B! Music School

Aangevraagd: € 50.000
Toegekend: € 0

B! Music School (hierna: B!MS) vraagt een bijdrage voor de inzet van twee cultuurcoaches op Basisschool De Morgenster.

Vormgeving van het aanbod

De commissie beoordeelt de vormgeving van het aanbod als zwak.

B! Music School gelooft dat ieder kind, ongeacht de sociale of financiële omstandigheden thuis, recht heeft op de kracht van kunst om talent te ontdekken, te ontwikkelen en te vieren. Dat vindt de commissie een helder uitgangspunt. B!MS biedt wekelijks muziek- en danslessen aan. Daarnaast wil B!MS de komende jaren op De Morgenster kortlopende workshops en kennismakingscursussen organiseren, in samenwerking met partners. De commissie vindt het aanbod van de cultuurcoaches zeer algemeen omschreven. Zij mist concrete voorbeelden die verduidelijken wat er geboden wordt. In het afstemmen van methodes op de behoeften van de leerlingen en het werken vanuit talentontwikkeling, identiteit en erfgoed ziet de commissie een basis om leerlingen te kunnen enthousiasmeren. De commissie leest in de aanvraag echter niet welke behoeften er zijn op De Morgenster met haar leerlingenpopulatie met uiteenlopende culturele achtergronden. De commissie ziet ook niet hoe mogelijke behoeften en achtergronden vertaald worden naar concreet aanbod. Daarom is ze er niet van overtuigd dat het aanbod enthousiasmerend en inspirerend is voor de doelgroep op de school. De organisatie geeft aan muziek en verhalen te combineren ter bevordering van het lezen. De commissie onderschrijft dat dat positief kan werken voor kinderen met een verhoogde kans op een onderwijsachterstand, maar constateert dat B!MS ook dit punt niet uitwerkt.

De commissie vindt dan ook dat de aanvraag niet overtuigend duidelijk maakt of het aanbod aansluit bij de leerlingen. In positieve zin merkt de commissie op dat B!MS al sinds 2021 muzieklessen verzorgt op De Morgenster en leerlingen doorverwijst naar het eigen buitenschoolse aanbod. Daaruit blijkt voor de commissie dat die aansluiting in de praktijk wel gevonden wordt, maar het plan is op dat punt niet overtuigend.
Met deze aanvraag zegt B!MS het cultuuraanbod op De Morgenster uit te breiden met interactieve muzieklessen, creatieve projecten, podiumpresentaties en op maat gemaakte methodes. De aanvraag gaat echter niet concreet in op dit voor De Morgenster nieuwe en specifieke aanbod. Het is de commissie duidelijk dat het reguliere muziekonderwijs al enige jaren is ingebed in de school. Hoe B!MS wil toewerken naar een structurele verankering van het nieuwe aanbod, staat echter niet beschreven.

Verbinding en doorstroom

De commissie beoordeelt de verbinding en doorstroom als voldoende.

B!MS stelt dat de cultuurcoach een brug zal slaan tussen school, buurt en culturele instellingen in Amsterdam Zuidoost. Het doel daarvan is om leerlingen kennis te laten maken met verschillende kunstvormen en hen te inspireren om actief deel te nemen aan de culturele wereld. Dat vindt de commissie positief. B! Music School biedt een naschools programma aan op school. Daarnaast voorziet het plan in verschillende aansprekende buitenschoolse activiteiten. In B!MS Wijkorkest Young bijvoorbeeld, kunnen alle leerlingen die dat willen in de wijk samen spelen. Onder de noemer Freedom of Dreams maken kinderen van tien jaar en ouder een multidisciplinaire voorstelling op basis van hun eigen ervaringen. In het kader van de Summerschool kunnen kinderen een week lang muziek maken, dansen en hun creatieve expressie verkennen.
De commissie vindt dat het plan niet goed beschrijft wat de cultuurcoach concreet gaat doen om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk kinderen van De Morgenster daadwerkelijk naar het beschreven buitenschoolse aanbod van B!MS toegaan. Ook leest de commissie niet terug hoe leerlingen naar ander aanbod dan dat van B!MS worden toegeleid. De commissie is positief over het doel de ouderbetrokkenheid te vergroten, maar ook op dit punt is het niet duidelijk welke rol de cultuurcoach daarin zal spelen.

De organisatie is voornemens om het werk van de cultuurcoach op termijn over te dragen aan de interne cultuurcoördinator van de school, als het is gelukt om het aanbod structureel te verankeren in het curriculum en het dagelijks leven van de leerlingen. De commissie vraagt zich af of dan ook de doorverwijzingen en samenwerkingen geborgd blijven op de school, een van de speerpunten van de cultuurcoach.

