Stichting Combined Creatives

Muziek en muziektheater
Aangevraagd: € 70.000
Toegekend: € 0

Inleiding

Stichting Combined Creatives zet naar eigen zeggen slagwerk in als bruggenbouwer tussen disciplines en culturen, onder leiding van Dominique Vleeshouwers. Combined Creatives realiseert interdisciplinaire producties, concerten en workshops. Het gezelschap zegt inspiratie te halen uit de universele taal van de trommel, met een focus op de variëteit van wereldwijde ritmes. Deze benadering ziet de stichting als de drijvende kracht voor artistieke innovatie. Combined Creatives stelt dat zij een veelzijdige aanwezigheid heeft in het culturele veld van Amsterdam en zegt alle podia gelijkelijk te waarderen, van het Concertgebouw tot MAQAM en Splendor. 

Voor de periode 2025-2028 professionaliseert Combined Creatives haar productiehuis, met de focus op een nieuwe richting van de DOMNIQ Group, die ruimte biedt aan vier slagwerkers/makers. Zij verzorgt een serie van negen concerten op diverse locaties in Amsterdam, waaronder Splendor, MAQAM en Community Center Mijehof. Combined Creatives richt zich verder op jaarlijks twee nieuwe podiumproducties, naast de reprise van eerdere succesvolle producties. De programmalijnen omvatten Klassieke samenwerkingen, Elektronische samenwerkingen en World of Rhythm. Ook versterkt de organisatie het online platform. Dat zal educatieve tutorials, digitale ervaringen, geluidsbibliotheken en een assortiment aan merchandise bieden, met als doel de zichtbaarheid en het bereik van Combined Creatives te vergroten.

Stichting Combined Creatives ontvangt geen meerjarige subsidie binnen het Kunstenplan 2021-2024. 

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 70.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als zeer goed. 

De commissie oordeelt dat er uit het plan een duidelijke en specifieke artistieke signatuur naar voren komt. Combined Creatives richt zich op het creëren van een dynamische en inclusieve artistieke omgeving waarin percussie centraal staat. Zij ziet percussie als een krachtig middel om verbinding te leggen tussen diverse culturen en gemeenschappen en samen te werken met interdisciplinaire kunstvormen. Deze artistieke signatuur is ontstaan vanuit een samensmelting van klassiek slagwerk, innovatieve elektronische muziek en invloeden uit diverse culturen. De commissie vindt dat hiermee een duidelijke artistieke identiteit naar voren komt waarmee de stichting zich onderscheidt van anderen. De signatuur wordt volgens de commissie overtuigend vertaald in de programmalijnen Klassieke samenwerkingen, Elektronische samenwerkingen en World of Rhythm. De samenwerkingen met artiesten als Daniel Wohl, Samuel Adams en Francesco Tristano tonen het streven naar interdisciplinaire kunstvormen, waarbij percussie en elektronica centraal staan. Hiermee spreekt de artistieke signatuur volgens de commissie tot de verbeelding. De plannen passen volgens de commissie goed bij de artistiek inhoudelijke ervaring en ontwikkeling van de organisatie. De commissie leest in het plan een beknopte reflectie op de voorgaande periode. De stichting geeft een terugblik op de periode, waarin de DOMINIQ Group werkte met een poule aan slagwerkers die zich ontwikkelden tot nieuwe makers. De aangegane samenwerkingen met onder andere MAQAM en Community Center Mijehof zijn verstevigd en krijgen een logisch vervolg in activiteiten voor de jaren 2025-2028, zoals de communityconcerten.  

Op basis van het plan is het volgens de commissie duidelijk en overtuigend wat Combined Creatives artistiek en inhoudelijk teweeg wil brengen bij publiek, deelnemers en stad. Door middel van activiteiten zoals de programmalijn World of Rhythm en de communityconcerten, wil het gezelschap diverse gemeenschappen kennis laten maken met slagwerk en hen de universele taal van de trommel laten ontdekken. Zij wil verbinding creëren tussen mensen met verschillende achtergronden, het publiek inspireren en zich laten verwonderen, sociale thema's aan de kaak stellen en maatschappelijke betrokkenheid bevorderen. Een voorbeeld hiervan is het project Monkey see, Monkey do. 

Naar het oordeel van de commissie zijn de helder geformuleerde activiteiten naar verwachting aansprekend voor het beoogde publiek. Met name de combinatie van percussie, interdisciplinaire kunstvormen, en samenwerkingen met internationale artiesten spreekt hierbij aan. De pluriculturele verrijking en vernieuwing van de podiumkunsten die het gezelschap nastreeft, heeft volgens de commissie betekenis voor de stad. De commissie verwacht dat het online platform DOMINIQ.lab aansprekend is voor de beoogde deelnemers: geïnteresseerden in de onlinecursussen, en componisten en producers die gebruik willen maken van de geluidssamples van slagwerkinstrumenten. Combined Creatives beoogt jonge slagwerkers en makers te ondersteunen en te stimuleren met het aanbieden van stageplaatsen, hetgeen volgens de commissie eveneens aansprekend zal zijn voor de deelnemers. 

