Imagine Fantastic Film Festival
Inleiding
Het Imagine Fantastic Film Festival (hierna: Imagine) bekijkt de wereld met de kracht van de fantastische fictie en toont toekomstige, innerlijke en andere werelden, waarbij het de duistere kant van het ondenkbare niet uit de weg wil gaan. Binnen het culturele veld zegt Imagine uniek te zijn door van de fantastische fictie in al haar vormen het middelpunt van alle programmering te maken. Dat geldt voor het filmprogramma met verdiepende onderdelen, voor het programma met VR, gaming en digitale kunst, voor de educatieprogramma's en voor de talentontwikkeling. De organisatie legt dwarsverbanden, werkt samen met andere organisaties en zorgt voor outreach naar buurten alsook naar verschillende publieksgroepen in de stad.
In de komende beleidsperiode wil Imagine verder bouwen aan een internationaal, veelzijdig en inspirerend filmprogramma, een talentenprogramma voor Nederlandse professionals en een aanbod op het gebied van filmeducatie. De organisatie richt zich daarnaast op het tot volle wasdom brengen van het outreachprogramma. Imagine wil meer inspelen op de veranderende behoeften van het publiek en bij en in de gemeenschap van bezoekers een clubgevoel creëren. Het is niet de bedoeling om het programma te vergroten, maar wel om het te verrijken met verdiepende onderdelen. Bij dit alles wil de organisatie de Fair Practice Code, Governance Code Cultuur en de Code Diversiteit en Inclusie in acht nemen.
Imagine Fantastic Film Festival ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van € 174.392 per jaar (incl. indexatie 2024).
Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 190.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.
Artistiek belang
De commissie beoordeelt het artistiek belang als zeer goed.
De commissie vindt dat uit het plan een duidelijke artistieke signatuur naar voren komt. Imagine vertoont hoofdzakelijk films die niet elders in Nederland te zien zijn en presenteert een volwaardige waaier van de nieuwste artistieke ontwikkelingen binnen de fantastische film. Het festival wil de verbeelding en speculatieve fictie niet alleen als entertainment tonen maar wil met de vertoningen en de randprogrammering ook bijdragen aan de verruiming van de blik van het publiek. Dit verwoordt de organisatie zelf als volgt: ‘Juist door de wereld niet te laten zien zoals hij is, maar zoals hij kan zijn, levert dat fantastische fictie-bouwstenen voor reflectie en debat over de maatschappij van nu en de toekomst’. De commissie vindt dat hier een visie met een duidelijke artistieke en onderscheidende signatuur uit spreekt waarin ook maatschappelijke urgentie doorklinkt.
De signatuur wordt in de ogen van de commissie vertaald naar heldere kernwaarden en vier prikkelende en overtuigende pijlers van het programma: het bieden van een kersvers aanbod, aandacht schenken aan traditie en geschiedenis, in de voorhoede staan bij het verkennen van de toekomst en het onderzoeken van de fantastische fictie uit een waaier aan culturen. Deze pijlers zijn volgens de commissie bovendien overtuigend doorgetrokken naar alle activiteiten, of ze nu zijn afgestemd op publiek, scholieren of professionals. Onder de noemer Imagine Expanded laat de organisatie het publiek bijvoorbeeld kennismaken met het gebruik van digitale, interactieve media om op een vernieuwende manier verhalen te vertellen. Daarbij worden de nieuwste en artistiek meest bijzondere werken van het moment uitgelicht. De commissie vindt dat tot de verbeelding spreken en goed passen bij de pijler toekomstverkenning. Met Imagine Fantastic Talents geeft Imagine volgens de commissie op een goede manier invulling aan zijn functie op het gebied van talentontwikkeling. Nederlandse makers kunnen in dit kader een tweedaagse workshop scenario-ontwikkeling volgen en kennismaken met de nationale en internationale filmindustrie.
De commissie vindt dat er uit het plan een duidelijke reflectie op de ervaringen uit de afgelopen periode spreekt. De lessen die de organisatie hieruit trekt, ziet zij terug in de doelstellingen voor de komende jaren. Zo geeft Imagine aan dat een beperking van de losse elementen van de randprogrammering de afgelopen jaren heeft geleid tot een sterker, minder gefragmenteerd festival. De komende jaren geeft Imagine aan deze versterking voort te willen zetten door niet zozeer meer te willen gaan doen, maar te kiezen voor verdieping. De commissie is hier positief over; dit geeft haar het vertrouwen dat Imagine zich artistiek verder zal ontwikkelen.
