Stichting De Ontmoeting

Film
Aangevraagd: € 66.950
Toegekend: € 66.950

Inleiding 

Stichting De Ontmoeting (hierna: De Ontmoeting) is een organisatie die zich inzet voor talentontwikkeling binnen de audiovisuele industrie. Middels twee trajecten (De Ontmoeting & AWARE) en een consultancyhub (de Klik) wil de organisatie kansen bieden aan nieuw talent binnen de industrie.

De Ontmoeting wil flexibel blijven om op de behoeftes van zowel nieuw talent als professionals binnen de industrie te kunnen inspelen. Het doel hierin is vooral het aanscherpen en verbeteren van de activiteiten die al langere tijd plaatsvinden. Om tevens de beoogde doelgroepen goed te kunnen bedienen,  De Ontmoeting wil de komende periode aandacht besteden aan het gerichter afstemmen van de communicatie op deze groepen.

Ook wordt verduurzaming beoogd. Dit wil De Ontmoeting realiseren door betere verslaglegging van activiteiten en werkmethodes. De Ontmoeting wil de methodiek waarmee gewerkt wordt, de informatie die de organisatie verstrekt en de impact hiervan op hun doelgroepen documenteren en waar relevant ook online publiceren. Het archief aan films en informatie dat de organisatie in de afgelopen jaren al heeft opgebouwd wil ze beter ontsluiten.

Om de organisatie goed te kunnen verstevigen hebben twee aspecten de komende jaren prioriteit: het creëren van een gezonde financieringsmix en het opbouwen van een continuïteitsreserve. 

De Ontmoeting ontving een tweejarige subsidie 2022-2023 uit de Regeling Ontwikkeling van € 50.000 per jaar (toekenningsbedrag 2021). 

De Ontmoeting ontvangt een eenjarige subsidie 2024 uit de Regeling Ontwikkeling voor € 50.377 per jaar (toekenningsbedrag 2024).

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 66.950 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als goed.

De Ontmoeting is uitgegroeid naar een organisatie die jonge makers structureel ondersteunt via maakmogelijkheden en advies. De Ontmoeting neemt volgens de commissie een belangrijke plaats in voor makers bij het realiseren van hun eerste film en bij het inwinnen van advies om de industrie te betreden. Het traject van De Ontmoeting stelt nieuwe audiovisuele makers in staat te experimenteren en hun talenten te ontwikkelen, terwijl er meteen een brug wordt geslagen met de gevestigde Nederlandse filmindustrie. Producerende en financierende partners uit de audiovisuele industrie krijgen zicht op talent en krijgen de mogelijkheden om dit talent te begeleiden en ondersteunen. De Ontmoeting draagt door haar inzet voor distributie van de films ook zorg voor de verspreiding van het werk onder een breed publiek. De commissie vindt dat De Ontmoeting zich van anderen onderscheidt door de combinatie van toegankelijke talentontwikkeling in een veilige omgeving, de koppeling hierbij aan gevestigde makers voor begeleiding met een tastbaar eindproduct en de inspanningen voor de verspreiding van het werk onder een breed publiek. Ze ziet de artistieke signatuur van De Ontmoeting in de duidelijke samenhang tussen de verschillende activiteiten en makers.  De Ontmoeting organiseert drie hoofdactiviteiten die aansluiten bij de artistieke signatuur van de organisatie. De Ontmoeting vormt een talentontwikkelingstraject voor nieuwe makers waarbij een ontmoeting wordt gefaciliteerd tussen zowel nieuwe makers en industrie, als het publiek en nieuwe verhalen. AWARE vormt een talentontwikkelingstraject dat bottom-up op zoek gaat naar ondervertegenwoordigde makers. De Klik is een service die de audiovisuele industrie voor makers toegankelijker maakt, door een consult over een concrete hulpvraag. De commissie ziet dat De Ontmoeting bij deze drie hoofdactiviteiten een veilige omgeving creëert, waarin makers ervaring opdoen en kennis vergaren van professionals zonder dat er sprake is van (financiële) afhankelijkheid van deze professionals. De commissie waardeert hoe de organisatie reflecteert op haar eigen artistieke ervaring en de nieuwe activiteiten hier uit voort laat vloeien. Zo werd de film Emotional Girl van Nohaila Gamah, die ontwikkeld werd binnen AWARE, geselecteerd voor de debuutcompetitie van het Nederlands Film Festival en Gamah maakte sindsdien onder andere een web-documentaire over abortus voor BNNVARA. Bij dit traject is gebleken dat de begeleiding beter ingericht kan worden en daarom zal de komende jaren gewerkt worden met een professioneel scenarist om de makers te ondersteunen. Een evaluatie hiervan staat het komende jaar gepland. 

