Framer Framed

Aangevraagd: € 121.000
Toegekend: € 103.600

Framer Framed vraagt een bijdrage voor de inzet van cultuurcoaches op het Montessori Lyceum Oostpoort en Kolom Praktijkcollege Noord.

Vormgeving van het aanbod

De commissie beoordeelt de vormgeving van het aanbod als zeer goed.

Framer Framed werkt met DEGASTEN cultuurcoachprogramma’s uit in twee lijnen: beeldende kunst en theater. Zij willen hiermee het aanbod voor vmbo-leerlingen in Amsterdam Oost en praktijkonderwijs-leerlingen in Amsterdam Noord uitbreiden. De commissie is positief over de gedeelde visie op cultuureducatie van beide organisaties. Daarin staan co-creatie, de leerbehoeften van de leerlingen en het eigenaarschap over het maakproces centraal. Dat creëert volgens de commissie goede condities om leerlingen te enthousiasmeren en te inspireren. De commissie ziet de visie terug in de werkwijze van Framer Framed. Daar beginnen de lessen met een persoonlijke check-in, zodat duidelijk is wat de leerlingen bezighoudt. De les borduurt voort op uitkomsten van de check-in. Het plan beschrijft een voorbeeld van een leerling die tijdens een check-in vertelt over een overleden dierbare. Dit maakt ook bij andere leerlingen verhalen los. Vervolgens laat de cultuurcoach in de les elke leerling iets maken voor of over een (overleden) dierbare.
De commissie is ook positief over de toepassing van specifieke methoden. Visual Thinking Strategies laat jongeren kijken naar kunstwerken van hedendaagse kunstenaars die in hun werk ingaan op maatschappelijke ontwikkelingen. Framer Framed kiest daarbij voor jonge kunstenaars, zodat de jongeren zich niet alleen kunnen herkennen in het werk maar ook in de praktijk van de kunstenaar. De IN*BETWEEN methode van DEGASTEN is gericht op de ruimte tussen thuis en school, tussen kindzijn en volwassenheid, tussen de jongeren onderling en tussen de jongeren en de kunst die ze nog niet kennen. In deze ‘ruimte tussenin’ vindt ontmoeting plaats en is zelfonderzoek en jezelf openstellen noodzakelijk. Ook deze aanpak sluit volgens de commissie aan bij wat er leeft bij de leerlingen en verrijkt dit met kunst. In het lesprogramma My ID of Fashion bijvoorbeeld maken jongeren een eigen kledingstuk dat hun (bijvoorbeeld culturele, religieuze of gender-) identiteiten weerspiegelt.
De commissie is ervan overtuigd dat kunst door het aanbod toegankelijk wordt gemaakt voor leerlingen met een verhoogde onderwijsachterstand. Zij ziet dat de programma’s niet alleen aansluiten bij wat er leeft onder de leerlingen, maar ook bij de manier waarop de jongeren leren. Het plan benoemt dat het onderwijs vaak nadruk legt op het cognitieve, taalkundige en theoretische, terwijl de leerlingen op het vmbo en in het praktijkonderwijs meer vanuit de ervaring leren. In het plan vertelt de directeur van Kolom Praktijkcollege Noord dat de praktijkgerichte en visuele cultuurcoachactiviteiten de leerlingen toegang geven tot beeldende kunst en theater en nieuwe talenten aanwakkeren.

De commissie constateert dat het cultuuraanbod op beide scholen op wekelijkse basis wordt uitgebreid. Kolom Praktijkcollege Noord bijvoorbeeld gaat naar aanleiding van eerdere ervaring van Framer Framed op de school van één naar een junior en een senior cultuurcoach. De commissie vindt het positief dat er zo per groep meer ruimte ontstaat voor persoonlijke aandacht, maatwerk en co-creatie. De commissie is ook positief over de inbedding van de cultuurcoach en het aanbod in het totale cultuurbeleid van de school. De adjunct-directeur van Kolom Praktijkcollege Noord geeft in de aanvraag aan dat de cultuurcoaches regelmatig afstemmen met de cultuurcoördinator en de directie van de scholen, en legt uit dat de onderwijsvisie van de school goed aansluit bij de co-creatievisie van de kunstorganisaties. De commissie waardeert ook de ondersteuning van beide scholen voor de cultuurcoaches. Het Montessori Lyceum Oostpoort zet eigen docenten in om cultuurcoaches actief te ondersteunen in het creëren van een sociaal veilige klas.

Verbinding en doorstroom

De commissie beoordeelt de verbinding en doorstroom als zwak.

Volgens de commissie beschrijft het plan niet voldoende of en hoe de cultuurcoach een actieve rol speelt in de verbinding met en in de actieve doorverwijzing naar buiten- en naschools cultureel aanbod. In het plan ziet de commissie bijvoorbeeld wel dat voor Kolom Praktijkonderwijs Noord het belang van het werken in kleine groepen wordt beschreven, maar zij krijgt geen goed beeld van de concrete activiteiten voor doorverwijzing. Informatie over bijvoorbeeld de wijze waarop de cultuurcoach de leerlingen informeert over het buitenschools aanbod, hoe deze drempels verlaagt en of er bezoeken plaatsvinden aan buitenschoolse aanbieders, had dit kunnen verhelderen. Framer Framed beschrijft in het plan wel dat de cultuurcoach contact heeft met ouders en scholen met het oog op doorstroom. De commissie stelt echter vast dat het hier enkel gaat om doorstroom naar eigen aanbod, zoals DEGASTEN OPEN STUDIOS en Werkplaats Molenwijk. De commissie mist toelichting over de wijze waarop de doorstroom naar andere aanbieders plaatsvindt.

