Cinedans

Dans
Aangevraagd: € 155.000
Toegekend: € 155.000

Inleiding

Cinedans profileert zichzelf als hét internationale platform voor de dansfilm in Amsterdam en de enige organisatie in Nederland die zich sinds 2002 volledig richt op het genre, in de overtuiging dat het eigentijdse zeggingskracht heeft: fysiek, beeldend, dynamisch en tegelijkertijd poëtisch. Cinedans wil ruimte bieden in de dans voor vernieuwing en experiment. Met het Cinedans FEST onderscheidt zij zich naar eigen zeggen van andere film-, dans- en multimediafestivals in het veld, omdat ze zich primair richt op combinatie van dans en film. Cinedans wil scherpe selecties maken, gedurfd programmeren en samen met gastcuratoren inhoudelijk verdiepende programma’s ontwikkelen waarmee ze zich richt op de actualiteit. Vanuit Cinedans LAB vinden de educatie- en talentontwikkelingsactiviteiten plaats, met als kernwaarden: kennismaken, bekwamen en excelleren. Cinedans TOUR verspreidt de dansfilm in samenwerking met tal van nationale en internationale partners. De jongste tak van Cinedans is Cinedans WEB: het online platform voor kennisdeling, speciale programmering en ontsluiting van het archief. Deze vier pijlers hebben als oogpunt te zorgen voor ontwikkeling van makers én voor een nauwe relatie met het publiek.

Cinedans organiseert de komende periode vier festivaledities, waarvan twee vijfdaagse internationale edities en twee driedaagse edities gericht op onderzoek en ontwikkeling. Alle edities kennen tevens een online programma. Vanuit Cinedans LAB organiseert de organisatie gemiddeld achttien workshops per jaar op verschillende dansacademies en rondt ze in 2025 met presentaties en een symposium de eerste fase van het Moving Media LAB af. In de periode 2026-2028 werkt Cinedans aan de internationale versie van het Moving Media LAB in samenwerking met internationale partners. Met Cinedans WEB wil de organisatie naar eigen zeggen relevante programma's brengen die impact maken. Cinedans WEB heeft als doel het publiek te vergroten, door het jaar heen zichtbaar te zijn, kennis en expertise te delen en haar internationale positie te versterken. Met Cinedans TOUR verspreidt Cinedans de dansfilm in binnen- en buitenland. Daarnaast werkt de organisatie aan het Nederlands Dansfilm Archief Project. In Amsterdam voert zij samen met Taartrovers en de Flamenco Biënnale in 2025 en 2027 het communityproject Moving Dialogues uit, waarin verschillende groepen Amsterdammers dansfilms maken over hun stadsdeel.

Cinedans ontvangt een vierjarige subsidie 2021-2024 binnen het Kunstenplan van  € 127.888 (incl. indexatie 2024).

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 155.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als goed.

De commissie is positief over de artistieke eigenheid van Cinedans. De organisatie richt zich volledig op het genre dansfilms. Daarbij spelen maatschappelijke thema’s een rol in de keuzes voor het programma, die de commissie tot de verbeelding vindt spreken. ‘Embodiment’ staat centraal, met aandacht voor hoe het lichaam zich gedraagt in tijd en ruimte, en daarnaast is het een artistiek uitgangspunt dat er verbinding plaatsvindt tussen en met verschillende disciplines. De commissie vindt dat daarmee de signatuur sterk tot uiting komt. Deze wordt in de programmaonderdelen LAB, TOUR, FEST en WEB scherp vertaald. 

Er worden voor de activiteiten van Cinedans interessante maatschappelijke en politieke thema’s gekozen als culturele diversiteit, erotiek, schoonheidsidealen en de queer community. Daarnaast wordt in de programmering ingespeeld op de behoefte van het aanbod van jonge makers. De commissie vindt het interessant dat hiermee nieuwe stemmen en verhalen in het aanbod aan bod komen. De commissie vindt het daarbij waardevol dat Cinedans werkt met gastcuratoren, hetgeen zorgt voor blikverruiming in het artistiek programma. De organisatie reflecteert goed op de afgelopen periode, waarin er onder andere steeds meer is uitgebreid tot een verbindend online platform, met een breed archief voor de dansfilm. De organisatie bouwt de komende periode artistiek voort op de verdere ontwikkeling van dit platform. 