Via De Ontmoeting zijn makers doorgegroeid in de industrie en zijn blijvende relaties met realisatiepartners ontstaan. Het uitzetten van calls bij organisaties die gericht zijn op ondergerepresenteerde groepen heeft hier tot een ander profiel maker geleid, waar de organisatie blij mee is. De samenwerking met deze organisaties zal dan ook voortgezet en verdiept worden. De commissie is positief over deze ontwikkeling en voortzetting van de samenwerking.  

Het is duidelijk en overtuigend wat De Ontmoeting teweeg wil brengen bij de maker, de industrie en het publiek. De aanvraag benoemt voorbeelden van makers die meegedaan hebben aan AWARE en nu zichtbaar en werkzaam zijn in de audiovisuele industrie, als behaalde successen. Jonge makers die niet de traditionele opleidingspaden hebben bewandeld, worden in staat gesteld hun eerste project te realiseren, netwerk te ontwikkelen en advies in te winnen. De commissie ziet hierin hoe De Ontmoeting een geslaagde bijdrage levert aan en van betekenis is voor de artistieke ontwikkeling van de maker. Voor het publiek organiseert De Ontmoeting filmvertoningen op festivals en in gelieerde filmtheaters, waar ze onderdeel uitmaken van (korte) filmprogramma’s of voorvertoningen. Door de gebundelde presentatie van een aantal korte films kunnen professionals kennisnemen van nieuwe makers en nieuwe ontwikkelingen. De Ontmoeting brengt de industrie zo in contact met nieuwe, vaak onontdekte makers. Daarmee is De Ontmoeting aansprekend voor de industrie en sluit er op aan. Voor de stad vormt De Ontmoeting een verbindende factor tussen de makers, de partners en de vertoningsplekken. De commissie ziet in de functie als talent ontwikkelingsinstelling het belang voor Amsterdam als het centrum van de nationale filmindustrie. De commissie is van mening dat De Ontmoeting een bijzondere bijdrage aan het kunstenlandschap en het bestaande filmnetwerk van Amsterdam levert en daarmee van artistieke betekenis is voor zowel publiek als stad.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als voldoende.

De commissie vindt het plan voor het bereik in de stad maar ten dele overtuigend. De Ontmoeting heeft verschillende, duidelijk omschreven doelgroepen. De doelgroepen die in de aanvraag benoemd worden zijn de primaire doelgroep makers, algemeen publiek en de professionele filmindustrie. Uit de hoeveelheid aanmeldingen en de interesse vanuit de industrie blijkt dat de Ontmoeting haar professionele doelgroep goed weet te bereiken. De commissie vindt de drie activiteiten de Klik, AWARE en De Ontmoeting goed aansluiten op deze doelgroepen, omdat ze een duidelijke functie hebben in de keten van talentontwikkeling. De commissie merkt op dat het algemene publiek als doelgroep relatief weinig aandacht krijgt. Ze vindt dit een vrij generieke term, die nader gespecificeerd zou kunnen worden naar bijvoorbeeld achtergrond, leeftijd en interesses. Nu maakt het plan niet duidelijk wie De Ontmoeting zou willen bereiken van het algemene publiek. 

Voor elk van de activiteiten wordt beschreven hoe de beoogde doelgroep bereikt wordt. Zo wordt bekeken welke doelgroep al goed bereikt wordt door samenwerkingspartners en worden hun netwerken en kanalen ingezet om de juiste mensen te bereiken. Om de gekozen doelgroepen te bereiken zet De Ontmoeting samenwerkingspartners in. Voor AWARE werkt de organisatie samen met partijen zoals de New Producers Academy, QISSA (voorheen: Generation Inclusion) en ROSE stories. Voor De Ontmoeting hebben in de afgelopen jaren 33 zeer uiteenlopende partijen meegedaan als realisatiepartner. De Klik werkt samen met Generation Inclusion en de Film School in Den Haag. De commissie waardeert de gericht gekozen samenwerkingen om de beoogde makers te bereiken. De commissie is echter van mening dat de marketingstrategie ten aanzien van het publiek erg algemeen van opzet is en weinig concreet uitgewerkt. 

De organisatie geeft aan samen te werken met een communicatie-ontwerpstudio om haar communicatie te versterken. Deze studio heeft ook een marktonderzoek uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek zijn niet aanwezig in de aanvraag. Op basis van de resultaten zijn er plannen voor de toekomst ontstaan, zoals het vergroten van de bekendheid. De commissie vindt het positief dat er een marktonderzoek is uitgevoerd, maar de plannen die daaruit voort zijn gekomen zijn nog niet voldoende uitgewerkt om de commissie te overtuigen.

De standplaats van de Ontmoeting is MACA, gevestigd aan de NDSM-werf in Noord.

