De Warme Winkel

Theater
Aangevraagd: € 305.288
Toegekend: € 305.288

Inleiding

De Warme Winkel geeft aan bekendheid te genieten om zijn geestige, brutale en intelligente voorstellingen. Zo plagieerde de theatergroep afgelopen periode Café Müller van Pina Bausch in De Warme Winkel speelt De Warme Winkel, zette ze het debat over seksuele identiteit op scherp in Lady Chatterley’s Lover en behaalde ze een groot bezoek in het Amsterdamse Bostheater met De Drie Musketiers. Met Der Bus nach Dachau werd De Warme Winkel geselecteerd door het prestigieuze Theatertreffen. Tijdens de eerste lockdown bouwde De Warme Winkel het Peepshow Palace: een coronaproof theater in Amsterdam waar publiek in een gedesinfecteerde privécabine meer dan 120 verschillende voorstellingen en concerten kon zien. In 2022 jaar opende de theatergroep samen met BOG. Theaterbroedplaats De Sloot, een werkplaats voor theatermakers met twee theaterzalen, meerdere repetitieruimtes en een café-restaurant. De kern van De Warme Winkel bestaat op dit moment uit Ward Weemhoff en Vincent Rietveld, met daaromheen een hoop verwanten die De Warme Winkel ook beschouwt als deel van hun DNA.

Theatergroep De Warme Winkel beoogt te vertoeven op het scherpst van de snede en ideeën te laten ontstaan op het snijvlak van de kunsten, de geschiedenis en de actualiteit. Waar De Warme Winkel zich voorheen veel verhield tot de kunsten en de theatersector wilde uitdagen, zoekt de theatergroep de komende periode steeds meer de botsing met de buitenwereld op. Centraal in het plan voor 2025-2028 staan volgens De Warme Winkel daarom meerdere ‘inspirerende, pijnlijke, ontwapenende, ordinaire en elitaire ontmoetingen’. De Warme Winkel wil met ratio en emotie in wisselwerking het publiek overrompelen met een verschillende invalshoeken.

De Warme Winkel koestert het imago van een wendbare, provocatieve guerrillagroep, maar geeft aan daarbij een voorkeur te hebben voor duurzame relaties, met zowel coproducenten, speelplekken en hun publiek. Daarom is er in komende periode extra aandacht voor de continuïteit van de aanwezigheid in elk circuit, waarbij De Warme Winkel voor het eerst elk seizoen op tournee gaat in de grote zaal. Tevens investeert De Warme Winkel de komende periode in talentontwikkeling. 

De Warme Winkel ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van € 255.774 per jaar (incl. indexatie 2024).

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 305.288 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als goed.

De commissie vindt dat uit het plan een duidelijke artistieke signatuur spreekt. De commissie vindt deze herkenbaar in een hybride repertoire, met aandacht voor het onbekende in combinatie met intellectuele thematiek, gebracht in een provocatieve guerrilla-achtige vorm waar ook veel speelsheid uit spreekt. De commissie vindt deze artistieke signatuur in de verscheidenheid van de producties voor komende periode duidelijk terug in zowel de producties voor de kleine zaal als op locatie en vindt deze tot de verbeelding spreken. Zo vindt de commissie de voorstelling De Beren, over de maakbaarheid van het bestaan, een spannende wrijving opleveren tussen het onderwerp en de acteurs met een verstandelijke beperking op de vloer. Ook de voorstelling Kazimir live!, waarmee De Warme Winkel - zonder enig persoonlijk verhaal - de abstractie an sich op het toneel brengt, samen met de makers van het collectief Schwung, waarvan een aantal eerder bij De Warme Winkel meespeelden, past bij de artistieke signatuur van De Warme Winkel. De commissie krijgt van de voorgenomen grotezaalproducties echter nog te weinig een beeld van hoe deze eruit gaan zien. Zo krijgt de commissie bij R2D2not2B2 (2025), een Hamlet met A.I., nog geen zicht op de enscenering en vormgeving. Hierdoor is minder duidelijk hoe dit tot een tot de verbeelding sprekende voorstelling zal leiden. 

