Boost Producties

Theater
Aangevraagd: € 75.000
Toegekend: € 0

Inleiding

Het gezelschap Boost maakt sociaal-artistiek werk op het snijvlak van circus, dans, theater en beeldende kunst. Boost focust op het onderzoek naar de maatschappelijke betekenis van de circusvorm en kiest daarvoor locaties in de openbare ruimte. Specifiek kenmerkend voor Boost is sociaal-artistiek circus met een beeldverhaal.

De komende jaren wil Boost onder meer de volgende artistieke activiteiten ontwikkelen: From Cradle to Circus to Craft; een circuswijkwandeling in coproductie met CC Amstel. Circus for the People, een onderzoek, theaterprogramma en ontwikkeling van een methode voor intergenerationele circuskunst, in samenwerking met CC Amstel. Afdwalen met Sam, een talentontwikkelingsprogramma met openbare publiekspresentaties in Amsterdam Noord. Building a House for Inclusion in Circus, een werkconferentie in samenwerking met het Bijlmer Parktheater. Acrobatieklessen aan statushouders; de eerstejaars opvangklassen van het Montessori Lyceum Oostpoort in Amsterdam Oost. Studiopresentaties in eigen studio te Amsterdam Noord, ter ondersteuning en stimulering van jong talent. Voor de periode 2025-2028 wordt Boost vaste partner van CC Amstel. 

Boost Producties ontvangt geen meerjarige subsidie binnen het Kunstenplan 2021-2024.

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 75.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als zwak.

De commissie leest in het plan een duidelijke artistieke signatuur van Boost, die blijkt uit de nadrukkelijke focus op sociaal-artistiek circus waarbij gewerkt wordt met circusartiesten en met installaties die als kinetische medespelers fungeren. De commissie leest te weinig terug in het plan op welke wijze dit de artistieke signatuur van Boost onderscheidend maakt. Om overtuigd te zijn van de artistieke eigenheid had de commissie hier graag meer over gelezen. 

De commissie herkent de artistieke signatuur die Boost beoogt in de uitgangspunten voor de beoogde projecten From Cradle to Circus to Craft en Circus for the People. Dit zijn sociaal geëngageerde circusprojecten, die passen bij de beoogde artistiek-sociale intenties van Boost. In From Cradle to Circus to Craft moeten contactmomenten met de buurt in de vorm van workshops of kleine concerten, gaan leiden tot een beeldende voorstellingsroute en tevens tot een ‘buitenspeelkunstwerk’ en een reizende fotoexpositie langs Amsterdams bibliotheken. De commissie krijgt echter nog geen beeld hoe deze werkwijze gaat leiden tot een artistiek tot de verbeelding sprekende beeldenroute of tot het beoogde buitenspeelkunstwerk. De werkconferentie Building a House for Inclusion heeft thematisch raakvlakken met de sociale kant van circus, maar dat is niet een zelfgeïnitieerd project, Boost sluit als samenwerkingspartner aan. De bij Circus for the People beoogde beelden De Rijzer, de Zwoeger en de Voeler worden wat letterlijk en weinig prikkelend omschreven, waardoor ze minder tot de verbeelding van de commissie spreken. Afdwalen met Sam is een coachingstraject van beoogde artistiek coördinator Sam Verhaeren, gericht op een eigen voorstelling in 2027 waar nog niet meer van bekend is dan de titel. Het is de commissie onduidelijk hoe dit project een plek krijgt in de artistieke (en sociale) visie. Hoe de artistieke signatuur wordt vertaald naar de activiteiten, vindt de commissie daarmee nog niet overtuigend. Boost gaat in de komende periode naar eigen zeggen een koerswijziging inzetten, naar meer sociaal circus. De commissie had echter meer onderbouwd willen zien waardoor deze koerswijziging is ingegeven en hoe daarmee voortgebouwd wordt op de artistieke ontwikkeling van afgelopen periode. 

De commissie vindt te weinig in het plan terug wat Boost teweeg wil brengen bij het publiek. De artistieke activiteiten hebben onderling onvoldoende samenhang om goed in te schatten of de beoogde nieuwe richting door het publiek zal worden gezien, en zo ja, wat dan het beoogde effect is. Wel vindt de commissie dat er artistieke betekenis voor het publiek schuilt in elementen van de voorgenomen projecten, vooral in de manier waarop Boost verbinding met publiek wil aangaan. Zo vindt de commissie in het project From Cradle to Circus to Craft het artistieke element minder helder, maar vindt ze het sociale element overtuigend. In de diverse contactmomenten van workshops, theetafels en kleine concerten ziet de commissie een interessante manier om circus naar mensen te brengen en verbinding te stimuleren. Ook positief vindt de commissie dat er voorafgaand aan de circuswandeling eerst acht maanden onderzoek wordt gedaan in de buurt om ideeën en verhalen op te halen ter inspiratie. Het is duidelijk dat dit een belangrijk onderdeel is binnen de aanpak en visie van Boost, iets wat bij andere voorstellingen minder evident is. Wel vraagt de commissie zich ook bij From Cradle to Circus to Craft af, of de gewenste verdiepende laag die Boost zegt na te streven, voldoende bij het publiek zal overkomen. De commissie mist aandacht voor dit aspect in het plan. 

