Holland Festival

Muziek en muziektheater
Aangevraagd: € 962.450
Toegekend: € 962.450

Inleiding

Jaarlijks in juni presenteert Holland Festival een internationaal programma met werk van vooraanstaande makers van over de hele wereld. De programmering van het festival kenmerkt zich door experiment, grensverleggende ontwikkelingen en innovatie. De nadruk ligt op multidisciplinariteit en internationaal werk van kunstenaars die zich onderscheiden, artistieke risico’s nemen en de blik van de organisatie verbreden. Het festival vindt op verschillende locaties in en om Amsterdam plaats. Naast reguliere concertzalen en theaters, zijn dit binnen- en buitenlocaties die passend of inhoudelijk relevant zijn voor specifieke voorstellingen door bijvoorbeeld hun ligging, geschiedenis of omvang. Voor de inhoud van het artistieke programma en de inbedding hiervan in Amsterdam, Nederland en internationaal werkt Holland Festival samen met relevante partners binnen en buiten de stad. Het Holland Festival plaatst zich bij de grootste en oudste podiumkunstenfestivals ter wereld net als Festival d ’Avignon, Wiener Festwochen, Manchester International Festival en Ruhrtriennale.

Holland Festival presenteert in de periode 2025-2028 experimentele producties die de grenzen van genre en vorm verkennen en verleggen. Het festival wil ook artiesten, verhalen en vormen tonen die minder bekend zijn bij het Nederlands publiek. Daarnaast draagt het festival als coproducent bij aan zowel internationaal als nationaal nieuw werk. Verder initieert het festival jaarlijks een of twee eigen producties die een internationale maker verbinden aan de Nederlandse context. Daarnaast biedt het festival een internationaal podium en netwerk aan Nederlandse makers, ensembles en uitvoerenden. Door actuele thema's te belichten en 'vergeten' verhalen te delen met een breed publiek, heeft het festival naar eigen zeggen maatschappelijke impact en bereikt het mensen uit het hele land. 

Holland Festival ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van € 964.323 per jaar (incl. indexatie 2024). 

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 962.450 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als goed.

De commissie ziet een heldere en onderscheidende artistieke signatuur. Een kenmerkend aspect van deze signatuur vindt zij de samenhang in de programmering, bestaande uit experiment, associate artist, internationaliteit en grootse producties. Bij dit alles staat Amsterdam als stad centraal. Het Holland Festival onderscheidt zich volgens de commissie daarnaast vooral van andere festivals door de complexiteit en multidisciplinariteit van de producties. Zij vindt dat de rol van associate artist de artistieke eigenheid van het festival versterkt. Deze persoon, veelal maker, brengt vanuit eigen context programmaonderdelen in, vaak in coproductie met het Holland Festival. Ieder jaar kiest het festival een nieuwe associate artist. De associate artist doet thematische aanbevelingen, is sparringpartner voor het programmateam en drukt daarmee in dat jaar een eigen stempel op de programmalijn. De commissie vindt dat dit bijdraagt aan de gelaagdheid en actualiteit van de artistieke signatuur. 

De signatuur komt volgens de commissie helder tot uitdrukking in de keuzes voor de producties en programma’s. Een mooi voorbeeld daarvan vindt ze de aansprekende nieuwe kameropera van de Japanse componiste Misato Mochizuki die het Festival in 2025 in het kader van Amsterdam 750 jaar wil programmeren. De opera, onder regie van Jan van den Berg, is geïnspireerd op een 17e-eeuws schilderij uit de collectie van het Rijksmuseum. In deze productie ziet de commissie de multidisciplinariteit, internationaliteit en nauwe samenwerking met makers bij elkaar komen die zij zo eigen vindt aan het festival.

In de terugblik van het plan benoemt Holland Festival dat de associate artist als een artistiek vernieuwende rode draad werkt. Dit kwam in de editie van 2023 duidelijk naar voren door de maker Anohni en de thema’s als verdraagzaamheid en ongelijkheid die zij inbracht. Holland Festival zet komende jaren de ambitie voort om eenheid in haar artistieke eigenheid te creëren, met de inzet van de associate artist als beproefde methode. De commissie vindt dit vanuit artistiek oogpunt interessant, maar had graag gezien dat het plan inzicht bood in de beoogde associate artists en de producties van de komende periode. Holland Festival stipt weliswaar voorgenomen activiteiten aan, maar werkt deze nauwelijks uit. De commissie begrijpt dat de omvang en veelzijdigheid van de programmering grenzen stelt aan de uitwerking in het plan, maar vindt dat de concrete artistieke invulling wel scherper had kunnen zijn. 

