ROSE stories

Theater
Aangevraagd: € 350.000
Toegekend: € 310.000

Inleiding

Stichting ROSE (hierna: ROSE stories) beoogt theaterverhalen te produceren die de hedendaagse samenleving in al haar culturele diversiteit representeren. Sinds haar oprichting in 2017 heeft de organisatie onder de naam ROSE stories samen met veelal nieuwe makers en verschillende Amsterdamse coproducenten een verscheidenheid aan voorstellingen neergezet, waarmee ze wil verrassen, inspireren en verbinden. ROSE stories wil zich profileren als een producent met onderscheidend aanbod, waarmee theaters een gemengd publiek weten te trekken. ROSE stories werkt daarvoor met een eigen ontwikkelde local-outreach-methode, waarmee ROSE stories samen met Amsterdamse (welzijns)organisaties en lokale ambassadeurs (veelal nieuwe) doelgroepen werft, zodat een groot en breed palet van Amsterdammers de voorstellingen weet te vinden.

In de periode 2025-2028 wil ROSE stories wederom een veelzijdig palet aan producties brengen: van een muzikale, Black Joy prinsessenvoorstelling tot een mysterieus familiedrama in de vorm van een telenovela en van een cabaretachtige solo tot een live-cinemavoorstelling voor jeugd. Ook gaat ROSE stories met een research & development-programma schrijvers ondersteunen, zodat nieuwe verhalen en stemmen ontdekt en ontwikkeld kunnen worden. ROSE stories gaat de expertise ten aanzien van het werven van nieuwe publieksgroepen verdiepen via local outreach. Daarnaast wil ROSE stories de komende periode stevig investeren in marketing, om een nieuwe naam voor de organisatie breed bekend te maken en intensief te bouwen aan hun community. 

Stichting ROSE stories ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van € 291.324 per jaar (incl. indexatie 2024).

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 350.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als zeer goed.

Uit de aanvraag vindt de commissie een duidelijke artistieke signatuur spreken. ROSE stories is een productiehuis met een breed theateraanbod in diverse genres, waarbij persoonlijke, ‘van binnenuit vertelde’ verhalen van biculturele makers centraal staan. De commissie vindt het onderscheidend dat ROSE stories in deze verhalen veelal vertrekt vanuit het vrouwelijk perspectief. Zij vindt dat de artistieke signatuur nog wordt versterkt door de focus op gedegen research waarmee nieuwe verhalen worden voorbereid.

De artistieke signatuur wordt volgens de commissie overtuigend vertaald naar de activiteiten voor de komende periode. De commissie ziet een veelheid aan genres terug: zowel cabaret, als live-cinema-figurentheater, familiedrama en telenovela. Zij stelt vast dat dit goed aansluit bij de artistieke signatuur. De commissie vindt de makers waar ROSE stories mee gaat werken, waaronder Priscilla Vaudelle, Nhung Dam, Char Li Chung, Keanu Visscher en Abdel Daoudi, spannend en verfrissend. De voorgenomen producties draaien volgens de commissie om zeer uiteenlopende nieuwe en meerstemmige verhalen voor verschillende leeftijden. Ook dat sluit volgens de commissie goed aan bij de signatuur. Bovendien vindt zij de producties zowel in thematiek als in vorm tot de verbeelding spreken. Zo staat in Indo (8+) een belangwekkend en serieus thema als de geschiedenis van Indonesië centraal. De productie Waar is mijn noedelsoep?!? (5+) daarentegen is een vrolijke muzikale whodunit met K-popmuziek en manga- en anime-elementen, die de commissie origineel en prikkelend vindt. De commissie vindt het zeer aansprekend hoe ROSE stories een passende vorm kiest bij de inhoud van de verhalen. De commissie vindt de beschreven producties daarmee authentiek en er spreekt duidelijk meerstemmigheid uit. 

De commissie vindt dat ROSE stories goed reflecteert op de artistieke ontwikkeling in de afgelopen periode. Het plan bouwt daar volgens haar zeer sterk op voort. Met het research & development-programma voor schrijvers bijvoorbeeld, dat de komende periode start, investeert ROSE stories zelf in de ontwikkeling van nieuwe verhalen van nieuwe biculturele makers, omdat ze op dit gebied een lacune signaleerde. De commissie vindt dat sterk bijdragen aan het artistiek belang van ROSE stories.  

Het is voor de commissie duidelijk wat ROSE stories teweeg wil brengen bij haar publiek en in de stad. ROSE stories wil voorbijgaan aan de single story die over biculturele mensen wordt verteld. Met meerstemmige, gelaagde verhalen wil zij een bredere representatie geven van een veelheid aan stemmen. 

