Orchestre Partout

Muziek en muziektheater
Aangevraagd: € 92.000
Toegekend: € 92.000

Inleiding

Orchestre Partout is een muziekhuis dat zijn thuisbasis heeft in Amsterdam. Speciaal voor nieuwkomers biedt het een doorgaande leerlijn aan van amateur- naar professioneel niveau. Orchestre Partout heeft de overtuiging dat muziek een universele taal is die mensen verbindt. Daarom maakt het orkest muziek met azc-bewoners, statushouders en Nederlandse musici. Het orkest wil op deze manier bijdragen aan een kleurrijke samenleving waarin iedereen zijn muzikale talent kan ontwikkelen. Elke stem telt en klinkt. Orchestre Partout heeft twee programmalijnen. De eerste behelst Muziekwerkplaatsen waarin wekelijkse muziekactiviteiten in asielzoekerscentra worden gegeven. De tweede is Club Partout. Dit is een community van (semi)professionele muzikanten die hun land ontvlucht zijn. Met Club Partout willen zij hun talent verdiepen door met elkaar, en met Nederlandse vakgenoten, muziek, kennis en vaardigheden uit te wisselen. Op deze manier bouwen zij aan een professionele loopbaan in Nederland. Orchestre Partout vraagt bij het AFK subsidie aan voor de programmalijn Club Partout.

In de periode 2025-2028 heeft Orchestre Partout vier speerpunten voor Club Partout. Ten eerste wil het orkest zijn programma uitbreiden en versterken. Ten tweede continueert en breidt het de samenwerking uit met Amsterdamse muzikanten, ensembles, podia en conservatoria. Ten derde wil het de zichtbaarheid van Club Partout vergroten in samenwerking met Amsterdamse deelnemers en partners. Ten vierde wil het de organisatie verder professionaliseren en versterken.

Orchestre Partout ontving een tweejarige subsidie 2022-2023 uit de Regeling Ontwikkeling van € 40.000 per jaar (toekenningsbedrag 2021). 

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 92.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als zeer goed.

De commissie leest in het plan een specifieke artistieke signatuur, namelijk een focus op diverse culturele muziektradities uit het Midden-Oosten en de focus op verbinding van getalenteerde statushouders met Nederlandse vakgenoten. Orchestre Partout combineert daarbij diverse muzieksoorten tot een wereldrepertoire. De commissie vindt dat dit een uniek karakter geeft en bijdraagt aan een duidelijke artistieke identiteit. In de ogen van de commissie vertaalt Club Partout deze signatuur overtuigend naar vijf verschillende activiteiten. Dit zijn Meetings, Jams, Labs, Summer Groove en Club Partout Collabs. Deze activiteiten zijn onderling met elkaar verbonden en gericht om het talent van de Clubmuzikanten te verdiepen. Een van de Club Partout Collabs is Dreaming of Aleppo. De commissie vindt dit tot de verbeelding spreken door het thema van de voorstelling, dat verwijst naar de geboortegrond of het cultureel erfgoed van de statushouders. De culturele tradities komen hier volgens de commissie goed naar voren. De Clubmuzikanten werken in deze specifieke activiteit samen met een componist uit Syrië en strijkkwartet Matangi.

De commissie leest in het plan een uitgebreide terugblik en enige reflectie op de afgelopen jaren. De commissie vindt het positief dat Club Partout sinds zijn oprichting in 2021 is gegroeid in activiteiten, deelnemers en dat hij zijn culturele partners naar meerdere steden heeft uitgebreid. Ook de opname van de Club Partout Labs in het curriculum van het Conservatorium in Amsterdam vindt de commissie een goede ontwikkeling. De commissie vindt dat het plan goed past bij de artistiek-inhoudelijke ervaring en ontwikkeling van Orchestre Partout van de afgelopen jaren. Dit blijkt volgens de commissie uit het vakkundig voortzetten van het werken met diverse culturen, statushouders en muziektradities zoals bij de Club Partout Labs en Jams. De activiteiten in de komende periode vloeien hier volgens de commissie dan ook logisch uit voort.

