Bekijk 't

Aangevraagd: € 102.900
Toegekend: € 99.960

Bekijk ’t vraagt aan voor vijf cultuurcoaches op drie scholen in het praktijkonderwijs (mbo). Betrokken scholen zijn Kolom Praktijkcollege Het Plein (twee cultuurcoaches), Kolom Praktijkcollege De Dreef (twee cultuurcoaches) en Kolom Praktijkcollege Noord (een cultuurcoach).

Vormgeving van het aanbod

De commissie beoordeelt de vormgeving van het aanbod als zeer goed.

Het cultuurcoachplan van Bekijk ’t legt veel nadruk op het enthousiasmeren van leerlingen in het praktijkonderwijs door hen laagdrempelige, praktische activiteiten aan te bieden. De werkvormen, waaronder het maken van films, reportages en podcasts, sluiten volgens de commissie goed aan bij de belevingswereld van deze jongeren. De commissie verwacht dat de betrokkenheid en motivatie van de jongeren versterkt doordat zij toewerken naar een concreet einddoel, bijvoorbeeld meedoen aan een filmwedstrijd en de vertoning van hun eigen productie in een bioscoop. De cultuurcoaches hebben de vrijheid om het aanbod aan te passen aan de behoeften van de leerlingen. De commissie vindt dit ook bevorderlijk voor de motivatie van de deelnemers.

De commissie is positief over de reflectie van Bekijk ’t op de voorgaande jaren. De tien lessons learned bieden concrete aanknopingspunten om het werk van de cultuurcoaches te verbeteren, zoals het werken met kleine klassen, en het organiseren van doorstroom binnenschools.  Met de lessons learned onderbouwt Bekijk ’t tevens het voornemen om het aanbod de komende jaren uit te breiden, met bijvoorbeeld het vergroten van het Plein XL. Daar worden naast de reguliere lessen keuzevakken zoals dans, film en mode aangeboden, in samenwerking met lokale organisaties, Ook het gastlessenaanbod breidt uit. Bekijk ’t biedt op alle scholen een duidelijke structuur, met activiteiten binnen schooltijd, na schooltijd en tijdens pauzes. Dit vergroot de toegankelijkheid voor leerlingen, aangezien die op verschillende momenten kunnen deelnemen. Het toewerken naar een concreet eindresultaat werkt goed voor de motivatie van leerlingen. Omdat Bekijk ’t planmatig en in kleine stapjes werkt, lukt het leerlingen ook om dat eindresultaat te bereiken. Dit werkt voor de commissie enthousiasmerend en empowert deze leerlingen. Dit bevordert kansengelijkheid door leerlingen uit kwetsbare groepen kennis te laten maken met kunst en cultuur, en versterkt hun mediavaardigheden. De commissie is daarom positief over de activiteiten die worden beschreven in de aanvraag.

De commissie vindt dat Bekijk ’t goed aansluit bij het beleid en de visie van de scholen: de aanvraag bevat per school een heldere toelichting op het aanbod in relatie tot de context van de betreffende school. Zo is het doel van Praktijkschool De Dreef om leerlingen zoveel mogelijk voor te bereiden op de echte wereld, waarbij ze zich richten op individuele talentontwikkeling en inclusief onderwijs. Daar sluiten de cultuurcoaches bij aan: ze nemen leerlingen zo veel mogelijk de echte wereld in, door ze te koppelen aan gastdocenten en ondernemers, en door ze te introduceren bij culturele instellingen in de buurt.

Verbinding en doorstroom

De commissie beoordeelt de verbinding en doorstroom als zeer goed.

Bekijk ‘t beschrijft duidelijk hoe de organisatie in laagdrempelige stappen vanuit de lessen toewerkt naar zelfstandig bezoek van naschools aanbod. De cultuurcoach heeft daarin een duidelijke rol: deze legt eerst binnenschools een relatie met de leerling, waarna die wordt uitgenodigd om samen met de cultuurcoach naschools aanbod te bezoeken. De commissie herkent hierin een drempelverlagende aanpak. De doelstelling is om per school rond de veertig leerlingen te begeleiden naar het buitenschools aanbod en daarbij ook nadrukkelijk de ouders te betrekken. De commissie vindt het positief dat Bekijk ’t een realistische en meetbare doelstelling formuleert, waarmee 20 tot 25 procent van het totaal aantal leerlingen waar Bekijk ’t mee werkt bereikt wordt. Bekijk ’t heeft de drempels voor doorstroom goed in beeld: het tekort aan culturele aanbieders met geschikt aanbod; en het sociaal-emotionele en cognitieve niveau van de leerlingen met vaak een laag zelfbeeld, doordat ze heel vaak horen wat ze niet kunnen. De commissie vindt dat de aanvraag duidelijk beschrijft hoe deze drempels geslecht kunnen worden. Zo organiseert Bekijk ’t zelf geschikte doorstroommogelijkheden in de vorm van het door de cultuurcoach georganiseerde naschoolse aanbod via Plein XL (waar veel partnerorganisaties aanwezig zijn) en door gastlessen van rolmodellen en instellingen uit de buurt.

