Noordje - via penvoerder De Rode Loper op School

Aangevraagd: € 31.918
Toegekend: € 28.729

 

Noordje vraagt via penvoerder De Rode Loper op School een bijdrage voor de inzet van een cultuurcoach op basisschool De Botteloef.

Vormgeving van het aanbod

De commissie beoordeelt de vormgeving van het aanbod als goed.

De commissie vindt dat Noordje met het onderschoolse Schrijflab kunst toegankelijk weet te maken voor kinderen met een verhoogde kans op onderwijsachterstand, omdat het Schrijflab is gericht op de ontwikkeling van taalvaardigheid langs creatieve weg. De commissie vindt het aanbod dat de cultuurcoach en gastdocenten te bieden hebben gevarieerd en aansprekend. De leerlingen worden bijvoorbeeld uitgedaagd om gedichten en fotoverhalen te maken en eigen liedjes te performen. Noordje biedt veel persoonlijke aandacht (lessen in halve groepen), laat leerlingen presentaties verzorgen van hun eigen werk en onder begeleiding bezoeken brengen aan verschillende culturele organisaties in de buurt. De commissie verwacht dat dit alles aansluiting vindt bij leerlingen en hen enthousiasmeert om ook in hun eigen tijd naar kunst en cultuur te gaan.

Noordje heeft volgens de commissie goed zicht op het huidige aanbod op De Botteloef en weet daardoor ook wat een goede aanvulling daarop is. De school heeft al een breed aanbod van beeldende vorming en muziek. Noordje verbreedt dit aanbod door daar creatief schrijven aan toe te voegen.
Wat betreft de inbedding van de cultuurcoach en het aanbod in het totale cultuurbeleid van de school, vindt de commissie het positief dat er in de school een eigen lokaal is gereserveerd voor Noordjes Schrijflab. Ook is er goed contact met de directie. Het cultuurcoachprogramma voor de komende periode zal nog verder worden uitgewerkt in samenhang met de wensen en thema’s binnen de school. De commissie vindt dat een goed vooruitzicht, maar om volledig overtuigd te zijn van een goede inbedding had zij graag gezien dat het plan al meer inzicht in de uitwerking had gegeven.

Verbinding en doorstroom

De commissie beoordeelt de verbinding en doorstroom als voldoende.

De commissie ziet dat de cultuurcoach een actieve rol speelt in de verbinding met en in de doorverwijzing naar buiten- en naschools cultureel aanbod. Het plan geeft een heldere omschrijving van de rol van de cultuurcoach als verbinder, voorlichter en aanspreekpunt. Ook blijkt uit het plan dat Noordje vanuit haar ervaring in de wijk een goed inzicht heeft in de mogelijke drempels voor de doelgroep naar buitenschools aanbod, wat betreft bereikbaarheid, taal of onbekend zijn met het aanbod. Het plan laat volgens de commissie ook zien dat de coach zichtbaar is op school, ouders aanspreekt en oog heeft voor leerlingen die vanwege hun talent of plezier in de activiteiten wellicht interesse hebben in naschools aanbod. Omdat het aanbod op De Botteloef grotendeels uit beeldende vorming en creatief schrijven bestaat, had de commissie meer willen lezen over hoe leerlingen worden begeleid naar ander buitenschools aanbod in deze disciplines en waar zij dan terecht kunnen en komen.

Wat samenwerking betreft stelt het plan dat de cultuurcoach de connectie met het culturele en maatschappelijke aanbod in de stad verkent en versterkt in het kader van naschools aanbod en excursies. Dat vindt de commissie wat algemeen geformuleerd. Noordje somt verschillende partners op in het plan, zowel binnen als buiten de buurt. Voor de commissie is het niet helder wat de concrete plannen zijn om deze partners in te schakelen bij cultuurcoachactiviteiten. Keuzes voor partners buiten de buurt hadden voor de commissie sterker gemotiveerd mogen worden. Zij ziet wel een goed voorbeeld in de samenwerking op buurtniveau met DAT!school, waarmee naschoolse dans- en theaterlessen georganiseerd worden. Ook is de commissie positief over afstemming met de buurtsportcoach en de locatiemanager van het Leerorkest over doorgeleiding naar het Leerorkest en sportclubs.