De commissie vindt het duidelijk en overtuigend wat Club Partout inhoudelijk teweeg wil brengen voor enerzijds de deelnemers en anderzijds voor de stad. Uit het plan blijkt dat Club Partout wil fungeren als intermediair en bruggenbouwer tussen statushouders, culturele instellingen en de gemeenschap. Dit doet Club Partout door een doorgaande leerlijn van azc tot het professionele circuit aan te bieden voor de Clubmuzikanten zodat zij zich artistiek kunnen ontwikkelen. Tevens doet Club Partout dit door samenwerkingen met bekende podia en festivals in de stad, zoals het BIMHUIS en de Cello Biënnale Amsterdam. Hiermee streeft Club Partout naar een inclusief cultureel landschap.

Club Partout organiseert masterclasses improvisatie voor Clubmuzikanten en studenten van het conservatorium. Dit gebeurt in samenwerking met het Conservatorium van Amsterdam en het BIMHUIS. De commissie vindt dat Club Partout hiermee een aansprekend traject te bieden heeft voor de deelnemers, bovendien zorgt het orkest op deze manier voor culturele uitwisseling en verrijking binnen de stad. Ook ontwikkelt Club Partout in samenwerking met ZOJazzStage en conservatoriumstudenten in Summer Groove een feestelijk repertoire waarmee ze optreden op festivals in Amsterdam. Dit vindt de commissie aansprekend voor zowel deelnemers als de stad. Deze verschillende vormen van activiteiten en samenwerkingen met podia en Nederlandse musici uit andere genres, zoals met Club Classique sluiten hierop aan. Daarmee vindt de commissie dat uit het plan duidelijk naar voren komt dat Club Partout van artistieke betekenis is voor de deelnemers en voor de stad.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als zeer goed.

De commissie leest uit het plan een overtuigende visie gericht op het bereik in de stad Amsterdam. Orchestre Partout richt zich met zijn activiteiten, met speciale aandacht voor statushouders, asielzoekers en lokale artiesten, op een divers cultuuraanbod en de ontwikkeling van een inclusieve cultuursector in de stad. De beoogde doelgroepen in de stad vindt de commissie helder geformuleerd. De primaire doelgroep wordt gevormd door Amsterdamse nieuwkomers, bestaande uit jongvolwassenen, azcbewoners en jongvolwassen statushouders met een uitgesproken muzikaal talent. Secundaire doelgroepen zijn de achterban van de amateurmuzikanten die betrokken zijn bij familieconcerten, liefhebbers van wereld- en geïmproviseerde muziek, jonge expats, studenten van diverse (muziek)opleidingen en podia in Amsterdam en omgeving.

De activiteiten zijn volgens de commissie overtuigend verbonden met de primaire doelgroep, omdat deze worden uitgevoerd door nieuwkomers. Daarnaast zijn verschillende activiteiten verbonden aan de secundaire doelgroep zoals de Labs en Summer Groove met conservatoriumstudenten. De commissie vindt het duidelijk waarom Club Partout zich op de nieuwkomers richt. Zijn primaire ambitie is gebaseerd op deze groep van statushouders en de verdere ontwikkeling van hun talent. Secundair is deze gebaseerd op onder andere studenten van muziekopleidingen die kunnen leren van culturele uitwisseling met nieuwkomers en vice versa. De commissie vindt hierdoor dat de aard en omvang van de doelgroepen logisch aansluiten op de aard en omvang van de activiteiten.

De commissie leest in het plan een realistische en passende aanpak om deze doelgroepen te bereiken en betrekken. Orchestre Partout heeft een helder uitgewerkt marketingplan op basis van de kernbegrippen: herkenbaar, betrokken, zichtbaar en toegankelijk. Zo werkt de club nauw samen met culturele en maatschappelijke partners zoals azc’s en conservatoria waar de doelgroepen aanwezig zijn. Daarnaast zet Club Partout onder andere posters en flyers en socials in om zijn doelgroepen te bereiken. Om de zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten en zo om het bereik van zijn doelgroepen te verbeteren, wordt in samenwerking met Lopez Lab de komende tijd een visuele identiteit ontwikkeld. Dit alles telt volgens de commissie op tot een passende aanpak van online en offline marketing.

