ZO! Gospel Choir
ZO! Gospel Choir vraagt een bijdrage voor de inzet van twee cultuurcoaches op basisschool Crescendo.
Vormgeving van het aanbod
De commissie beoordeelt de vormgeving van het aanbod als zwak.
In aanvulling op het cultuuraanbod op basisschool Crescendo wil ZO! Gospel Choir een platform creëren waar jonge talenten zich kunnen ontplooien in zang en dans. De organisatie ziet dit als laagdrempelige disciplines die kinderen makkelijk kunnen enthousiasmeren en die bijdragen aan creativiteit, kritisch denken, probleemoplossend vermogen en samenwerking. ZO! Academy, de talentontwikkelingstak van ZO! Gospel Choir, werkt met gospel, soul, r&b en andere verwante muziekstijlen en geeft aan daarbij speelse en interactieve werkvormen in te zetten. Omdat de aanvraag weinig uitwerking geeft aan de werkvormen en de activiteiten, wordt het de commissie niet duidelijk hoe het aanbod voor enthousiasme bij de doelgroep zal zorgen. De beschrijvingen van de activiteiten zijn weinig concreet. Het is voor de commissie bijvoorbeeld niet duidelijk met wat voor liedteksten in de klassen gewerkt zal worden. Omdat gospel veel Engelse liedteksten kent, heeft de commissie twijfels bij de geschiktheid van het aanbod voor kinderen met een verhoogde kans op een onderwijsachterstand. ZO! Gospel Choir geeft weliswaar aan dat kinderen op hun eigen niveau kunnen meedoen, maar hoe dat eruitziet, maakt de organisatie niet concreet. De organisatie stelt met een duurzaam cultuurcoachprogramma in te spelen op de behoefte van zowel leerlingen als de bredere gemeenschap in Zuidoost. De commissie mist een reflectie op de aard en inhoud van deze behoefte. Daardoor kan zij ook niet beoordelen dat het aanbod overtuigend aansluit bij de leerlingen.
ZO! Gospel Choir wil met zijn aanbod het bestaande cultuurprogramma op deze school uitbreiden en daarmee een duurzame basis leggen voor zangeducatie binnen de school. De organisatie zegt met ervaringsgerichte lesmethoden bij te dragen aan de artistieke ontwikkeling van de kinderen en aan te sluiten bij vakken zoals taal, burgerschap en levensbeschouwing. Het plan beschrijft dat de cultuurcoach thematisch aanhaakt bij de bibliotheek-, theater- en museumbezoeken die de school in het eigen programma heeft staan. Hoe dat aanhaken er concreet uitziet en of daarmee het bestaande educatieprogramma mogelijk aangepast wordt, staat niet in het plan. Ook blijft voor de commissie onduidelijk hoe het contact met school en met de docenten wordt onderhouden, hoe het aanbod zich verhoudt tot de algemene kunst- en cultuurlessen (waarin ook al aandacht is voor muziek), en hoe de aansluiting met het brede curriculum is, waar ZO! wel naar verwijst maar niet verder toelicht. De commissie is daardoor onvoldoende overtuigd dat de cultuurcoach en het aanbod zijn ingebed in het totale cultuurbeleid van de school.
Verbinding en doorstroom
De commissie beoordeelt de verbinding en doorstroom als onvoldoende.
ZO! Gospel Choir maakt in het plan onderscheid tussen buitenschools en naschools aanbod*, dat in beide gevallen georganiseerd wordt door ZO! Academy. Het buitenschoolse aanbod dat ZO! Gospel Choir benoemt, bestaat uit extra workshops en bezoeken aan culturele instellingen. Wat voor workshops dit zijn en om hoeveel en welke bezoeken het gaat, staat niet beschreven. Het naschoolse aanbod dat ZO! Gospel Choir benoemt, is gericht op talentontwikkeling en optredens bij de ZO! Academy. Deze activiteiten worden niet concreet gemaakt; ook de rol van de cultuurcoach blijft onderbelicht. Wel is duidelijk dat dit aanbod in zijn geheel wordt georganiseerd door ZO! Academy, zonder betrokkenheid van andere partijen in of buiten de buurt waar de school zich bevindt. Of het om bestaand of nieuw te ontwikkelen aanbod gaat, blijft ongewis. De commissie constateert dat de blik in deze aanvraag met name op de eigen organisatie is gericht. De rol van de cultuurcoach wordt in de aanvraag niet beschreven. Het is daardoor niet duidelijk welke rol deze speelt bij de toeleiding van de leerlingen naar het buiten- en naschoolse aanbod. De commissie heeft op basis van de aanvraag onvoldoende inzicht in de werkzaamheden van de cultuurcoach ten aanzien van doorstroom.
