Dead Darlings #9 - Entropy
Dead Darlings #9 - Entropy
Dead Darlings is een anoniem kunstveilingplatform.De bedoeling is om de complexe relatie tussen kunstenaar, kunstwerk en verzamelaar te onderzoeken. Er wordt een mix van werken van beginnende kunstenaars en gevestigde namen anoniem aangeboden en pas wanneer de verkoop afgerond is wordt de naam van de maker bekend gemaakt. Tijdens de veiling worden werken aangeboden die bekend staan als "kill your darlings" werken: ze zijn met veel liefde gemaakt maar werden uiteindelijk niet geschikt geacht voor een bepaalde context waardoor ze niet publiek gepresenteerd konden worden. De werken vormen dus geen waarde in verhouding tot de praktijk van de kunstenaar, maar wel voor de kunstenaar persoonlijk.
Door bij kunstenaars unieke werken op te vragen die op een lage startprijs (soms al vanaf €1,-) worden aangeboden kunnen ook mensen die normaal gesproken niet genoeg budget hebben om kunst te kopen verzamelaars worden.
Het thema van ditjaar is Entropy, de reis van orde naar wanorde, die wordt gemaakt door de kunstenaar, het werk, of beiden. De werken die zijn aangeboden bij deze veiling passen thematisch of formalistisch gezien binnen dit thema. De veiling wordt gehouden in een informele sfeer waarbij het kopen en verkopen tot een performance wordt gemaakt.
Dead Darlings - Entropy vindt plaats tijdens Foam Fusion en is georganiseerd in samenwerking met Foam. De veiling vindt plaats van 15.00 tot 18.30 en vormt de afsluiting van het driedaagse Foam Fusion festival. Om 14.45 wordt er een loterij gehouden voor een voucher van €100,- te besteden tijdens de veiling. De Entropy catalogus is het ticket om mee te doen aan de loterij.
Kijk voor meer informatie ook naar de website van Foam Fusion.
Het Dead Darlings collectief is in 2005 opgericht door kunstenaar Tania Theodorou en designer Lina Ozerkina. Later voegden ook kunstenaar Hanna Mattes en designer Joris Landman zich bij het collectief. Het collectief is ontstaan op het moment dat de oprichters en hun vrienden net afgestudeerd waren op de academie en zochten naar manieren en plekken om hun werk en zichzelf te presenteren. Het collectief is non-profit: het draait op vrijwilligers en een klein deel van iedere verkoop gaat naar de productie van het evenement. Het overige verkoopbedrag gaat naar de kunstenaar.