De activiteiten van Club Partout dragen volgens de commissie overtuigend bij aan de spreiding van het culturele aanbod en publieksbereik in de stadsdelen Nieuw-West, Noord en Zuidoost. De Jams en concerten worden gepresenteerd in onder andere de Tolhuistuin, ZOJazzStage, het Bijlmer Parktheater, Sloterplasfestival, Plein ’40 - ‘45 en theater de Meervaart. Gezien de kennis en ervaring van Club Partout in deze stadsdelen, is de commissie overtuigd dat de voornemens passend en haalbaar zijn en draagvlak hebben. Met name in Nieuw-West heeft de organisatie stevige wortels, mede dankzij de partnerschappen met azc Willinklaan en de Meervaart.

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als goed.

De commissie leest een overtuigende visie op diversiteit en inclusie terug in het plan. Orchestre Partout stelt dat de muzikale dialoog tussen westerse en niet-westerse muziek als een rode draad door haar programma’s loopt en dat het daarmee het hedendaagse muzieklandschap met nieuwe perspectieven, geluiden en stemmen verrijkt. De commissie vindt dat er door het hele plan heen veel aandacht is voor culturele diversiteit. Zij ziet Orchestre Partout als een organisatie die intrinsiek gemotiveerd is om te werken met statushouders en asielzoekers en om te werken aan een divers cultuuraanbod. In 2025 streeft Orchestre Partout naar een team van medewerkers en bestuur met een goede balans qua gender, leeftijd en culturele achtergrond. De commissie stelt wel vast dat de organisatie van Orchestre Partout reeds divers is samengesteld. 

De commissie is van mening dat de centrale doelstellingen van het plan voor de komende vier jaar volledig in het teken staan van diversiteit en inclusie. Orchestre Partout stelt zich allereerst ten doen kansen te creëren voor nieuwkomers om hun talent door te ontwikkelen en te delen, hun netwerk uit te breiden en te bouwen aan een professionele beroepspraktijk in Nederland. De tweede doelstelling is om voor een breed publiek muzikale bronnen uit het Midden-Oosten te ontsluiten en om, in haar eigen woorden, met schoonheid tegenwicht te bieden aan de verharding van het maatschappelijk debat over immigratie. 

Onder verwijzing naar de beoordelingen op de criteria Artistiek belang en Belang voor de stad, stelt de commissie vast dat het werk dat de organisatie de afgelopen jaren heeft verzet, een bijdrage levert aan de diversiteit en inclusie van het cultuuraanbod en het publieksbereik. Zij vindt dat ook dit van grote waarde is geweest voor de deelnemende asielzoekers, statushouders en Nederlandse musici. 

De commissie ziet dat de aanpak voor divers en inclusief aanbod, bereik, organisatie en partners in het hele plan verweven is en volledig geïntegreerd is in de aard en werkwijze van Orchestre Partout. Daarmee vindt zij deze aanpak overtuigend en realistisch. Echter op enkele punten mist de commissie soms een vertaling van de voornemens in duidelijke en onderbouwde acties. De commissie is bijvoorbeeld positief over de aandacht voor de evenwichtige representatie van gender, maar ziet niet in het plan beschreven hoe de organisatie denkt dat te bewerkstelligen. Wel concreet uitgewerkt en onderbouwd vindt de commissie het voornemen om de deelnemers in gesprek te laten gaan met het publiek, als manier om een bijdrage te leveren aan inclusie. Club Partout wil zijn publiek meer context geven, omdat niet iedereen de gezongen teksten kan verstaan. Daarom gaat de organisatie vanaf 2025 deelnemers trainen om op een persoonlijke wijze toelichting te geven op hun muziek. De commissie vindt dat een goede stap die ook goed past bij de kernwaarden en de missie van de organisatie. Ook is de commissie positief over het voornemen om vanaf 2025 de bij Orchestre Partout aanwezige expertise over inclusieve marketing te delen met de podia waarmee Club Partout structureel samenwerkt.

