Stichting George Tobal Producties

Theater
Aangevraagd: € 148.300
Toegekend: € 148.300

Inleiding

George Tobal Producties is een theatergezelschap dat naar eigen zeggen de nadruk legt op diversiteit en inclusie. Er worden theatervoorstellingen gemaakt over complexe maatschappelijke thema’s. De voorstellingen spitsen zich toe op de systemen waarin we leven en de ongelijkheden in de samenleving. Grote thema’s zoals armoede, institutioneel racisme en klassenongelijkheid worden met magisch realistische en muzikale elementen benaderd en zijn bedoeld voor een publiek dat soms nog onbekend is met theater. Op basis van grondige onderzoeks- en impacttrajecten vertelt het gezelschap verhalen over mensen die vaak onzichtbaar zijn in het theater, maar soms de zwaarste klappen krijgen.

Het plan voor 2025-2028 omvat meerdere voorstellingen. Honger is het verhaal van dakloze jongeren en de fictie van ons financiële systeem; De prins en de pauper is een theatraal hiphopconcert in samenwerking met Massih Hutak over de ontheemding van Amsterdammers en een pleidooi tegen gentrificatie; Samar en de bange koning (8+) is een sprookje over een koning die doodsbang is voor alles wat hem vreemd is, oftewel een voorstelling die angst in de samenleving wil bevragen; AZC de musical is een satire over verdraagzaamheid en de narcistische keerzijde van collectieve morele verontwaardiging; Samen alleen gaat over je verhouden tot een wereld die voortdurend verandert en het vinden van connectie met mensen die niet op ons lijken; Fuck deze shit laat de boze stem van jongeren horen die zich ongezien, ongehoord en verwaarloosd voelen; De rechtbankmonologen zoomt in op het institutioneel racisme binnen ons rechtssysteem.

Per voorstelling doet het gezelschap onderzoek naar de thematiek en de mensen die daarmee te maken hebben. Daarop wordt er een impacttraject en local outreachprogramma ontwikkeld, om zo sociaal-economisch divers publiek naar de voorstellingen te trekken.

George & Eran Producties (de rechtsvoorganger van George Tobal Producties) ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van € 174.392 per jaar.

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 148.300 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als zeer goed.

De commissie is positief over de artistieke signatuur van George Tobal Producties. Die signatuur is volgens de commissie herkenbaar in de wijze waarop het gezelschap verhalen wil vertellen die culturele en etnische grenzen overstijgen. Daarbij kiest het gezelschap thema’s zoals armoede, klassenongelijkheid en racisme. De thema’s - maar ook de manier waarop die worden uitgewerkt - dragen volgens de commissie bij aan de duidelijke artistieke identiteit van George Tobal Producties. Het gezelschap is geboeid door de systemen waarin we leven en bevraagt de ongelijkheden in de samenleving, met gebruik van magisch realisme en humor. De commissie ziet ook in het gebruik van magisch realisme, in combinatie met beladen onderwerpen, een overtuigende artistieke signatuur. 

De commissie vindt de voorgenomen activiteiten overtuigend voortkomen uit de artistieke signatuur en artistiek-inhoudelijk zeer boeiend. In de beschreven producties voor de komende periode ziet de commissie ook het magische realisme en de humor terug, zoals in AZC de musical, waar het publiek getuige is van een openbare repetitie voor de gelijknamige voorstelling van een goedbedoelende theatermaker. Dit uitgangspunt vindt de commissie zeer tot de verbeelding spreken, onder andere vanwege de transdisciplinaire samenwerking, de muzikaliteit en de multidisciplinariteit van de productie. 