De commissie ziet dat het plan voortbouwt op de eerdere artistiek- inhoudelijke ontwikkeling van Holland Festival. Zo heeft het Holland Festival afgelopen twee edities nieuwe genres in de programmering geïntroduceerd, namelijk nachtprogrammering en musical. Dit wordt voortgezet, onder meer omdat het geholpen heeft publieksbereik te verbreden. De commissie vindt deze uitbreiding ook in lijn liggen met de multidisciplinariteit die het Holland Festival aanbiedt. De wijze waarop dit komende periode gestalte krijgt, leest de commissie echter niet helemaal terug in het plan. 

Het ondernemingsplan beschrijft duidelijk en overtuigend wat de artistieke betekenis van het festival is voor publiek, makers en stad. Holland Festival wil culturen verbinden en het bewustzijn van mensen vergroten. Het festival presenteert daarom kunst’ die je laat kijken door de ogen van een ander’. Holland Festival presenteert werk dat zich bevindt op het snijvlak van sociaal commentaar en radicalisme. De commissie is van mening dat dit het publiek stimuleert om kritisch na te denken. De combinatie met de breedte aan genres, presentatiestijlen en locaties, en de unieke mogelijkheid om specifieke grote internationale producties te bezoeken, vergroot volgens de commissie de artistieke impact op het publiek. De artistieke betekenis voor de makers ziet de commissie terug in onder meer de bijdrage aan kennisdeling, netwerken en onderlinge uitwisseling tussen professionals in de podiumkunsten. De commissie is van mening dat het Holland Festival met zijn internationale profiel en netwerk van grote waarde voor kunstenaars en professionals is omdat het vele ontmoetingen mogelijk maakt. Het festival is naar eigen zeggen ‘artist driven’, en stelt de artistieke visie van de makers altijd voorop. De commissie erkent en waardeert dat.

Waarde en artistieke betekenis voor de stad is volgens de commissie gelegen in de kenmerkende maatschappelijke thema’s waarmee het festival werkt, zoals identiteit en ongelijkheid. Dit sluit aan bij grootstedelijke vraagstukken, waarop het mensen andere perspectieven laat zien, en waarmee het een breder publiek in de stad aanspreekt. Het meerdaagse verdiepende programma rondom één festivalthema is een goed voorbeeld van deze blikverruimende werking. In 2022 presenteerde Holland Festival een achtdaags programma over klimaatverandering op het dak van Q-Park

Westergasfabriek, samen met ROEF. Dit project bevatte panelgesprekken, workshops over rivieren en (balkon)tuinieren in samenwerking met lokale partners zoals Bloei&Groei en was gekoppeld aan voorstellingen van associate artist Nicolas Stemann over dit thema. Een dergelijke programmering levert volgens de commissie een mooie lokale verbinding en meerwaarde.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als goed.

De commissie ziet in het plan een doelgerichte visie op het bereik in de stad. Deze visie motiveert de keuzes goed en bouwt voort op publieksontwikkeling in de huidige periode 2021-2024 met een focus op jong publiek van twintig tot en met veertig jaar. Bovendien richt Holland Festival zich ook op het bereiken van groepen voor wie een bezoek om economische, sociale of geografische redenen niet fysiek mogelijk is. Ten slotte geeft zij aandacht aan studenten. De organisatie heeft opnieuw het doel om deze bezoekersgroep uit te breiden. De commissie waardeert dit accent en de drive om te blijven zoeken naar nieuw bereik binnen een bestaande doelgroep. Uit het plan blijkt dat Holland Festival voldoende cijfermatige kennis en inzicht heeft in deze doelgroepen. Zo blijkt dat er sprake is van verjonging onder het publiek, de gemiddelde leeftijd nam met drie jaar af en het percentage nieuw publiek nam met vijftig procent toe. Daarnaast verdubbelde het percentage praktisch opgeleiden dat een bezoek bracht naar tien procent. Gezien deze kennis en inzichten had de commissie graag expliciet in het plan willen lezen hoe het festival deze groep denkt te differentiëren om hen beter te kunnen bereiken. De commissie vindt dit nu algemeen geformuleerd.