De commissie vindt dat uit het plan blijkt dat Imagine goed weet wat hij teweeg wil brengen bij haar publiek en in de stad. De organisatie geeft aan dat het genre van de fantastische film de geest scherpt en de verbeelding stimuleert om op een andere manier naar de wereld te kijken. De toeschouwer wordt daardoor geestelijk aan het werk gezet. Imagine is van mening dat verbeelding de basis is van ontwikkeling, creativiteit en innovatie. In die zin is verbeelding onontbeerlijk voor mensen die leven in een hoogontwikkelde samenleving die zoveel vragen oproept. De commissie heeft waardering voor deze opvatting, waarin de kunstvorm van de fantastische film aan maatschappelijk urgente vragen verbonden wordt. Ze acht dat van grote waarde, niet alleen voor het publiek, maar ook voor de stad, zeker omdat Imagine hierbij aangeeft iedereen, ‘dwars door bevolkingsgroepen en culturen heen’ te willen aanspreken. Het festival biedt volgens de commissie toegang tot films en perspectieven waarmee het publiek in Amsterdam niet vanzelfsprekend in aanraking komt. Door cocreatie en outreach beoogt de festivalorganisatie meer verbinding te maken met de stad en de buurt. Club Imagine heeft specifiek tot doel een community op te zetten met (buurt)bewoners. Imagine wil de komende jaren in samenspraak met het publiek (en partners) deze club verder ontwikkelen met behulp van een klankbordgroep van bezoekers die meedenkt over de plannen. Met deze werkwijze waarborgt Imagine volgens de commissie dat het festival aansluit op en aansprekend is voor de buurt en de stad Amsterdam.
Belang voor de stad
De commissie beoordeelt het belang voor de stad als voldoende.
De commissie vindt dat het plan een redelijk duidelijke en onderbouwde visie geeft op het bereik in de stad. Zij ziet dat het plan verschillende doelgroepen onderscheidt. De Fantastic genrefans zijn onderverdeeld in fans van het genre die het festival al kennen, fans die het festival nog niet kennen en mensen die nog moeten ontdekken dat ze fan zijn. De Young Generation is de brede doelgroep van scholieren, waarop de educatieprogrammering gericht is. De Fantastic Professionals zijn (aankomend) makers en talenten. De commissie vindt dat adequaat wordt toegelicht hoe Imagine deze wil bereiken. Er wordt gewerkt met persona’s om de planning en creatie van content op de doelgroepen af te stellen. Voor zowel publiek, makers van alle niveaus en scholieren is er hierdoor relevante, soms op maat gemaakte, programmering. De doelgroepen sluiten volgens de commissie aan op de programmering en outreachprojecten van het festival. Zo ziet zij dat het festival een steeds groter percentage jongeren trekt door de succesvolle educatieprogramma's zoals One Minute Horror en Planet Error. Met de talentontwikkelingsprogramma's en het European Genre Forum spreekt het festival bovendien een groeiend aantal internationale gasten aan. De commissie vindt dat de samenwerkingspartners, waaronder Kaboom, Roze Filmdagen, OBA, Mezrab, Cinemasia en ROSE stories, goed aansluiten op de doelgroepen. Ze merkt hierbij op dat de partners die eerdere jaren genoemd werden, zoals Oxville en Da Bounce, niet in voorliggend plan terugkomen. De commissie had hier graag een toelichting op gelezen.
Blijkens het plan voert Imagine doorlopend publieks- en deelnemersonderzoek uit. De komende periode haakt Imagine aan bij het publieksonderzoeksprogramma van amsterdam&partners, wat naar verwachting meer context en daardoor nog meer inzicht oplevert. Ook ziet de commissie voornemens om meer te weten te komen over de behoeften van het publiek, bijvoorbeeld door kwalitatief publieksonderzoek te doen en een klankbordgroep van bezoekers te vormen, De commissie vindt dat goede stappen.