De commissie vindt dat De Warme Winkel duidelijk reflecteert op de artistieke ontwikkeling in afgelopen periode en bouwt daar mooi op voort in de komende periode. De commissie vindt interessant dat De Warme Winkel de aandacht voor het onbekende voor de komende periode vertaalt in ‘de noodzaak zich te verdiepen in de ander’, hetgeen naar mening van de commissie de artistieke eigenheid van De Warme Winkel meer eigentijds engagement meegeeft.  

De commissie vindt dat De Warme Winkel goed duidelijk maakt wat het gezelschap bij het publiek teweeg wil brengen. De commissie constateert dat De Warme Winkel het publiek op confronterende, ontregelende wijze wil bevragen en hen zo onbekende perspectieven wil bieden. De commissie vindt dit duidelijk terugkomen in de diverse onderwerpen die De Warme Winkel aansnijdt in zijn voorstellingen, met de extreem verschillende vormelijke keuzes die hij daarbij hanteert. De commissie vindt dat de voorgenomen producties daarmee artistieke betekenis voor het publiek hebben. Zo bespeelt De Warme Winkel het achtertoneel van het Nationale Opera & Ballet na afloop van een voorstelling in Stopera de Opera waarmee het publiek op het verkeerde been wordt gezet.  

De commissie vindt dat De Warme Winkel ook van artistieke betekenis is voor de stad in de wijze waarop in afgelopen periode in samenwerking met BOG.

Theaterbroedplaats De Sloot is gestart, dat volgens de commissie een sterke bijdrage kan leveren aan het makersklimaat in de stad. De commissie vindt het zeer lovenswaardig dat De Warme Winkel dit in relatief korte tijd heeft weten te realiseren. 

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als voldoende. 

De commissie vindt dat De Warme Winkel een voor de organisatie passende visie op bereik in het plan weergeeft, waarmee deze aansluit bij zijn artistieke identiteit. De commissie vindt dat De Warme Winkel de bestaande doelgroepen duidelijk definieert als ‘culturele fijnproevers’. De Warme Winkel wil de komende periode de doelgroepen verbreden met nieuwe doelgroepen. De Warme Winkel geeft aan zich te willen richten op een ‘cultureel diverse voorhoede’. Dit vindt de commissie een doelgroep die aansluit op de activiteiten. Daarnaast noemt De Warme Winkel de ‘creatieve massa’ als doelgroep, hetgeen de commissie echter zeer generiek verwoord vindt.  De commissie vindt dat De Warme Winkel een aantrekkelijke marketingaanpak heeft ten aanzien van de merkbekendheid. Dit doet het gezelschap met guerrillacampagnes die de commissie ook vindt passen bij de artistieke identiteit van De Warme Winkel. Zo sprak het claimen van de naam toneelgroep Amsterdam in afgelopen periode zeer tot de verbeelding, hetgeen de naamsbekendheid van De Warme Winkel ook goed heeft gedaan. Daar wordt de komende periode goed op voortgebouwd, met een sterke rebranding en visuele identiteit. De commissie vindt de aard en omvang van de doelgroepen realistisch, en de ambities ten aanzien van de publieksaantallen in lijn met voorgaande periode. Daarbij speelt de duurzame samenwerking met theaters als ITA en Frascati een overtuigende rol in het behalen van deze publieksaantallen.  Buiten de sterke inzet op de merkidentiteit vindt de commissie de overige marketingaanpak minder overtuigend. De Warme Winkel zet komende periode daarbij aanvullend in op een ‘zachte aanpak’ en laat een antropoloog een etnografie maken van het publiek. De commissie vindt dit een interessante wijze om meer inzicht te krijgen in de behoeften van het publiek, maar de commissie krijgt geen zicht op welke wijze er vervolgens marketinginstrumenten worden ingezet om dit nieuwe publiek te bereiken. De Warme Winkel noemt het verkennen van de podcast als nieuw advertentiekanaal en het inzetten van bestaand publiek als ambassadeurs. Maar een concrete aanpak hiervoor vindt de commissie niet terug in het plan.

