissie veel lof. De komende jaren richt GRAP zich op het voortzetten van de ingeslagen weg. De commissie vindt deze koers passen bij de artistiek-inhoudelijke ervaring en ontwikkeling van GRAP. De commissie vindt de muziekhub GOWEST! een goed voorbeeld van hoe GRAP zich samen met partnerorganisaties in Noord- en Zuid-Holland inzet voor de ontwikkeling van beginnende artiesten, met als doel hen te begeleiden naar de top van de hiphopscene.

GRAP levert in de ogen van de commissie een belangrijke bijdrage aan het volledige ecosysteem van popmuziek in de stad, door talentontwikkeling te stimuleren in de vorm van presentatieplekken en -mogelijkheden en door professionalisering mogelijk te maken. Zij acht het daarmee helder wat de organisatie teweeg wil brengen voor de stad, mede door activiteiten die de sector versterken, zoals de Muzikantendag. Daarnaast investeert GRAP in Amsterdam als muziekstad door muzikanten te begeleiden, festivals te organiseren en nieuwe speelplekken te zoeken. 

Wat betreft deelnemers zijn alle activiteiten van GRAP gericht op talentontwikkeling van popmuzikanten, door presentatiemomenten te organiseren, kennisdeling te bevorderen - bijvoorbeeld via Wat is die MO? - en te zorgen voor coaching. GRAP heeft impact op het succes dat artiesten wisten en weten te bereiken, mede dankzij deze begeleiding. De organisatie biedt een springplank naar de professionele muzieksector. GRAP is naar eigen zeggen een belangrijke schakel in de keten van talentontwikkeling en brengt volgens de commissie inhoudelijk voldoende teweeg bij de deelnemers. Wat het vliegwieleffect van GRAP kan zijn, blijkt uit het succesvoorbeeld van de band WIES. De band won de Amsterdamse Popprijs, wist ook de meeste optredens tijdens de Popronde binnen te slepen en heeft inmiddels een optreden op Pinkpop en een succesvolle clubtour achter de rug.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als zeer goed. 

De commissie is van mening dat GRAP een duidelijke en onderbouwde visie heeft op het bereik in de stad. GRAP werkt samen met opleidingen, competities en presentatieplekken om diep in de haarvaten van de stad door te dringen. De commissie vindt dat GRAP de doelgroepen duidelijk in beeld heeft en ook inzicht heeft in deze doelgroepen. GRAP richt zich op jonge artiesten en hun publiek, bezoekers van de speellocaties en talentshows. De aard en omvang van de doelgroepen sluiten naar mening van de commissie logisch aan op de aard en omvang van de activiteiten. De organisatie richt zich op deze doelgroepen om kenbaar te maken wat zij jonge artiesten kan bieden en hoe ze hen helpen. Anderzijds wil GRAP partners en muziekscouts kennis laten maken met jonge artiesten. Dit sluit volgens de commissie aan bij de ambities en ervaringen van GRAP. 

De commissie is van mening dat de aanpak van het bereiken en betrekken van de doelgroepen realistisch en passend is. Het marketingplan is volgens de commissie goed op orde en sluit aan bij de beoogde doelgroep. Via de website informeert GRAP de doelgroep en linkt door naar partnerwebsites. Er is ook een maandelijkse nieuwsbrief. Bovendien is er een whatsappgroep waar deelnemers vragen kunnen stellen. In de marketingstrategie staat social media centraal. Dit is in de ogen van de commissie een goede manier om de jonge doelgroep te bereiken. GRAP deelt via TikTok, Facebook en Instagram eigen content en zet betaalde content in om nieuw publiek te bereiken. 

GRAP benoemt in het plan dat zij met activiteiten in verschillende stadsdelen actief is, waaronder in Nieuw-West met de RYB panels in de Meervaart, in Noord met de halve finale van Mooie Noten in de Tolhuistuin en in Zuidoost met Wat is die MO?. Volgens de commissie draagt dit bij aan de spreiding van het culturele aanbod en publieksbereik in deze stadsdelen. De commissie waardeert de aanhoudende inspanning van GRAP om steeds geschikte speelplekken te vinden. GRAP kiest daarbij juist ook voor kleinere podia verspreid over de stad, waarmee de stichting volgens de commissie bijdraagt aan draagvlak in de wijken. Nu er de afgelopen jaren een aantal buurtcentra zijn gesloten en anderen zich nog uitsluitend richten op jongerenwerk op straat, is dit naar mening van de commissie nog moeilijker en nog belangrijker geworden. De commissie verwacht dat GRAP met haar werkwijze op een toegankelijke manier talent kan ontdekken. De commissie is van mening dat GRAP zorgt voor draagvlak in de wijken, door zich te richten op alle genres en door grote en kleine podia in de hele stad te bespelen. Dat draagvlak wordt versterkt door de mbo- en hbo-muziekopleidingen waar de organisatie mee samenwerkt. 

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zwak.

De commissie leest geen duidelijke visie op diversiteit en inclusie in het plan. In het plan noemt GRAP wel enkele concrete doelstellingen als het gaat om diversiteit in de zin van culturele diversiteit en gender en seksualiteit. Wat betreft aanbod stelt GRAP dat zij diversiteit wil borgen binnen de verschillende competitielijnen door het aanstellen van coaches met biculturele achtergronden. Daarnaast streeft de organisatie ook naar een gelijke ‘man/vrouw/x-verhouding’ en wil GRAP de diversiteit, in zowel de muziekstijl als in de verhouding van uitvoerenden ‘man/vrouw/x’ op het podium terugzien in de selectie van de optredende acts. De commissie vindt dit positief. 