Het is de commissie duidelijk wat het festival bij het publiek teweeg wil brengen: het wil aan een breed publiek dansfilm in de volle breedte laten zien en beperkt zich daarom niet tot één stijl, maar biedt een zeer divers programma aan. Cinedans heeft daarbij oog voor allerlei verschillende dansstijlen, waardoor de programmering artistieke betekenis voor een breed publiek heeft. Van jong tot oud, voor makers en andere professionals. De organisatie biedt tevens een breed scala aan activiteiten met focus op talentontwikkeling, die artistieke betekenis hebben voor zowel bepaalde publieksgroepen als makers. In het programmaonderdeel LAB laat Cinedans bijvoorbeeld jongeren op een laagdrempelige manier een dansfilm maken, wat de commissie een aantrekkelijke wijze vindt om de jonge doelgroep kennis te laten maken met het genre dansfilm. Voor makers biedt Cinedans uitwisseling tussen makers onderling en tussen makers en het publiek. 

De commissie ziet dat het randprogramma nu voornamelijk is gericht op discussie over ontwikkelingen in de dansfilm. De commissie vindt echter dat met een randprogramma dat aan het geboden filmaanbod meer context geeft, en daarmee meer diepgang en duiding kan worden gegeven voor de brede doelgroep, het randprogramma meer artistieke betekenis had kunnen hebben.

Tevens onderkent de commissie de artistieke betekenis voor de stad van Cinedans. Dit zit volgens de commissie in de expertise en kennis op gebied van dansfilm. Daarnaast brengt Cinedans een breed netwerk in het festivalprogramma samen, van professionals tot beginnende makers, met een breed publiek. Cinedans heeft daarbij een indrukwekkende lijst van artistieke samenwerkingspartners, zowel lokaal en landelijk als internationaal, die ze samenbrengt in de stad.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als zeer goed. 

De commissie ziet een duidelijke visie op het bereik in de stad in het plan. Cinedans heeft haar doelgroepen helder voor ogen en benoemt deze als geïnteresseerden in kunst, professionals en kunststudenten. De commissie vindt dit passend en realistisch bij het aanbod. Cinedans gebruikt data-analyse en publieksenquêtes als uitgangspunt voor de marketingaanpak. De organisatie heeft een strategische en ook internationaal gerichte marketingstrategie, die passend is bij haar activiteiten. Er is een duidelijke strategie hoe Cinedans zich naar het publiek wil positioneren, waarbij de hele communicatie draait om het unieke karakter van Cinedans. Ze maakt gebruik van archiefbeelden van voorstellingen en publiekservaringen om het publiek te bereiken.

Hierbij wordt de REAN-methode toegevoegd: Reach, Engage, Activate and Nurture. De commissie vindt deze strategie sterk. 

Cinedans richt zich ook op online publiek. Ze biedt passe-partouts binnen haar online omgeving, waarbij het publiek op verschillende manieren, en ook met verschillende kortingen gebruik kan maken van de online voorstellingen, zowel in real time als met de mogelijkheid om later terug te kijken. De commissie vindt dit een sterke en toegankelijke aanpak. Cinedans bereikt een stabiel publiek in Amsterdam, passend bij de aard en omvang van de activiteiten. Dat dit publiek volgens het plan ook almaar groeit, vindt de commissie te waarderen. 

De activiteiten van Cinedans vinden plaats in het Eye Filmmuseum Amsterdam, in Amsterdam Noord. Cinedans organiseert in de komende periode het community project Moving Dialogues. Samen met Amsterdammers worden daarbij films gemaakt over hun stadsdelen. Dit biedt de kans tot verbinding met stadsdeel Noord en is een goede manier om bij een publiek van non-professionals draagvlak te creëren. Cinedans werkt hiervoor samen met passende partners die binding hebben met stadsdeel Noord, waaronder Taartrovers. Daarmee levert Cinedans een sterke bijdrage aan de spreiding van activiteiten en publiek in de stad.

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als voldoende.

