The Beach

Aangevraagd: € 125.968
Toegekend: € 125.968

The Beach vraagt een bijdrage voor de inzet van cultuurcoaches op vier scholen: IKC Het Talent, Lukasschool, IBS El Amien 1 en de SO Alphons Laudy school.

Vormgeving van het aanbod

De commissie beoordeelt de vormgeving van het aanbod als zeer goed.

The Beach kwalificeert zichzelf als een hub voor co-creatie die bouwt aan een sociale en duurzame stad. De cultuurcoaches die de organisatie inzet, doen dit hoofdzakelijk met beeldende kunst, maar ook met andere disciplines zoals muziek, design, woordkunst en mode. In de gehanteerde pedagogische methodes worden kinderen en jongeren benaderd als experts van hun eigen leefwereld én als vernieuwende makers die bijdragen aan hun omgeving. Co-creatie en intrinsieke motivatie staan daarbij centraal. De commissie denkt dat de gekozen methodes zeer geschikt zijn om leerlingen te enthousiasmeren en aansluiting te vinden bij wat hen bezighoudt en interesseert. De activiteiten zijn samen met partners en organisatie-overstijgend opgezet als een ‘talentontwikkelingsketen’ van vier stappen. Daarin worden binnenschoolse activiteiten achtereenvolgens gekoppeld aan naschoolse activiteiten, eigen buitenschoolse activiteiten, en doorstroom naar aanbod van anderen. De binnenschoolse activiteiten leggen de focus op basisvaardigheden; naschools is er kennismaking met diverse disciplines, buitenschools is er verdieping in een bepaalde discipline en vervolgens doorstroom naar bestaand cultureel aanbod in de omgeving. De commissie vindt het helder opgebouwde traject aansprekend en inspirerend. Het aanbod maakt kunst volgens de commissie toegankelijk voor kinderen met een verhoogde kans op onderwijsachterstand, doordat het aansluit bij de ervaringen en vaardigheden van deze doelgroep. Het inzetten van lichamelijke expressie in de kleuterklassen van de Lukasschool bijvoorbeeld, zorgt dat taal geen belemmering vormt voor deelname. Onder de noemer Gangmakers leren kinderen in buurtgerichte ontwerplabs hun kijk op de wereld creatief te verwerken in zelfgemaakte ontwerpen en beelden. Volgens de commissie is dit aanbod laagdrempelig en toegankelijk omdat het praktisch is en omdat de inloop vrij en gratis is.

De commissie stelt vast dat er sprake is van uitbreiding en/of intensivering van het aanbod op alle scholen. Op IBS El Amien 1 bijvoorbeeld, komen er naast de beeldende kunstlessen meer naschoolse programma’s en extra uren voor doorverwijzing naar buitenschoolse activiteiten. Bij de Lukasschool kiest The Beach, vanwege de grote afstanden in Nieuw-West, voor een intensivering van het culturele aanbod op de schoollocatie zelf. De commissie vindt dit goed onderbouwd en ziet het belang hiervan.
De aanvraag maakt volgens de commissie duidelijk dat er sprake is van inbedding van de cultuurcoach en het aanbod binnen het schoolbeleid. Zo zijn cultuurcoaches aanwezig op ouderavonden, overleggen zij regelmatig met sportcoaches en cultuurcoördinatoren, en nemen zij deel aan overleg op beleidsniveau.

Verbinding en doorstroom

De commissie beoordeelt de verbinding en doorstroom als goed.

De aanvraag geeft de commissie voldoende vertrouwen dat de inzet van de cultuurcoaches een positieve bijdrage levert aan de verbinding met en doorverwijzing naar buiten- en naschools cultureel aanbod. Het plan geeft een heldere visie op de ‘talentontwikkelingsketen’, die helemaal is ingericht op verbinding en doorstroom. De cultuurcoaches ontwikkelen zowel de binnen- als naschoolse activiteiten en voeren ze uit. De commissie is wel kritisch over het ontbreken van concretisering van de naschoolse activiteiten. Daardoor is het niet duidelijk wat voor invulling dat deel van de ketengerichte aanpak daadwerkelijk krijgt. Positief vindt de commissie dat de cultuurcoaches vaak ook werkzaam zijn bij andere buitenschoolse aanbieders, waardoor ze veel aanbieders goed kennen en waardoor de kinderen op een nieuwe plek een bekend gezicht tegenkomen. Deze aspecten zijn volgens de commissie bevorderlijk voor de doorstroom. De rol van de cultuurcoach hier is maatwerk: onderzoek en afstemming voor het doorverwijzen en organiseren van passende activiteiten. Over het buitenschoolse aanbod vindt de commissie het plan wel redelijk concreet. De coaches organiseren bezoeken bijvoorbeeld de Kinderkunst Biënnale en onderhouden inhoudelijke samenwerkingen zoals met Aslan Muziekcentrum ten behoeve van de Lukasschool. Het idee is dat kinderen vanuit deze programma’s doorstromen naar de buitenschoolse activiteiten van The Beach en partners zoals ICK Dans, Young Osdorp, ISH en Meervaart studio. De commissie is positief over de manier waarop de doorverwijzing vorm krijgt. In het kader van het programma Gangmakers bijvoorbeeld, organiseert de cultuurcoach de activiteiten op locaties dichtbij de school zoals de OBA en de Stadsboerderij Osdorp. Zo maken de kinderen, ouders en scholen kennis met deze organisaties en hun culturele aanbod.