Aard en omvang van de doelgroepen vindt de commissie goed aansluiten bij de activiteiten. Dit geldt ook voor nieuwe en jonge publieksgroepen. Met de nachtprogrammering van internationale artiesten probeert Holland Festival bijvoorbeeld aansluiting te vinden bij jonger publiek. Vanuit het gedachtegoed ‘Holland Festival voor iedereen’, richt het festival zich op de groep mensen voor wie een bezoek minder voor de hand ligt. Daarop sluit HF Digital goed aan. Dat is een vast onderdeel van de website, en naast een archief ook een plek waar voor, tijdens en na het festival live en on-demand streams te zien zijn. Holland Festival heeft met de komst van een educatiemedewerker het aanbod voor studenten vergroot. Zo bereikt Holland Festival jonge Amsterdammers op middelbare scholen, mbo en hogescholen waaronder het Gerrit van der Veen College, het Hyperion Lyceum, de Herman Brood Academie, IMC Weekendschool, het Media college en de Hogeschool van Amsterdam.  De aanpak voor het bereiken en betrekken van doelgroepen vindt de commissie realistisch en passend. Door middel van een digitaal marketingplan wil Holland Festival zich vooral richten op de jonge doelgroep, genaamd ‘digital natives’. Deze doelgroep wordt met een eigen tone of voice aangesproken op relevante (online) kanalen en er wordt samengewerkt met bedrijven en clubs zoals Jong DNB en Young Stedelijk om hen te bereiken. In het bereik van twintig- tot veertigjarige bezoekers speelt platform HF Young al geruime tijd een belangrijke rol. Het platform is een community voor iedereen tot veertig jaar en geeft kortingen op speciaal geselecteerde voorstellingen. Bovendien werkt Holland Festival ten behoeve van jonge doelgroepen vanaf 2024 met een nieuw campagnebureau dat zich hoofdzakelijk richt op digitale campagnes. Holland Festival investeert in de online marketing en breidt samenwerkingen met influencers uit. De commissie vindt dit op zich passende en effectieve manieren om het festival bij een jonger publiek onder de aandacht te brengen. Wel vindt zij dat de uitwerking aan de oppervlakte blijft: welke influencers en welke sociale mediakanalen ingezet worden laat het plan in het midden. Ook deze keuzes hebben invloed op de effectiviteit voor de doelgroep. 

De commissie vindt dat Holland Festival met verschillende presentatieplekken een zekere bijdrage levert aan de spreiding van het culturele aanbod en het publieksbereik in de stadsdelen Nieuw-West, Noord en Zuidoost. Zo vinden er festivalactiviteiten plaats in onder andere het Bijlmer Parktheater, Noorderpark en Club Lofi. Hoewel Holland Festival altijd op meerdere plekken in de stad presenteert, had de commissie voor deze eerdergenoemde stadsdelen een motivatie willen lezen waarom activiteiten juist op deze specifieke locaties plaatsvinden. Hierdoor is het voor de commissie onduidelijk in hoeverre de activiteiten aansluiten bij de behoeften van de bewoners. Het plan vermeldt het voornemen om de komende periode in ieder geval in Zuidoost, Noord of West het Holland Festival House te vestigen. Een fysieke plek van het festival, in eigen woorden ‘the place to be’, met een eigen sfeer, ‘hub’ en horeca met als doel een verbindende schakel tussen lokale partners, publiek en kunstenaars te zijn. Dit voornemen is nog niet uitgewerkt en geeft de commissie niet voldoende inzicht. 

De jarenlange ervaring en bestaande samenwerkingen met partners in deze stadsdelen, maar ook door heel Amsterdam, geeft de commissie echter vertrouwen dat de beoogde bijdrage aan de spreiding realistisch is.  

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als goed.

