stichting Amsterdam Dance Event

Muziek en muziektheater
Aangevraagd: € 250.000
Toegekend: € 175.000

Inleiding

Stichting Amsterdam Dance Event (hierna: ADE) organiseert jaarlijks een wereldwijd platform voor elektronische muziek. Dit bestaat uit een vijfdaags clubfestival, een vierdaagse conferentie en een breed scala aan randprogrammering. Samen met partners door de hele stad, zoals clubs, makers en collectieven, komen alle facetten van de nachtcultuur aan bod. Liefhebbers van elektronische muziek komen in Amsterdam samen voor muzikaal en cross-cultureel aanbod, talentontwikkeling, kennisdeling en ontmoeting. ADE biedt een platform en springplank voor makers om een internationaal publiek te bereiken. Tegelijkertijd biedt het een podium, ruimte en plek voor internationaal talent. Dit doet de stichting door te investeren in experiment, draagvlak te creëren voor nieuwe muziekstijlen en de volgende generatie makers te ondersteunen met talentontwikkelingsprogramma’s. ADE stelt dat het hiermee actief bijdraagt aan de sectorontwikkeling van elektronische muziek. 

In de periode 2025-2028 heeft ADE drie doelen: het bijdragen aan talentontwikkeling van nieuwe makers en initiatieven; het verbinden van disciplines en culturen; en het stimuleren van experiment, verdieping en verdere verspreiding van het aanbod in de stad. Om deze doelstellingen te behalen, heeft ADE plannen ontwikkeld. ADE LAB is het deel van de conferentie dat zich richt op nieuwe instroom van makers en talentontwikkeling en Club LAB. Arts & Culture is het deel van het festival dat zich richt op culturele crossovers en de verbreding van nachtcultuur. De uitbreiding van de Festival Ontwikkelcommissie, dat zich richt op het verbreden van het aanbod en ondervertegenwoordigde initiatieven en makers in de stad gericht te ondersteunen. ADE richt zich nadrukkelijk op een doelgroep die minder vaak door culturele instellingen en opleidingen wordt bereikt. In samenwerking met diverse culturele instellingen wordt er in 2025 een speciaal programma ontwikkeld voor de viering van Amsterdam 750 jaar.

Stichting ADE ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van € 81.383 per jaar (incl. indexatie 2024).

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 250.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als zeer goed.

Er is sprake van een specifieke artistieke signatuur die de commissie duidelijk terugziet in het plan voor de komende jaren. ADE is er voor makers en andere spelers, waarbij ontmoeting en creatie centraal staat. Jaarlijks biedt ADE een breed en diep platform, in de vorm van een meerdaagse internationale conferentie en een stadsbreed clubfestival voor bezoekers, makers en andere spelers en brengt hen samen in verschillende programmaonderdelen. Door dit brede aanbod in samenhang te presenteren wordt er een momentum van ontmoeting en creatie gecreëerd. Dit alles binnen de nachtcultuur en rondom de elektronisch muziek. De commissie vindt dit als artistieke signatuur typerend voor ADE. 

De vertaling van de artistieke signatuur ziet de commissie overtuigend terug in de verschillende programmalijnen, waaronder ADE LAB. Dit programmaonderdeel heeft als doel het verder brengen van de volgende generatie makers en professionals door middel van één-op-één feedback van muziekprofessionals, meerdaagse writercamps en ontmoetingen met belangrijke Artist & Repertoire representatives (A&R) uit de dance industrie. De commissie vindt dat ADE zich mede door de focus op nieuwe instroom en talentontwikkeling onderscheidt van andere dancemuziekfestivals of conferenties. Het programma van Arts & Culture biedt volgens de commissie verrassende activiteiten met onverwachte samenwerkingen en locaties die buiten het bereik van het reguliere clubaanbod vallen. Een zeer tot de verbeelding sprekend onderdeel daarvan vindt de commissie bijvoorbeeld Nostalgia, een muziekevent voor queer ouderen in het Sarphatihuis in samenwerking met Music Moves.