De commissie vindt uit het plan overtuigend naar voren komen dat ROSE stories met haar producties herkenning bij het beoogd publiek wil bereiken en vindt het plan daarmee van grote artistieke betekenis voor het publiek. In de verhalen en de personages die ROSE stories de komende periode brengt, ziet de commissie deze meerstemmigheid en representatie sterk terug. De commissie vindt het positief dat de producties artistiek-inhoudelijk steeds gelinkt zijn aan een andere culturele leefgemeenschap in de stad. Voorstellingen zoals Asian feminist woke comedy en La isla bonita vindt de commissie bijvoorbeeld aansprekend en herkenbaar voor respectievelijk de Aziatische en Latijns-Amerikaanse gemeenschap. Ook de diversiteit in genre, vorm en stijl van de producties vindt de commissie bijdragen aan de artistieke betekenis voor het publiek.  

De commissie vindt dat ROSE stories artistieke betekenis voor de stad heeft door met name het beoogde research & development-programma, bestaande uit de werkplaats voor podiumschrijvers in samenwerking met Theater Bellevue en Via Rudolphi Producties en de Nacht van de Monoloog. Hiermee levert ROSE stories volgens de commissie een belangwekkende bijdrage aan de doorstroming van schrijvers en makers en aan de totstandkoming van nieuwe theaterteksten die de culturele diversiteit van de stad representeren.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als goed.

De commissie vindt dat er een duidelijke visie op het bereik in de stad uit het plan naar voren komt. ROSE stories heeft haar beoogde doelgroepen helder voor ogen: ze richt zich primair op een bicultureel publiek. ROSE stories onderscheidt daarbij heel specifieke culturele doelgroepen die ze wil bereiken op basis van de voorstellingen, zoals de black community bij Prinses Arabella. 

De commissie vindt dit passend bij de artistieke signatuur en bij de activiteiten voor de komende periode. Op basis van het plan en vanwege de ervaring met local outreach, heeft de commissie er vertrouwen in dat de aanvrager kennis van de beoogde publieksgroepen heeft. Daarmee vindt de commissie ook de beoogde omvang van het publieksbereik realistisch en passend bij de activiteiten, mede ook door de sterke coproductiepartners. Daarnaast liggen de beoogde publiekscijfers volgens de commissie goed in lijn met voorgaande periode.

De commissie vindt dat ROSE stories overtuigend op marketing inzet. In de marketingaanpak wordt goed nagedacht over de aansluiting tussen de activiteiten en de beoogde gemeenschappen. In het kader van de zelf ontwikkelde local-outreachstrategie wordt per project een medewerker aangetrokken met specifieke kennis van en een netwerk in een bepaalde gemeenschap om daarmee verbinding te leggen. Deze aanpak getuigt volgens de commissie van het besef dat de investering in een divers publiek om een persoonlijke aanpak vraagt en veel tijd kost. Het feit dat ROSE stories die investeringen doet, laat zien hoe goed zij beseft dat de betrokkenheid van een community van grote waarde is.

Ook de samenwerkingen die ROSE stories aangaat geven de commissie vertrouwen dat de organisatie erin zal slagen om de beoogde doelgroepen te bereiken. Zo werkt ROSE stories met theaters, de educatieve afdelingen van coproducenten en relevante maatschappelijke partners als Operatie Periscoop en Stichting De Vrolijkheid.  ROSE stories wil de komende periode een naamswijziging aankondigen en doorvoeren, hetgeen gepaard gaat met een rebranding. Ondanks dat de commissie vindt dat ROSE stories een herkenbaar keurmerk heeft neergezet afgelopen periode is dit voornemen helder onderbouwd en voorzien van een gedegen communicatieaanpak, waarmee de commissie er vertrouwen in heeft dat dit ook een kans biedt nieuw publiek te bereiken.  

ROSE stories levert volgens de commissie een bescheiden bijdrage aan de spreiding van activiteiten en bereik in de stadsdelen Noord, Zuidoost en Nieuw-West. Het merendeel van de activiteiten en publiek wordt in het centrum gerealiseerd. De commissie ziet in het plan voor de komende periode nog geen concrete speelplekken bevestigd in deze drie stadsdelen. Er wordt in het plan ook niet ingegaan op hoe ROSE stories in de komende periode actief denkt te zijn in deze stadsdelen, buiten een voorgenomen samenwerking met OSCAM in Zuidoost. Wel vindt de commissie aannemelijk dat ROSE stories zich met haar local-outreach-methode ook zal richten op de gemeenschappen in deze drie stadsdelen, omdat de beoogde specifieke biculturele doelgroepen zich in deze stadsdelen bevinden. Of dit daadwerkelijk gebeurt, en of dat dan ook zorgt voor aanbod en bereik in de stadsdelen zelf, wordt echter niet geconcretiseerd in het plan.  