Uit het plan spreekt volgens de commissie een overtuigende visie op diversiteit en inclusie met concrete doelstellingen. Als festival dat al van oudsher intrinsiek gemotiveerd is om culturen te verbinden door middel van excellente podiumkunsten, zegt Holland Festival zijn deuren altijd wijd open te zetten en alle mogelijke drempels weg te willen halen. De commissie herkent in het plan de kernwaarden toegankelijkheid, diversiteit en inclusie van de organisatie. De komende jaren legt de organisatie een accent op het slechten van fysieke drempels voor mensen met een beperking en van financiële drempels voor mensen met een kleine beurs. De commissie vindt deze keuze onderbouwd en ziet die terug in keuzes voor programma, werkwijze en organisatie, al vindt ze dat het op punten ambitieuzer zou moeten.  Als het gaat om de programmering geeft Holland Festival aan te werken met kunstenaars en associate artists die zichzelf vragen stellen over inclusie in de werkpraktijk. Hierdoor verbreedt ook de festivalorganisatie zelf haar blik. De programmeurs zoeken actief naar ‘vergeten verhalen’ en geven ruimte aan zowel maatschappelijke thema’s, zoals ecologie, identiteit, kolonialisme en ongelijkheid, als aan persoonlijke verhalen over bijvoorbeeld burn-out of geweld tegen vrouwen. Met deze artistiek-inhoudelijke keuzes verwacht het festival ook een divers samengesteld publiek aan te spreken, dat zich in de makers en de thema’s kan herkennen.  Onder het motto ‘Holland Festival voor iedereen!’ wil de organisatie de komende jaren onder andere het prijs- en kortingbeleid verfijnen. Ook zet Holland Festival in op toegankelijkheid voor mensen met een visuele of auditieve beperking. Na een succesvolle testvoorstelling met audiodescriptie en de inzet van gebarentolken, bij de voorstelling The Second Woman in de editie 2024, zal in de periode 2025-2028 ten minste één voorstelling per jaar compleet toegankelijk gemaakt worden. De commissie ziet dit als een mooi streven, maar vindt wel dat het voornemen ambitieuzer mag. Ze is zich ervan bewust hoe bewerkelijk het is om een voorstelling volledig toegankelijk te maken, maar vindt gezien de omvang van het festival en het publieksbereik dat op een snellere ontwikkeling mag worden ingezet.

Binnen de eigen organisatie vindt Holland Festival het van belang dat mensen die het festival vertegenwoordigen een naar eigen zeggen ‘redelijke afspiegeling’ van de Nederlandse samenleving vormen. Op dit punt bevat het plan een aantal concrete doelstellingen. Zo wil Holland Festival zorgen dat er op iedere afdeling een medewerker werkt die een aanvulling vormt op het bestaande team uit oogpunt van diversiteit en inclusie. Gezien de grootte van de organisatie vindt de commissie dit een ontoereikend en weinig concreet streven. 

Holland Festival reflecteert op de stappen die voorgaande jaren zijn gezet. In het plan noemt de organisatie verschillende instrumenten en strategieën, zoals de mystery guests die het festival ‘testen’ op inclusie. Daar zijn aanbevelingen uit voortgekomen die de organisatie implementeert, waaronder duidelijkere boventiteling en een betere informatievoorziening op de website. 

Daarnaast heeft de organisatie aandacht besteed aan het diversifiëren van het personeelsbestand, talentontwikkeling en persoonlijke groei binnen de organisatie. Dat heeft er volgens het plan toe geleid dat vacatures zijn ingevuld door kandidaten met een voor het team aanvullend profiel, en dat een toenemend aantal oproepkrachten en stagiairs een internationale achtergrond, een mbo-opleiding of een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. 

De aanpak om de doelstellingen te verwezenlijken vindt de commissie op hoofdlijnen concreet, overtuigend en realistisch. Daar draagt aan bij dat het Holland Festival samenwerkt met partners die pal voor diversiteit en inclusie staan, zoals Queer Choir Amsterdam, JINC, Stadspas en CBK Zuidoost. 

De keuze om te werken met een associate artist, blijft een heldere en overtuigende route om het aanbod divers en inclusief te houden, in wisselwerking met en ter inspiratie van de keuzes van het programmateam. Holland Festival heeft een staat van dienst in het programmeren van mondiaal aanbod, waarin regelmatig makers en producties uit niet-westerse landen te zien zijn. De commissie vindt het wel bezwaarlijk dat er zo weinig inzicht wordt gegeven in de komende beoogde artists, waardoor ook de uitwerking op het programma op het gebied van diversiteit en inclusie nog weinig concreet is. Ten aanzien van het bereik wil Holland Festival de toegankelijkheid bevorderen door voor mensen met een fysieke of sociale beperking onder andere te werken met mystery guests, gebarentolken en de Hidden Disabilities Sunflower. Als het gaat om sociaal-economische toegankelijkheid biedt het festival studenten- en CJP-tarieven aan om jongeren te laten kennismaken met het festival en beoogt het een pay wat you can principe. De commissie vindt dit concrete en realistische opties die bijdragen aan het vergroten van het bereik. 