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als voldoende.

De commissie vindt dat het plan een beperkte visie op het bereik in de stad heeft. Combined Creatives streeft ernaar om een breed publiek te bereiken en te betrekken bij de evenementen en voorstellingen. Dit doet de stichting door een gevarieerd programma aan te bieden aan verschillende podia. In het plan benoemt het gezelschap specifieke beoogde doelgroepen, zoals de Kindrijke Cultuurvreters en de Culturele Alleseters, maar het werkt deze vervolgens weinig uit met betrekking tot het eigen aanbod. De doelgroepen worden volgens de commissie op algemene wijze gekoppeld aan de activiteiten en de speellocaties in en buiten Amsterdam. Bovendien motiveert de stichting in het plan niet scherp waarom zij precies voor deze specifieke doelgroepen kiest.  

Combined Creatives heeft volgens de commissie een realistische en passende aanpak om voornoemde doelgroepen te bereiken. Zo heeft de organisatie samen met Holmes Studio London de doelgroepen in kaart gebracht en middelen met betrekking tot communicatie en marketing bedacht, zoals een monolithische portfolio-aanpak rond het ‘merk’ DOMNIQ. Ook de samenwerking met Tobias Cummins voor het ontwikkelen van een marketingstrategie draagt hieraan bij, hetgeen de commissie positief vindt. Zij ziet bijvoorbeeld de potentie van het jaarlijks uitbrengen van een single of ep als middel om een grote groep geïnteresseerden te bereiken. De commissie is van mening dat Combined Creatives met passende partners samenwerkt om het publieksbereik te vergroten, zoals de Strijkkwartet Biënnale en Van Baasbank Productions, waarmee de productiekracht en reikwijdte van de projecten wordt vergroot. 

De projecten dragen in enige mate bij aan de spreiding van het culturele aanbod en publieksbereik in de stadsdelen Noord en Zuidoost. Combined Creatives zegt te gaan samenwerken met reeds bestaande en nieuwe partners die hier zijn gevestigd, zoals het Bijlmer Parktheater en Community Center Mijehof in Zuidoost, en Garage Noord en Nxt Museum in stadsdeel Noord. In het plan leest de commissie echter geen of slechts summiere informatie met betrekking tot deze voorgenomen samenwerkingen. De keuze voor deze locaties noch de inhoud van de activiteiten worden verder onderbouwd of toegelicht. Uit het plan blijkt voorts onvoldoende in hoeverre de stichting zich specifiek richt op de betreffende stadsdelen en hoeveel draagvlak er daar is voor haar activiteiten. Derhalve kan de commissie niet goed beoordelen of de voornemens passend zijn. 

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zwak.

De commissie is van oordeel dat uit het plan een visie op diversiteit en inclusie spreekt. Combined Creatives benoemt dat diversiteit en inclusie tot uiting komt in de samenwerkingen, de programma's en de betrokkenheid bij diverse gemeenschappen. Zij streeft naar een inclusieve programmering en wil een breed publiek aanspreken en laten participeren, ongeacht de culturele achtergrond. Combined Creatives zegt hierbij inspiratie te halen uit de diepgewortelde diversiteit van trommeltaal. De commissie waardeert de keuzes die Combined Creatives maakt, maar mist een onderbouwing van de keuzes en een toelichting over wat het beoogde effect van deze keuzes is. Dit maakt dat de visie de commissie in beperkte mate overtuigt. 

Het plan geeft een terugblik op de afgelopen periode, maar deze gaat voornamelijk in op de gerealiseerde activiteiten met musici uit diverse culturen en een optreden in het azc van Budel. De organisatie zegt er trots op te zijn dat de artiesten waarmee sinds de oprichting gewerkt wordt, zeer divers zijn, variërend in gender, sekse, sociale achtergrond, seksuele voorkeur, etniciteit, religie en fysieke mogelijkheden. Ook stelt Combined Creatives dat evaluaties na projecten de inzet tot verbetering op het gebied van diversiteit en inclusie weerspiegelen. De commissie vindt het positief dat het gezelschap projecten evalueert en vanaf het begin met diverse makers werkt, maar zij had graag een nadere uitwerking hiervan gezien. De commissie had ook meer willen lezen over de stappen die zijn gezet met betrekking tot bijvoorbeeld het personeel of partners. 

