Hin und her
Een volksstuk - met zang- in twee bedrijven over de akelige absurditeit van de werkelijkheid.
Door ’t Barre Land, Tijdelijke Samenscholing, Phi Nguyen, Sarah Jonker en Yorke Mulder-Bhangoo
De gezelschappen 't Barre land en Tijdelijke Samenscholing bundelen hun krachten met de onafhankelijke toneelspelers Phi Nguyen, Yorke Mulder-Bhangoo en Sarah Jonker om voor het eerst in Nederland de politieke klucht van de staatloze schrijver Ödön von Horvath te spelen: Hin und Her (1933). Een volksstuk - met zang - in twee bedrijven over de akelige absurditeit van de werkelijkheid. Want, zoals Horvath zelf zei: 'Al mijn stukken zijn tragedies, het wordt alleen komisch, doordat het zo akelig is.'
Hin und Her toont op een hilarische manier de uitzichtloze en absurde positie van de staatloze. Het stuk speelt zich af tussen twee grensposten van de landen X en Y die met elkaar verbonden zijn door een houten brug over de grensrivier. Ferdinand Havlicek is een ‘niemand’, een ‘vergissing’, een ‘ambtelijk geval’ die het ene land wordt uitgezet, en het andere land, dat juridisch gezien zijn vaderland is, niet naar binnen mag omdat daar zijn staatsburgerschap verlopen is. Hij pendelt heen en weer over de brug waar aan beide kanten grenswachters zitten die plichtbewust hun grenzen bewaken. Havlicek raakt in zijn grenzeloze existentie diep verstrikt in politieke machinaties, illegale smokkelaarspraktijken en klassieke liefdesgeschiedenissen.