De commissie vindt de marketingaanpak veelzijdig en flexibel, met oog voor nieuwe kansen en ontwikkelingen. Zij ziet dat er een gevarieerde on- en offline middelenmix wordt ingezet met een deel eigen kanalen, zoals de nieuwsbrief, website, ambassadeurs, sociale media en outdoor-uitingen, aangevuld met de kanalen van de locatie- en cultuurpartners. Internationale marketing is voor het festival belangrijk. De commissie ziet dat dit goed vorm krijgt via de mediacontacten die de organisatie zelf heeft opgebouwd en via de gerichte inzet van een publiciteitsbureau op dit segment.
De commissie stelt vast dat Imagine niet of nauwelijks een bijdrage levert aan de spreiding van het cultuuraanbod en het publieksbereik in de stadsdelen Nieuw-West, Noord en Zuidoost. Het festival is verplaatst van Eye naar De FilmHallen, LAB111, en Galerie Beeldend Gesproken. Het grootste deel van de activiteiten vindt plaats in stadsdeel Oud-West. Ze geeft aan dat ze ook publiek in andere stadsdelen zoals Nieuw-West bereikt door de mogelijkheden die de verschillende locaties van de OBA hierin biedt. In de aanvraag is dit niet verder toegelicht en de commissie stelt vast dat er in het plan geen concrete plannen worden beschreven voor activiteiten in NieuwWest, Noord en Zuidoost en dat het plan ook geen aanwijzingen geeft dat de organisatie in deze stadsdelen draagvlak heeft.
Diversiteit & inclusie
De commissie beoordeelt de diversiteit en inclusie als voldoende.
De commissie vindt dat er een duidelijke, maar erg generieke en daardoor niet op alle punten overtuigende visie op diversiteit uit het plan spreekt. Imagine stelt dat diversiteit binnen de fantastische fictie geen doel of tijdelijke eis is, maar een vanzelfsprekendheid. Diversiteit is een integraal onderdeel van de visie en missie van Imagine. De commissie ziet in het plan dat het een van de vier kernwaarden vormt. Het beleid voor de komende jaren is vooral op gericht op vergroting van de culturele diversiteit en toegankelijkheid. Reflecterend op de afgelopen jaren geeft Imagine aan dat financiële en fysieke drempels zijn verlaagd. Via Cineville en Stadspas kunnen mensen met beperkte financiële ruimte het festival bezoeken. De meeste festivallocaties zijn helemaal rolstoeltoegankelijk; LAB111 op dit moment gedeeltelijk. Mede dankzij de inzet van ambassadeurs uit verschillende culturele gemeenschappen in de stad is het publiek volgens de aanvrager jonger en diverser van samenstelling geworden. De samenstelling van de organisatie en het programmateam is naar eigen zeggen divers in cultureel opzicht. De commissie waardeert al deze stappen maar vindt dat het plan weinig onderbouwing geeft voor de resultaten die de organisatie zegt te hebben behaald. De doelstelling voor de komende jaren is het voortzetten van de huidige koers die in de afgelopen jaren succesvol is gebleken. De commissie is hier positief over.
De commissie vindt dat het ondernemingsplan goede aanzetten en stappen bevat, maar vindt dat deze niet overal concreet uitgewerkt zijn. De commissie ziet dat de organisatie doorwerkt aan het verbeteren van de toegankelijkheid voor bezoekers met een lichamelijke beperking en voornemens heeft om daarvoor speciale programmering te ontwikkelen. Imagine laat zich daarin bijstaan dor het Amsterdamse bureau De Uitvoerders. Met het oog op een diversere programmering en publieksbereik werkt Imagine in cocreatie samen met onder andere de OBA, ROSE stories en Mezrab. Een partnerschap met ROSE stories/Generation Inclusion moet ervoor zorgen dat ook het professionaliseringsprogramma Imagine Industry een divers samengestelde groep deelnemers trekt. De organisatie wil de teamsamenstelling divers houden en wil daarom gerichte werving inzetten en stagiaires van mbo tot universiteit een plek bieden. De commissie is positief over de genoemde voornemens, de gekozen samenwerkingspartners en de betrokken adviseurs. Zij mist op veel punten echter een concrete uitwerking van de voornemens. Zo is niet duidelijk waar de speciale programmering voor mensen met een beperking uit zal bestaan, hoe de gerichte werving er concreet uitziet en hoe de inhoudelijke samenwerking met de partners zal worden vormgegeven. Ze vindt de aanpak daarom maar ten dele overtuigend.
Uitvoerbaarheid
De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als goed.