De commissie vindt ook de stappen die George Tobal Producties in het plan benoemt overtuigend. Het plan reflecteert helder op de stappen die voortkomen uit de artistieke ontwikkeling van George Tobal als maker. George Tobal wil de stap maken om meer te gaan schrijven, regisseren en begeleiden en minder te gaan acteren - zoals eerder bij zijn gezelschap en rechtsvoorganger George & Eran Producties het geval was. Tobal heeft volgens de commissie al met een aantal voorstellingen laten zien dat hij hiervoor het talent in huis heeft, zoals bij Kinderen van Aleppo en LEVEN, waar hij in het plan op terugblikt. De commissie verwacht dan ook dat met deze ontwikkeling Tobal zijn artistieke signatuur en dat van zijn gezelschap zal verstevigen en daardoor meer artistieke eigenheid zal geven.

De commissie vindt dat het plan grote artistieke betekenis voor het publiek heeft en dat duidelijk is wat George Tobal Producties bij het publiek en in de stad teweeg wil brengen. Met de producties wil George Tobal Producties actuele problemen adresseren, om daarmee het publiek aan het denken te zetten. Om de verhalen die het gezelschap wil vertellen goed te bestuderen, gaat het gezelschap vroeg in het proces samenwerken met passende partners. Dit maakt het mogelijk om diep op de onderwerpen in te gaan en om de uiteindelijke theaterteksten te baseren op de verhalen van echte mensen. De commissie is enthousiast over deze werkwijze en verwacht dat dat dat artistiek herkenbare voorstellingen oplevert die een goed perspectief zullen bieden op de maatschappij. De commissie verwacht dat de voorstellingen daardoor aansprekend zullen zijn voor een breed publiek. 

Wat betreft de vormgeving van de beoogde artistieke activiteiten worden verschillende disciplines ingezet, waaronder muziek, dans en video. Daarbij zijn de gekozen thema’s van gewicht, maar is de toon en invulling ervan licht en vindingrijk. In die combinatie vindt de commissie de artistieke betekenis voor publiek overtuigend aanwezig. Dit ziet de commissie ook terug in de artistieke samenwerking met Danstheater AYA voor de productie Fuck deze Shit. Binnen dit project werkt George Tobal Producties met jongeren die in sociaal moeilijke omstandigheden verkeren. Opnieuw ziet de commissie dat Tobal hier een boeiend thema kiest, dat in dit geval op eigenzinnige artistieke wijze het leven van jongeren in gesloten instellingen belicht.

De commissie vindt de artistieke betekenis voor de stad van George Tobal Producties eveneens sterk aanwezig in de transdisciplinaire samenwerkingen, waarbij ook maatschappelijke organisaties worden betrokken. Een voorbeeld hiervan vindt de commissie De rechtbankmonologen, in coproductie met Raymi Sambo. Bij dit stuk, over de vraag in hoeverre ons rechtssysteem bevooroordeeld is ten aanzien van de etnische achtergrond en klasse van verdachten, wordt met de Rijksoverheid samengewerkt. Het stuk wordt zó gemaakt dat het zowel in theaters als op locatie, bijvoorbeeld in een rechtbank, kan worden gespeeld. De verschillende samenwerkingen, locaties en verbindingen binnen de stad, zorgen er volgens de commissie voor dat de voorgestelde producties de beoogde impact in en artistieke betekenis voor de stad zullen hebben.  

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als zeer goed.

De commissie vindt dat er een sterke visie op het belang voor de stad uit het plan naar voren komt. De commissie is positief over publieksonderzoek dat in 2022 in werd gestart in samenwerking met de Vrije Universiteit en Fonds 21, en dat in 2024 wordt afgerond. Door dit onderzoek weet het gezelschap welk publiek in de stad wordt bereikt, en in het plan leest de commissie dan ook een duidelijke kijk op zowel het bereikte als het beoogde publiek. 

George Tobal Producties wil een breed publiek bereiken dat het reguliere theaterpubliek overstijgt. De grotere doelgroepen die het gezelschap - steunend op de kennis van het onderzoek - extra aandacht wil geven zijn duidelijk, zij het vrij algemeen, benoemd: nieuwe theatermakers, (jong)volwassenen tussen 20 en 40 en kinderen en pubers. Die combinatie van een breed gestelde doelgroep maar wel een precieze aanpak per project, vindt de commissie een marketingaanpak die aansluit bij de artistieke visie van George Tobal Producties. 