De commissie vindt dat De Warme Winkel een redelijke bijdrage aan de spreiding van activiteiten en publiek in de stadsdelen Nieuw-West en Noord levert. Het merendeel van de activiteiten en publiek wordt echter in het centrum gerealiseerd. De Warme Winkel realiseert wel activiteiten in thuisbasis Theaterbroedplaats De Sloot in NieuwWest, zoals locatieprojecten, talentontwikkelingsactiviteiten, reprises, dernières en onderzoeksprogramma’s. De commissie vindt echter geen concrete aanpak in het plan om bewoners uit Nieuw-West naar Theaterbroedplaats de Sloot te trekken voor deze activiteiten of het jaarlijkse Slootfestival. Van het draagvlak in het stadsdeel en de inbedding in de buurt is de commissie daarmee nog niet overtuigd. In Noord wil De Warme Winkel werk tonen op het Over het IJ Festival, dit betreft activiteiten in het kader van talentontwikkeling.  

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als voldoende. 

De commissie vindt het artistiek uitgangspunt ‘de noodzaak zich te verdiepen in de ander’ en het tonen van verschillen met alle botsingen als gevolg daarvan, een interessante stellingname. De commissie vindt dat De Warme Winkel daarmee blijk geeft van een bescheiden visie op diversiteit en inclusie, die passend is bij de artistieke identiteit van het collectief. De commissie vindt dat De Warme Winkel op open wijze reflecteert op waar deze ten aanzien van dit onderwerp staat en hoe het onderwerp de afgelopen periode belangrijker voor het collectief is geworden, passend bij de tijdsgeest waarin alles bevraagd wordt. De Warme Winkel beoogt dit spanningsveld ook te agenderen in hun voorstellingen. Dat was bijvoorbeeld zichtbaar in de voorstelling Freaky Friday Face Off uit afgelopen periode, waar makers van verschillende achtergronden van perspectief wisselden en er gewerkt is met een diverse cast in onder meer gender, biculturaliteit en seksualiteit. De Warme Winkel geeft aan dat binnen de organisatie diversiteit en inclusie achterblijft: ‘de bandfoto is wit’ en met het vertrek van een van de artistieke kernleden is ook het queerperspectief niet meer vertegenwoordigd. De commissie vindt dan ook positief dat De Warme Winkel zich ten doel stelt het queerperspectief de komende periode ook aan bod te laten komen in het werk. De Warme Winkel wil tevens de komende periode meer kennis vergaren over het bereiken van een meer divers en inclusief publiek. Concrete doelstellingen voor komende periode ten aanzien van diversiteit en inclusie op gebied van aanbod, bereik en organisatie worden echter niet genoemd. 

De commissie vindt dat er een bescheiden aanpak op gebied van diversiteit en inclusie ten aanzien van aanbod, bereik en organisatie in het plan is weergegeven. In het aanbod ziet de commissie inclusie in de thematiek terug, zoals in De Beren, waar het bestaansrecht van mensen met downsyndroom in tijden van prenatale selectie wordt geagendeerd. Daarbij wordt samengewerkt met een passende partner, Theater Stap!, dat werkt met mensen met een verstandelijke beperking.

Ten aanzien van het bereik ziet de commissie dat De Warme Winkel wil zorgen voor meer toegankelijkheid voor mensen met een fysieke beperking, maar daarbij veelal leunt op wat theaters kunnen bieden. De Warme Winkel wil ook in de komende periode met een diverse cast werken, dit is bijvoorbeeld terug te zien in Grand Finale, een coproductie met een Afrikaanse maker. De commissie vindt daarbij de aanname dat een diverse cast ook een divers publiek oplevert niet overtuigend. Ten aanzien van het diversifiëren van de organisatie wil De Warme Winkel bij nieuwe vaste medewerkers zoeken naar mensen die de pluriformiteit bevorderen in de organisatie, dit vindt de commissie echter nog vrijblijvend geformuleerd.   