De commissie vindt in het plan duidelijk waarneembaar dat de organisatie zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld heeft van een beurs-achtig evenement naar een intrinsiek inhoudelijk gedreven organisatie. Dit blijkt onder meer uit de reflectie. De coronaperiode bood ADE naar eigen zeggen de kans tot herbezinning. Na grote beperkingen in 2020 en 2021, kon in 2022 de eerste volwaardige editie weer plaatsvinden. Vanaf deze editie verschoof de focus van ADE als handelsplatform voor businessontwikkeling naar bredere sectorontwikkeling met nadruk op muziek en artistieke ontwikkeling. In eigen woorden werd dit binnen vier pilaren omvat: de conferentie, opgedeeld in ADE PRO en ADE LAB, en het ADE (club)Festival, met als aanvullend programma Arts & Culture. Door onder meer te kiezen voor het intensiveren van ADE LAB en Arts & Culture en het uitbreiden en verbreden van de Ontwikkelcommissie, bouwt de organisatie hier volgens de commissie logisch op voort. Het plan past in haar ogen dan ook bij de artistiek-inhoudelijke ervaring en ontwikkeling van ADE.

De commissie is van mening dat de artistieke betekenis voor zowel het publiek als de stad duidelijk en overtuigend in het plan naar voren komt. ADE wil kennis delen en inspireren in de vorm van talentontwikkeling, culturele crossovers en actuele thema’s. ADE biedt als platform onder andere ruimte voor nieuwe instroom van makers. ADE LAB sluit hier volgens de commissie nauw bij aan en draagt daarom bij aan de artistiek-creatieve impact op de talenten. De commissie verwacht dat de Summer School van Patta Academy, waar jongeren tussen de zestien en vijfentwintig jaar klaar worden gestoomd voor de eerste stappen in hun carrière, aansprekend is voor de deelnemers. Daarnaast zetten talenten vanuit ADE LAB, waar nieuwe makers van professionals leren, hun eerste stappen als dj binnen het festival (Club LAB), en binnen de ADE PRO krijgen gevestigde artiesten die overdag als spreker zijn geprogrammeerd ’s avonds een podium. Daarnaast wil de organisatie culturele crossovers stimuleren en ondervertegenwoordigde initiatieven actief ondersteunen op gebied van muziek en zichtbaarheid, en daarbij ook de stad kennis laten maken met dit soort initiatieven en deze te verspreiden door de stad. Dit brengt voor zowel publiek en deelnemers als voor de stad een inhoudelijke impact teweeg. De activiteiten binnen Arts & Culture zijn zo uiteenlopend, dat er voor elk wat wils is. In het bijzonder op 27 oktober 2025, de 750ste verjaardag van Amsterdam en tevens de dertigste verjaardag van ADE, als ADE een apotheose biedt van cross-culturele activiteiten in alle grote cultuurhuizen van de stad. Hiermee worden alle Amsterdammers, jong en oud, onderdeel van het stadsfeest.

Voor de stad brengt ADE teweeg dat het de nachtcultuuractiviteiten laat versmelten met de dagcultuur. Dit doet de organisatie door bijvoorbeeld in de avond te programmeren in musea, waardoor die een ander publiek trekken dan normaal. Deze vorm van presenteren is volgens de commissie voor zowel de stad als het publiek aansprekend. 

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als voldoende.

Het plan bevat een visie op het publieksbereik in de stad. ADE richt zich voor het festival op een doelgroep met grote interesse in muziek, dat graag nieuwe artiesten, plekken en genres leert kennen. Deze groep is enerzijds het publiek en anderzijds de makers, waarbij ADE de aandacht richt op de autodidacten. ADE richt zich per programma op specifieke doelgroepen. Het programma van Arts & Culture richt zich op dagcultuurbezoekers en festivalbezoekers. Met ADE LAB richt de organisatie zich op jonge makers en autodidacten. De Ontwikkelcommissie richt de focus op onder andere ouderen, ongedocumenteerden, thuislozen of jongeren met beperkte middelen of mogelijkheden. De commissie vindt dat de doelgroepen helder geformuleerd zijn voor de aard en omvang van de programma’s. 

