Aslan Muziekcentrum

Aangevraagd: € 148.855
Toegekend: € 105.010

Aslan Muziekcentrum vraagt een bijdrage voor de inzet van zeven cultuurcoaches op de Johannesschool, Goeman Borgesiusschool, De Globe, Fiep Westendorp, De Einsteinschool, De Toekomst, ’t Koggeschip, Spring High, Pro Rege Noorderhof en Tobiasschool.

Vormgeving van het aanbod

De commissie beoordeelt de vormgeving van het aanbod als goed.

De commissie constateert dat voor Aslan het werken vanuit diversiteit en inclusie een belangrijk uitgangspunt is. Die benadering komt ten goede aan de toegankelijkheid en aantrekkelijkheid van het aanbod, voor een grote en diverse groep leerlingen. Aslan heeft drie doorlopende leerlijnen ontwikkeld: muziek, dans en theater. De leerlijnen maken gebruik van thema’s en onderwerpen uit verschillende culturen en worden ook verbonden aan basisvaardigheden. Zo voorziet het aanbod in muzikale ondersteuning bij het rekenen. Dit sluit volgens de commissie goed aan bij kinderen met een verhoogde kans op een onderwijsachterstand. Zij verwacht dat leerlingen enthousiast raken van een aanbod dat superdivers is en ook dat het grote aanbod met echte instrumenten activerend is. Het grote buitenschoolse bereik van de muziekschool laat zien dat die verwachting reëel is. Aslan gaat op zoek naar dat wat aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen. Kennismaken met en begrip voor elkaars culturen staan daarbij centraal. Aslan werkt al op veel verschillende scholen en breidt met deze plannen het aanbod uit. De focus op talentontwikkeling, die binnenschools start en leidt tot deelname aan het buitenschoolse aanbod, beoordeelt de commissie als sterk. Aslan heeft zicht op wat de leerlingen in de verschillende fases nodig hebben, zoals stimulatie in het begin, en maatwerk in een latere fase, en dat helpt bij het inhoudelijk vormgeven van de verschillende fases van de doorstroom.

Door de eigenheid en kwaliteit van het aanbod van Aslan heeft deze muziekschool zich ook ontwikkeld als expertise- en opleidingscentrum in cultuureducatie. De commissie leest in het plan veel over de eigen werkwijze, die zich met name richt op binnenschoolse cultuureducatie. De commissie is daarom niet overtuigd dat het cultuurcoachaanbod aansluit op en ingebed is in het totale cultuurbeleid van de betreffende scholen.

Positief is wel dat cultuurcoaches per school, in samenwerking met de cultuurcoördinator of de schoolleiding, een plan van aanpak maken en doelstellingen formuleren. Hoe ze dat doen en hoe dit maatwerk eruitziet, is volgens de commissie echter weinig concreet beschreven.

Verbinding en doorstroom

De commissie beoordeelt de verbinding en doorstroom als voldoende.

In het plan van aanpak dat de cultuurcoach samen met school maakt, ziet de commissie veel aandacht voor doorstroom en goede manieren om die te bevorderen. Op verschillende scholen worden open avonden en cultuurmarkten georganiseerd. Die zijn bedoeld als laagdrempelig moment voor ouders en kinderen om in contact te komen met de activiteiten van Aslan of andere uitgenodigde culturele organisaties. De cultuurcoaches werken actief mee aan het vervoer van de kinderen. Aslan noemt het contact met de ouders essentieel. De cultuurcoach organiseert daarom speciale ouderochtenden.
De aanvraag bevat cijfers over bereik en doorstroom. Deze laten volgens de commissie zien dat Aslan gericht is op groei van de doorstroom. De commissie vindt dat positief, maar vindt de doelstellingen op dit gebied ook behoudend: er wordt ingezet op het bereiken van 35 kinderen afkomstig van tien scholen met in totaal circa honderd groepen.