Hier vinden voornamelijk workshops en begeleidende activiteiten plaats. De Ontmoeting gaat in de aanvraag niet verder in op verbinding met de buurt of bewoners van dit stadsdeel. Films die gerealiseerd zijn binnen De Ontmoeting en AWARE worden door heel Amsterdam vertoond, van LAB111 tot Eye, en van Bijlmerbios tot Oxville. In het plan wordt in beperkte mate toegelicht waarom dit logische plekken zijn voor deze films en in hoeverre de samenwerking met deze organisaties duurzaam is. De commissie vindt dat De Ontmoeting bijdraagt aan de spreiding van het culturele aanbod over de drie stadsdelen, maar dat de inbedding in de stadsdelen nog kan groeien.

Diversiteit & inclusie

De commissie beoordeelt de diversiteit en inclusie als goed.

De commissie vindt dat uit het plan een overtuigende visie op diversiteit en inclusie spreekt met concrete doelstellingen. De Ontmoeting is gericht op het creëren van een toegankelijk en inclusief kunstenveld, waarin nieuwe makers van verschillende achtergronden en opleidingsniveaus gelijke kansen krijgen om hun talent te ontwikkelen en hun eerste projecten te realiseren. Ze zet zich in om meer nieuwe stemmen en perspectieven te laten horen en zien, wat uiteindelijk leidt tot een rijkere en meer representatieve filmindustrie. Diversiteit en inclusie maken hiermee volgens de commissie intrinsiek deel uit van de missie van De Ontmoeting. Uit het plan blijkt dat De Ontmoeting een diverse samenstelling van makers en partners selecteert op basis van gender, seksualiteit, culturele diversiteit en sociaal-maatschappelijke kansengelijkheid. Naast de reguliere Ontmoeting vormt het programma AWARE hier een verdieping op, doordat deze activiteit volledig in het teken staat van ondergerepresenteerde makers, met name jongeren met een biculturele achtergrond die nog niet bekend zijn met de mogelijkheden binnen de industrie. 

De Ontmoeting reflecteert op haar diversiteitsbeleid en de commissie vindt de keuzes die zij hierin neemt uitgesproken en goed onderbouwd. Er vinden evaluaties plaats en er zijn voornemens om deze volgens de meetwaarden van Code Diversiteit en Inclusie te structureren. Doelstelling hierbij is om het aantal makers met een biculturele achtergrond te vergroten en de diversiteit te verbreden. Hiermee toont ze volgens de commissie een overtuigende visie met duidelijke doelstellingen om een grotere bijdrage aan diversiteit en inclusie te verwezenlijken. 

De komende jaren wil De Ontmoeting een meer diverse groep aan realisatiepartners betrekken en calls uitzetten via partijen die nadrukkelijk focussen op makers uit onder gerepresenteerde groepen, zoals ROSE stories, Stichting Wedowe, en QFFU. De commissie heeft er door de succesvolle samenwerkingen in de afgelopen jaren vertrouwen in dat er met deze aanpak meer autodidacten, makers met biculturele achtergronden, genderqueer makers en makers met beperkingen worden aangesproken. Bovendien ziet de commissie dat De Ontmoeting een rol neemt om veranderingen in de sector te bewerkstelligen. Ze vindt dat De Ontmoeting bijdraagt aan het bevorderen van diversiteit en inclusie binnen de sector door haar waarden in het selectieproces aan realisatiepartners op te leggen, waarbij ze het van essentieel belang vindt verschillende stemmen en perspectieven te tonen. De Ontmoeting verwacht dat een meer divers samengesteld publiek logisch volgt uit een diversere selectie van makers. Daar kan de commissie deels in meegaan, maar ze vindt dat De Ontmoeting meer zou kunnen doen om een divers samengesteld publiek voor het gehele programma te bereiken. Voor de samenstelling van haar interne organisatie (bestuur, directie en overige werkenden) geeft De Ontmoeting aan dat diversiteit en inclusie prioriteit heeft binnen de selectie hierin. Ze let hier scherp op en evalueert met werknemers en samenwerkingspartners haar werkwijze. De Ontmoeting onderschrijft de Code Diversiteit en Inclusie, maar kan die met name door beperkte middelen beperkt monitoren en inzichtelijk maken. De komende periode houdt ze daarom structureel de resultaten en impact bij, middels de gaat ze meetwaarden van de Code Diversiteit en Inclusie.  De commissie is er voldoende van overtuigd dat dat bij het bouwen van een toekomstbestendige organisatie toegewerkt wordt naar concretisering van de voornemens en de doelstellingen bereikt kunnen worden.

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als zwak.

