AFK Uitgelicht: Joris Laarman (Jaarverslag 2016)

July 25, 2017

Het jaarverslag van het Amsterdams Fonds voor de Kunst staat dit jaar in het teken van ‘Bouwen aan talent in de stad’. Voor het AFK stond het afgelopen jaar meer dan ooit in het teken van ontwikkeling. Nieuwe aanwas, doorstroming en groei van talent zijn essentiële voorwaarden voor een gezond kunstklimaat, omdat zij zorgen voor aansluiting bij de actuele samenleving. Talentontwikkeling kent vele verschijningsvormen, zoals de zes voorbeelden van aanvragers in dit jaarverslag aantonen. Vandaag het woord aan ontwerper Joris Laarman.

“Ik maak dingen die niemand anders in de wereld maakt”

Werken voelt voor ontwerper Joris Laarman als het ontdekken van een nieuw continent. Op dit moment is hij bijvoorbeeld bezig 3D-prints uit te voeren in metaal: een nieuwe techniek die bijna niemand anders gebruikt. “Als ik bezig ben, denk ik weleens dat Columbus zich ook zo gevoeld moet hebben.” Laarman wil precies snappen hoe het werkt en laat zich tijdens het proces verrassen door wat zijn pad kruist. “Mijn werk is heel spannend, ik maak dingen die niemand anders in de wereld maakt.” Dat een internationaal gelauwerde ontwerper als Laarman zich nog niet naar het buitenland heeft laten lokken, komt door twee dingen. Eén: zijn gezin. Twee: Amsterdam. De stad heeft alles wat hij nodig heeft, maar dan in het klein: “Bijvoorbeeld een innovatieve cultuur en mensen die willen meedenken over hoe we onze plannen mogelijk kunnen maken. Ik zou mijn werk echt niet beter in San Francisco kunnen doen. En Schiphol is lekker dichtbij. Voor de meeste bezoekers is Amsterdam ook exotisch, niemand vindt het erg om hiernaartoe te komen.”

Experimenteren en talentontwikkeling

Het Joris Laarman Lab bevindt zich in een grote, industriële hal op de NDSM-werf in AmsterdamNoord. Hier voelt hij die spannende sfeer van vernieuwing, hier worden nieuwe dingen ontdekt en gemaakt. Laarman: “Het is heel fijn dat we die grote werkruimte hebben. Hier kunnen we vrij experimenteren. Dat is belangrijk voor talentontwikkeling. Amsterdam kijkt echt wat er mogelijk is en wil graag de maakindustrie behouden. Vooral op de NDSM-werf zie je hoe ambacht en technologie samenkomen.”

Zichtbaarheid

Wat meer zichtbaarheid voor zijn werk in Nederland zou Laarman wel leuk vinden. In 2016 had hij zijn eerste Nederlandse tentoonstelling in het Groninger Museum, waar tweehonderdduizend mensen op afkwamen. Hij is bezig met een ontwerp voor een Amsterdamse brug. Ook het winnen van de Amsterdamprijs voor de Kunst in 2016 brengt zijn werk in eigen land wat meer onder de aandacht.

Over Joris Laarman

Het AFK kent de Amsterdamprijs voor de Kunst jaarlijks toe aan drie kunstenaars of organisaties die een bijzondere en stimulerende bijdrage leveren aan kunst in de hoofdstad. Joris Laarman won in 2016 in de categorie Beste Prestatie. De jury noemde Laarman ‘exemplarisch voor de aspiraties van Amsterdam als wereldstad; een vestigingsplaats voor innovatieve kunst van het hoogste niveau die terechte, internationale waardering oogst.’ Laarman richt zich met zijn werk op nieuwe mogelijkheden die voortkomen uit technologische vooruitgang in kunst en vormgeving. In het Joris Laarman Lab – zijn “experimentele speeltuin” – sleutelt hij met ambachtslieden, wetenschappers en ingenieurs aan een esthetiek van de toekomst.

Interview: Hotel Content | Beeld: Annegien van Doorn | Bekijk het Jaarverslag 2016.