B!MS noemt met name in de beschrijving van de bestaande activiteiten een flinke lijst met partners. De organisatie richt zich op partners in de buurt en heeft met de meeste al duurzame samenwerkingsverbanden en -projecten. Het gaat bijvoorbeeld om Bijlmer Parktheater, Jeugdtheaterschool Zuidoost, Fra Fra Sound, De Parels met een Missie en Vivell (voorheen Venzo en Swazoom). De commissie ziet hierin dat de organisatie kennis heeft van en relaties heeft met het lokale netwerk. De commissie vindt de gekozen partners over het algemeen aansprekend en logisch, omdat ze in de buurt van de school zitten. Het plan noemt ook samenwerkingspartners van buiten de omgeving van de school, zoals Nationale Opera & Ballet, BIMHUIS en Het Concertgebouw. De keuze voor deze partners wordt niet gemotiveerd. De commissie constateert ook dat de rol van de cultuurcoach en de rollen van de partners in de samenwerkingen niet duidelijk is omschreven.

De commissie constateert dat B!MS samenwerkt met het Jeugdfonds Cultuur en Sport. B!MS wijst betrokken leerlingen en hun ouders ook op mogelijkheden om de Stadspas in te zetten.

Profiel van de cultuurcoach(es)

De commissie beoordeelt het profiel van de cultuurcoaches als goed.

De commissie is overtuigd van het benodigde vakmanschap van de coaches. Uit de cv's blijkt dat de coaches ervaring hebben met (kunst)educatie en specifieke culturele disciplines, zoals dans en muziek. Ze hebben verschillende culturele achtergronden en spreken verschillende talen. Bovendien hebben ze zowel lokale als internationale ervaring en zijn ze ook recent werkzaam geweest in het onderwijs en/of de culturele sector. De commissie vindt dat de verschillende achtergronden matchen met de cultureel diverse doelgroep waarmee de cultuurcoaches gaan werken. Een van de cultuurcoaches heeft onderzoek gedaan naar representatie in het onderwijs en dekolonisatie. Het doorverwijzen is bij een van de twee coaches belegd, maar het plan vermeldt niet bij wie. De commissie mist in beide cv’s ervaring met het begeleiden en doorverwijzen ten behoeve van de doorstroom. De coaches werken nog niet zo lang in Zuidoost en wonen er niet. Daardoor is de commissie ook niet overtuigd dat de coaches voldoende kennis hebben over waar de kinderen in de wijk en de buurt terecht kunnen.

Als het gaat om de werving van de coaches, ziet de commissie niet dat er expliciet verwezen wordt naar de Code Diversiteit & Inclusie of specifieke principes die hierop aansluiten. In de visie en door de rest van het plan heen blijkt volgens de commissie echter dat diversiteit en inclusie voor B!MS een belangrijk doel is dat veel aandacht krijgt. De organisatie is nauw verbonden met de unieke identiteit van Amsterdam Zuidoost. De cultuurcoaches van B!MS dragen door hun verschillende culturele achtergronden bij aan een cultuurcoachteam dat een representatieve weerspiegeling is van de Amsterdamse bevolking. De commissie maakt daaruit op dat hier bij de werving aandacht voor is, maar die had wel specifieker omschreven kunnen worden.

Financiële uitwerking

De commissie beoordeelt de financiële uitwerking als zwak.

De commissie vindt het urenoverzicht summier en constateert dat een toelichting erop ontbreekt. Ze plaatst daarom kanttekeningen bij het overzicht. Er is sprake van twee cultuurcoaches. Wat de verschillende rollen en taken zijn wordt in het plan niet onderbouwd. In het overzicht is een van de twee de peer van de ander. Dat kan positief zijn volgens de commissie, maar B!MS legt verder niet uit hoe deze constructie werkt. Slechts een van de twee cultuurcoaches doet aan doorverwijzen. Hierdoor is het door de regeling gevraagde evenwicht tussen het aantal lesuren en het aantal doorverwijsuren niet aanwezig; de lesuren overheersen. Het plan geeft geen onderbouwing voor deze afwijking, en ook geen reden waarom de tweede docent niet doorverwijst. Voor slechts één coach zijn er uren opgenomen voor deskundigheidsbevordering. Ook dat wordt niet toegelicht in de aanvraag. B!MS geeft niet aan hoeveel weken de coaches in de school aanwezig zullen zijn. Uitgaande van het formulier zijn ze er samen meer dan twintig uur per week. Dat vindt de commissie fors, zeker voor een kleine school, en ze mist hierop een toelichting.

De verloning is conform fair pay. De aanvraag verwijst daarbij niet naar een cao of richtlijnen. De organisatie heeft meer dan vijf procent van het totaal aantal uren opgenomen voor deskundigheidsbevordering.

Conclusie

De commissie adviseert de aanvraag van B! Music School niet te honoreren omdat deze minder dan twaalf minder punten heeft behaald.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028.