Eye Filmmuseum
Eye Filmmuseum vraagt aan voor zes cultuurcoaches op acht scholen in het primair en speciaal onderwijs. Betrokken scholen zijn De Taalschool, SO De Heldring, SBO Universum, OBS De Vier Windstreken, OBS Blijhaven, MKC Oostzanerwerf, Kindercampus Mokum (po) en IKC De Buikslotermeer (po).
Vormgeving van het aanbod
De commissie beoordeelt de vormgeving van het aanbod als zeer goed.
Eye beschrijft in het plan goed doordachte en aansprekende activiteiten, met een leerlijn filmeducatie voor onder-, midden- en bovenbouw als basis. De commissie vindt de visie die de organisatie hieraan ten grondslag legt overtuigend. Eye maakt in de aanvraag duidelijk dat film iedereen een kans biedt om zichzelf spelenderwijs te uiten, creativiteit te ontdekken en sociale vaardigheden te ontwikkelen door samenwerking. Het enthousiasme voor de doelgroep (kinderen, diverse scholen), en hun directe omgeving (familie en buurt) staat centraal in de beschrijvingen van het aanbod. Zowel de algemene omschrijving van de plannen als de anekdotes en voorbeelden die de plannen illustreren, getuigen van een doordachte werkwijze. De commissie maakt uit de voorbeelden van lessen op dat het aanbod aansprekend en enthousiasmerend zal zijn. Zo gaan leerlingen de wijk in voor het maken van opdrachten en bezoeken ze nabijgelegen culturele instellingen: daarmee wil Eye een duurzame band met de buurt bewerkstelligen, waardoor leerlingen zich thuis gaan voelen en steeds meer betrokken raken bij de wijk. Ook worden kunstenaars en lokale instellingen in de klas en na school uitgenodigd waarbij de cultuurcoach als bemiddelaar fungeert. Daarbij staat niet alleen film centraal, maar ook andere disciplines, waaronder bijvoorbeeld de timmer- en knutselclub van het Kunstparadijs, Noordje en het kunstatelier in de Modestraat. Alle cultuurcoachscholen hebben vrije toegang tot het programma van Eye en IDFA in het Vondelpark, wat drempelverlagend werkt. Ook worden op sommige scholen ouders gevraagd om mee te gaan naar Eye Filmmuseum. Dat draagt volgens de commissie bij aan het toegankelijk maken van kunst voor kinderen met een verhoogde kans op onderwijsachterstand.
Eye geeft aan dat het cultuurcoachprogramma binnenschools op de rit staat en dat de organisatie de komende vier jaar focust op wat buiten de schoolmuren gebeurt. De commissie is positief over de aanpak van deze uitbreiding. De aanvraag benoemt verschillende ‘bruggen’. Bij ‘de wereld in school halen’ nodigt Eye leerlingen uit om reportages over de eigen wijk te maken, zodat ze de omgeving leren kennen. Eye bewerkstelligt langdurige relaties in de wijk door niet eenmalig, maar veel vaker dezelfde organisaties te bezoeken. Voor leerlingen worden deze organisaties steeds laagdrempeliger en daarmee een vanzelfsprekend onderdeel van hun leven. OBA in Molenwijk en de Grafische Werkplaats op de NDSM-werf zijn daar voorbeelden van. Eye versterkt ouderbetrokkenheid door ouders expliciet onderdeel te maken van eindpresentaties en door hen te ontmoeten op het schoolplein of op andere momenten.
Het plan overtuigt de commissie dat de cultuurcoach duurzaam ingebed is in het cultuurbeleid van scholen. De commissie ziet dat Eye maatwerk biedt voor de betrokken scholen: de aanvraag gaat ervan uit dat er nooit een kant-en-klaar recept is dat werkt, en dat de aanpak telkens opnieuw met scholen en gemeenschappen moet worden afgestemd. Dat doet Eye door in overleg met directie en cultuurcoördinatoren aansluiting te zoeken op jaarthema’s, bestaande (culturele) uitstapjes en op leerlijnen en lesmethoden voor andere vakken. In de aanvraag komen de scholen ook zelf aan het woord: ze zeggen dat Eye een belangrijke partner is, omdat het cultuurcoachprogramma leerlingen onder meer helpt visueel geletterd te worden en hun creatieve vaardigheden te ontwikkelen. Maatwerk per school betekent volgens Eye ook dat er meer binnen- en naschools aanbod georganiseerd wordt in wijken waar het aanbod van naschoolse activiteiten beperkt is. Dat vindt de commissie positief.
Verbinding en doorstroom
De commissie beoordeelt de verbinding en doorstroom als zeer goed.
Eye werkt met cultuurcoaches die werkzaam zijn in de wijk en daar een sterk netwerk hebben opgebouwd. De commissie vindt dat positief, gezien de rol die de cultuurcoach als bruggenbouwer wordt geacht te spelen bij het verbinden met het naschoolse aanbod in de wijk. In gesprekken met de scholen bespreekt Eye specifieke successen en obstakels. Ook neemt Eye de ouders actief mee in de activiteiten en nodigt hen laagdrempelig uit. De commissie vindt het positief dat er een ouder is die cultuurcoach is geworden. Het geeft blijk van een sterke binding met de wijk en met de community. Ook is de commissie positief over communicatie via de apps en nieuwsbrieven van de school, waardoor er rechtstreekse en laagdrempelige communicatie met de ouders mogelijk is, in een door de ouders gekozen taal.
