Veelgestelde vragen Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans (SED)

  • Voor wie?
  • Voor wie is de regeling bedoeld?

    De Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans (SED) is bedoeld om dansfreelancers met een aantoonbare relatie met de stad te ondersteunen in het uitoefenen van hun beroepspraktijk, zoals onafhankelijke choreografen en dansers.

    Dat betekent dat je beroepspraktijk gevestigd is binnen de gemeente Amsterdam, of dat je in de gemeente Amsterdam woont. Ook de huurruimtes moeten zich in de gemeente Amsterdam bevinden. Weesp hoort ook bij gemeente Amsterdam.

  • Waar is de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans voor bedoeld?

    Met de SED ondersteunt het AFK dansfreelancers in de uitoefening van hun beroepspraktijk, door een bijdrage in de huurkosten voor repetitie- en montageruimte in Amsterdam.

  • Is er een leeftijdsgrens?

    Er is geen leeftijdsgrens.

  • Is de Nederlandse nationaliteit nodig?

    De Nederlandse nationaliteit is niet noodzakelijk. Wel moet jouw verblijfsvergunning geldig zijn gedurende de periode waarvoor je de regeling aanvraagt.

  • Ik ontvang al een subsidie van het AFK voor de activiteiten waarvoor ik deze SED-bijdrage aanvraag, bijvoorbeeld een residentietraject of een projectsubsidie. Kan ik dan ook nog een SED-bijdrage aanvragen?

    Nee, wanneer je al een bijdrage voor deze activiteiten van het AFK ontvangt, kun je geen SED-bijdrage meer aanvragen.

  • Kun je vanuit een dansgezelschap ook een aanvraag doen?

    Nee, je kunt niet vanuit een dansgezelschap een aanvraag doen. Alleen freelance dansers en/of choreografen kunnen een aanvraag doen voor de stimuleringsregeling. 

  • Kunnen verschillende individuele samenwerkingspartners aanvragen voor gedeelde huur?

    Wanneer je een ruimte deelt met andere freelance dansprofessionals, kan iedere samenwerkingspartner met een positieve beroepsmatigheidstoets een aanvraag indienen bij de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans. Daarbij kunnen de samenwerkingspartners de huurkosten tot maximaal € 3.000 in totaal vergoed krijgen. Maak dan wel duidelijk in de aanvragen welke afspraken je hebt gemaakt over het delen van de huurkosten. Als de huurkosten al onderdeel zijn van een gehonoreerde projectaanvraag bij het AFK kun je hiervoor niet meer bij de SED aanvragen. Dat geldt ook voor een residency project.

  • Beroepsmatigheidstoets
  • Wat is beroepsmatigheid en waarom wordt dit getoetst?

    Met beroepsmatigheid bedoelen we dat je een professionele beroepspraktijk hebt als dansfreelancer, bijvoorbeeld als danser of choreograaf. Die heb je nodig om in aanmerking te komen voor de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans.

  • Hoe wordt jouw beroepsmatigheid vastgesteld?

    Deze wordt vastgesteld met een beroepsmatigheidstoets. De beroepsmatigheidstoets wordt uitgevoerd door het AFK en is na afgifte vier jaar geldig. Je vult de vragen voor de beroepsmatigheidstoets in tegelijk met je aanvraag.

    Als je geen (geldige) beroepsmatigheidstoets hebt, kun je gelijktijdig met de aanvraag voor de SED een beroepsmatigheidstoets doen. Hiervoor beantwoord je een aantal aanvullende vragen in het aanvraagformulier (zie ‘Welke vragen moet ik beantwoorden voor de beroepsmatigheidstoets in het aanvraagformulier?’) Heb je al een geldige beroepsmatigheidstoets uit een eerdere aanvraag, dan kan je die bevestiging uploaden bij je aanvraag voor de SED. Deze toets moet op de datum van aanvraag nog geldig zijn (een beroepsmatigheidstoets is vier jaar geldig).

  • Welke vragen moet ik beantwoorden voor de beroepsmatigheidstoets in het aanvraagformulier?

    In het online aanvraagformulier vragen we je je beroepspraktijk te beschrijven. Welke kunstopleiding(en) heb je gevolgd? Ben je autodidact, dan willen we weten hoe je je vakbekwaamheid hebt ontwikkeld. Welke dansproducties heb je in de aflopen periode gerealiseerd? En welke trainingen en workshops heb je gevolgd?