Als het gaat om diversiteit in het bereik, leest de commissie in het plan dat diversiteit terug te zien is in de spreiding van de activiteiten over de stad en in het bewust opzoeken van community’s. Aangaande de eigen organisatie stelt GRAP dat die op dit moment uit twee mannen en vrouwen bestaat, en dat als er een vacature komt, er ook naar biculturele achtergrond gekeken. De commissie waardeert dat GRAP dit aanstipt, maar leest bij beide punten onvoldoende onderbouwing hoe deze keuzes gemaakt worden en wat het beoogde effect zal zijn. 

In het plan is er sprake van een globale terugblik. GRAP gaat echter slechts minimaal in op stappen die in de voorgaande jaren zijn gezet als het gaat om diversiteit en inclusie. GRAP benoemt in het plan dat in het verleden Binoq Atana en Colourful People zijn ingeschakeld om nieuwe bestuursleden te werven, maar een verdere toelichting over de voorlopige resultaten en een reflectie blijven uit. De commissie vindt dat niet positief, temeer omdat GRAP in de aanvraag voor 2021-2024 al nadrukkelijk stelde een meer diverse samenstelling binnen het nieuwe personeel en het bestuur na te streven. De keuzes die GRAP maakt ziet de commissie niet voortvloeien uit de voorlopige resultaten en reflectie. De commissie is van mening dat zij hier kansen heeft laten liggen. Het plan beschrijft volgens de commissie summier wat de aanpak is om bovengenoemde doelstellingen te verwezenlijken. Voor de competities Wanted, Amsterdamse Popprijs en Mooie Noten werkt GRAP met coaches en juryleden met een biculturele en professionele achtergrond. Voor de selectie van de makers geeft GRAP aan in de programmering extra aandacht te hebben voor diversiteit en de gender verhouding. GRAP benoemt in het plan dat de werving van personeel op verschillende wijze gebeurt, te weten via de bekende vacaturesites voor de culturele sector en via het informele netwerk. Hoewel dit logische en concrete stappen zijn, vindt de commissie dat deze niet optellen tot een overtuigende aanpak voor diversiteit en inclusie. De commissie is hiermee niet overtuigd dat hiermee de doelstellingen ten aanzien van diversiteit en inclusie worden verwezenlijkt.

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als zeer goed.

De commissie vindt dat uit het plan een overtuigende visie spreekt op bedrijfsvoering. GRAP past de Fair Practice Code toe en hanteert voor de eigen organisatie de cao Sociaal Werk. De organisatie onderschrijft de Code Cultural Governance, publiceert de nevenactiviteiten van het bestuur en heeft een rooster van aftreden. De commissie ziet dat er maatregelen en voorzieningen zijn getroffen om sociale veiligheid op de werkplek te garanderen. GRAP werkt met een extern vertrouwenspersoon, is lid van MORES en geeft aan alert te zijn op grensoverschrijdend gedrag op en achter het podium. De commissie vindt dit positief. De commissie is van mening dat de organisatie op een efficiënte manier stagiaires inzet, met opdrachten die aansluiten bij de opleiding en die zinvolle werkervaring opleveren. Dit zorgt voor verjonging binnen het team en biedt mogelijkheden voor talentontwikkeling in de eigen organisatie.  Het plan geeft een reflectie van de bedrijfsvoering in de periode 2021-2023. De organisatie kijkt terug op de coronaperiode waarin GRAP toelicht dat zij dankzij de generieke maatregelen van de overheid en de inspanningen van het team overeind is gebleven. De commissie waardeert de moeite die GRAP heeft genomen om ook in deze roerige periode betrokken freelancers nog van werk te voorzien door kleine opdrachten te geven. Voor de komende periode wil GRAP muzikanten die optreden op VNPF-podia, in de Popronde en bij de door GRAP georganiseerde festivals op Pampus en in het Vondelpark een vergoeding bieden volgens de SENA-norm. De commissie vindt het positief dat GRAP fair pay hoog in het vaandel heeft staan. Zij vindt dat GRAP op dit gebied hiermee een voorbeeldfunctie vervult in de stad. 

De commissie is van mening dat het plan voor de activiteiten 2025-2028 realistisch en uitvoerbaar is in organisatorisch opzicht. GRAP heeft door de jaren heen laten zien een doeltreffende werkwijze te hebben. Het kernteam is klein en wordt waar nodig aangevuld met freelancers en stagiaires. In de ogen van de commissie kan GRAP hierdoor op- en afschalen indien nodig. De organisatie staat in contact met de gehele popsector in de stad; van amateur tot professional en van opleiding tot podium. De commissie vindt dat er voldoende kennis en kunde is om de plannen te realiseren. Ook in financieel opzicht is het plan volgens de commissie realistisch en uitvoerbaar. GRAP beschikt over voldoende eigen inkomsten en een vermogensreserve om eventuele tegenslagen op te vangen. Bovendien zijn de activiteiten in het plan schaalbaar; door het schrappen van een activiteit komt de organisatie niet in gevaar. De begroting vindt de commissie passend en in lijn met de huidige activiteiten opgesteld. Ook de stijgende kosten en de kosten voor fair pay worden hierin meegerekend en duidelijk toegelicht. De commissie ziet in de begroting een passende financieringsmix van meerjarige subsidies, bijdragen van publieke en private fondsen, sponsorinkomsten en publieksinkomsten, zodat financiële risico’s worden gespreid. De bijdrage van het AFK neemt een groot deel van de begroting in, maar dit vindt de commissie passend bij een organisatie die met name gratis toegankelijke programma’s presenteert en investeert. Daartegenover staat een realistische toename van de publieksinkomsten door stijgende bezoekersaantallen. De commissie is van mening dat de financiële huishouding voldoende op orde is om het plan voor de komende vier jaar te dragen.  

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Stichting GRAP te honoreren met het gevraagde bedrag van € 275.000 per jaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Muziek & Muziektheater.