Vanuit de thema’s van de voorstellingen gaat het gezelschap steeds opnieuw op zoek naar specifieke doelgroepen. Daarvoor levert het dan maatwerk. De organisatie kiest daarbij voor een aanpak van ‘local outreach’. De commissie vindt gedrevenheid spreken uit deze aanpak en vindt dat er met sterke partners wordt samengewerkt, zoals Operatie Periscoop en Wijkzorg. De commissie vindt het eveneens sterk dat er in de marketingstrategie wordt gekozen voor beeldtaal die past bij de voorstellingen en thema’s. De aard en omvang van het beoogde publiek past volgens de commissie bij de aard en de omvang van de beoogde activiteiten. George Tobal Producties reflecteert in het plan op het feit dat het nieuwe gezelschap een ander type voorstellingen maakt dan de eerdere George & Eran-voorstellingen, die vaak waren gericht op een groot publiek. George Tobal Producties zet in op een kleinere maat voorstellingen en mikt (mede) op moeilijk te bereiken doelgroepen. Deze doelstellingen en inschattingen vindt de commissie helder omschreven en passend bij de beoogde activiteiten. 

De commissie vindt dat de activiteiten van George Tobal Producties een sterke bijdrage leveren aan de spreiding van het culturele aanbod en publieksbereik in de stad. George Tobal Producties presenteert activiteiten in Noord, Zuidoost en NieuwWest. Een goed voorbeeld is de voorstelling De prins en de pauper. Deze productie wordt in stadsdeel Noord gemaakt in coproductie met partner Verdedig Noord en speelt daarna ook in Zuidoost en Nieuw-West. Deze versies worden met de lokale podia de Meervaart en Bijlmer Parktheater geproduceerd en ze worden per locatie op maat gemaakt. Er worden steeds andere verhalen, lokale partners en gastbijdragen gebruikt. 

De commissie is ook positief over het feit dat het gezelschap zich niet alleen in Amsterdam-Noord heeft gevestigd, maar in dat stadsdeel ook actief verbinding zoekt met de buurtbewoners, door onder andere open repetities te organiseren. De commissie vindt het daarnaast een goede zet dat in Noord een publieksverbinder aangesteld wordt voor local outreach. De commissie heeft er op basis hiervan vertrouwen in dat het draagvlak in de drie stadsdelen aanwezig en gewaarborgd is en vindt de voornemens passend en haalbaar in het licht van de kennis en ervaring van de organisatie. 

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zeer goed. 

De commissie vindt dat diversiteit en inclusie overtuigend in het DNA van de organisatie zit en leest ook een heldere visie op diversiteit en inclusie in het plan. George Tobal Producties reflecteert in het plan uitgebreid op de ontwikkelingen op het gebied van diversiteit en inclusie in de afgelopen jaren. Het gezelschap voert al geruime tijd gericht beleid op culturele diversiteit, maar stelt zich ook nu nadrukkelijk ook ten doel de sociaal-economische diversiteit in de zaal te vergroten. De reflectie op diversiteit en inclusie is door het gezelschap uitgesplitst in programma, partners, publiek en personeel. Bij de rechtsvoorganger van George Tobal Producties, George & Eran Producties, was iedere voorstelling naar eigen zeggen gericht op het adresseren van diversiteitsvraagstukken. George Tobal Producties wil in de komende producties minder de culturele identiteit van de makers centraal stellen en meer de invloed van economische en politieke systemen op het dagelijks leven aan de kaak stellen. Naast culturele diversiteit vormen voor het gezelschap sociaal-economische diversiteit en de inclusie van alle sociale klassen belangrijke waarden. De diversiteit op het toneel wordt volgens het gezelschap op die manier meer genormaliseerd, iets wat de commissie een positieve benadering vindt. De thema's zoals armoede, uitsluiting en institutioneel racisme vormen hierbij het belangrijkste uitgangspunt en zullen volgens de commissie een breed en divers publiek kunnen aanspreken. De commissie vindt dat George Tobal Producties met eerdere voorstellingen al heeft bewezen ver te zijn met de integratie van culturele diversiteit in het aanbod. De commissie vindt het goed dat het gezelschap deze koers nu verdiept en verbreedt door alle sociale klassen in het programma te integreren. De commissie vindt het ook positief dat het gezelschap nadruk wil leggen op de integratie van het vrouwelijk perspectief. 

