AFK & Cultureel Ondernemerschap: Roel van Herpt

20 April 2016

In de zomer van 2015 startte het AFK de Pilot Cultureel Ondernemerschap. In een pitch presenteerden twaalf culturele initiatieven een ontwikkelplan aan een panel van deskundigen uit verschillende disciplines. Het AFK blikt in een serie interviews met de vier winnaars en hun coach terug op de Pilot van het afgelopen jaar. Welke stappen hebben ze de afgelopen 9 maanden gemaakt en hoe gaan ze de opgedane kennis in de toekomst gebruiken? Voordat we het woord geven aan Unfair, 24classics, We Are Public en San Serriffe, bijt coach Roel van Herpt het spits af.

Duurzaam vanuit de inhoud

Strategisch adviseur Roel van Herpt begeleidde afgelopen maanden de vier deelnemers in het opzetten en uitvoeren van een duurzaam ontwikkelplan. Per initiatief bekeek van Herpt hoe hij specifiek kon helpen bij het aanscherpen en uitvoeren van de plannen. “Door naast geld ook coaching aan te bieden, heeft het AFK de impact van de verleende subsidie vergroot”, aldus van Herpt.

De plannen van de deelnemers omschrijft hij als kansrijke, uitdagende en niet de voor de hand liggende concepten om extra inkomsten te genereren. “Het is mooi dat de Pilot niet zomaar vraagt om een commercieel plan – of je even wat producten wilt bedenken om extra geld te verdienen. Er wordt vanuit de culturele inhoud toegewerkt naar een duurzame toekomst voor de deelnemers.”    

Voordat hij zijn eigen adviespraktijk en ontwerpbureau Agency Agency startte, werkte Roel van Herpt als strategy consultant bij LAgroup en als business developer bij Vandejong. Hij combineert in zijn werk drie aspecten: strategie, business development en branding. Samen met de deelnemers aan de Pilot keek hij naar waar de initiatieven nu staan, maar vooral waar deze in de toekomst naar toe willen. “Waar ga je het subsidiebedrag in investeren en hoe gaat dat exposure en inkomsten genereren zodat je je initiatief kunt verduurzamen?”

Voor Roel van Herpt is het essentieel dat deze verduurzaming vanuit de inhoud komt. Neem kunstboekenwinkel en grafisch podium San Serriffe. Binnen hun huidige businessmodel konden zij onvoldoende investeren. “Voor de pilot heeft San Serriffe een plan ontwikkeld waarbij de inhoud samenvalt met communicatie en business. Ze ontwikkelen nu een webshop, een krant en speciale editieseries van kunstobjecten en posters waarmee ze meer bekendheid en inkomsten gaan krijgen. Al deze middelen hebben een experimentele grafische vormgeving, waarmee ze bij hun kern blijven.” 

Ondernemerschap versus Development

De term cultureel ondernemerschap is problematisch, vindt van Herpt. Het suggereert dat cultuur een commercieel bedrijf moet worden, of dat kunstenaars na een cursus marketing zichzelf moeten kunnen verkopen. Volgens hem gaat het erom dat culturele initiatieven vanuit hun drive en inhoud zoeken naar manieren om zichzelf te verduurzamen. Hij spreekt daarom liever van cultural development. “Je merkt dat veel plannen beginnen vanuit een passie. Dat is heel goed – zonder dat kom je er niet. Vervolgens is de uitdaging om uit te vinden waar je inkomsten vandaan komen, zodat je kunt doen wat je wilt doen, zonder concessies te hoeven maken aan de inhoud.” 

Zo had muziekplatform 24classics meerdere ideeën voor het rendabel maken van hun platform. Samen met van Herpt scherpten ze het concept aan. Het lidmaatschap van 24classics is naast playlists, online luisterlessen en 24classics-evenementen uitgebreid met toegang tot klassieke concerten in Amsterdam en andere steden in het land. “24classics komt duidelijk voort uit de passie van initiatiefneemster Corine Haitjema om klassieke muziek onder de aandacht te brengen van nieuw publiek. Dit is een hele grote uitdaging die voor haar alleen lastig te bereiken is. Met het huidige concept probeert zij haar platform te verduurzamen, onder meer door bestaande aanbieders van klassieke muziek nieuwe bezoekers te bezorgen. Ze waarborgt de kwaliteit van 24classics door ook zelf interessante evenementen te organiseren en door kieskeurig te zijn in de selectie van muzikale partners.”

Over de Pilot Cultureel Ondernemerschap

Naar aanleiding van een initiatiefvoorstel van VVD-raadslid Werner Toonk, deed het AFK eind 2014 onderzoek naar de mogelijkheden voor een pilot-regeling voor de stimulering van cultureel ondernemerschap. Deze richtte zich op Amsterdamse initiatieven die een belangrijke stap willen zetten in hun professionalisering en leidde in 2015 tot de Pilot Cultureel Ondernemerschap.

Binnen de pilot zijn twaalf culturele initiatieven geselecteerd om een ontwikkelplan te pitchen voor een deskundig panel. Dit panel beoordeelde de plannen op zakelijke kwaliteit, haalbaarheid en voorbeeldfunctie voor de kunstsector. Unfair Amsterdam, San Serriffe, 24classics en We Are Public zijn geselecteerd om hun plan uit te voeren. In de zomer van 2015 ontvingen zijn hiervoor een bijdrage van €20.000 van het AFK. Gedurende negen maanden zijn zij begeleid in het realiseren van de plannen door strategisch adviseur Roel van Herpt.

De pilot Cultureel Ondernemerschap krijgt een vervolg binnen de tweejarige subsidie.