De aanpak voor het bereiken en betrekken van de doelgroepen vindt de commissie realistisch en passend. De basis voor die aanpak ligt in het samenwerken met verschillende partners. Dit vindt de commissie een logische en effectieve manier, omdat het evenement vele en veelsoortige partners in de hele stad heeft die allemaal een eigen publiek hebben, waaronder onderwijsinstellingen ROC Amsterdam, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), uitwisselingsplatforms zoals BOUT IT, locatiepartners als ITA en Paradiso, en andere evenementen. Melkweg en Patta Academy zijn belangrijke partners om de jonge makers en autodidacten te bereiken. De samenwerking met culturele instellingen zoals Rijksmuseum helpt met het bereiken van publiek dat ADE als festival niet zo snel zou bezoeken.

Dankzij de keuzes van locaties in de hele stad, levert ADE volgens de commissie enige bijdrage aan de spreiding van het cultuuraanbod en het publieksbereik in de stadsdelen Nieuw-West, Noord en Zuidoost. Tolhuistuin is de locatie in Noord. De activiteiten in OSCAM dragen bij in Zuidoost. Deze locaties worden expliciet in het plan genoemd. Het plan biedt echter volgens de commissie niet veel informatie over de manier waarop de samenwerking in de stadsdelen ten behoeve van de spreiding tot stand komt. Dit had volgens de commissie meer verduidelijkt kunnen worden. De commissie verwacht dat er draagvlak zal zijn, gebaseerd op de uitkomst van de Partner & Friends evenementen in 2023 waarbij er door een intensieve samenwerking met Zuidoost City op zeventien locaties evenementen plaatsvonden. Dit biedt volgens de commissie perspectief, zeker voor Arts & Culture, maar ook dat had in het kader van spreiding beter toegelicht kunnen worden. Door de samenwerkingen met andere instellingen en op basis van de prestaties die ADE in het verleden heeft geleverd op dit gebied, verwacht de commissie niettemin dat de voornemens haalbaar zijn en voldoende gedragen worden. 

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zeer goed.

Uit het plan spreekt een overtuigende visie op diversiteit en inclusie, met concrete doelstellingen. ADE stelt in haar eigen woorden dat diversiteit een kwalitatief inhoudelijke prioriteit is.

In de muziekindustrie is diversiteit en inclusie nog geen gegeven. Dit neemt niet weg dat ADE zich blijft inspannen om die inclusie te waarborgen en uitdragen. ADE stelt daarnaast dat een duurzame verandering en verbreding van het publiek pas begint als de representatie terug te zien is in de partners en de programmering. Volgens de commissie getuigt dit van een sterke en overtuigende visie op diversiteit en inclusie. De concrete doelen die ADE stelt zijn optimalisatie van publieksonderzoek en impactmeting en financiële toegankelijkheid. Dit laatste is altijd een doelstelling van ADE geweest; een derde van het festivalaanbod is reeds gratis. Als het gaat om aanbod, richt ADE zich op een diverse samenstelling van panels en performers in gender, afkomst en leeftijd, dit om de naar eigen zeggen dominantie van witte mannelijke spelers te doorbreken. Daarnaast krijgt binnen het aanbod diversiteit en experiment meer ruimte. Dit doet de Ontwikkelcommissie door naar nieuwe muziekstijlen en naar de spreiding in de stad te kijken. Wat betreft publieksbereik is fysieke toegankelijkheid sinds enkele jaren een specifiek thema binnen de conferentie, in samenwerking met Handicap NL. ADE brengt in 2024 in kaart welke festivallocaties rolsstoeltoegankelijk zijn. Daarnaast zal de organisatie kenbaar maken wanneer een programma voor iedereen toegankelijk is, ook voor mensen een fysieke beperking, zodat de voorbereiding en het bezoek zelf vergemakkelijkt wordt. Binnen de eigen organisatie gaat ADE uit van een gebalanceerde samenstelling in biculturele achtergrond, gender en leeftijd. In de komende periode wordt onder andere in wervings- en selectieprocedures aandacht besteed aan het vergroten van de toegankelijkheid en aantrekkingskracht als werkgever. In haar eigen woorden, liep de organisatie in 2019 in personeelssamenstelling achter in diversiteit. Met een grotendeels nieuw team na de covid pandemie zag ADE de kans om deze achterstand in te halen. De gestelde doelen sluiten hier naadloos op aan.

