Podium Mozaïek
Podium Mozaïek vraagt een bijdrage voor de inzet van drie cultuurcoaches op drie scholen: Westerparkschool, Basisschool Pro Rege en Onze Amsterdamse School. Vanaf 2027 wil de aanvrager uitbreiden met een vierde cultuurcoach en school.
Vormgeving van het aanbod
De commissie beoordeelt de vormgeving van het aanbod als goed.
Podium Mozaïek is een cultuurpodium voor alle kinderen. Met de cultuurcoaches wil Podium Mozaïek basisschoolleerlingen enthousiasmeren en inspireren voor kunst en cultuur door hen in contact te brengen met verschillende disciplines. Door een breed aanbod van onder andere dans, theater, muziek, beeldende kunst en storytelling kan ieder kind zijn creatieve talenten ontdekken en is de aansluiting van het aanbod op de leerlingen volgens de commissie verzekerd. De commissie is positief over de duidelijke visie van Podium Mozaïek: de organisatie wil cultuurcoaches inzetten voor co-creatie, empowerment en de ontwikkeling van het talent van ieder kind. De commissie ziet deze visie overtuigend vertaalt in de leerlijn Mijn Wereld, waarin de belevingswereld en de verhalen van kinderen centraal staan. De kinderen kiezen in de leerlijn hun eigen artistieke vorm om hun verhaal te vertellen, vanuit de gedachte dat elk verhaal en elk persoon vraagt om een eigen expressievorm. De commissie is ervan overtuigd dat het inspirerend is voor kinderen als ze zelf een discipline kunnen kiezen, voorstellingen kunnen bezoeken en masterclasses kunnen volgen in storytelling, beeldende kunst, theater of dans. Ieder seizoen organiseert Podium Mozaïek een talentenjacht, Best Of The West (BOTW), speciaal voor kinderen en jongeren uit Amsterdam West. Deze talentenjacht en de daaraan verbonden geldprijs zijn volgens de commissie belangrijk om kinderen uit het primair onderwijs te enthousiasmeren en inspireren voor kunst en cultuur.
De commissie is van mening dat Podium Mozaïek met dit aanbod kunst en cultuur toegankelijker maakt voor kinderen met een verhoogde kans op onderwijsachterstand. Behalve de gratis toegankelijke zomer- en winterworkshopsprogramma’s en de grote keuzevrijheid van de kinderen, draagt volgens de commissie ook de beoogde nabijheid van de cultuurcoach daaraan bij. Het plan gaat uit van het adagium ‘het hele jaar een vertrouwd gezicht binnen en buiten de school.’
De commissie constateert dat het plan voorziet in uitbreiding en intensivering van het cultuuraanbod op de scholen. Voorheen zette Podium Mozaïek alleen een kunstvakdocent in die kinderen en jongeren begeleidde naar de talentenjacht. Nu is het de bedoeling cultuurcoaches toe te voegen die structureel wekelijkse lessen mogelijk maken op de scholen en daarnaast actief doorverwijzen naar het buitenschoolse talentontwikkelingstraject. Dit impliceert een uitbreiding naar veertig weken inzet per schooljaar en twaalf werkuren per week. Er zijn ook plannen om het cultuurcoachprogramma vanaf 2027 uit te breiden naar de Vlugtschool. Op basis van de plannen voor de andere scholen heeft de commissie weliswaar een indruk van de invulling die het aanbod op deze school zou kunnen krijgen, maar een beschrijving van het programma op deze school ontbreekt. De commissie is dan ook nog niet overtuigd van de vormgeving van deze uitbreiding en de aansluiting bij de leerlingen.
Podium Mozaïek geeft volgens de commissie voldoende duidelijk aan hoe de cultuurcoach en het aanbod worden ingebed in het totale cultuurbeleid van de school. De aanvraag gaat ervan uit dat er ieder schooljaar een matchingperiode van vier weken nodig is tussen de coach, cultuurcoördinator, de docenten, directie en de leerlingen. Op de Pro Rege school bijvoorbeeld is deze periode gebruikt om de leerlijn Mijn Wereld aan te passen aan de leerbehoeften van de leerlingen en om draagvlak te creëren voor de aangepaste leerlijn. Hier bestond de wens om cultuur te koppelen aan taal en in de lessen aandacht te besteden aan spoken word, storytelling, poëzie en anderstalige cultuurdisciplines. De commissie is op basis van de ervaringen van vorige keer in beginsel positief over de matchingperiode, maar had graag een concretere uitwerking willen zien van de stappen die in een matchingperiode worden doorlopen en van een lesvoorbeeld dat daarvan het resultaat is.