Wat betreft de organisatie wordt helder gereflecteerd op het verleden, en er worden tevens duidelijke doelstellingen benoemd voor de komende periode. De organisatie benoemt de eigen cultureel diverse kern en wil zich in de eigen organisatie, net als in de beoogde voorstellingen, richten op sociale veiligheid en erkenning van elkaars verschillen, zonder de culturele diversiteit uit het oog te verliezen.

De commissie vindt dat er op het gebied van diversiteit en inclusie een zeer overtuigende aanpak uit het plan spreekt, zowel wat betreft organisatie als bereik en aanbod. De commissie is ook positief over het aanbod en het bereik van het publiek. George Tobal Producties biedt mensen die anders misschien niet gehoord zouden worden een podium. Het gezelschap richt zich niet zozeer op de onderlinge verschillen als wel op de gemeenschappelijkheid, zonder diversiteit op en achter het podium uit het oog te verliezen. Het gezelschap is divers samengesteld, en werkt samen met eveneens diverse partners zoals Danstheater AYA, Raymi Sambo en Pier21. De stukken richten zich op maatschappelijke thema’s, de partners en George Tobal Producties zelf zorgen ervoor dat diversiteit en inclusie als vanzelf een inherent onderdeel van de thema’s is, zonder per se het hoofdonderwerp te hoeven zijn. De commissie vindt deze aanpak overtuigend en stelt vast dat diversiteit en inclusie in dit gezelschap intrinsiek gemotiveerd en in het hele denken en handelen geïntegreerd is. Ook ziet de commissie aandacht voor het verdiepen van de thema’s. Door bij producties met sociaal-economische of cultureel diverse thema’s als Honger, Fuck deze shit en De rechtbankmonologen het artistieke concept uit te werken aan de hand van ervaringen van de mensen die het thema betreft, verzekert George Tobal Producties zich van kennis van ervaringsdeskundigen, hetgeen de voorstelling kan verdiepen en de kennis van de organisatie over het onderwerp vergroot.  

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als goed.

De commissie vindt dat George Tobal Producties een sterke visie op de bedrijfsvoering laat zien. Het plan maakt de commissie goed duidelijk hoe de organisatie met mensen en middelen omgaat en wil omgaan. Er is gereflecteerd op de voorgaande periode, toen George Tobal nog onderdeel was van rechtsvoorganger George & Eran Producties. Deze overgang betekent wel dat er een startbalans ontbreekt, maar dat wordt in de reflectie goed onderbouwd en de commissie heeft vertrouwen in de manier waarop de organisatie van George Tobal Producties is ingericht. George Tobal Producties baseert hun personele inrichting en fte overtuigend op de ervaringen van voorgaande periode. Ook wordt hier rekening gehouden met de ontwikkelingen voor de activiteiten en de organisatie voor de nieuwe periode, want in het plan wordt op diverse plaatsen uit ervaring geput. In de jaren van George & Eran Producties werd het team overvraagd vanwege de groei van de voorstellingen en het bevragen van de expertise van de verschillende teammedewerkers door andere gezelschappen en instellingen. Met deze ervaringen wordt nu rekening gehouden in de manier waarop de Governance Code Cultuur wordt toegepast en bij de keuze voor een raad van toezicht-model. De commissie vindt dat er goed is nagedacht over de naleving van de Fair Practice Code. Ten aanzien van fair pay is er niet alleen oog voor regulier passende betaling conform de cao Toneel en Dans, maar ook voor betaling tijdens tegenslagen. De commissie vindt dat er - passend bij de artistieke visie van de organisatie - een sterke doelstelling wordt geformuleerd om blijvend de sociale veiligheid en erkenning van elkaars verschillen op de werkvloer te waarborgen. Er wordt in het plan nadruk gelegd op transparantie en sociale veiligheid. Daarbij vindt de commissie het te waarderen dat er al een extern vertrouwenspersoon is aangetrokken. 