De aanpak om eerdergenoemde doelstellingen te verwezenlijken vindt de commissie concreet, overtuigend en realistisch. Dit komt door de heldere stappen die de organisatie zet. ADE streeft in de communicatie- en marketingaanpak naar een publiek dat een brede representatie is van zowel leeftijdsgroep als gender, subculturen en afkomst. Dit bereikt de organisatie door een diverse en representatieve programmering. In de komende jaren wordt de samenwerking verder uitgebreid met partijen die de toegankelijkheid ook vanuit communicatie en marketing vergroten richting ondervertegenwoordigde doelgroepen, zoals Shesaid.so, Amsterdam & Partners, de NPO, Crack Mag en Numéro Mag. De mogelijkheden wat betreft toegankelijkheid voor mensen met een beperking wordt vermeld in het onlineprogramma, zodat de bezoeker vooraf kan selecteren welke programma’s of locaties te bezoeken zijn. 

Naast talentontwikkeling investeert ADE ook actief in programmering van ondervertegenwoordigde en experimentele initiatieven die buiten het mainstream aanbod vallen. Hiertoe heeft ADE in 2022 uit eigen middelen de Ontwikkelcommissie opgezet ter bevordering van diversiteit, experiment en eigenheid. Binnen de eigen organisatie werden alle functies, ook de van nog zittende medewerkers, opnieuw openbaar gemaakt via Binoq Atana. De commissie vindt deze stappen haalbaar omdat deze op verschillende niveaus en zwaarte binnen de organisatie toe te passen zijn. De stappen vindt de commissie ook passend bij waar de organisatie op dit moment staat en de samenwerkingspartners dragen hier ook aan bij. 

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als goed.

De commissie vindt uit het plan een overtuigende visie op bedrijfsvoering spreken. Zo biedt ADE voor haar medewerkers de mogelijkheid tot anonieme mentale ondersteuning. In de drukke aanloop naar het festival biedt ADE gratis programma’s gericht op fysieke en mentale weerbaarheid, bestaande uit ademhalingslessen, yoga en fitness. De commissie vindt het positief dat de organisatie voldoende oog heeft voor mentale en fysieke gezondheid van haar medewerkers. Daarnaast werkt ADE voor al het personeel, zowel vast als zzp’ers, met een medewerkershandboek met de waarden, de gedragsafspraken voor een veilige werkomgeving en een uitgebreide handleiding wanneer hierbinnen grenzen worden overschreden. Dat vindt de commissie positief. 

Het plan gaat in op de verschillende codes. De Governance Code Cultuur wordt kort benoemd. ADE werkt met een raad van toezicht en er is een protocol voor nevenfuncties om belangenverstrengeling te voorkomen. Per 2024 voert ADE een extra procedure in voor een jaarlijks gesprek tussen de raad van toezicht en het personeel. Ten aanzien van de Fair Practice Code past ADE dit in alle facetten van de eigen organisatie, de conferentie en het festival toe. Dit vertaalt zich voor de sprekers en artiesten in een eerlijke betaling volgens de uitgangspunten van fair pay en aandacht voor de borging van auteursrechten. Per 2024 moeten ook de partners zich conformeren aan de fair pay richtlijnen middels een overeenkomst. Dit vindt de commissie een goede zaak. In het kader van sociale veiligheid, vindt er jaarlijks een onderzoek plaats binnen de organisatie. Verder wordt ADE ondersteund door vertrouwenspersoon.nl. 