Eye werkt voor de cultuurcoaches binnen een sterk, duurzaam consortium van vier andere culturele organisaties: Filmhub Noord-Holland, Cinekid, Taartrovers en NurLimonade Media. Alle organisaties hebben hun eigen onderwijsprogramma’s die Eye inzet binnen de cultuurcoachactiviteiten. Eye Filmmuseum investeert geld en tijd om de cultuurcoaches zorgvuldig te coördineren, bijeenkomsten te organiseren, de leerlijn verder te ontwikkelen, materialen aan te schaffen en intervisie met scholen te faciliteren. Omdat Eye als coördinator zorgt dat veel organisatorische en randvoorwaardelijke zaken zijn geregeld, is het voor kleinere partners mogelijk om ook een bijdrage te leveren aan dit educatieve aanbod. Zo organiseert NurLimonade met Wijsneus al meer dan tien jaar naschoolse filmactiviteiten, zowel op school als in de verschillende wijken. Eye heeft die vervolgens breder kunnen uitzetten via de verschillende cultuurcoaches in Amsterdam Noord. De commissie constateert dat Eye echt community based is gaan werken en is hierover zeer positief.
Eye licht volgens de commissie helder toe hoe doorstroom naar mogelijke partners buiten het consortium de komende tijd verbeterd kan worden: stapsgewijs door kinderen eerst via school kennis te laten maken met culturele plekken in de buurt, lokale makers en uitstapjes. Eye noemt kennis van het stadsdeel als cruciale succesfactor. De netwerken van de afzonderlijke spelers binnen het consortium zorgen ervoor dat de hele infrastructuur in Noord, zowel maatschappelijk als cultureel, het speelveld vormt. De voorbeelden van bestaande samenwerkingen, zoals naast reeds genoemde ook Muziekgebouw a/h IJ, Circusbende en STRAAT, zijn aansprekend en gemotiveerd. Ze dragen allen bij aan het duurzame multidisciplinaire aanbod dat Eye en de consortiumpartners in de buurt willen realiseren.
De commissie constateert dat er een samenwerking is met het Jeugdfonds Cultuur en Sport om indien nodig de financiële drempels te verlagen om de doorstroom van kinderen naar naschools aanbod te bevorderen. Eye merkt daarover op dat het raadzaam kan zijn voorzichtig om te gaan met het noemen van regelingen, omdat dat soms schaamte kan oproepen bij betrokkenen. Dat getuigt volgens de commissie van sensitiviteit.
Profiel van de cultuurcoach(es)
De commissie beoordeelt het profiel van de cultuurcoach(es) als goed.
De coaches beschikken over veel expertise op het gebied van media, waaronder ervaring bij Cinekid en NurLimonade. Deze ervaring herkent de commissie als waardevol voor zowel het lesgeven op school als voor de doorstroom naar naschoolse en buitenschoolse activiteiten. De cultuurcoaches hebben daarnaast een solide netwerk opgebouwd met lokale instanties. Zij werken nauw samen met schoolteams, zoals cultuurcoördinatoren en schoolfamiliecoördinatoren, wat het vertrouwen van de commissie in hun aanpak versterkt. De commissie ziet veel expertise in het werken met kinderen en jongeren, met het opzetten van eigen educatieve (film)projecten en/of als educator bij de aangesloten consortiumpartners. De commissie is positief dat in de groep cultuurcoaches pedagogische ervaring en kennis van onderwijsontwikkeling vertegenwoordigd is.
Eye zegt te willen werken aan een meer representatief team van cultuurcoaches. De coaches zijn weliswaar nauw verbonden met het stadsdeel, maar ze weerspiegelen niet de diversiteit van de leerlingenpopulatie in Noord. Mede daarom werkt de organisatie met gastdocenten en les-assistenten die een bredere doelgroep representeren. Deze gastdocenten worden veel gevonden in de nabijgelegen culturele en maatschappelijke instellingen, maar Eye beschrijft verder niet hoe de Code Diversiteit en Inclusie wordt toegepast bij de werving. Het voorbeeld van een moeder die binnen het team opgeleid is tot cultuurcoach, vindt de commissie wel aansprekend en getuigen van inzet om het team meer divers te maken.
Financiële uitwerking
De commissie beoordeelt de financiële uitwerking als goed.
De commissie vindt het overzicht van de verwachte werkzaamheden en de bijbehorende kosten realistisch en onderbouwd. Het is helder dat Eye op alle scholen hetzelfde aantal uren inzet, waarmee de genoemde plannen volgens de commissie uitvoerbaar zijn. Eye wijkt licht af van de 50-50% verhouding tussen de lesuren en doorverwijsuren en voert iets meer dan de helft aan lesuren op. De commissie is voldoende overtuigd door de onderbouwing: in de binnenschoolse uren besteedt Eye al veel tijd aan het bouwen van bruggen naar het buitenschoolse aanbod met het oog op bredere culturele participatie.
De commissie constateert dat de inzet van de cultuurcoach(es) per school minimaal acht uur per week is en dat de verloning fair pay is. Eye geeft aan zzp-richtlijnen van BRAM te volgen. Ook wordt binnen de uren van de cultuurcoach ruimte geboden voor deskundigheidsbevordering (drie procent) en coördinerende taken. De commissie constateert dat de uren voor deskundigheidsbevordering wel op de begroting staan, maar niet worden uitgesplitst per cultuurcoach en/of school.
Conclusie
De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Eye te honoreren met het bedrag van € 147.240 per jaar*.
*De commissie adviseert een volledige toekenning, maar het jaarbedrag is anders dan het aangevraagde bedrag. Dat heeft te maken met de hoogte van het aangevraagde bedrag voor 2025, dat niet gelijk is aan de helft van het jaarbedrag. In de berekening is het bedrag voor de volledige periode door 3,5 gedeeld.
De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028.