De commissie ziet een beperkte aanpak ten aanzien van diversiteit en inclusie. Combined Creatives noemt wat betreft het aanbod dat zij samenwerkt met artiesten die zeer divers zijn op tal van aspecten, iets wat zij ook in de komende periode beoogt voort te zetten. De commissie ziet dit als een haalbare aanpak voor een divers en inclusief aanbod en acht het goed mogelijk dat hiermee ook cultureel divers publiek wordt getrokken. Een op het bereik toegespitste aanpak met duidelijke en haalbare stappen en acties leest de commissie echter niet terug. Dat Combined Creatives communityconcerten in wijken met mensen van verschillende achtergronden organiseert, is volgens de commissie op zichzelf niet te beschouwen als een dergelijke specifieke aanpak voor het bereik. Combined Creatives stelt met betrekking tot de organisatie dat deze een diverse verdeling in gender en culturele achtergrond kent. En dat zij in het beleid en de werkpraktijk het Inclusiediamant-concept van Movisie hanteert als hulpmiddel om een inclusieve bedrijfscultuur en een open dialoog te realiseren. Hiertoe heeft de organisatie ook een openbare gedragscode opgesteld. Verdere concrete stappen en acties om diversiteit en inclusie in de organisatie te verwezenlijken, ontbreken volgens de commissie in het plan. Combined Creatives benoemt wel samenwerkingspartners, maar maakt onvoldoende duidelijk wat de stichting precies met deze samenwerkingen beoogt als het gaat om diversiteit en inclusie.  

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als voldoende.  

De commissie vindt dat uit het plan een overtuigende visie op de bedrijfsvoering spreekt. Deze visie ziet onder andere een solide basis voor groei en duurzaamheid, diversificatie van inkomstenbronnen en het gebruik van digitale technologieën. Combined Creatives wil het team, bestaande uit een directeur en zakelijk leider, uitbreiden met een marketeer. Met een vast team kan volgens de organisatie aan een langetermijnstrategie en duurzame relaties met partners gewerkt worden, alsmede aan het verbeteren van de processen en producties. De commissie acht dit een passend en realistisch voornemen. Combined Creatives leeft naar eigen zeggen de Fair Practice Code na en volgt de cao Muziekensembles van de Kunstenbond en de gagenormen van SENA en Buma. In het plan wordt de organisatiestructuur van Combined Creatives helder beschreven, maar de commissie leest niet in hoeverre de Governance Code Cultuur wordt onderschreven en toegepast. Met betrekking tot sociale veiligheid heeft de organisatie een gedetailleerde gedragscode opgesteld, die op de website is gepubliceerd en die naar eigen zeggen standaard wordt opgenomen in de overeenkomsten met medewerkers en artiesten.  

Het plan reflecteert in beperkte mate op de bedrijfsvoering 2021-2023. De stichting stelt dat door het succes van eerdere producties de werklast zodanig is gegroeid, dat een projectbenadering daar niet meer bij past. Uitbreiding van het team, met als doel om na jaren van incidentele producties te groeien naar een succesvol productiehuis, is een voorbeeld van stappen die voortvloeien uit deze reflectie. Het plan maakt duidelijk hoe het nu staat met de bedrijfsvoering, met name waar Combined Creatives ingaat op de toegenomen werkdruk en de noodzaak van een vast team, maar eventuele toekomstige risico’s op het gebied van bedrijfsvoering worden daarin niet specifiek benoemd, noch hoe Combined Creatives hiermee om wil gaan.  

De commissie beoordeelt het activiteitenplan van Combined Creatives als realistisch en uitvoerbaar in organisatorisch en financieel opzicht. Hieraan draagt bij het voornemen om met behulp van Maestro Arts, Van Baasbank Productions en Frankly Music meer optredens te verkrijgen. De commissie heeft vertrouwen in de mogelijkheden die de verkoop via dergelijke partners kan bieden. De beoogde organisatie, met vaste aanstellingen voor een directeur, een zakelijk leider en een nieuw aan te trekken marketeer, is naar het oordeel van de commissie passend en realistisch om de plannen ten uitvoer te brengen. Bij de begroting plaatst de commissie echter kritische kanttekeningen. Zo is deze volgens de commissie te weinig gespecificeerd, met name met betrekking tot de activiteitenlast, waardoor niet geheel duidelijk wordt hoe de lasten zijn opgebouwd. Hierdoor is niet goed te beoordelen of de begroting past bij de uitvoering van het ondernemersplan. Verder valt het de commissie op dat de baten vanwege de aanzienlijke schaalvergroting niet in lijn liggen met eerdere realisaties. Een gedegen risicoanalyse had bij kunnen dragen aan helderheid over de mogelijke risico’s van deze schaalvergroting en hoe hier mee om te gaan. Een dergelijke analyse vindt de commissie echter niet terug in het plan. De commissie beoordeelt de financieringsmix als passend, onder andere vanwege de verwachte toename van de eigen inkomsten en coproducties, die bijdragen aan het spreiden van de risico’s. De financiële huishouding is volgens de commissie stabiel genoeg om het vierjarige plan te dragen.  

Conclusie

De commissie adviseert op grond van de bovenstaande overwegingen de aanvraag van Stichting Combined Creatives te honoreren met het gevraagde bedrag van € 70.000 per jaar. 

De commissie constateert dat er na beoordeling van alle aanvragen onvoldoende budget beschikbaar is om de aanvraag te honoreren. 

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Muziek en Muziektheater.