RIGHTABOUTNOW INC.

Theater
Aangevraagd: € 300.000
Toegekend: € 250.000

Inleiding

RIGHTABOUTNOW INC. is een multidisciplinair productiehuis, dat multidisciplinaire voorstellingen en events produceert. Het productiehuis is tevens een platform voor theatermakers en performers die hiphop als essentiële bron aanwenden. RIGHTABOUTNOW INC. maakt naar eigen zeggen bewust ruimte voor makers die anders denken en anders kijken. Het gaat om makers die de meerstemmigheid van de stad spiegelen omdat RIGHTABOUTNOW INC. gelooft dat diversiteit de krachtigste bron van culturele vernieuwing en artistieke innovatie is. Naast het ondersteunen van nieuw talent, beschouwt RIGHTABOUTNOW INC. zichzelf als een inspirator binnen het podiumkunstenveld. De organisatie organiseert activiteiten (lezingen, podcasts, workshops) rondom het eigen archief en de geschiedenis van het cultureel divers theater in Nederland.

RIGHTABOUTNOW INC. wil elk jaar een signature voorstelling brengen voor de midden- en grote zaal en een kleinere voorstelling voor de kleine- en middenzaal. De voorstellingen worden volgens RIGHTABOUTNOW INC. gekenmerkt door een interdisciplinaire stijl, die bestaat uiteen mix van media en diverse disciplines, en de gekozen (theatrale en integrale) werkmethode (de Cypher-methode).

RIGHTABOUTNOW INC. biedt daarnaast ontwikkeltrajecten voor makers, meestal in samenwerking met andere instellingen. Tweejaarlijks wordt het RIGHTABOUTNOW INC. Festival georganiseerd. Ook worden er in en om de eigen locatie in IJburg twee keer per jaar kleinschalige community projecten georganiseerd, plus projecten met studenten van DAS Theatre, de AHK en ArteZ. Tot slot verzorgt het team elk jaar de afstudeervoorstelling van ROC/PACT (vmbo-b).

RIGHTABOUTNOW INC. ontvangt geen meerjarige subsidie binnen het Kunstenplan 2021-2024.

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 300.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als goed.

De commissie vindt dat de artistieke eigenheid sterk naar voren komt door de keuze van RIGHTABOUTNOW INC. als productiehuis voor nieuwe makers met een worteling in hiphop en clubcultuur. RIGHTABOUTNOW INC. verrijkt de theaterwereld met verhalen en perspectieven vanuit de Afrikaanse diaspora. Het versterkt zijn artistieke signatuur volgens de commissie door theater vaak te combineren met domeinen zoals clubcultuur, mode, hiphop en graphic design. De commissie ziet ook artistieke eigenheid in de werkmethode waarbij samplen en collages, taal als muzikaal gegeven, en het ‘each one teach one’-principe worden gebruikt, methodes die eigen zijn aan de hiphopcommunity.

De vertaling van de artistieke signatuur naar de artistieke activiteiten ziet de commissie duidelijk in het plan voor de komende periode terug. De commissie vindt daarbij de voorstelling DONUTS, geïnspireerd op het gelijknamige album van hiphopproducer  J Dilla, tot de verbeelding spreken. Dilla was een beroemde producer in eigen kringen, maar is daarbuiten geen alombekende naam. De commissie vindt de wijze waarop inside-kennis wordt gekoppeld aan de realisatie van een potentieel prikkelende voorstelling, passend bij de artistieke signatuur van RIGHTABOUTNOW INC.  Passend bij zijn signatuur als productiehuis biedt RIGHTABOUTNOW INC. de komende periode ook ontwikkeltrajecten voor een aantal aansprekende makers, als Kimberley Agyarko en Xillian Macrooy. De commissie had echter graag onderbouwd willen zien waarom juist deze makers zijn gekozen en waarom ze passen bij de artistieke signatuur van RIGHTABOUTNOW INC. Die informatie miste ze in het plan. RIGHTABOUTNOW INC. reflecteert verder helder op de afgelopen jaren en de daarbij behorende artistieke uitdagingen en ontwikkelingen, maar de commissie had graag gelezen hoe de organisatie hierop voortbouwt in de komende jaren. 