De commissie ziet dat er sprake is van veel samenwerkingen, waarbij de cultuurcoaches kunnen leunen op het stevige netwerk van The Beach in de buurt. Per school organiseert de cultuurcoach een op maat gemaakt naschools aanbod met logisch gekozen partners. De commissie is positief over de duurzame buitenschoolse programma’s met bijvoorbeeld het Amsterdam Museum, die niet alleen gericht zijn op snelle resultaten, maar vooral op de langetermijnontwikkeling van talenten. Deze samenwerking vindt de commissie ook aansprekend. Zo mochten kinderen onlangs eigen werk in het museum tonen. De commissie denkt dat het museum daardoor voor hen heel toegankelijk wordt.
De commissie constateert dat er in het plan geen sprake is van samenwerking met het Jeugdfonds Cultuur en Sport.

Profiel van de Cultuurcoach(es)

De commissie beoordeelt het profiel van de cultuurcoach(es) als goed.

Voor de commissie blijkt uit de meeste cv’s en de profielen dat de cultuurcoaches beschikken over de benodigde kennis en ervaring voor de lessen op school. Het merendeel van de cultuurcoaches brengt een combinatie mee van pedagogische ervaring en vakmanschap in de beeldende kunst, vormgeving, theater of is geschoold en ervaren in social design. De commissie vindt het zinvol dat de profielschets gericht vraagt om kennis over het culturele aanbod rond de scholen met het oog op het realiseren van doorstroom. Zij ziet die kennis terug in sommige cv’s. Verschillende cultuurcoaches zijn werkzaam (geweest) bij samenwerkingspartners zoals de Gangmakers, waardoor hun netwerk en praktijkervaring van waarde is voor doorstroom.

The Beach geeft aan zich bewust te zijn van de Code Diversiteit en Inclusie. De commissie ziet dit ook duidelijk terug in het plan. Zij merkt echter wel op dat het plan weinig concreet wordt over de wijze waarop de code wordt toegepast bij de werving. De organisatie zegt dat bij de werving wordt gezocht naar expertise in kunsteducatie en cultuursensitief werken. Ook zegt The Beach de diversiteit binnen de eigen organisatie en de wijk actief te benutten bij de zoektocht naar geschikte cultuurcoaches. De commissie waardeert deze uitgangspunten, maar had meer toelichting willen lezen op de wijze van werving. De commissie constateert op basis van de cv’s wel dat de cultuurcoaches diverse culturele achtergronden hebben.

Financiële uitwerking

De commissie beoordeelt de financiële uitwerking als goed.

De commissie vindt het overzicht van de verwachte werkzaamheden en bijbehorende kosten overtuigend en realistisch. Zij constateert dat de inzet per school varieert tussen twaalf en vierentwintig uur per week en daarmee voldoet aan de minimale eis van acht uur per week. Binnen deze uren is er ruimte voor deskundigheidsbevordering (binnen de gestelde vijf procent). Er is daarnaast sprake van een hoog maar volgens de commissie redelijk onderbouwd aantal uren voor coördinatie.
Goed onderbouwd is waarom The Beach niet op alle scholen evenveel uren besteedt aan lesgeven als aan doorverwijzen. The Beach licht per school telkens toe als er meer of minder dan vijftig procent van de tijd aan lessen dan wel aan doorverwijzen besteed wordt. Bijvoorbeeld op de Lukasschool is er sprake van meer lesuren, omdat de school de beeldende kunstlessen wilde behouden, en omdat het buitenschoolse aanbod voor de doelgroep kleuters te ver is.

The Beach vermeldt geen uurtarief, maar wel een jaarloon en een berekening gebaseerd op de cao Kunsteducatie. Op basis daarvan stelt de commissie vast dat er sprake is van fair pay.

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van The Beach te honoreren met het gevraagde bedrag van € 125.968 per jaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028.