Club Partout bestaat uit Clubmuzikanten met verscheidene biculturele achtergronden. In 2025-2028 gebruikt de organisatie bij vacatures voor het bestuur open en breed toegankelijke wervingskanalen en selectieprocedures gericht op een divers samengesteld bestuur qua leeftijd, culturele achtergrond, gender en mensen met een beperking. Bij de selectie van nieuwe medewerkers geeft Ochestre Partout mensen die aan het begin van hun carrière staan, alsook personen die minder makkelijk toegang hebben tot de arbeidsmarkt de voorkeur. De commissie vindt dit een goed streven.  De commissie is van mening dat de doelstellingen en stappen ten aanzien van het aanbod en bereik en de eigen organisatie realistisch en haalbaar zijn. 

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als zeer goed.  

De commissie leest in het plan een overtuigende visie op bedrijfsvoering. Orchestre Partout licht duidelijk toe hoe het om wil gaan met zijn medewerkers en welke middelen het hiervoor inzet. Het team werkt samen op voet van gelijkwaardigheid, gebaseerd op wederzijdse waardering en vertrouwen. Daarbij staat een veilige werkomgeving centraal. In het kader van sociale veiligheid heeft Orchestre Partout een protocol (on)gewenste omgangsvormen opgesteld. Tevens stelt de organisatie vanaf 2025 een externe vertrouwenspersoon aan. Daarnaast worden de workshopleiders en facilitators getraind in het omgaan met nieuwkomers die last kunnen hebben van psychische trauma’s. De commissie heeft hiervoor veel waardering.

Orchestre Partout hanteert in het kader van fair pay transparante freelance tarieven waarbij indexering gebaseerd wordt op de adviestarieven van Sena/Norma. Verder hanteert Orchestre Partout een bestuur-directie model en past het de Governance Code Cultuur toe. Zo voert het bestuur een jaarlijkse zelfevaluatie uit. De commissie vindt deze stappen positief en passend bij de groei en professionalisering van de organisatie.

De commissie leest een reflectie op de bedrijfsvoering, met meer aandacht op de financiële aspecten dan de organisatorische facetten. Het gezelschap schrijft dat het vanwege de afhankelijkheid van projectfinanciering zijn medewerkers onvoldoende perspectief kon bieden. Met het toenemend aantal activiteiten vindt Orchestre Partout dit onwenselijk en daarom breidt het team vanaf 2025 uit om te versterken, verjongen en te professionaliseren. Dit doet de organisatie door het aanstellen van een (jonge) zakelijk leider, een seniormarketeer en iemand die het coachingstraject gaat verzorgen. In de ogen van de commissie worden door deze professionaliseringsslag risico’s beperkt. Daarnaast geeft Orchestre Partout aan dat het zijn activiteiten makkelijk kan aanpassen als veranderende omgevingsfactoren daarom vragen. 

Het plan voor de activiteiten 2025-2028 is volgens de commissie realistisch en uitvoerbaar. De manier waarop de organisatie is opgezet, zowel zakelijk als artistiek in combinatie met de samenwerkende partners, zorgt volgens de commissie voor een goede en stevige basis. Uitbreiding en daarmee versteviging van het team met onder andere een zakelijk leider en seniormarketeer, draagt volgens de commissie bij aan de organisatorische uitvoerbaarheid. 

De beoogde begroting vindt de commissie duidelijk, mede dankzij de uitgebreide toelichting. Daarnaast is de commissie positief over de brede financieringsmix van publieks- en sponsorinkomsten, private en publieke middelen en bijdragen uit samenwerking. Risico’s worden daardoor gespreid. De commissie is positief over de meerjarige steun door Adessium Foundation en het Fonds Cultuurparticipatie in de afgelopen jaren. Dit geeft de commissie vertrouwen in het beoogde dekkingsplan. Hoewel de liquide middelen van de organisatie relatief laag zijn, is de organisatie met een groeiend eigen vermogen volgens de commissie in staat om eventuele financiële tegenvallers op te vangen. Mede hierdoor is de commissie van mening dat de financiële huishouding voldoende op orde is om het plan voor de komende vier jaar te dragen.

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Orchestre Partout te honoreren met het gevraagde bedrag van € 92.000 per jaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Muziek en Muziektheater.