    Ook worden er vragen gesteld over inkomsten die je binnen je professionele danspraktijk hebt gerealiseerd. Daarnaast upload je een recent CV.

  • Moet je in het bezit zijn van een kunstvakdiploma?

    Nee, een kunstvakdiploma is niet nodig. Wel willen we kunnen vaststellen of je een professionele beroepspraktijk hebt. Dat gaat via een beroepsmatigheidstoets, zie 'Welke vragen moet ik beantwoorden voor de beroepsmatigheidstoets in het aanvraagformulier?’

  • Heb je een KvK-inschrijving nodig?

    Nee, een KvK-inschrijving is niet verplicht. Je kunt naast de verplichte CV bij de beroepsmatigheidstoets (zie 'Welke vragen moet ik beantwoorden voor de beroepsmatigheidstoets in het aanvraagformulier?’)  eventueel nog documenten uploaden die aantonen dat je een beroepspraktijk als dansfreelancer hebt. Dit kan bijvoorbeeld een KvK inschrijving zijn of een bewijs artiestenregeling-/gageverklaring.

  • Is een gemengde beroepspraktijk toegestaan?

    Ja, een gemengde beroepspraktijk is toegestaan.

  • Hoelang is een beroepsmatigheidstoets geldig?

    Een positieve beroepsmatigheidstoets is vier jaar geldig. Als je nog een geldige beroepsmatigheidstoets hebt op het moment van aanvragen hoef je dus niet opnieuw de vragen daarvoor in te vullen op het aanvraagformulier, maar dan upload je de bevestiging die je bij je eerdere beroepsmatigheidstoets kreeg. Als je geen (geldige) beroepsmatigheidstoets hebt, kun je gelijktijdig met de aanvraag voor de SED een beroepsmatigheidstoets doen. Hiervoor beantwoord je een aantal aanvullende vragen in het aanvraagformulier (zie ‘Welke vragen moet ik beantwoorden voor de beroepsmatigheidstoets in het aanvraagformulier?’)

  • Waar kan ik mijn positief beoordeelde beroepsmatigheidstoets terugvinden?

    De bevestiging van de positieve beoordeling van de beroepsmatigheidstoets staat in de eerste toekenningsbrief van de SED die je van het AFK hebt ontvangen.

  • Wat gebeurt er als mijn beroepsmatigheid negatief wordt getoetst?

    Dan kan je aanvraag voor de SED in 2025 helaas niet worden toegekend. Je krijgt altijd te horen waarom het AFK je beroepsmatigheid negatief heeft beoordeeld.

    Als je wilt, kun je 2025 gebruiken om je beroepspraktijk te verbeteren. Dan kun je in 2026 eventueel opnieuw een beroepsmatigheidstoets en aanvraag voor de SED indienen. 

  • Moet een aanvraag voor een beroepsmatigheidstoets gekoppeld zijn aan een subsidieaanvraag voor de stimuleringsregeling?

    Ja. Het kan zijn dat je nog een positief beoordeelde beroepsmatigheidstoets hebt. Deze is namelijk vier jaar geldig. Heb je die niet? Dan vul je in het aanvraagformulier een aantal aanvullende vragen in. Daarmee kan het AFK de beroepsmatigheidstoets uitvoeren. De beroepsmatigheidstoets en de subsidieaanvraag worden gelijktijdig door het AFK getoetst.

  • Is het voor mij nadelig als ik nog geen beroepsmatigheidstoets heb?

    Nee. Wanneer je nog geen geldige beroepsmatigheidstoets hebt, is het goed om te weten dat dit niet nadelig is bij het indienen van de aanvraag. Zowel je aanvraag voor SED als de beroepsmatigheidstoets worden tegelijkertijd door het AFK behandeld.

  • Aanvraag
  • Wanneer kan ik een aanvraag indienen?

    Je kunt een aanvraag indienen van maandag 3 februari 2025 10.00 uur tot en met woensdag 5 februari 2025 16.00 uur. Voor deze regeling is er beperkt budget. Als er meer aanvragen binnenkomen dan we kunnen toekennen, bepalen we via loting in welke volgorde de aanvragen worden behandeld. Zo heeft iedereen dezelfde kans op een bijdrage, ongeacht het tijdstip dat je de aanvraag indient.

  • Hoeveel mag ik aanvragen?

    Minimaal € 2.000, maximaal € 3.000.

