CBK Zuidoost & We Are On The Move
CBK Zuidoost en We Are On The Move vragen een bijdrage voor de inzet van cultuurcoaches op de scholen: Onze Wereld, Crescendo, Van Houteschool en Casparus College.
Vormgeving van het aanbod
De commissie beoordeelt de vormgeving van het aanbod als goed.
CBK Zuidoost en We Are On The Move (hierna: WAOTM) werken samen aan een interdisciplinair cultuurcoachprogramma onder de naam ‘De Ritmische Stad’. De disciplines dans en beeldende kunst staan centraal in dit programma. In de komende periode zal het aanbod worden uitgebreid met spoken word/poëzie. Op basis van deze drie kerndisciplines is het aanbod uitgewerkt in drie blokken. De commissie verwacht dat het aanbod geschikt is om leerlingen te inspireren en te enthousiasmeren doordat het nauw aansluit bij hun leef- en belevingswereld en hun verschillende culturen. In elk blok is er veel ruimte voor eigen input van de leerlingen, zodat hun eigen sociale context, achtergrond en leefwereld deel gaan uitmaken van het aanbod. Ook wordt er per blok nadrukkelijk verbinding gezocht met de in stadsdeel Zuidoost aanwezige culturen en met de manier waarop ritme en beweging in die culturen tot uiting komen in dans, taal en beeldende kunst. De hedendaagse cultuuruitingen zoals afro-dance en hiphop worden ook in verband gebracht met hun historische oorsprong, zodat de jongeren ook sterk verbonden raken met hun immateriële erfgoed. Per blok wordt er ingezet op de samenhang tussen de disciplines, waardoor er interdisciplinaire en hybride programma’s ontstaan. De commissie vindt dit sterk. Zij constateert dat het aanbod hierdoor goed aansluit bij de leerlingen van de meeste scholen. Wel merkt de commissie op dat de aanvraag vooral gefocust is op het Zuidoost en mist onderbouwing in de keuze voor een school in Weesp. Of het aanbod net zo goed aansluit op de leerlingen van het Casparus College in Weesp en hun omgeving is voor de commissie niet vanzelfsprekend, maar daarop gaat de aanvraag niet in.
Naar verwachting van de commissie zal dit aanbod helpen om kunst toegankelijk te maken voor kinderen met verhoogde kans op onderwijsachterstand. Doordat de activiteiten vertrekken vanuit de leerling en diens cultuur, sociale realiteit en leefomgeving ontstaat het bewustzijn dat kunst overal is, nabij en van iedereen. Dit ziet de commissie bijvoorbeeld terug in de keuze om het binnenschoolse aanbod te koppelen aan de kunstwerken in de publieke omgeving van de school. Daarnaast blijft de drempel ook laag door in de taalactiviteiten te werken met spoken word. In het aanbod ligt de nadruk op zelf doen, maar is ook voldoende ruimte ingebouwd voor receptieve en reflectieve componenten. De commissie verwacht dat dit de culturele ervaring en competenties van de leerlingen vergroot en de drempels voor kunst verlaagt. De commissie is ook positief hoe er in het plan rekening wordt gehouden met leerlingen met een minder kapitaalkrachtige context, wat de toegankelijkheid van kunst ten goede komt.
De commissie constateert dat het aanbod op alle scholen wordt uitgebreid en geïntensiveerd. De kunstdiscipline spoken word/poëzie wordt als derde discipline toegevoegd. De aanvragers kiezen bewust voor het werken op minder scholen, om zo het aanbod te kunnen intensiveren. Daartoe is de inzet voorzien van duocoaches per school. Deze keuze is mede op basis van de ervaringen in de vorige cultuurcoachperiode gemaakt, om te zorgen voor meer samenhang tussen de disciplines en een betere inbedding van de cultuurcoaches in de scholen. De commissie denkt dat dit in principe goed kan werken, maar had meer willen lezen over de praktijk van de duoconstructie. Het is haar niet duidelijk hoe gezorgd wordt dat de cultuurcoaches in duo’s elkaar versterken en hoe ze samenwerken in de scholen.
De commissie heeft er voldoende vertrouwen in dat de cultuurcoach en het aanbod wordt ingebed in het totale cultuurbeleid van de school. De aanvraag maakt duidelijk dat er met de scholen is afgestemd over bijvoorbeeld de verdeling tussen lesuren en doorverwijsuren. De intentieverklaring van Casparus College geeft aan dat de cultuurcoach beschouwd wordt als een gewaardeerd en complementair lid van het docententeam die zorgt dat cultuureducatie een goede invulling krijgt op de school. Daarnaast geeft het plan aan dat het lesprogramma veel ruimte biedt voor vraaggericht werken. De cultuurcoaches kunnen op basis van de behoeften van de scholen de activiteiten inhoudelijk vormgeven vanuit de terugkerende bouwstenen dans, beeldend en taal. De commissie vindt dit op zich een goede aanpak, maar had graag een concretere uitwerking willen zien in de vorm van bijvoorbeeld een lesvoorbeeld of een beschrijving van de manier waarop CBK Zuidoost en WAOTM zicht denken te krijgen op de behoeften van de scholen.