Diversiteit & inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zeer goed.

In het hele plan komt naar het oordeel van de commissie een zeer overtuigende visie op diversiteit en inclusie naar voren. De visie en missie van ROSE stories vertrekt vanuit het gegeven dat het vertellen en tonen van een veelheid aan verhalen ertoe leidt dat meer mensen zich herkennen in en zich gerepresenteerd voelen door de producties. De commissie vindt dat ROSE stories vooruitstrevend is op dit onderwerp.

De focus van de organisatie ligt daarbij op culturele en genderdiversiteit. 

De commissie vindt dat diversiteit en inclusie in de afgelopen periode al overtuigend verweven zat in het aanbod, bereik en de organisatie van ROSE stories. ROSE stories heeft voortdurend belangwekkende producties laten zien zoals Happy in Holland. Deze producties zorgden voor de beoogde meerstemmigheid in verhalen, brachten een biculturele cast op het podium en bereikten een cultureel divers publiek, mede door de beproefde local-outreach-methode. De commissie stelt bovendien vast dat de organisatie en het bestuur bicultureel zijn samengesteld. De commissie vindt dat ROSE stories hiermee laat zien dat diversiteit en inclusie in haar denken en handelen verankerd is. Zij ziet dit terug in het hele plan, waar diversiteit en inclusie een integraal onderdeel van uitmaakt.

De doelstellingen voor komende periode vloeien logisch voort op wat afgelopen periode is bereikt, omdat ROSE stories zich ten doel stelt om te bestendigen wat er is bereikt. De commissie vindt het lovenswaardig dat ROSE stories de komende periode nog een stapje verder gaat en zich ten doel stelt haar voorstellingen toegankelijker te maken voor mensen met een fysieke beperking en mensen met een hoge prikkelgevoeligheid. 

De commissie stelt vast dat de aanpak voor een divers en inclusief aanbod, bereik en organisatie intrinsiek onderdeel is van de werkwijze van ROSE stories. Ook de komende periode is er in het aanbod een sterke representatie van biculturele verhalen te zien van steeds heel verschillende gemeenschappen, zoals de zwarte, Aziatische en Latijns-Amerikaanse gemeenschap, waarmee ROSE stories laat zien continu in beweging te zijn. Ook de makers waar ROSE stories mee gaat werken zijn van bicultureel, net zoals de organisatie en het bestuur zelf divers zijn samengesteld en daarmee verschillende biculturele perspectieven zijn vertegenwoordigd.

De organisatie gaat door met het toepassen van de local-outreach-methode, waarbij actief publiek uit biculturele gemeenschappen wordt opgezocht. Om de toegankelijkheid te vergroten voor mensen met een fysieke beperking en mensen met een hoge prikkelgevoeligheid gaat ROSE stories meet & feels organiseren en samenwerken met Theater met Tolk. De commissie vindt de aanpak op gebied van diversiteit en inclusie daarmee zeer overtuigend.

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als goed.

Het plan laat een volgens de commissie overtuigende visie op de bedrijfsvoering zien, die voortkomt uit de reflectie op de bedrijfsvoering in de voorgaande periode. ROSE stories heeft in relatief korte tijd bedrijfsmatig een snelle groei doorgemaakt, door het succes van haar producties. Mede dankzij de meerjarige ondersteuning in de afgelopen periode kon ROSE stories professionaliseren. Het kernteam is uitgebreid, de backoffice is verbeterd en er is een nieuw bestuur samengesteld. De commissie vindt het overtuigend hoe ROSE stories de professionalisering door wil zetten in de komende periode, en ziet in het plan duidelijk omschreven hoe de organisatie met mensen en middelen wil omgaan. Zo investeert ROSE stories de komende periode verder in het kernteam door dit uit te breiden met een productieleider en community builder. ROSE stories kan daarbij bouwen op de expertise van het bestuur op gebied van onder meer organisatievorming en fondsenwerving. 

De commissie vindt het inzichtelijk hoe ROSE stories de Governance Code Cultuur hanteert. Stichting ROSE neemt de theateractiviteiten op zich. Een andere stichting is specifiek gericht op talentontwikkeling en er is een bv voor de uitgeverij- en filmactiviteiten. Deze entiteiten zijn volledig gescheiden en zelfstandig opererend, hetgeen de commissie inzichtelijk vindt. De commissie vindt in dat licht de beoogde naamswijziging en rebranding van ROSE stories een logische keuze, om zich als zelfstandige entiteit goed neer te zetten. 