De artistieke betekenis voor de makers die RIGHTABOUTNOW INC. produceert en begeleidt, vindt de commissie overtuigend aanwezig. RIGHTABOUTNOW INC. opereert volgens de commissie als belangrijke artistieke schakel tussen het professionele veld en makers die nog 'onder de radar' opereren. Sterk vindt de commissie dat het productiehuis niet alleen een artistieke ondersteuningsfunctie voor beginnende makers heeft, maar hen ook begeleidt op alle andere aspecten van het theatermaken, zoals productie en pr. Wel had de commissie meer willen lezen over op welke wijze die begeleiding plaats vindt. De beschreven leer-werkmethode klinkt in de basis interessant, maar de commissie miste een concrete uitwerking. 

De commissie is van mening dat de activiteiten van RIGHTABOUTNOW INC. artistieke betekenis zullen hebben voor het beoogde, voornamelijk jonge en biculturele publiek. Duidelijk is wat RIGHTABOUTNOW INC. teweeg wil brengen bij het publiek; de organisatie wil meerstemmigheid bieden met de urgente thema’s in de voorstellingen, zoals identiteit, uitsluiting en de doorwerking van kolonialisme. De commissie vindt overtuigend beschreven dat de doelgroep van RIGHTABOUTNOW INC. zichzelf zal kunnen herkennen op het podium en zich daardoor aangesproken voelt.  Met het tweejaarlijks RIGHTABOUTNOW INC. Festival wordt daarnaast een breed platform gegeven aan diverse subculturen, waarbij het publiek op aantrekkelijke wijze nieuwe vormen en andere stemmen kan horen en zien. Dit draagt bij aan de artistieke betekenis voor publiek.

Ook is de commissie positief over het artistiek belang voor de stad van RIGHTABOUTNOW INC., door de wijze waarop de organisatie kennis deelt over makersschap en inhoudelijke thema’s over de multiculturele legacy, hiphop en cultuur. De commissie vindt dat RIGHTABOUTNOW INC. hierin een voortrekkersrol vervult en waardeert ook dat deze kennis op vele verschillende en aantrekkelijke manieren wordt gedeeld: in contextprogramma’s, lezingen, workshops en educatieprogramma’s. Daarmee vindt de commissie RIGHTABOUTNOW INC. van overtuigend artistiek belang voor het culturele klimaat in de stad.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als goed.

De commissie is positief over de visie op het bereik in de stad die uit het plan naar voren komt. Het beoogde publiek wordt omschreven als ‘urban creatives’, ‘blipsters’ (black hipsters) en ‘urbanites’; de benaming van de beoogde doelgroepen vindt de commissie passend én origineel. In het plan laat RIGHTABOUTNOW INC. zien ook goede kennis te hebben van dit beoogde publiek. Een blijk van kennis vindt de commissie onder andere de precieze analyse van de eigen onlinekanalen en een vertaling van die analyse in toekomstplannen. Ook wordt er bijvoorbeeld helder gereflecteerd op het bereiken van community’s, door het organiseren van zelfstandige events met een festivalachtig karakter, waarbij publiek in de buurt wordt aangetrokken door performances, contextprogramma’s en livemuziek. 

RIGHTABOUTNOW INC. stelt in het plan dat elke doelgroep door een ander aspect van hun werk wordt aangesproken. Dat kan zijn uit een behoefte aan nieuwe verhalen,  maar ook omdat de doelgroep zich door RIGHTABOUTNOW INC. gerepresenteerd voelt. De commissie onderschrijft deze observaties van de organisatie. De aard en omvang van het publiek voor komende periode vindt de commissie dan ook passend bij de aard en omvang van de activiteiten. Ook is de commissie positief over de verwachte bezoekersaantallen in Amsterdam, waar een gestage groei in zit.  De aanpak voor het bereiken van het beoogde publiek is duidelijk ingegeven door de gemaakte observaties, en vindt de commissie realistisch en van deze tijd. De commissie is daarbij positief over de verschillende ingezette marketinginstrumenten, zoals publiciteit, interactie met community’s op social media, het betrekken van influencers en maatwerk in samenspraak met de theaters. De commissie vindt daarnaast de inzet van ambassadeurs uit de doelgroep en het bijbehorende netwerk overtuigend en passend voor de organisatie.