Verbinding en doorstroom
De commissie beoordeelt de verbinding en doorstroom als voldoende.
Podium Mozaïek beschrijft de rol van de cultuurcoach als een spin in het maatschappelijk-cultureel web van Amsterdam West die voor de leerlingen het hele jaar een vertrouwd gezicht binnen en buiten de school is. De commissie ziet dit duidelijk terug in het plan en is van mening dat dit de doorstroom naar buitenschools aanbod kan bevorderen. Het plan laat zien dat de cultuurcoach bezoeken organiseert, aanwezig is bij buitenschoolse activiteiten en contact onderhoudt met buitenschoolse partners. De coaches zijn goed thuis in Amsterdam West en hebben daar een groot netwerk. Dat vindt de commissie positief met het oog op doorstroom. Voor het begeleiden naar buitenschools aanbod vindt de commissie de BOTW talentenjacht en het BOTW Summercamp van betekenis. Het Summercamp biedt thuisblijvers tijdens de vakantiedagen een voortraject op de talentenjacht. De coaches zijn hier het vertrouwde gezicht voor de kinderen die via de scholen komen. Zij spotten talent en helpen leerlingen op weg richting aanbieders waar zij hun talent verder kunnen ontdekken en ontplooien. De commissie mist informatie over de manier waarop de ouders worden betrokken bij de ontwikkeling van hun kinderen.
De commissie ziet in het plan veel samenwerkingspartners uit stadsdeel West. De partners, waaronder Operatie Periscoop, Mezrab, Foam, de Amsterdamse Jeugdtheaterschool, Aslan, en MAQAM, hebben stuk voor stuk veel te bieden op het gebied van cultuureducatie. De commissie is daarom in beginsel positief over deze samenwerkingen, maar mist onderbouwing van de gekozen partners, concretisering van de inhoud van de samenwerking en uitleg over de rol van de cultuurcoach daarin. Op basis van de uitwerking in het plan kan de commissie niet goed beoordelen of het aansprekende samenwerkingen zijn. Het is voor de commissie bijvoorbeeld niet duidelijk wat de rol is van Broedplaats de Vlugt in het cultuurcoachprogramma. Podium Mozaïek zegt dat het gaat over het gebruiken van hun ruimte en over workshops voor leerlingen door de residenten. Wat de toegevoegde waarde hiervan is voor het programma van de cultuurcoaches is de commissie niet duidelijk, onder meer doordat het geen inhoudelijke beschrijving geeft van de samenwerkingsactiviteiten. Wat betreft de theaterschool Parkwest en Theater DEGASTEN geeft het plan wel enig zicht op de aard en inhoud van de samenwerking. Parkwest, waar een van de coaches ook voor werkt, zal vanaf 2025 wekelijks een serie buitenschoolse theaterlessen voor kinderen en jongeren organiseren bij Podium Mozaïek. DEGASTEN organiseert gastlessen in de bovenbouw, coacht leerlingen van groep acht en vormt daarmee een schakel in de talentontwikkelingsketen die Podium Mozaïek de leerlingen te bieden heeft. De commissie is hier op zich positief over, maar krijgt op basis van het plan weinig zicht op de samenhang van dit aanbod met de activiteiten van de cultuurcoach. Het is de commissie duidelijk dat de samenwerkingen met DEGASTEN, Foam en Bureau Yan al langer bestaan. Hoe de samenwerkingen met de andere partners zullen worden verduurzaamd, vermeldt het plan niet.
De commissie is positief dat er een samenwerking is met Jeugdfonds Cultuur en Sport om de financiële drempel te verlagen indien nodig.
Profiel van de cultuurcoach(es)
De commissie beoordeelt het profiel van de cultuurcoach(es) als goed.