    LET OP: Je kunt nooit meer aanvragen dan de huurkosten. Kun je BTW terugvragen omdat je BTW-plichtig bent? Dan vul je het huurbedrag in zonder BTW. Anders vul je het in inclusief BTW.

  • Wanneer krijg ik het bedrag op mijn rekening?

    Bij een toekenning krijg je binnen een aantal weken het hele bedrag op je rekening.

  • Hoe maak ik een account aan? Let op: iedereen moet voor de SED in 2025 een nieuw account aanmaken!

    Het AFK werkt komend jaar met een ander platform. Daarom moet iedereen een nieuw account aanmaken, ook al heb je al eerder een aanvraag voor SED of de projectregeling gedaan. Wat moet je hiervoor doen?

    1. Je moet een account aanmaken in mijn.afk.nl
    2. Je moet je Aanvragerpagina inrichten.

    Bekijk de handleiding voor meer informatie.

  • Wanneer kan ik een nieuw account aanmaken?

    Je kunt op ieder moment een nieuw account aanmaken. Het is verstandig om dit op tijd te doen, zodat je daarmee klaar bent vóór je begint met je SED-aanvraag.

  • Hoe start ik een aanvraag?

    Als je eenmaal een nieuw account hebt, kun je een aanvraag indienen van maandag 3 februari 2025 10.00 uur tot en met woensdag 5 februari 2025 16.00 uur. Bekijk de handleiding voor meer informatie.

  • Waaruit bestaat een aanvraag?
    • Een volledig ingevuld aanvraagformulier inclusief gevraagde bijlagen
    • Een (concept) huurovereenkomst of huurafspraak voor de locatie(s) waar de aanvraag betrekking op heeft
    • Als je die hebt: een positief beoordeelde beroepsmatigheidstoets (niet ouder dan vier jaar)
  • Welke documenten heb ik nodig om een aanvraag in te dienen?
    • Een KvK-nummer of een bewijs van inschrijving in de gemeente Amsterdam
    • Het bewijs van een geldige beroepsmatigheidstoets
    • Een cv als je nog geen geldige beroepsmatigheidstoets hebt
    • Uploads van de schriftelijke gebruikersafspraken met de verhuurder/eigenaar
  • Kan ik mij aanmelden op de ene computer en later verder gaan op een andere computer?

    Ja, dat kan. Zorg er wel voor dat je uitgelogd bent op de eerste computer, voordat je weer inlogt op de andere computer.

  • Ik heb al een Mijn AFK account voor een gezelschap/stichting, moet ik dan alsnog een account aanmaken?

    Ja. Als je al een account bij het AFK hebt, maar voor bijvoorbeeld een gezelschap/stichting, kun je daar niet mee aanvragen voor de SED. Om een aanvraag te kunnen doen, moet je een account aanmaken voor jezelf of voor je eenmanszaak.  Let op: iedereen moet voor de SED in 2025 een nieuw account aanmaken, omdat we met een platform werken. Zie ook ‘Hoe maak ik een account aan?’

  • Hoe gaat de aanvraagprocedure na de aanmelding?

    Na je aanmelding kom je in het aanvraagformulier van de SED. Wanneer je hebt aangegeven dat je ook een beroepsmatigheidstoets nodig hebt (deze is verplicht voor de aanvraag), komen automatisch ook die vragen in het formulier. Je hebt tot woensdag 5 februari 16.00 uur om de vragen volledig in te vullen (inclusief eventueel de beroepsmatigheidstoets), documentatie te uploaden en je aanvraag in te dienen. Wanneer je je aanvraag succesvol hebt ingediend, ontvang je een bevestigingsmail. Als er meer aanvragen binnenkomen dan we kunnen toekennen, bepalen we via loting in welke volgorde de aanvragen worden behandeld. Zo heeft iedereen dezelfde kans op een bijdrage, ongeacht het tijdstip dat je de aanvraag indient.

  • Welke informatie moet er in de huurovereenkomst(en) staan?

    In de huurovereenkomst moet de volgende informatie staan:

      • Adres ruimte(s);
      • Naam verhuurder;
      • Huurperiode(n) (welke ruimte, data en welke dagdelen);
      • Prijsafspraken.

    De huurovereenkomst mag ook een afspraak via e-mail zijn. Het is niet mogelijk om de SED aan te vragen zonder dat er een huurovereenkomst is.

  • Kun je één aanvraag indienen voor het gebruik van verschillende dansruimtes?