In de eigen organisatie ziet de commissie dat de aanpak het meest concreet is ten aanzien van het vergroten van kansengelijkheid en van toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Holland Festival is aangesloten bij stagepact van Amsterdam & Partners om jaarlijks twee à drie mbo-stagiairs te werven en begeleiden en is een stage- en leerwerkplek voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt of met een fysieke beperking. De organisatie is lid van GAP200 van Emma at Work, een organisatie dat de afstand van jongeren met een fysieke aandoening tot de arbeidsmarkt wil verkleinen. De commissie vindt het interessant dat Holland Festival investeert in employer branding, al wordt niet toegelicht hoe dit juist ook voor het creëren van een divers en inclusief personeelsbeleid wordt ingezet. Daarnaast ziet de commissie een bijdrage aan inclusief personeelsbeleid in kleinere details, zoals het flexibele vrijedagenbeleid, waarbij iedereen zelf mag kiezen welke feestdagen je vrij neemt.  

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als goed.

Volgens de commissie spreekt er uit het plan een overtuigende visie op de bedrijfsvoering. De afgelopen periode besteedde Holland Festival aandacht aan de interne organisatie en ondernam verschillende stappen die nauw aansluiten bij de verschillende codes: Er is onder andere een nieuw salarishuis vastgesteld en er zijn zowel interne als externe ethische richtlijnen opgesteld. Tevens wordt er veel aandacht besteed aan een veilige en prettige werkomgeving, waar open (gespreks)cultuur, persoonlijke groei, begeleiding en talentontwikkeling centraal staan. De commissie vindt in het kader van persoonlijke groei positief dat Holland Festival voor iedere medewerker een persoonlijk opleidingsbudget ter beschikking stelt. De codes worden nauwkeurig toegepast. Het plan bespreekt de wijze waarop de Governance Code Cultuur wordt toegepast in bestuur en toezicht, en de commissie herkent daarin ervaring en betrokkenheid. Governance staat als onderwerp minstens jaarlijks geagendeerd op de vergadering van de raad van toezicht. Er is voor nieuwe toezichthouders een uitgebreid onboarding programma. Bestuur en toezicht hebben jaarlijks terugkerende strategiesessies. Tijdens het festival en op momenten in het jaar spreken de toezichthouders met medewerkers uit het team. 

De commissie vindt dat Holland Festival een heldere visie en aanpak heeft op het gebied van fair pay. De personeelsregeling en de afspraken met freelancers weerspiegelen de cao Toneel & Dans. De personeelsregeling is gelinkt aan de collectieve afspraken in de sector. De commissie vindt het solidair dat alle stagiairs een gelijke stagevergoeding ontvangen, ongeacht hun opleiding. 

Zoals eerder genoemd streeft het Holland Festival naar een veilige en inspirerende werkomgeving voor al zijn medewerkers. Om dit te waarborgen, zijn er diverse maatregelen genomen. Zo zijn er vaste procedures om grensoverschrijdend gedrag aan te pakken. Medewerkers kunnen hiervoor terecht bij interne of externe vertrouwenspersonen. In de opgestelde interne en externe ethische code, staan de kernwaarden van het festival beschreven en de gedragsregels genoemd die gelden voor medewerkers en partners. Deze code wordt actief gecommuniceerd.  Daarnaast streeft Holland Festival ernaar om de ecologische voetafdruk van de festivalorganisatie per 2030 met zestig procent te verminderen en voert daarom in 2024 een nulmeting als startpunt. De afgelopen jaren heeft Holland Festival al stappen gezet door bijvoorbeeld volledig vegetarisch catering te bieden en verving het gedrukte programmaboek door een online programma. De commissie vindt het positief dat het festival zich bewust is haar ecologisch voetafdruk en rekening houdt met de toekomst en maatschappelijke context. Gezien de omvang van het festival zullen stappen, hoe klein ook, een bijdrage hieraan leveren. 