De commissie ziet dat Boost artistieke betekenis voor de stad kan brengen, doordat de organisatie daadwerkelijke verbindingen met de buurt wil aangaan met haar activiteiten. 

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als zwak.

De commissie vindt dat er weinig visie uit het plan spreekt over het bereik in de stad.  De commissie vindt de benoemde doelgroepen niet altijd helder omschreven, wat het lastig maakt om in te schatten of de doelgroepen passen bij de aard en omvang van de activiteiten. De commissie ziet dat in het plan als doelgroepen worden genoemd: het duurzaam opgebouwde netwerk, publiek dat geïnteresseerd is in techniek en bouwen, publiek met interesse in een performance met maatschappelijke vraagstukken, en het voortgezet onderwijs. De commissie vindt dit nogal algemene omschrijvingen en had een preciezere omschrijving van het beoogde publiek willen lezen om te weten wat de omkadering van dit beoogde publiek is. De commissie vindt dat Boost er te vanzelfsprekend vanuit gaat dat ‘interesse’ voor een thema gelijk staat aan voorstellingsbezoek. Boost suggereert een direct verband tussen publiek met interesse in een performance met maatschappelijke vraagstukken, en mensen met interesse in yoga en mindfulness. De commissie vindt dat Boost zich nog beter kan verdiepen in kennis over het publiek en hun behoeften. Hoewel de commissie acties ziet opgenomen in het plan, is zij van mening dat er geen concrete aanpak op gebied van marketing te vinden is waarmee dit beoogde publiek kan worden bereikt, behalve flyeren en lokale communicatie via de wijkkrant en buurtcentra. De commissie had ten behoeve van de marketing op social media ook graag overtuigende en aansprekende stappen gelezen. 

Boost levert nauwelijks een bijdrage aan de spreiding van activiteiten en publiek in de specifieke stadsdelen Zuidoost, Nieuw-West en Noord. Boost heeft een eigen studio in Amsterdam Noord waar in de komende periode kleinschalig presentaties worden gehouden, maar ten opzichte van het totale aantal speelplekken van Boost en de eigen opgegeven inschatting van de activiteiten verspreid over de drie stadsdelen Zuidoost, Nieuw-West en Noord, is dit aandeel maar klein. Boost geeft aan in samenwerking met het Bijlmer Parktheater workshops te gaan organiseren aan het Lelylyceum in Zuidoost. Ook deze activiteiten zijn bescheiden in aantal, waarmee ook een klein publiek wordt bereikt, waardoor de bijdrage aan de spreiding in deze stadsdelen dus laag blijft. 

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zwak. 

De commissie leest een beperkte visie op diversiteit en inclusie in het plan. Binnen de werkwijze van Boost ligt de nadruk op gelijkwaardig creëren, wat de commissie een positief streven vindt. Iedereen kan op gelijkwaardige voet input geven, met respect voor smaak, mening, ideologie, achtergrond, waarden, kennis en/of ervaring. Deze werkwijze wordt zorgvuldig omschreven, ook dat vindt de commissie positief. Een goede diverse samenstelling van het bestuur (en kernteam) blijft moeizaam, zo geeft Boost zelf al aan. 

De commissie ziet hoe de nulmeting heeft plaatsgevonden, maar zij ziet niet welke concrete doelstellingen Boost daaropvolgend stelt op het gebied van diversiteit en inclusie. De commissie meent dat er juist bij sociaal-artistiek circus een groot bewustzijn moet zijn van de sociale omgeving - in combinatie met het artistieke streven - en die combinatie en dat bewustzijn leest de commissie onvoldoende terug in het plan. 

De commissie vindt dat er nog geen overtuigende aanpak op het gebied van diversiteit en inclusie in het plan te lezen is, aangaande aanbod, bereik en organisatie. Wat betreft aanbod zou het project Inflatables in samenwerking met het KiNiNso Festival of Theatre (KIFT) uit Lagos, Nigeria passen binnen de Code Diversiteit en Inclusie. De commissie vindt aannemelijk dat dit project ontmoeting stimuleert, maar had graag gelezen wat Boost daar precies mee bedoelt. Net zoals ze graag binnen deze context meer uitleg had willen lezen over de stelling dat de komende beleidsperiode deze intercontinentale plannen verder verkend en verdiept gaan worden om aan elkaar verwante culturele verhalen te onderzoeken. Dit is nu niet onderbouwd en overtuigt de commissie dus niet. 