De commissie ziet dat Bekijk ’t per school verschillende samenwerkingspartners heeft die zich zo veel mogelijk in de omgeving van de school bevinden en vanuit hun culturele en maatschappelijke functie goed aansluiten bij de inhoud van het onderwijs. Het gaat bij De Dreef om Imagine IC, Bijlmer Parktheater, OSCAM, OBA, The Forest Clothing, Wahe Ibrahim, Jay-Way, Decoratelier ZO en We Are On The Move. Bij Het Plein wordt samengewerkt met Aslan Muziekcentrum, DOCK (ook aanwezig in de school), Cinema de Vlugt (wil vaste partner worden en denkt na over structureel naschools aanbod), Broedplaats de Vlugt en Stichting Stories. Bij Praktijkcollege Noord ziet de commissie dat DOCK, Muziekschool Noord, Framer Framed, Noordje en de Weekend Academie betrokken zijn. De commissie heeft waardering voor deze aansprekende partners en ziet dat Bekijk ’t investeert in de duurzaamheid van de samenwerking, omdat vele al langere tijd betrokken zijn. De cultuurcoaches wijzen op een drempel voor doorstroom bij praktijkonderwijs: deelname aan cultureel aanbod concurreert met een bijbaan. De veelheid aan aansprekende partners en aanbod in het zicht van de leerling kan daar verandering in brengen, omdat het aanbod ervoor zorgt dat de leerling echt iets kan kiezen wat past.

De commissie constateert dat er een samenwerking is met het Jeugdfonds Cultuur en Sport. De brugfunctionaris van school is de contactpersoon voor dit fonds en werkt samen met de cultuurcoach.

Profiel van de cultuurcoach(es)

De commissie beoordeelt het profiel van de cultuurcoach(es) als zeer goed.

De profielen van de cultuurcoaches wekken bij de commissie veel vertrouwen. Bekijk ’t werkt specifiek met makers die vanuit een vmbo-achtergrond zijn opgeklommen. Daardoor kunnen ze als ervaringsdeskundig rolmodel dienen, voor deze leerlingen van het vmbo. De cv's tonen aan dat de cultuurcoaches een sterke artistieke praktijk hebben. Veel coaches hebben weliswaar geen lesbevoegdheid maar wel waardevolle aanvullende opleidingen of ervaringen, zoals pedagogiek, jongerencoaching en onderwijsassistentie. Een bijzonder sterk punt vindt de commissie de onderwijs-leerstructuur en intervisie die Bekijk ’t organiseert. Dat geeft de commissie het vertrouwen in de educatieve en pedagogische kwaliteit die de organisatie en de cultuurcoaches in samenwerking met de scholen en de samenwerkingspartners kunnen leveren.

Bekijk ‘t heeft een heldere visie op diversiteit: ze stelt dat elke leerling zich potentieel in een van de mensen van Bekijk ’t zou moeten herkennen, omdat de doelgroep van leerlingen op het vmbo zelf ook een superdiverse groep vormt. Inclusie is een belangrijke opgave, aldus de aanvrager. De cv’s van de vijf cultuurcoaches laten een divers team zien, onder meer op gebied van culturele diversiteit en gender. In de aanvraag wordt duidelijk dat Bekijk ‘t bij de werving vooral zoekt naar rolmodellen waar leerlingen zich in kunnen herkennen en aan kunnen spiegelen.

Financiële uitwerking

De commissie beoordeelt de financiële uitwerking als goed.

De commissie constateert dat de lesuren en de doorverwijzingsuren op alle scholen in balans zijn. Aan beide componenten wordt precies de helft van de tijd besteed, met een gemiddelde van elf uur per school. De verdeling van de uren is helder toegelicht en de commissie is positief over het feit dat de scholen zelf ook investeren in de voorliggende plannen. De commissie vindt dat de verwachte werkzaamheden en de bijbehorende kosten realistisch geraamd zijn: het gaat om relatief kleine scholen, waar leerlingen veel aandacht nodig hebben en krijgen. Er wordt binnen de uren van de cultuurcoach ruimte geboden voor deskundigheidsbevordering en eventuele coördinerende taken.

Het uurtarief van de docenten is gebaseerd op hun kennis en ervaring met de doelgroep en komt volgens de commissie overeen met de richtlijnen ten aanzien van fair pay. De eigen investeringen van Bekijk ’t en de scholen zijn ook gebaseerd op een fair pay uurtarief.

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Bekijk ’t te honoreren met het bedrag van € 99.960* per jaar.

*De commissie adviseert een volledige toekenning, maar het jaarbedrag is anders dan het aangevraagde bedrag. Dat heeft te maken met de hoogte van het aangevraagde bedrag voor 2025, dat niet gelijk is aan de helft van het jaarbedrag. In de berekening is het bedrag voor de volledige periode door 3,5 gedeeld.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028.