De commissie is in beginsel positief over het brede netwerk aan samenwerkingspartners dat Framer Framed en DEGASTEN hebben in de beide schoolomgevingen, zoals EAST&, Dynamo, Solid Ground Movement en Nowhere. De commissie constateert dat sommige partners niet in de buurt gevestigd zijn, zoals Meervaart Studio en ITA junior. De keuze voor deze samenwerkingen wordt niet toegelicht. Het plan benoemt weliswaar allerlei maatschappelijke en culturele organisaties, maar de commissie stelt vast dat Framer Framed niet motiveert waarom deze partners goed bij het cultuurcoachprogramma aansluiten. Er wordt niet beschreven wat de rol is van de cultuurcoach in de samenwerking met deze partners, en hoe deze samenwerkingen vorm krijgen. Hierdoor kan de commissie niet beoordelen of deze samenwerkingen aansprekend of duurzaam zijn. De commissie constateert dat de DEGASTEN een jarenlange relatie heeft met het Jeugdfonds voor Cultuur en Sport. Het plan vermeldt echter niets over een samenwerking tussen Framer Framed en het fonds.

Profiel van de cultuurcoach(es)

De commissie beoordeelt het profiel van de cultuurcoach(es) als goed.

Uit de cv’s en profielen van de cultuurcoaches maakt de commissie op dat de coaches het benodigde vakmanschap hebben voor de activiteiten, zoals een cultuurcoach die opgeleid is als docent beeldende kunst met een master in kunsteducatie. Naast het docentschap heeft de coach ook een opleiding in mode; haar lespraktijk begeeft zich in de gebieden tussen sociaal werk en kunst. Een andere coach is gediplomeerd theaterdocent maar ook muzikant en onderdeel van een hiphopcollectief. De kennis en ervaring is uiteenlopend. Samen vormen de cultuurcoaches een divers team met ruime ervaring om de taken van de cultuurcoach te volbrengen. De commissie ziet dat de complementaire ervaringen en vaardigheden goed worden benut: Framer Framed organiseert tweemaandelijkse kennisuitwisselingen tussen de coaches en maakt soms gebruik van duoposities, zoals op Kolom Praktijkcollege Noord. De duo’s kunnen samen de jongeren op verschillende niveaus aanspreken. De meeste cv's tonen een combinatie van een opleiding als maker en een achtergrond in het sociale domein. Dat vindt de commissie positief, evenals dat verschillende coaches met hun vmbo-achtergrond ervaringsdeskundige zijn. Daardoor kunnen de jongeren zich identificeren met (de ervaringen van) de cultuurcoaches.

Framer Framed en DEGASTEN geven aan dat ‘inclusion, equity en belonging’ in hun DNA zit. De commissie ziet dit ook duidelijk terug in het plan en het jaarverslag. Hoewel de Code Diversiteit en Inclusie niet met zoveel woorden wordt genoemd als leidraad bij de werving, vindt de commissie het duidelijk dat beide organisaties geheel in de geest van de code werken. De organisaties zeggen dat bij de werving wordt gezocht naar meer dan alleen artistieke vaardigheden. De cultuurcoaches moeten ook op de hoogte zijn van maatschappelijke uitdagingen, mensen kunnen plaatsen in hun sociaaleconomische omgeving en transculturele competenties hebben. De commissie constateert op basis van de profielen dat het team van cultuurcoaches divers is samengesteld wat betreft culturele achtergronden.

Financiële uitwerking

De commissie beoordeelt de financiële uitwerking als zwak.

De commissie vindt het overzicht van de verwachte werkzaamheden van de cultuurcoaches in beperkte mate onderbouwd en realistisch. Zij heeft op dit punt substantiële kritiek. Positief is dat de lesuren en doorverwijsuren voldoen aan de richtlijn 50- 50% en dat de inzet van de cultuurcoaches per school voldoet aan het minimum van acht uur per week. De commissie constateert dat het aantal uren dat de cultuurcoaches krijgen voor deskundigheidsbevordering en coördinerende taken disproportioneel hoog is. Bovendien biedt de regeling ruimte voor maximum vijf procent deskundigheidsbevordering van Mocca.

De commissie vindt ook dat er in relatie tot de voorgestelde activiteiten veel uren geraamd worden voor begeleiding, doorverwijzing en samenwerking. Het plan geeft daarvoor weinig onderbouwing doordat de concrete activiteiten op dit gebied niet helder zijn, zoals eerder aangegeven. De commissie constateert dat er 350 lesuren zijn voorzien voor het halve lesjaar in 2025. Dat is ruim meer dan de helft van het aantal uur dat er voor een volledig jaar is voorzien. Het is de commissie onduidelijk hoe deze uren in 2025 worden besteed.

De commissie stelt vast dat de aanvraag wel informatie bevat over de verloning of het uurtarief. Zij constateert dat het tarief in lijn is met fair pay. Ze merkt op dat in de financiële uitwerking ten onrechte al rekening is gehouden met indexatie van de subsidie, terwijl die jaarlijks afhankelijk is van gemeentelijke besluitvorming.

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Framer Framed gedeeltelijk te honoreren met het bedrag van € 103.600 per jaar.

De overwegingen bij het criterium financiële uitwerking zijn leidend voor het lagere bedrag. De commissie gaat uit van een jaarbedrag van € 112.000 zonder indexatie. De commissie heeft de uren voor deskundigheidsbevordering teruggebracht tot het maximum van vijf procent van de totale uren. Voor het jaar 2025 rekent de commissie vijftig procent van het geadviseerde jaarbedrag, omdat het voor de commissie onduidelijk is hoe het hoge aantal lesuren in 2025 besteed worden.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028.