Verder is de commissie enthousiast over de jaarlijkse communityprojecten die RIGHTABOUTNOW INC. vanuit IJburg, de eigen vestigingsplek, organiseert. De commissie heeft vertrouwen dat de organisatie daarmee ook buurtbewoners weet te bereiken, door ervaringen uit het verleden én omdat de organisatie samenwerkt met lokale professionals.

De commissie vindt dat RIGHTABOUTNOW INC. een redelijk bijdrage levert aan de spreiding van voorstellingen in Amsterdam, hoewel het merendeel van de beoogde activiteiten in het centrum plaatsvindt. Die verdeling van activiteiten over de stad had de commissie wat bezoekers- en activiteitenaantallen betreft nog wel wat beter in verhouding willen zien. 

De commissie stelt vast dat er voorstellingen zijn in Zuidoost, Nieuw-West en Noord in samenwerking met podia in die stadsdelen. In Zuidoost gaat RIGHTABOUWNOW INC. bovendien communityprojecten realiseren in samenwerking met het Bijlmer Parktheater en het Kwaku Festival, waar RIGHTABOUTNOW INC. ook overtuigend draagvlak heeft. De zichtbaarheid in deze stadsdelen wordt vergroot door diverse samenwerkingen, zoals bijvoorbeeld met ICK dat in Nieuw-West is gevestigd voor de voorstelling SOUND IN MOVEMENT en met Cinedans Festival in Noord. RIGHTABOUTNOW INC. toont kennis van de behoeftes in de verschillende stadsdelen, de commissie vindt het plan op dit punt geloofwaardig uitgewerkt.

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zeer goed.

De commissie vindt dat RIGHTABOUTNOW INC. een sterke visie heeft op diversiteit en inclusie, die terugkomt in het gehele plan. Deze visie vloeit overtuigend voort uit de artistieke uitgangspunten van RIGHTABOUTNOW INC. en de legacy van de oprichters en de makers die het vertegenwoordigt. De commissie ziet daarbij de sterke verantwoordelijkheid die de organisatie neemt om het theaterveld op dit vlak open te breken. Dat herkent de commissie onder ander in het actieve discours dat RIGHTABOUTNOW INC. hierover voert en dat ter inspiratie kan dienen voor andere organisaties in het veld.

Het plan reflecteert voor de commissie duidelijk op wat RIGHTABOUTNOW INC. op het gebied van diversiteit en inclusie in afgelopen periode heeft bereikt in organisatie, aanbod en publiek. De organisatie is bijna geheel divers samengesteld. Ook in de producties die RIGHTABOUTNOW INC. maakt is van oudsher diversiteit en inclusie te herkennen, zowel in de makers, als in de thematiek, als in de werkwijze met het ‘each one teach one-principe dat meerstemmigheid vertegenwoordigd. De organisatie bereikt daarnaast al sinds de oprichting een cultureel divers samengesteld publiek.  RIGHTABOUWNOW INC. stelt zich ten doel zich ook de komende periode in te zetten

als kenniscentrum op gebied van diversiteit en inclusie. De commissie vindt RIGHTABOUTNOW INC. op dit gebied toonaangevend en verrijkend. Culturele organisaties werken graag samen met RIGHTABOUTNOW INC. om invulling te geven aan hun eigen beleid op het gebied van diversiteit en inclusie. Dat vindt de commissie een overtuigend gegeven, waaruit mede blijkt wat RIGHTABOUTNOW INC. de afgelopen periode op dit onderwerp heeft bereikt. Het geeft bovendien vertrouwen dat RIGHTABOUTNOW INC. deze doelstelling ook de komende periode waar zal maken. 

De commissie leest een realistisch aanpak van diversiteit en inclusie op het gebied van organisatie, aanbod en bereik voor de komende periode in het plan. In aanvulling op de al bestaande inspanningen gaat RIGHTABOUTNOW INC. in de komende periode communityprojecten realiseren, waarmee intensievere verbindingen met diverse gemeenschappen kunnen worden gelegd en waarbij ook een thema als het slavernijverleden aan bod komt. De commissie vindt dit een goede manier om met nieuwe biculturele doelgroepen in contact te komen. De komende periode werkt RIGHTABOUTNOW INC. ook weer met veel verschillende en diverse makers, en de producties die het voor ogen heeft, dragen volgens de commissie ook in thematiek overtuigend bij aan de diversiteit van het aanbod. 

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als voldoende.