De Ontmoeting maakt volgens de commissie voldoende duidelijk hoe zij om wil gaan met mensen en middelen. Daarbij gaat de organisatie uitgebreid in op de afgelopen jaren en schetst zij een beeld van waar de organisatie naar toe wil groeien. De reflectie op de bedrijfsvoering is ingedeeld aan de hand van de drie programma’s en leidt tot enkele concrete aanpassingen en doelstellingen. Zo is gebleken dat de resultaten van de Klik niet kwantificeerbaar waren en wil De Ontmoeting de komende jaren een database aanleggen en de adviezen en resultaten gaan documenteren. Ook wil zij de komende periode (bescheiden) groeien, het salarishuis professionaliseren en de organisatie toekomstbestendig maken. De Ontmoeting beoogt dit te realiseren door het aanscherpen en uitbreiden van het kernteam, het verduurzamen van de organisatie door betere verslaglegging over de resultaten en het versterken van de financiële positie. De organisatie ziet het gebrek aan een mix van inkomstenbronnen hierbij als grootste risico. Hoewel de commissie het positief vindt dat de organisatie dit zelf erkent, mist de commissie perspectief op wat de organisatie gaat doen als er tegenvallers zijn als gevolg hiervan. De commissie erkent het belang van professionalisering en is positief over de voornemens die genoemd worden, maar vindt dat in de pragmatische uitwerking niet helemaal duidelijk wordt welke visie op de bedrijfsvoering hieraan ten grondslag ligt. 

De Ontmoeting onderschrijft de Governance Code Cultuur en stelt enkele aanpassingen voor de organisatie voor. Als jonge organisatie heeft zij baat gehad bij een informele werkcultuur. Nu de organisatie groeit zal de rol van het bestuur, bij bijvoorbeeld het functioneringsgesprek met de directie, formeler worden. Bij gebrek aan een cao voor de sector volgt De Ontmoeting de cao Toneel en Dans om aan fair practice te kunnen voldoen. Dat vindt de commissie noodzakelijke en goede stappen voor de toekomstbestendigheid van de organisatie. 

De Ontmoeting wil de organisatie uitbreiden, door het aantal uren op te hogen en nieuwe functies te creëren. Zo wil ze een coördinator aanstellen voor acquisitie en voor verbetering van de zichtbaarheid. Voor AWARE is gebleken dat de makers gebaat zijn bij een betere begeleiding bij de ontwikkeling van hun projecten. Hiertoe wordt in 2024 een scenarist bij het programma betrokken. De commissie onderschrijft het belang van de voorgestelde uitbreiding voor de verdere professionalisering, zij vindt deze gepast en het plan daarmee uitvoerbaar in organisatorisch opzicht.

De begroting vindt de commissie inzichtelijk. Uit de toelichting kan ze echter niet helemaal opmaken of de cao en daarmee fair practice daadwerkelijk zijn geïmplementeerd. De financieringsmix is volgens de commissie eenzijdig en leunt hoofdzakelijk op afhankelijkheid van fondsen, waardoor risico´s beperkt gespreid kunnen worden. De organisatie is zich hiervan bewust. Ze geeft aan dat ze een gezonde financieringsmix wil opbouwen en de continuïteitsreserve wil uitbouwen. Hiervoor wil ze de bijdrage van de realiseringspartners, in overleg, iets verhogen en daarnaast ook mogelijkheden van een Vriendenkring en Eurogroei onderzoeken. Bovendien wordt de prijs voor deelname aan de Klik verhoogd. Deze plannen voelen voor de commissie erg voorzichtig en overtuigen nog niet voldoende dat meer substantiële inkomstenbronnen gegenereerd zullen worden. De organisatie heeft de afgelopen jaren met steun van de Regeling Ontwikkeling, ingezet op zakelijke ontwikkeling en versteviging van de financieringsmix. Uit het plan blijkt dat deze versteviging nog niet voldoende tot stand is gekomen. De commissie mist een analyse van mogelijke oorzaken. . Het plan beschrijft weliswaar nieuwe strategieën, maar deze aanpassingen hebben twee jaar onderzoek nodig voordat ze geïmplementeerd kunnen worden. Juist vanwege de focus van de Regeling Ontwikkeling had de commissie verwacht dat De Ontmoeting hierin al verder zou zijn. De Ontmoeting heeft een bescheiden eigen vermogen opgebouwd en dat is, met de pandemie in het achterhoofd, een mooie prestatie. Het doel om in 2030 voldoende reserve te hebben om ten minste één editie van De Ontmoeting doorgang te laten vinden als de financiering stopt, is naar mening van de commissie dan weer weinig ambitieus. Ze vindt dat het eigen vermogen en reserves in de komende periode op een goed peil gebracht zouden kunnen worden, maar ziet in het aanvraagformulier geen dotaties om reserves op te bouwen.  

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Stichting De Ontmoeting te honoreren met het gevraagde bedrag van € 66.950 per jaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie film.

Beri Shalmashi en Miryam van Lier hebben niet deelgenomen aan de beraadslaging over dit advies.