    Ja, het is mogelijk om één aanvraag voor verschillende (studio- en repetitie)ruimtes in te dienen. De stimuleringsregeling vergoedt de huurkosten voor deze ruimtes, met als maximumbedrag € 3.000,-.

  • Kan de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans ook worden ingezet voor de huur van opslagruimte voor decorstukken?

    Nee, het is niet mogelijk om de SED te gebruiken voor opslagruimte. Het is specifiek bestemd voor een bijdrage in de huur van studio- en repetitieruimtes door dansfreelancers in Amsterdam.

  • Wanneer kan ik de subsidie besteden?

    Een aanvraagjaar voor de SED loopt van 1 maart 2025 tot 1 maart 2026. Dat betekent dat je het subsidiegeld alleen kunt gebruiken voor kosten gemaakt in die periode.

  • Is het mogelijk om meerdere keren per jaar een aanvraag te doen?

    Nee, je kunt één keer per jaar een aanvraag doen. Per dansfreelancer wordt maximaal eenmaal per (aanvraag)jaar een aanvraag toegekend. Een aanvraagjaar loopt van 1 maart 2025 tot 1 maart 2026. Dat betekent dat je het subsidiegeld alleen kunt gebruiken voor kosten gemaakt in die periode.

  • Hoeveel aanvragen worden er per jaar toegekend?

    Voor deze regeling is per subsidiejaar een bedrag beschikbaar van € 145.322. Als dit bedrag is verstrekt kunnen er geen aanvragen meer worden toegekend. Als er meer aanvragen binnenkomen dan we kunnen toekennen, bepalen we via loting in welke volgorde de aanvragen worden behandeld. Zo heeft iedereen dezelfde kans op een bijdrage, ongeacht het tijdstip dat je de aanvraag indient.

  • Kun je als je een aanvraag voor de stimuleringsregeling doet ook nog voor een project bij het AFK aanvragen, of andersom?

    Ja, dat is mogelijk. Je kunt alleen niet voor dezelfde dansactiviteiten aanvragen, om dubbeling van subsidies te voorkomen.

  • Is het mogelijk om de aanvraag te gebruiken voor het geven van (dans)les?

    Nee, dat is niet mogelijk.

  • Kun je in bezwaar gaan tegen de uitslag van de subsidieaanvraag?

    Ja, dat is mogelijk. De bezwaarmogelijkheid staat vermeld in de brief met het besluit, die je per mail krijgt toegestuurd. 

  • Hoe moet ik verantwoording afleggen over deze subsidie?

    Je moet op verzoek van het AFK kunnen laten zien dat je de activiteiten waarvoor je subsidie hebt gekregen, hebt uitgevoerd. Let op: voor iedereen is verplicht dat je het AFK direct op de hoogte stelt als er gewijzigde omstandigheden zijn die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van de subsidie die je hebt gekregen.

  • Wat moet ik doen als er iets veranderd in de uitvoering van mijn activiteiten?

    Je moet het AFK direct op de hoogte stellen als er gewijzigde omstandigheden zijn die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van de subsidie die je hebt gekregen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een andere locatie, uitvoeringsperiode of wijziging in huurkosten. Dit doe je door te mailen naar de contactpersoon voor SED, Saskia de Leeuw (sdleeuw@afk.nl).

  • Wat gebeurt er als ik het ontvangen subsidiebedrag niet volledig heb uitgegeven?

    Wanneer je het volledige subsidiebedrag wegens omstandigheden niet kunt uitgeven, neem dan contact op met de contactpersoon voor SED, Saskia de Leeuw. (sdleeuw@afk.nl). Het is eventueel mogelijk om het deel dat je nog niet hebt uitgegeven te besteden in het daarop volgende jaar.

     

  • Als ik meer heb uitgegeven dan het ontvangen subsidiebedrag, kan ik dan aanvullend subsidie krijgen?

    Nee, dat kan niet. Als je meer aan huur uitgegeven hebt dan het ontvangen subsidiebedrag, kan het AFK dat bedrag niet aanvullen. 

  • Ik heb een andere ruimte gehuurd dan in de aanvraag aangegeven, kan ik de subsidie daarvoor inzetten?

    Dat is geen probleem, zolang de gehuurde ruimtes zich in de gemeente Amsterdam bevinden. Stuur dan een mailtje naar de contactpersoon van SED, Saskia de Leeuw (sdleeuw@afk.nl) met vermelding van de gewijzigde ruimte en eventuele wijziging van de kosten.