Het plan reflecteert op de afgelopen periode en maakt duidelijk waar Holland Festival nu staat. De reflectie op bedrijfsvoering gaat in op de stappen die gezet zijn met de hiervoor genoemde codes Het streven naar continuïteit is leidend in de bedrijfsvoering en de opzet van de meerjarenbegroting. De mogelijke risico’s en financiële knelpunten worden duidelijk benoemd. Een van de risico’s volgens Holland Festival is de coproductiebijdragen. Zonder deze bijdragen is het voor de organisatie een uitdaging om bepaalde grootschalige projecten te presenteren in Nederland. De manier waarop Holland Festival met dit risico omgaat wordt niet beschreven. Verder stipt het plan aan dat toegankelijkheid een prijskaartje heeft door speciale en noodzakelijke middelen, en dat de organisatie medeafhankelijk is van het tempo, de inzet en professionaliteit van partners, met nadruk op locaties en instellingen. Ook hier blijft de omgang met risico’s onbesproken. 

De commissie is van mening dat het plan in organisatorische en financiële zin uitvoerbaar is. Er is een uitgebreid plan van aanpak voor personeelsbeleid en facilitaire ontwikkelingen zoals digitalisering van processen en een nieuw ticketsysteem. Het team is stabiel en vakkundig. Daarnaast is afgelopen tijd de ploeg oproepkrachten en vrijwilligers uitgebreid en versterkt. Dit tezamen met de jarenlange ervaring van de organisatie van Holland Festival, geeft de commissie vertrouwen in de organisatorische uitvoerbaarheid. Wel ziet de commissie een zekere spanning in de ambitie om meer te coproduceren enerzijds en de bewust late afronding van het programma anderzijds. Het programma is slechts zes maanden van tevoren voltooid, waardoor het volgens de organisatie in vergelijking met theater, concertzalen en andere festivals een hoge mate van actualiteit heeft. De artistieke overweging is voor de commissie helder, maar zij vraagt zich af wat dat voor de planning van de toekomstige coproducties betekent, in relatie tot de eigen meerjarenplanning van gezelschappen en makers. Het plan licht deze praktische implicaties niet toe. Dit maakt dat de commissie niet geheel overtuigd is van de haalbaarheid van de groei in coproducties. 

De begroting vindt de commissie passend en realistisch. De commissie vindt het een realistische keuze dat Holland Festival 25 procent minder activiteiten organiseert, om de prijsstijgingen en verhoogde kosten op te vangen. De begroting biedt een heldere toelichting die motiveert waar en waarom de begroting afwijkt ten opzichte van voorgaande jaren. Afwijkingen zijn voornamelijk extern gemotiveerd. Ze worden toegedicht aan kostenverhoging, prijsstijgingen en verlaging van de OCW-bijdrage voor 2021-2024. 

Er worden drie concrete doelstellingen geformuleerd om de eigen inkomsten te laten groeien. Deze komen overeen met de huidige periode, maar de bedragen zijn verhoogd. De commissie ziet een grote stijging van de sponsorinkomsten. Om dit te realiseren wordt er een medewerker sponsoring aangenomen. De commissie vindt dat een vertrouwenwekkende investering, maar had graag in het plan al iets meer willen lezen over de richting of aanpak om meer sponsors aan te trekken of bestaande bijdragen te vergroten. 

De commissie ziet in de financieringsmix dat de organisatie sterk afhankelijk is van structurele publieke subsidies en bijdragen uit private fondsen. Met dertig procent zijn de publieksinkomsten in de ogen van de commissie laag. Verder leest de commissie weinig over mogelijke Europese (project)subsidies om de financieringsmix te versterken, terwijl ze vermoedt dat daar kansen liggen. De financiële huishouding van de organisatie is voldoende op orde. Hoewel de begroting zelf geen rekening houdt met tegenvallers, bieden de reserves genoeg ruimte om deze op te vangen. Bovendien ondersteunt Vrienden van Holland Festival in de exploitatie. Dit biedt volgens de commissie nog meer zekerheid dat de organisatie het vierjarig plan kan dragen.  

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Holland Festival te honoreren met het gevraagde bedrag van € 962.450 per jaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Muziek & Muziektheater. Daarbij heeft de commissie gebruik gemaakt van een co-advies van de adviescommissie Theater en adviescommissie Podia voor Podiumkunsten en Debat.