De cv’s en profielen van de cultuurcoaches geven de commissie voldoende vertrouwen dat er vakmanschap is voor de beoogde activiteiten. De coaches zijn gediplomeerde docenten en performers in dans of theater. Een van de coaches heeft een master kunsteducatie en geeft regelmatig les op basisscholen. Verschillende coaches hebben ervaring als docent op jeugdtheaterscholen in Amsterdam en als coach bij Best Of The West, waar ze ook aan doorstroom werken. Hun cv’s laten volgens de commissie zien dat ze ook beschikken over een groot netwerk in de buurt, wat met het oog op doorstroom ook belangrijk is. De commissie is positief over het feit dat er regulier teamoverleg is tussen de coaches om kennis en ervaringen uit te wisselen. Aan alle drie scholen is een specifieke coach gekoppeld. Wie vanaf 2027 de coach zal worden op Vlugtschool is niet bekend. Op basis van wat voor profiel deze geworven zal worden, maakt het plan evenmin duidelijk.
De commissie constateert dat het team cultuurcoaches zoals dat in het plan wordt gepresenteerd divers is samengesteld. Het plan geeft echter geen toelichting op de manier waarop de Code Diversiteit en Inclusie wordt toegepast bij de werving en selectie van coaches. Omdat het plan ook geen informatie geeft over het profiel waaraan coaches moeten voldoen, krijgt de commissie weinig zicht op de manier waarop de aanvrager omgaat met diversiteit en inclusie in relatie tot het wervingsproces. Zij ziet wel dat de organisatie in het licht van diversiteit en inclusie bewuste keuzes maakt bij de experts waar ze mee samenwerken, en van partners zoals stichting KIEF-KIEF en MAQAM.
Financiële uitwerking
De commissie beoordeelt de financiële uitwerking als zwak.
De commissie vindt het overzicht van de verwachte werkzaamheden van de cultuurcoaches ontoereikend onderbouwd en niet voldoende realistisch. De commissie kan de inhoudelijke plannen niet op alle punten goed herleiden tot de urenspecificatie. Zo staat er in het plan dat er naast de wekelijkse lessen in de Westerparkschool ook ingezet zal worden op naschoolse activiteiten in de tussentijdse opvang. De commissie ziet deze uren echter niet terug in de urenspecificatie. Per school heeft Podium Mozaïek vijf lesuren, vijf doorverwijsuren en twee uren voor coördinatie en deskundigheidsbevordering beschikbaar. De commissie constateert op basis daarvan dat de aanvrager voldoet aan de minimale inzet van acht uur per week per school en aan de 50-50% richtlijn voor de verhouding tussen les- en doorverwijsuren. Zij ziet echter geen onderbouwing dat het gevraagde aantal uren in verhouding is met het aantal klassen, leerlingen en activiteiten die Podium Mozaïek per school onderneemt. Daardoor kan de commissie ook niet vaststellen of het gevraagde aantal uren realistisch is. Daarnaast constateert de commissie dat er vanaf 2027 uren zijn opgenomen voor de Vlugtschool, terwijl er geen intentieverklaring van de school is en het plan geen inzicht geeft in de concrete plannen voor deze school.
De commissie constateert dat het plan duidelijk is over het uurtarief van de cultuurcoach, en dat dit tarief in overeenstemming is met de richtlijnen voor fair pay.
Conclusie
De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Podium Mozaïek gedeeltelijk te honoreren met een bedrag van € 75.800 per jaar. De commissie adviseert een lager bedrag dan het gevraagde bedrag, vanwege de substantiële punten van kritiek op de financiële uitwerking. De commissie is kritisch op het aangevraagde bedrag voor de vierde school in de urenspecificatie 2027 - 2028. De plannen voor de vierde school zijn onvoldoende concreet en onderbouwd. De commissie heeft de uren voor deze school daarom niet meegenomen in het geadviseerde bedrag.
De commissie constateert dat Podium Mozaïek samen met vier andere aanvragers een gelijke totaalscore van dertien punten heeft behaald, met bovendien identieke scores op de beoordelingscriteria ‘vormgeving aanbod’ en ‘verbinding en doorstroom’. Daarmee bevinden deze vijf aanvragers zich gezamenlijk op de zaaglijn. Het resterende budget binnen het subsidieplafond is echter onvoldoende om ieder van hen het volledig geadviseerde subsidiebedrag toe te kennen. Daarom ziet de commissie zich genoodzaakt het resterende bedrag evenredig te verdelen over de vijf aanvragers, naar rato van de hoogte van het geadviseerde bedrag.
Gezien het beschikbare budget na beoordeling van alle aanvragen binnen de adviescommissie Cultuurcoach 2025 -2028 is voor Podium Mozaïek € 69.056 subsidie beschikbaar.
De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028.