De aanvraag stipt aan dat de culturele omgeving van leerlingen, waaronder de bibliotheek, theaters, studio’s en musea, een rol kan spelen in het verbreden van de horizon en de eventuele doorstroming naar buitenschools aanbod. De commissie mist concretisering van deze opmerking. Het plan besteedt weinig aandacht aan samenwerkingen met scholen en andere maatschappelijke en culturele organisaties, anders dan met ZO! Academy en ZO! Gospel. ZO! maakt ook niet duidelijk hoe de organisatie mogelijke structurele samenwerkingsverbanden wil opzetten. De commissie vindt de samenwerkingspartners daarom onvoldoende beschreven, onderbouwd en gemotiveerd.
De commissie constateert dat er geen samenwerking is met het Jeugdfonds Cultuur en Sport.
*Let op, in de aanvraag gebruikt ZO! Gospel Choir ‘buitenschools’ voor activiteiten op school na schooltijd, en ‘naschools’ voor activiteiten die buiten de school plaatsvinden. Voor het AFK zijn de begrippen precies andersom gebruikelijk. In dit advies hanteren we de begrippen echter zoals ZO! Gospel Choir ze gebruikt in de aanvraag, met een toelichting waar relevant.
Profiel van de cultuurcoach(es)
De commissie beoordeelt het profiel van de cultuurcoaches als goed.
De cultuurcoaches zijn nog niet bekend. De aanvraag bevat wel een uitgebreide profielschets. De toelichting op het werven biedt een perspectief op de selectie van uitstekende cultuurcoaches: er is aandacht voor ervaring en bekwaamheid in de discipline zang of dans, pedagogische bekwaamheid, cultuursensitief werken en didactische, communicatieve en coachende vaardigheden. De commissie constateert dat het profiel veel nadruk legt op de kennis en vaardigheden voor het binnenschoolse aanbod en de pedagogische kant van de functie, en minder op die voor doorstroom. Het profiel vermeldt ook geen kennis van de culturele infrastructuur rondom de betrokken school, terwijl dat binnen het cultuurcoachprogramma van ZO! Gospel Choir juist als zo belangrijk wordt omschreven.
De commissie vindt dat ZO! Gospel Choir veel aandacht heeft voor het divers en inclusief werven van de cultuurcoaches. Het is duidelijk dat voor ZO! Gospel Choir en ZO! Academy diversiteit en inclusie essentieel is. De organisatie wil veel verschillende platforms en kanalen gebruiken om de vacature te verspreiden. Welke dat zijn noemt ZO! niet. De organisatie geeft aan functie-eisen inclusief te formuleren. Een divers samengestelde sollicitatiecommissie moet zorgen voor een brede vertegenwoordiging van perspectieven tijdens de selectie. Dit alles geeft de commissie vertrouwen dat ZO! Gospel Choir een bijdrage zal leveren aan de diverse samenstelling van de groep cultuurcoaches die met deze regeling in Amsterdam zal worden ingezet. Positief vindt de commissie dat ZO! ook aandacht heeft voor trainingen op het gebied van inclusief werken als de cultuurcoach is aangenomen.
Financiële uitwerking
De commissie beoordeelt de financiële uitwerking als voldoende.
De financiële uitwerking is gedetailleerd en geeft de commissie goed zicht op de urenverdeling van de twee cultuurcoaches. Het is duidelijk dat de ene cultuurcoach zich richt op zang en de andere op dans. De urenbegroting biedt ruimte voor deskundigheidsbevordering en eventueel coördinerende taken. De verdeling van de uren over de twee cultuurcoaches is gelijk; ze werken beiden dertien uur per week. Maar de commissie constateert dat voor de dansdocent alleen lesuren zijn voorzien en geen doorverwijsuren. Dat betekent dat bij de dansdocent de urenverdeling tussen lesuren en doorverwijsuren niet 50-50% is. De aanvraag geeft hierop geen toelichting. Bovendien wordt uit het plan niet duidelijk wat de doorverwijsuren behelzen. ZO! Gospel Choir beschrijft niet wat de cultuurcoaches aan doorstroom en aan samenwerking en relatiebeheer met partners gaat doen. Daardoor is het onduidelijk wat er in de doorverwijsuren gebeurt en vindt de commissie het urenaantal daarvoor onvoldoende onderbouwd.
De commissie constateert dat de inzet van de cultuurcoaches voldoet aan het minimum van acht uur per school. Het uurtarief is fair pay, maar wel aan de lage kant. Er wordt in het plan niet verwezen naar richtlijnen of een cao die gevolgd wordt.
Conclusie
De commissie adviseert de aanvraag van ZO! Gospel Choir niet te honoreren omdat deze minder dan twaalf punten heeft behaald.
De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028.