Het plan gaat in op risico’s ten aanzien van de nieuwe artistieke koers die George Tobal met deze organisatie gaat varen. Zo wordt het wegvallen van de standupvoorstellingen van George & Eran, die kenmerkend waren voor de

rechtsvoorganger, ingeschat als een gemis bij een deel van de toeschouwers. Daarom zijn de verwachte bezoekersaantallen iets verlaagd ten opzichte van de voorgaande jaren. Ook is de hoeveelheid speelbeurten iets omlaag bijgesteld. De commissie beoordeelt dat als realistisch, hoewel ze meent dat de inschatting nu wellicht wat al te voorzichtig is. 

De commissie vindt de plannen realistisch en uitvoerbaar op financieel en organisatorisch vlak. De commissie heeft vertrouwen in de organisatie. Er staat een sterk en professioneel kernteam dat nog sterker wordt door de beoogde samenwerkingen met sterke partners zoals ROSE stories op zakelijk en productioneel vlak en Via Rudolphi voor verkoop en als sparringpartner op zakelijk vlak. Dat geeft de commissie vertrouwen in de organisatorische haalbaarheid. Zij vindt het aannemelijk dat de beoogde activiteiten met het huidige team gerealiseerd kunnen worden. Wel plaatst de commissie nog de kanttekening dat George Tobal als artistiek leider met dit plan en alle doelen die zijn gesteld wel veel hooi op zijn vork neemt. Hij wil regisseren en schrijven en zal zich daarnaast als artistiek coördinator toeleggen op de talentontwikkeling binnen Het Debuut, een talentontwikkelingsprogramma van Via Rudolphi Producties. De commissie had hier graag enige reflectie op gelezen. Wel vindt ze het in dat opzicht een goede stap dat de huidige regieassistent extra uren krijgt tijdens de repetitieperiodes.  

De financiële huishouding van de organisatie is volgens de commissie op orde om het vierjarige plan te dragen, blijkend uit de balans en de reflectie daarop. De begroting vindt de commissie realistisch en passend bij het plan. Deze is bovendien helder gespecificeerd en toegelicht per activiteit. Er is een gevarieerde financieringsmix, waarmee er volgens de commissie sprake is van een gedegen risicospreiding. Er is helder toegelicht hoe de verdeling is tussen kosten en baten bij de coproducties met de partners. De commissie constateert dat de organisatie een vrij indrukwekkende manier van fondsenwerven heeft ontwikkeld. Zo worden maatschappelijk financiële partners in een vroeg stadium bij de producties betrokken, wat de commissie een strategische en financieel handige keuze vindt. Kijkend naar deze werkwijze vindt de commissie de in de begroting opgenomen private middelen realistisch. 

De commissie vindt de publieksinkomsten, zoals hierboven al gezegd, wat voorzichtig ingeschat. De commissie begrijpt dat deze inschatting mede voortkomt uit de keuze voor de minderdraagkrachtige doelgroepen waarop de groep zich richt en vindt de begroting in die zin ook goed in lijn met de waarden en het diversiteitsbeleid van het gezelschap. 

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van George Tobal Producties te honoreren met het gevraagde bedrag van € 148.300 per jaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Theater.