Verbinding en doorstroom
De commissie beoordeelt de verbinding en doorstroom als voldoende.
Het plan geeft de commissie voldoende inzicht dat de cultuurcoaches een actieve rol spelen in de verbinding met, en actieve doorverwijzing naar buiten- en naschools cultureel aanbod. Alle leerlingen en hun ouders ontvangen via de cultuurcoaches mondeling en schriftelijk minstens twee keer per jaar informatie over het eigen buitenschoolse aanbod van CBK Zuidoost en WAOTM. Het plan vermeldt dat de coaches ouders proactief aanspreken als een leerling de wens heeft om zich nader te ontwikkelen en zo nodig ook praktische hulp bieden bij bijvoorbeeld inschrijving. Ook worden er bezoeken aan de ‘moederorganisaties’ georganiseerd in aansluiting op de lessen. De commissie is ook positief over het tweejaarlijkse slotbezoek aan CBK Zuidoost en Bijlmer Parktheater, waar de leerlingen zelf op het podium staan of een tentoonstelling presenteren aan hun ouders. De cultuurcoaches zijn ook betrokken in het buitenschoolse programma van CBK Zuidoost en WAOTM. De commissie vindt dat een goede zaak, omdat het drempelverlagend kan werken als de leerlingen daar een vertrouwd gezicht zien. Wel vindt de commissie dat de aanvraag weinig inzicht geeft hoe de doorstroom vorm krijgt naar andere buitenschoolse aanbieders dan de moederorganisaties.
De commissie is in beginsel positief over de samenwerkingen met de culturele spelers in het stadsdeel. CBK Zuidoost heeft veel vaste partners in de buurt, zoals Bijlmer Parktheater, Imagine IC, OSCAM, OBA Bijlmerplein en Open Ateliers Zuidoost. De commissie leest in het plan dat er korte lijntjes zijn bij deze instellingen om te bezoeken. Dat kan zij zich weliswaar goed voorstellen, maar zij vindt het plan erg summier als het gaat om de aard, inhoud, intensiteit en duurzaamheid van de samenwerkingen. Het is onduidelijk hoe de samenwerkingen vorm krijgen, hoe deze aansluiten bij het binnenschoolse aanbod en wat de rol van de cultuurcoach is in deze samenwerking. De commissie mist een onderbouwing van de keuze om specifiek met deze partners samen te werken. Op basis van de inhoud van het aanbod dat CBK Zuidoost en WAOTM voor de scholen in petto hebben, en de leerlingenpopulatie op de scholen, zouden volgens de commissie ook andere lokale informele en grassroots netwerken in Zuidoost van meerwaarde kunnen zijn. Ook zou de commissie de keuze voor een specifieke partner op het gebied van spoken word/poëzie wenselijk en logisch vinden met het oog op de uitbreiding van het aanbod naar deze discipline. De commissie had graag ook meer gelezen over de argumenten om de samenwerkingen met sommige scholen voort te zetten en te stoppen op andere scholen, zoals bijvoorbeeld De Rozenmarn.
De commissie vindt dat het plan overtuigend beschrijft dat de aanvragers een goede samenwerking hebben met het Jeugdfonds Cultuur en Sport. De cultuurcoaches ondersteunen zo nodig ouders bij het aanvragen voor individuele trajecten bij dit fonds.
Profiel van de cultuurcoach(es)
De commissie beoordeelt het profiel van de cultuurcoach(es) als voldoende.
Uit de cv’s en profielen van de cultuurcoaches maakt de commissie op dat de coaches het benodigde artistieke vakmanschap hebben voor de activiteiten. Het team van cultuurcoaches beschikt over uiteenlopende kennis en ervaring in beeldende kunst, dans of spoken word. Zo is een van de coaches een pionier in de Nederlandse hiphopscene en een ander een gedreven dichter met veel podiumervaring. De commissie constateert wel dat de cv’s weinig inzicht geven in de vanuit opleiding en ervaring verkregen educatieve en sociaalpedagogische bagage van de coaches. Deze lijkt niet heel ruim aanwezig. Daarover is de commissie kritisch. Het is daarom des te belangrijker dat de coaches moeten kunnen groeien in hun rol. Positief vindt de commissie in dat licht dat CBK Zuidoost zorgt voor onderlinge evaluatiemomenten. Ook de deskundigheidsbevordering van Mocca en de samenwerking in duo’s per school kunnen helpen om de educatieve competenties van de coaches te versterken. De commissie ziet dat alle cultuurcoaches een nauwe relatie hebben met stadsdeel Zuidoost. Dat geeft haar het vertrouwen dat er een aansluiting is bij de leefwereld van de kinderen en dat de coaches het netwerk hebben dat nodig is voor het realiseren van doorstroom naar het na- en buitenschoolse aanbod.