RIGHTABOUTNOW INC. laat volgens de commissie een voor de organisatie passende visie op de bedrijfsvoering zien. De organisatie onderbouwt overtuigend hoe ze de komende periode om wil gaan met mensen en middelen. De organisatie wil onder meer haar artistieke activiteiten beter plannen en medewerkers meer zekerheid geven. Er is de afgelopen tijd geïnvesteerd in de zakelijke leiding, hetgeen de commissie een goede stap vindt voor een steviger zakelijk fundament. De organisatie hanteert de Governance Code Cultuur op een voor de organisatie passende wijze: duidelijk gestoeld op de hiphopmentaliteit. De organisatie gaat over het algemeen uit van deze mentaliteit, oftewel de medewerkers leren van elkaar en dagen elkaar in positieve zin uit en de organisatie staat voor een open communicatie. Wel had de commissie nog graag iets meer willen lezen over de raad van toezicht waar nu drie mensen in zitten, wat gezien de onderlinge nauwe verhoudingen relatief weinig is om meerstemmigheid te borgen. 

Toegelicht is hoe de Fair Practice Code wordt nageleefd, maar de commissie plaatst hier een kanttekening bij. Uit het plan wordt niet helder in hoeverre RIGHTABOUTNOW INC. fair pay betaalt, omdat enkel wordt aangegeven dat met zzp’ers afspraken over tijd en tarief worden gemaakt. Over de inhoud van deze afspraken had commissie meer inzicht in willen hebben. 

Op het gebied van sociale veiligheid is er een vertrouwenspersoon binnen de organisatie, die zelf gesprekken binnen de organisatie initieert op dit vlak. Hoewel de commissie dit waardeert, plaatst ze ook een kanttekening bij het gegeven dat een extern vertrouwenspersoon ontbreekt, temeer omdat RIGHTABOUTNOW INC. een productiehuis is met een grote verantwoordelijkheid voor veelal nieuwe makers.  De commissie vindt de reflectie op de periode 2021-2023 wat beknopt, net als de reflectie op de risico’s. De organisatie wil de komende periode een duurzame risicostrategie ontwikkelen, de commissie had die strategie graag al iets verder uitgewerkt gezien. 

De commissie vindt het plan van RIGHTABOUTNOW INC op organisatorisch vlak haalbaar, maar plaatst kanttekeningen bij de uitvoerbaarheid op financieel vlak. De commissie heeft er vertrouwen in dat op basis van de ervaring van de organisatie in de voorgaande periode met soortgelijke activiteiten en schaalgrootte, het plan organisatorisch uitvoerbaar is.

De financiële huishouding beoordeelt de commissie echter als kwetsbaar. Er is een laag weerstandsvermogen waar de organisatie geen grote risico’s mee kan opvangen. Daarnaast heeft de commissie stevige kanttekeningen bij de begroting. Die laat een zeer forse stijging van de baten en lasten zien ten opzichte van voorgaande periode die niet goed wordt onderbouwd. Omdat het activiteitenniveau vergelijkbaar blijft met de voorgaande periode, is de commissie hierover zeer kritisch. De commissie begrijpt dat de organisatie stappen wil maken in het op orde brengen van de bedrijfsvoering, maar bij deze omvangrijke schaalsprong in de begroting had de commissie meer toelichting willen hebben. Daarnaast bieden de jaarverslagen over afgelopen periodes weinig houvast omdat ze zeer globaal zijn opgesteld.  

De financieringsmix vindt de commissie divers en passend bij de organisatie. Deze bestaat naast de gevraagde bijdrage aan het AFK uit publieksinkomsten, sponsoring en bijdragen van coproducenten. De hoogte van de gevraagde subsidie aan het AFK vindt de commissie echter fors, niet in verhouding met de activiteiten en het beoogde bezoek en onvoldoende onderbouwd, mede in relatie tot de hoogte en schaalgrootte van de projectsubsidies in de voorgaande periode.  

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van RIGHTABOUTNOW INC. gedeeltelijk te honoreren met een bedrag van € 250.000 per jaar. De gevraagde subsidie aan het AFK en de verhoging van baten en lasten vindt de commissie onvoldoende onderbouwd en niet in verhouding met de activiteiten en bezoek, mede in relatie tot de hoogte en schaalgrootte van de projectsubsidies in de voorgaande periode.  

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Theater.