De commissie leest in het plan een duidelijke visie op de bedrijfsvoering. Imagine stelt dat openheid en tolerantie behoren tot de kernwaarden van de organisatie. Voor medewerkers, bezoekers en gasten wil Imagine een veilige en inclusieve omgeving creëren. Imagine heeft nog geen werknemers in dienst, maar wil daar in de komende periode verandering in brengen. Het is de bedoeling om het team uit te breiden met een fondsenwerver.
De commissie is van mening dat Imagine een stevige basis heeft en waardeert het dat Imagine als erkend leerbedrijf stages aanbiedt. Dit kan volgens haar ten goede komen aan zowel de continuïteit als de diversiteit van de organisatie. Aan de hand van de reflectie op de bedrijfsvoering die in het plan is opgenomen, stelt de commissie vast dat Imagine de sociale veiligheid en governance goed verankerd heeft. Dat doet zij onder andere door beide onderwerpen regelmatig te agenderen en door passende maatregelen te treffen zoals het aanstellen van een vertrouwenspersoon en het vaststellen van een directiereglement. Ook ziet de commissie dat Imagine een begin heeft gemaakt met het uitvoeren van zijn stappenplan Fair Practice door met de vergoedingen van medewerkers en freelancers aan te sluiten bij de salarisniveaus van de cao Nederlandse poppodia en -festivals.
De commissie vindt dat de visie voor de komende periode logisch voortbouwt op de lijnen die in de vorige periode zijn uitgezet. De belangrijkste doelen die uit het plan naar voren komen zijn de (verdere) implementatie van fair pay, door onder andere het aanbieden van scholing en loopbaanontwikkeling en het aangaan van vaste dienstverbanden met enkele medewerkers. Samen met het Kaboom Animation
Festival, dat op dezelfde locatie gevestigd is, wil Imagine werken aan de integratie van de beide backoffices en gezamenlijk investeren in (online) technologie. Dit bespaart niet alleen kosten, maar garandeert ook een effectiever gebruik van materialen. Dat laatste past binnen de stappen die Imagine wil maken ten aanzien van de duurzaamheid van het festival. De commissie vindt het duidelijk waar de organisatie de komende jaren naar toe wil werken en hoe dat gebeurt.
Imagine toont zich volgens de commissie bewust van de risico’s. Zo zal de implementatie van fair pay en het aannemen van mensen in loondienst uitdagend zijn, zeker voor de eerste jaren van het beleidsplan.
De commissie acht het plan van Imagine deels realistisch en uitvoerbaar.
De commissie acht het plan van Imagine realistisch in organisatorisch opzicht en heeft enkele kanttekeningen bij de financiële uitvoerbaarheid. De organisatie bestaat uit een stabiel kantoor- en programmateam. In aanloop naar het festival worden hier tijdelijke medewerkers en ongeveer zeventig vrijwilligers aan toegevoegd. Daarnaast biedt Imagine stageplekken aan. De commissie vindt dat de organisatie hiermee goed behept is om de activiteiten uit te voeren. De afgelopen jaren heeft Imagine een goede reserve en eigen vermogen opgebouwd. Dat geeft de commissie vertrouwen in de bestendigheid van de financiële huishouding. De begroting is volgens de commissie transparant. Belangrijke veranderingen zijn de kosten die samenhangen met fair pay en de overgang naar het in vaste dienst nemen van de directeur en het aanbieden van loondienstcontracten aan zzp’ers. Dit moet gedekt worden door een verhoging van de (incidentele) subsidies en sponsorinkomsten. Om dit te bereiken is er een nieuwe functie van fondsenwerver gecreëerd. De commissie vindt dat sponsorwerving echt iets anders is dan fondsenwerving en ziet nog geen plan van aanpak om de sponsorinkomsten te genereren. Daarmee is dit gedeelte van de dekking enigszins kwetsbaar en is de commissie er niet van overtuigd dat alle ambities op dit vlak gerealiseerd zullen worden. De commissie ziet dat de begroting wel voorziet in een goede financieringsmix waarbij de risico’s gespreid worden. Daarom vindt de commissie dat de financiële huishouding van de organisatie, gezien de stabiele begroting, het opgebouwde eigen vermogen en de reserves voldoende vertrouwen biedt dat Imagine dit vierjarige plan zal kunnen dragen.
Conclusie
De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Stichting Imagine Film Festival te honoreren met het gevraagde bedrag van € 190.000 per jaar.
De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Film.