De commissie ziet dat Noordje samenwerkt met het Jeugdfonds Cultuur en Sport om de doorstroom van leerlingen van minder kapitaalkrachtige ouders/verzorgers naar naschools aanbod te bevorderen. De cultuurcoach informeert de ouders over het fonds en helpt ze indien nodig om een aanvraag te doen.

Profiel van de cultuurcoach(es)

De commissie beoordeelt het profiel van de cultuurcoach als goed.

De commissie vindt dat het cv van de cultuurcoach getuigt van het benodigde vakmanschap voor de activiteiten. De coach heeft relevante vakdiploma's, werkervaring met kinderen in de basisschoolleeftijd en een achtergrond in creatief schrijven. Mede op basis van de referenties in het cv heeft de commissie de indruk dat de coach verbindend, assertief en een harde werker is. Zij vindt dat passende eigenschappen voor een cultuurcoach, omdat deze moet kunnen schakelen met partijen zoals ouders, leerkrachten en culturele instellingen om verbinding en doorstroom tot stand te brengen.

De commissie is van mening dat Noordje niet goed toelicht hoe de Code Diversiteit en Inclusie toegepast wordt bij de werving en selectie van cultuurcoaches. Omdat het hier slechts één coach betreft, geldt dit voor de commissie in dit geval als een licht punt van kritiek. Positief vindt de commissie dat de cultuurcoach zich inzet voor een divers samengesteld team van gastdocenten, vanuit het belang voor leerlingen om zich te kunnen herkennen in het docententeam. Op welke wijze de cultuurcoach hier te werk gaat, wordt echter niet duidelijk in het plan.

Financiële uitwerking

De commissie beoordeelt de financiële uitwerking als zwak.

De commissie vindt het overzicht van verwachte werkzaamheden en bijbehorende kosten niet realistisch en onderbouwd. Noordje splitst de activiteiten wel zorgvuldig uit in lesweken en groepsgrootte. Deze worden gekoppeld aan bedragen, maar niet aan aantal uren. Noordje vermeldt ook geen concrete gegevens over verloning of uurtarieven in het plan. Daardoor kan de commissie niet beoordelen of het aantal uur per activiteit een realistische inschatting is. De commissie constateert ook dat de verhouding tussen uren voor lesgeven en doorverwijzen niet 50-50% is. Lesuren hebben de overhand. De commissie mist de vereiste toelichting om af te wijken van de gebruikelijke gelijke urenverdeling. In de aanvraag zijn bovendien de verschillende soorten uren, zoals die voor samenwerking en begeleiding, niet gespecificeerd en toegelicht. Ook daardoor is de commissie niet overtuigd dat de uren realistisch zijn ingeschat. Positief aan de begroting is dat er binnen de uren van de coach ruimte geboden wordt voor deskundigheidsbevordering bij Mocca, binnen de bandbreedte van vijf procent van het urentotaal, en voor coördinatie. Ook voldoet de aanvraag aan het voorschrift dat de inzet van de cultuurcoach(es) per school minimaal acht uur per week is.
Hoewel er geen gegevens over uurtarieven zijn opgenomen, concludeert de commissie op basis van de verhouding tussen het gevraagde bedrag en het totale aantal uren dat er sprake zal zijn van fair pay.

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Noordje te honoreren met het gevraagde bedrag van € 31.535 per jaar. De commissie adviseert een volledige toekenning, maar het jaarbedrag is anders dan het aangevraagde bedrag. Dat heeft te maken met de hoogte van het aangevraagde bedrag voor 2025, dat niet gelijk is aan de helft van het jaarbedrag. In de berekening is het bedrag voor de volledige periode door 3,5 gedeeld.

De commissie constateert dat Noordje samen met vier andere aanvragers een gelijke totaalscore van dertien punten heeft behaald, met bovendien identieke scores op de beoordelingscriteria ‘vormgeving aanbod’ en ‘verbinding en doorstroom’. Daarmee bevinden deze vijf aanvragers zich gezamenlijk op de zaaglijn. Het resterende budget binnen het subsidieplafond is echter onvoldoende om ieder van hen het volledig geadviseerde subsidiebedrag toe te kennen. Daarom ziet de commissie zich genoodzaakt het resterende bedrag evenredig te verdelen over de vijf aanvragers, naar rato van de hoogte van het geadviseerde bedrag.

Gezien het beschikbare budget na beoordeling van alle aanvragen binnen de adviescommissie Cultuurcoach 2025-2028 is voor Noordje € 28.729 subsidie beschikbaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028.