De commissie vindt het een sterk punt van ROSE stories dat zij zich ten aanzien van de bedrijfsvoering blijft bevragen. Zo wordt onderzocht of het raad-van-toezicht-model misschien beter past bij de organisatie. Ook op de Fair Practice Code wordt goed gereflecteerd. Er wordt fair pay toegepast en de komende periode kijkt ROSE stories nog scherper naar de ontwikkeling van medewerkers en naar realistische vergoedingen. Op het gebied van sociale veiligheid constateert de commissie dat er nog stappen moeten worden gezet. Het plan spreekt bijvoorbeeld niet over een vertrouwenspersoon. ROSE stories onderzoekt nog hoe sociale veiligheid beter gegarandeerd kan worden; een lid van het kernteam en een bestuurslid volgen samen een cursus Veiligheid op de werkvloer. De commissie vindt dat een goed begin. 

De organisatie onderkent risico’s ten aanzien van de afhankelijkheid van fondsen. Zij zegt deze te kunnen beheersen door activiteiten aan te passen en door in te zetten op coproducties om risico’s te spreiden. De commissie vindt dat passende maatregelen.  

De commissie vindt het plan op organisatorisch vlak realistisch en uitvoerbaar. De omvang van het kernteam in aantal fte en de beoogde samenstelling en versterking van de organisatie vindt de commissie passend bij de schaalgrootte en de aard van de activiteiten. ROSE stories zet bovendien op projectbasis extra artistieke teamleden en technici en educatiemedewerkers in. Dit vindt de commissie vertrouwenwekkend. Daarnaast werkt de organisatie de komende periode met sterke coproducenten zoals Via Rudolphi Producties en de Toneelmakerij. De commissie vindt het team voor de marketing en de local outreach vrij fors. De commissie begrijpt dat de local outreach een grote tijdsinvestering vergt, maar zij had meer over de onderlinge taakverdeling willen lezen om te kunnen beoordelen of de omvang passend is.

De commissie is positief over de financiële haalbaarheid van het plan. De financiële huishouding van ROSE stories is, afgaande op de balansgegevens, solide genoeg om het plan te kunnen dragen. De commissie vindt de begroting grotendeels realistisch en passend bij het plan, al heeft de commissie hierbij ook kanttekeningen. Hoe de personele lasten worden verdeeld over beheerslasten en activiteitenlasten vindt zij goed onderbouwd. Duidelijk is ook dat de activiteitenlasten over de jaren fluctueren omdat in sommige jaren kosten gedeeld worden met coproducenten. De commissie is kritisch op de post die voor fondswerving is opgenomen. De commissie vindt de hoogte van deze post niet passen bij het relatief beperkte rendement dat ROSE stories uit fondsbijdragen verwacht over de komende periode, daar mogen volgens de commissie dan wel meer inkomsten tegenover staan. Ook plaatst de commissie een kanttekening bij de forse kosten voor marketing die op de begroting staan, met onder andere ook een jaarlijks hoog bedrag voor de nieuwe branding en community events. De commissie vindt de posten voor marketing op de begroting, niet passend en uit verhouding in relatie tot de totale begroting.  

De commissie ziet dat de financieringsmix is gespreid over meerdere bronnen zoals publieksinkomsten, publieke fondsen, bijdragen van coproducenten en private middelen. De publieksinkomsten zijn gebaseerd zijn op de ervaring van ROSE stories met garantie- en uitkoopbedragen en acht de commissie realistisch. Zij vindt dat de risico’s daarmee goed zijn gespreid. De commissie vindt het hoger gevraagde bedrag aan het AFK dan het gehonoreerde bedrag in voorgaande periode echter niet financieel onderbouwd, de commissie kan namelijk niet uit de begroting en toelichting opmaken wat de (meer)kosten en de baten van de afzonderlijke producties en het R&D-programma zijn.  

Conclusie

De commissie vindt de hoge kosten die opgenomen staan voor marketing en fondswerving niet in verhouding staan tot de totale begroting. De commissie vindt daarnaast het hoger gevraagde bedrag aan het AFK dan het gehonoreerde bedrag in voorgaande periode niet goed financieel onderbouwd. De commissie adviseert daarom Stichting ROSE te subsidiëren met een bedrag dat meer in lijn is met voorgaande periode, inclusief enige verhoging vanwege kostenstijgingen. 

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Stichting ROSE gedeeltelijk te honoreren met een bedrag van € 310.000 per jaar. 

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Theater.