De commissie leest een reflectie terug in het plan op de bedrijfsvoering, waaruit duidelijk wordt waar ADE nu staat. Het huidige team bestaat uit een kleine vaste kern. Onlangs heeft er een reorganisatie plaatsgevonden, waarbij de tweekoppige directie is omgevormd naar een directeur en een managementteam. Volgens de commissie sluit dit goed aan op de in gang gezette ontwikkeling van de afgelopen jaren. Vanuit deze basis werkt ADE naar een nieuw businessmodel met een andere financieringsmix. De visie dat de verdeling van de inkomsten moet wijzigen en de grote afhankelijkheid van eigen inkomsten wat afneemt, vindt de commissie een logisch gevolg van de coronaperiode. Ook komt er een nieuwe organisatiestructuur met een groei van personeel. De commissie is van mening dat de organisatie aandacht heeft voor haar risico’s en zich bewust is van haar kwetsbaarheid op financieel vlak. Zo is ADE voor haar inkomsten voor een onevenredig groot deel van de markt afhankelijk. Sommige inkomstenbronnen worden pas in een laat stadium duidelijk, maar beslaan een groot deel van de totale inkomsten, zoals sponsoren. ADE stelt dat sponsoren commerciële eisen hebben die van invloed zijn op de artistiek-inhoudelijke programmering. Op het moment dat de organisatie niet of gedeeltelijk meegaat in deze eisen, kan dat van invloed zijn op de inkomsten. ADE heeft in het verleden aangetoond dat zij flexibel kan reageren als financiële omstandigheden onverhoopt toch veranderen, bijvoorbeeld door een niet gehonoreerde subsidieaanvraag. De organisatie weet haar plannen doorgaans dusdanig aan te passen dat zij de kern en intentie van haar voornemens toch overeind weet te houden. Met deze wetenschap vindt de commissie de plannen realistisch en uitvoerbaar.

Het plan voor de activiteiten is volgens de commissie realistisch en uitvoerbaar in organisatorisch en in financieel opzicht. In organisatorisch opzicht zal de professionaliseringsslag naar verwachting bijdragen aan haalbaarheid van de artistieke activiteiten en ontwikkelplannen. Ook de vele partners zullen een goede bijdrage leveren aan de realisatie, zo verwacht de commissie. 

De begroting vindt de commissie passend bij de plannen. Wel had de commissie in de toelichting meer willen lezen over de kosten die specifiek gemoeid zijn met de speerpunten Arts & Culture, ADE LAB en de Ontwikkelcommissie. Daarnaast wordt duidelijk gemaakt dat de kosten voor de conferentie ADE PRO gedekt worden door de inkomsten uit recettes.

In de financieringsmix vindt de commissie het percentage overheidssubsidies in de exploitatie momenteel laag.  Gezien de maatschappelijk waarde en impact van ADE vindt de commissie een hoger percentage subsidiegelden verdedigbaar. Zoals onderkend wordt door de organisatie liggen er risico’s bij de sponsorinkomsten. Daarom vindt de commissie het goed dat de organisatie voornemens is om de financieringsmix aan te passen zodat de risico’s beter gespreid en beter beheersbaar worden. 

De financiële huishouding van de organisatie is op orde en stevig genoeg om het vierjarig plan te dragen. Gezien de eigen vermogenspositie en liquiditeitspositie acht de commissie ADE in staat om financiële tegenvallers op te vangen en is er geen sprake van continuiteitsrisico. Dit alles draagt volgens de commissie bij aan de uitvoerbaarheid.  

Conclusie

De commissie ziet dat ADE zich ontwikkelt van een beurs-achtig event naar een intrinsiek gemotiveerd divers cultureel programma. Aan het AFK wordt specifiek gevraagd om bij te dragen aan de intensivering van de programmaonderdelen ADE LAB, Arts & Culture en het bestendigen van de Ontwikkelcommissie. 

Stichting ADE geeft aan dat de kosten voor de conferentie ADE PRO gedekt worden door de inkomsten uit recettes. Hierdoor is de commissie van mening dat er voor dit gedeelte geen sprake is van subsidiebehoefte. 

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Stichting ADE gedeeltelijk te honoreren met een bedrag van € 175.000 per jaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Muziek & Muziektheater.