AFK Jaaroverzicht 2017 online: fonds van mogelijkheden

'Ons speerpunt is de interactie tussen kunst, design en ambacht' - Florence Parot (mede-oprichter, curator ISO) over ISOLA 3000 en ISO - een van de weinige plekken in de stad waar kunstenaars groot kunnen denken, werken én exposeren.
'Ik breng de maatschappij op de planken' - Raymi Sambo (artistiek leider theatergroep VIG) over hoe theater en de maatschappij in zijn werk onlosmakelijk verbonden zijn.
'De Oude Kerk wordt een lab waarin we bezoekers vragen ideeën met ons uit te proberen' Marleen Stikker (directeur Waag) en Jacqueline Grandjean (directeur Oude Kerk) over het project Mixed Reality@Oude Kerk, waarmee ze traditie en innovatie samenbrengen.
'Het is belangrijk dat Hindoestanen die hier opgroeien hun roots kennen. Oók hun artistieke en culturele roots' - Frank Kishna (directeur Saraswati Art)
May 24, 2018

Het Jaaroverzicht 2017 van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) is gepubliceerd. In een interactieve online omgeving blikt het AFK terug op het afgelopen jaar. Als fonds van mogelijkheden voor alle Amsterdammers nemen we u mee langs ondersteunde projecten en culturele organisaties in de hele stad. Naast een overzicht van onze activiteiten en regelingen komen in vier interviews makers en instellingen aan het woord, die elk op eigen wijze hun stempel drukken op de stad. Met trots presenteert het AFK zijn Jaaroverzicht 2017.

Stad van mogelijkheden

Het AFK kijkt tevreden terug op de resultaten in dit eerste jaar van de nieuwe beleidsperiode 2017-2020. Een jaar waarin de meerjarige regelingen in de praktijk zijn gebracht, bestaande regelingen zijn aangepast aan actuele ontwikkelingen in de sector, en het subsidieproces is herzien. “Zodat Amsterdam een stad kan zijn én blijven van ruimte en mogelijkheden, waar getalenteerde makers en organisaties het vertrouwen krijgen dat ze verdienen”, aldus AFK-directeur Annabelle Birnie in haar Welkomstwoord

Impact van fondsactiviteiten

Het AFK is er voor de hele stad. Een indruk van de impact van door het AFK in 2017 ondersteunde projecten, organisaties en activiteiten, geven de voorbeelden die te zien zijn op de kaart van Amsterdam. Daarnaast richt het AFK de blik naar buiten en maakt zich sterk voor onderlinge samenwerking en internationale verbinding, zie de resultaten in 2017 van het internationaal talentontwikkelingsprogramma 3Package Deal, de nieuwe innovatieregeling of de samenwerking met het Prins Claus Fonds

In 2017 verstrekte het fonds € 31.186.735 aan 130 vierjarig en 13 tweejarig ondersteunde instellingen, 244 tweejarig ondersteunde instellingen voor amateurkunst en 850 toegekende projecten. Een overview van het fonds, inclusief overige resultaten en activiteiten vatten we voor u samen in de AFK Facts & Figures.

Stempel op de stad

Aan vier makers en culturele organisaties vroegen we op welke manier zij een stempel drukken op de stad.

Zo vertelt artistiek leider Raymi Sambo van theatergroep VIG, over de relatie tussen theater en de maatschappij, en hoe zijn werk impact heeft op de samenleving. Curator Florence Parot neemt ons mee naar het industriële West, waar ISO kunstenaars groot laat denken, werken én exposeren. Frank Kishna, directeur van Saraswati Art, licht toe hoe hij zich al decennialang inzet voor de Hindoestaanse kunst en cultuur in Nederland. De samenwerking van Marleen Stikker (directeur Waag) en Jacqueline Grandjean (directeur Oude Kerk) in het project Mixed Reality@Oude Kerk tenslotte, geeft weer wat er gebeurt als je traditie en innovatie samenbrengt.

Meer zien? Blik met ons terug!

Bekijk het Jaaroverzicht 2017 >