De commissie is positief over het voornemen van Boost om de komende periode met samenwerkingspartners het toegankelijkheidsbeleid te formuleren, om zo moeilijker bereikbare publieksgroep te interesseren. De commissie is positief over het aanstellen van een speciale marketeer om dit proces te begeleiden, maar vindt deze intentie nog weinig concreet uitgewerkt. 

Op gebied van diversifiëring van de organisatie leest de commissie nog geen aanpak. De commissie mist daarmee duidelijk geformuleerde stappen, gestut door kennis en ervaringen uit het verleden, en is daardoor niet overtuigd.

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als onvoldoende.

Er spreekt geen overtuigende visie op de bedrijfsvoering uit het plan en er is veel onduidelijk over hoe de organisatie met mensen en middelen wil omgaan. Boost reflecteert volgens de commissie weinig op de nieuwe koers van sociaal circus en wat dit voor de inrichting van de organisatie betekent. 

Er is een weinig uitgediepte reflectie op de Governance Code Cultuur. Ook op de toepassing van de Fair Practice Code wordt summier gereflecteerd, er is aandacht voor fair pay en de cao Toneel en Dans wordt als richtlijn gehanteerd. Positief is de commissie over hoe Boost goed denkt aan de voorzieningen voor de makers en goede secundaire arbeidsvoorwaarden heeft. Ook is er, gezien de grootte van het gezelschap, voldoende aandacht voor sociale veiligheid. De commissie is in dat kader ook positief over het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon.  De commissie vindt dat er wel aandacht is voor risico’s op het productionele of personele vlak, bijvoorbeeld door uitval door blessures, maar op financiële bedrijfsrisico’s en hoe daarmee wordt omgegaan, ziet de commissie weinig reflectie. 

De commissie heeft grote kanttekeningen bij de organisatorische en financiële haalbaarheid van het plan. Op organisatorisch vlak vindt de commissie de keuze om de eindverantwoordelijkheid voor al het productionele en zakelijke rondom de programma’s in één hand te hebben bij de algemeen coördinator erg kwetsbaar, temeer omdat die komende periode ook de junior artistiek coördinator moet gaan begeleiden. De verlegde koers in de richting van sociaal circus vindt de commissie artistiek gezien binnen de organisatie nog onvoldoende uitgekristalliseerd. Er wordt niet gereflecteerd op hoe de - in de ogen van de commissie talentvolle - nieuwe artistiek coördinator wordt begeleid. Wel vindt de commissie het positief dat Boost voor productionele ondersteuning op maat gaat samenwerken met Producing The Future. De commissie ziet in het plan geen goede financiële onderbouwing, met name in relatie tot de koerswijziging. Ze kan door het gebrek aan detaillering en toelichting onvoldoende beoordelen of de begroting realistisch en passend bij het plan is. De commissie krijgt uit het plan geen goed zicht op de schaalgrootte van de beoogde activiteiten, waardoor de commissie de financiële haalbaarheid niet overtuigend vindt. De beheerslasten vindt de commissie hoog in relatie tot de activiteitenlasten en deze lasten fluctueren over de jaren. De commissie leest dat Boost de ambitie heeft om over vijf jaar een financiering te hebben die voor vijftig procent uit eigen inkomsten bestaat, dat lijkt de commissie niet erg realistisch - sociaal-artistiek circus brengt meestal geen of weinig eigen inkomsten met zich mee. Hoewel de commissie de ambitie waardeert, had ze graag meer gelezen over hoe de organisatie dit voor elkaar gaat krijgen. In het licht van de beoogde koerswijziging vindt de commissie het niet passend dat er geen incidentele subsidies van publieke fondsen en nauwelijks private fondsen op de begroting staan opgenomen. De commissie vindt dat met de focus op sociaalmaatschappelijke activiteiten, Boost deze koerswijziging ook moet onderbouwen met een passende financieringsmix, met fondsen uit de sociale sector. De commissie vindt de financieringsmix nu erg risicovol, met grote afhankelijkheid van publieke fondsen.  

Conclusie

De commissie adviseert de aanvraag van Boost Circus Producties niet te honoreren omdat deze tien of minder punten heeft behaald en deze daarnaast een onvoldoende heeft behaald op het criterium Uitvoerbaarheid.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Theater.