CBK Zuidoost en WAOTM geven aan dat intercultureel programmeren in hun DNA zit. De commissie ziet dit ook duidelijk terug in de inhoud van het aanbod. Ook stelt de commissie vast dat de personele samenstelling van het cultuurcoachteam zeer divers is. De aanvragers geven aan dat diversiteit en inclusie zo verbonden is met de essentie van hun organisaties en werkwijzen, dat het ingewikkeld is om uit te leggen hoe dit een rol speelt in specifiek de werving van cultuurcoaches voor dit programma. Zij geven aan dat werving met het oog op een divers team voor hen vanzelfsprekend is, ‘gewoon omdat het is wie we zijn’. De commissie vindt dat de aanvraag aannemelijk maakt dat de beide organisaties in de geest van de code werken. Bij de werving wordt gezocht naar mensen die verbonden zijn met de interculturele identiteit van het stadsdeel en voor wie intercultureel denken en handelen voortkomt uit hun persoonlijke geschiedenissen.
Financiële uitwerking
De commissie beoordeelt de financiële uitwerking als voldoende.
De commissie vindt het overzicht van de verwachte werkzaamheden van de cultuurcoaches voldoende onderbouwd en realistisch. Positief aan het plan is dat de inzet van de cultuurcoaches per school minimaal acht uur per week is. Ook wordt er ruimte geboden binnen de uren van de cultuurcoach voor deskundigheidsbevordering en coördinerende taken.
Kanttekeningen heeft de commissie bij de verhouding van de lesuren en de doorverwijsuren en bij de verdeling van de uren over de scholen. De commissie constateert dat er niet is gekozen voor een 50-50% verhouding tussen lesuren en doorverwijsuren. CBK Zuidoost en WAOTM geven als onderbouwing dat de afwijking in afstemming met de scholen is gemaakt. Zowel zijzelf als de scholen vinden dat er meer lesuren nodig zijn dan doorverwijsuren, omdat directe contacturen met de leerlingen essentieel zijn om hen te inspireren en te enthousiasmeren voor kunst en cultuur. De commissie waardeert de afstemming met de scholen op dit punt, maar is hier toch kritisch op, omdat doorstroom nadrukkelijk een van de doelen is van de regeling. De commissie vindt bovendien dat niet alleen lesuren zorgen voor direct contact met de leerlingen. Zij constateert ook dat de urenspecificatie geen verschil in uren tussen de scholen laat zien. De deelnemende scholen zijn uiteenlopend wat betreft aard en doelgroep: de Van Houteschool is een school voor speciaal onderwijs, Onze Wereld en Crescendo zijn reguliere basisscholen en het Casparus College is een vmbo. Het is voor de commissie niet vanzelfsprekend dat deze scholen allemaal toekunnen met hetzelfde aantal uren en dezelfde urenverdeling. De commissie mist onderbouwing en reflectie op dat punt.
De commissie constateert dat het plan duidelijke informatie geeft over het uurtarief van de cultuurcoach, en dat het tarief conform fair pay is.
Conclusie
De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van CBK Zuidoost x We Are On The Move te honoreren met een bedrag van € 125.216 per jaar. De commissie constateert dat CBK Zuidoost x We Are On The Move samen met vier andere aanvragers een gelijke totaalscore van dertien punten heeft behaald, met bovendien identieke scores op de beoordelingscriteria ‘vormgeving aanbod’ en ‘verbinding en doorstroom’. Daarmee bevinden deze vijf aanvragers zich gezamenlijk op de zaaglijn. Het resterende budget binnen het subsidieplafond is echter onvoldoende om ieder van hen het volledig geadviseerde subsidiebedrag toe te kennen. Daarom ziet de commissie zich genoodzaakt het resterende bedrag evenredig te verdelen over de vijf aanvragers, naar rato van de hoogte van het geadviseerde bedrag.
Gezien het beschikbare budget na beoordeling van alle aanvragen binnen de adviescommissie Cultuurcoach 2025 -2028 is voor CBK Zuidoost x We Are On The Move € 114.075 subsidie beschikbaar.
De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028.