In het plan wordt aangegeven dat diversiteit en inclusie in het DNA van Cinedans zit, maar dit statement wordt volgens de commissie niet met een duidelijke visie onderbouwd. Het is voor de commissie wel duidelijk wat Cinedans in afgelopen periode aan stappen op het gebied van diversiteit en inclusie heeft gezet. Het aanbod vindt de commissie overtuigend divers. Het is duidelijk dat Cinedans film- en dansmakers toont met verschillende culturele achtergronden, verschil in gender en met lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen. Er is reflectie op wat er in de afgelopen periode is bereikt op dit gebied wat betreft de programmering en welke keuzes daarin zijn gemaakt, zoals het programma Black Dance Matters. Met welke concrete acties diversiteit en inclusie afgelopen periode vorm kreeg op gebied van publiek en organisatie, is echter niet helder uiteengezet. Tevens mist de commissie concrete doelstellingen of keuzes voor de komende periode. 

De commissie ziet dat Cinedans voor komende periode een concrete aanpak heeft om meer diversiteit en inclusie te creëren in aanbod, bereik en organisatie.  In de programmering en de partners voor de komende periode is herkenbaar dat Cinedans vooral inzet op verhalen van makers uit de hele wereld. Met de inzet van gastprogrammeurs wil Cinedans meerstemmigheid in het programma creëren, iets wat de commissie een mooi streven vindt. Met specifiek gericht doelgroepenbeleid en een divers prijsbeleid zet de organisatie in op meer toegankelijkheid voor een divers publiek. Met een communityproject Moving Dialogues wordt gewerkt met deelnemers met een auditieve beperking. Dit draagt volgens de commissie ook bij aan inclusie. Bij werving van nieuwe medewerkers wil Cinedans zorg dragen voor meer culturele diversiteit in de organisatie, al wordt de aanpak hiervoor niet concreet toegelicht. Voor de werving van stagiaires wordt gewerkt met Stage Cultuur Inclusief. De commissie vindt dat dit overwegend concrete en haalbare acties zijn. 

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als voldoende. 

Cinedans geeft in het plan voldoende inzicht in hoe de organisatie om wil gaan met mensen en middelen, waarmee het een visie op bedrijfsvoering geeft die voortkomt uit reflectie op voorgaande periode. De commissie heeft hier echter wel wat kanttekeningen bij. Op beleidsniveau wordt Cinedans geadviseerd door Blueyard, maar de commissie had graag meer willen lezen over de aanbevelingen en hoe dit de koers van de organisatie bepaalt. Behalve op de samenstelling van het bestuur is weinig gereflecteerd op de Governance Code Cultuur of welke speerpunten daar nog liggen. De Fair Practice Code wordt gevolgd. Zo hanteert de organisatie de cao Theater en Dans waarmee aan fair pay wordt voldaan, met omgerekende tarieven voor zzp’ers. Op gebied van sociale veiligheid zijn stappen gezet door aan te sluiten bij Alliance Dans Veilig en er is een externe vertrouwenspersoon. In de risicoanalyse geeft de organisatie aan dat door de inzet van veel freelancers de organisatie wat betreft kennis en expertise kwetsbaar is. Met een externe HR-adviseur gaat Cinedans werkprocessen en functies analyseren en oplossingen zoeken voor deze kwetsbaarheid, maar daar zijn nu nog geen mogelijke oplossingen voor genoemd. 

De commissie is kritisch op de organisatorische haalbaarheid. De commissie vindt de organisatorische haalbaarheid risicovol, vanwege de grote hoeveelheid aan (soorten) activiteiten met enkel de directeur in vaste dienst. Temeer gezien de nieuwe projecten in de komende periode, had de commissie willen zien hoe deze uitbreiding qua taken in mankracht wordt opgevangen en de organisatie een voldoende stevige basis wordt gegeven, ook in het delen van kennis en kunde. 

De commissie is positief over de financiële haalbaarheid. Er is blijkens de balans sprake van een financieel stabiele organisatie. De begroting is in lijn met de voorgenomen activiteiten. De financieringsmix bestaat uit vaste bijdragen van bedrijven en sponsoren die keer op keer achter Cinedans staan. Dit zijn betrouwbare partners. De financieringsmix is verder divers met naast deze sponsorbijdragen nog publieksinkomsten, publieke- en private fondsen. De commissie heeft als kanttekening bij de financieringsmix dat het aandeel publieksinkomsten in relatie tot de totale begroting uit verhouding is en bescheiden ingeschat ten opzichte van voorgaande periode. Daar had de commissie meer onderbouwing voor willen zien. 

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Cinedans te honoreren met het gevraagde bedrag van € 155.000 per jaar. 

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Dans.

Adviseur Peter Jansen heeft niet deelgenomen aan de beraadslaging over dit advies.