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als goed. 

De commissie vindt dat het plan een overtuigende visie weergeeft op de bedrijfsvoering in komende periode, die duidelijk voortkomt uit de geleerde lessen uit afgelopen periode. Uit de reflectie op de bedrijfsvoering in afgelopen periode is namelijk gebleken dat De Warme Winkel meer oog wil hebben voor de belastbaarheid van medewerkers en dat er stappen te maken waren ten aanzien van de administratieve organisatie. Er wordt daarom in komende periode bijvoorbeeld geïnvesteerd in meer evaluaties met medewerkers per project en er wordt verder ingezet op een zakelijke professionaliseringsslag, waarmee een solide administratieve organisatie wordt neergezet. De commissie vindt dat De Warme Winkel overtuigend voortbouwt op geleerde lessen in voorgaande periode, waarmee duidelijk is hoe De Warme Winkel de komende periode wil omgaan met mensen en middelen. In dit licht vindt de commissie ook sterk hoe gereflecteerd wordt op de toepassing van de Governance Code Cultuur en de Fair Practice Code. De commissie vindt bijvoorbeeld positief dat er gewerkt wordt aan een gezamenlijke visie vanuit een door ‘waarden gedreven’ toezicht. Er wordt beloond volgens de cao Toneel en Dans, waarbij er overtuigend aandacht is voor de positie van zzp’ers. Ten aanzien van sociale veiligheid zijn goede stappen gezet met een herziening van de gedragscode en de inzet van een interne vertrouwenspersoon.

De commissie is daarbij zeer te spreken over het ondernemend karakter van De Warme Winkel en hoe deze Theaterbroedplaats De Sloot heeft weten te realiseren in samenwerking met BOG. 

De commissie vindt dat er daarnaast helder wordt gereflecteerd op eventuele risico’s op zowel strategisch, financieel, operationeel en governance vlak en hoe daarmee wordt omgegaan.   

De commissie heeft grotendeels vertrouwen in de organisatorische haalbaarheid van het plan. De commissie vindt dat De Warme Winkel momenteel een bekwaam artistiek en zakelijk kernteam heeft. Daarbij zet de commissie wel een kanttekening bij de veelheid aan taken voor de kleine artistieke kern, die nog niet op volledige sterkte is. De Warme Winkel benoemt zelf dat de huidige artistieke kern van twee leden te klein is voor de ambities en collectieve werkwijze die De Warme Winkel voorstaat, maar er is nog geen zicht op wie deze lacune artistiek gaan opvullen. De Warme Winkel geeft ook zelf aan dat produceren voor de grote zaal een kwetsbare en kostbare onderneming is. De commissie had meer reflectie op de organisatorische uitdagingen hiervan verwacht. De commissie vindt de schaalgrootte van de activiteiten voor komende periode, met twee grotezaalproducties en daarnaast kleinezaal- en locatieproducties, in beginsel passend bij de ervaring van de organisatie. De commissie vindt daarbij tevens sterk dat De Warme Winkel kan bouwen op duurzame samenwerkingspartners.  De commissie heeft vertrouwen in de financiële haalbaarheid van het plan. De financiële huishouding is op orde en op basis van de eigen vermogenspositie kan de organisatie eventuele financiële tegenslagen opvangen.

De begroting vindt de commissie realistisch en de baten en lasten zijn duidelijk herleidbaar tot de activiteiten in komende periode. De kosten stijgen ten opzichte van voorgaande periode. Dat is volgens de commissie goed onderbouwd door de focus op meer kostbare grotezaalproducties en de inzet op talentontwikkeling waar minder publieksinkomsten tegenover staan. De financieringsmix is divers en bestaat uit onder meer publieksinkomsten, publieke subsidies, aanzienlijke coproductiebijdragen en private middelen. Hierdoor zijn volgens de commissie de risico’s goed gespreid. 

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van De Warme Winkel te honoreren met het gevraagde bedrag van € 305.288 per jaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Theater.