De cultuurcoaches van Aslan maken een inventarisatie van alle cultuuraanbieders in de buurt van de school om kinderen een breed naschools aanbod te kunnen laten zien; hiervan worden in het plan geen voorbeelden genoemd anders dan ‘een bezoek aan De Meervaart of De Toneelmakerij’. Aslan zelf noemt vervoer naar culturele instellingen als obstakel en benoemt daarom de samenwerkingen die voor binnenschools aanbod (gastlessen) zorgen, zoals het BIMHUIS, Jazz Express, De Nationale Opera en Het Concertgebouw. In beginsel vindt de commissie deze samenwerkingen aansprekend, maar ze worden niet onderbouwd. De organisatie beschrijft niet hoe zij zoekt naar nieuwe samenwerkingspartners (in de buurt) en motiveert evenmin op welke mogelijke nieuwe partners zij haar pijlen richt. Daarom is de commissie niet overtuigd dat er gewerkt wordt aan duurzame samenwerkingsverbanden in de omgeving van de scholen. Naschoolse activiteiten zoals Talentontwikkeling In Mijn Buurt en de Aslan Zomerschool beoordeelt de commissie als positief, maar zij ziet daarin dat de aandacht voor het eigen aanbod dat van andere aanbieders overschaduwt.

De commissie constateert dat Aslan samenwerkt met het Jeugdfonds Cultuur en Sport. Tijdens de ouderochtenden krijgen ouders informatie over mogelijkheden voor de betaling van de lessen. Of die samenwerking nog concreter wordt gemaakt en of ouders daadwerkelijk hulp krijgen bij het aanvragen, vermeldt het plan niet.

Profiel van de cultuurcoach(es)

De commissie beoordeelt het profiel van de cultuurcoaches als goed.

Alle cultuurcoaches hebben meerdere jaren ervaring als kunstdocent. Drie van hen werkten eerder ook al als cultuurcoach. De genoemde kunstdisciplines - muziek, theater en dans - komen terug in de cv’s van de coaches. Het vakmanschap is volgens de commissie overtuigend. Door de betrokkenheid van de coaches bij Aslan zijn zij goed in staat om de doorstroom naar het eigen aanbod van Aslan te realiseren. Ervaring met het bredere culturele aanbod spreekt volgens de commissies niet duidelijk uit de cv’s. Aslan besteedt hier wel aandacht aan in het algemene profiel voor de cultuurcoaches, waar alle cultuurcoaches aan moeten voldoen.

Aslan beschrijft niet hoe de Code Diversiteit en Inclusie van toepassing is bij de werving van de cultuurcoaches. Ook het beschreven profiel besteedt niet expliciet aandacht aan diversiteit en inclusie. Wel wordt ‘kennis van de leefwereld van de leerlingen’ gevraagd. Aslan laat volgens de commissie overtuigend zien dat de organisatie zich inzet voor een omgeving waarin iedereen zich veilig kan voelen om vanuit de eigen identiteit en achtergrond te functioneren. Het team van cultuurcoaches is, zo leest de commissie in het plan, divers samengesteld en doet in die zin recht aan de diversiteit van de Amsterdamse bevolking.

Financiële uitwerking

De commissie beoordeelt de financiële uitwerking als zwak.

De urenbegroting is zeer beknopt. De commissie mist onderbouwing van het gegeven urenoverzicht. Het is voor de commissie inzichtelijk dat een cultuurcoach minimaal dertig weken per jaar per school aan het werk is en dat het afhankelijk is van het aantal groepen om hoeveel uur het totaal gaat – elke groep krijgt een half uur per week les van de cultuurcoach. En nog een half uur gaat om ‘toeleidingsuren’. De commissie vindt echter dat een uur per week per groep voor alle beschreven plannen en doelstellingen weinig realistisch is. De doorverwijsuren vormen 35 procent van de ‘toeleidingsuren’. De verhouding tussen lesgeven en doorverwijzen is op geen enkele school 50%-50%. Deze afwijking wordt niet toegelicht. De commissie stelt vast dat de cultuurcoaches op De Einsteinschool, Pro Rege Noorderhof, Spring High en de Tobiasschool minder dan acht uur per week aanwezig zijn. De commissie constateert dat Aslan een passend aantal uren heeft opgenomen voor deskundigheidsbevordering.

Aslan geeft aan dat het uurtarief voor lesgeven verschilt van het uurtarief voor de doorverwijsuren. De commissie vindt het uurtarief voor doorverwijzen aan de lage kant. Zij vindt het niet duidelijk of de betaling voldoet aan de richtlijnen voor fair pay, omdat er niet verwezen wordt naar een cao of een andere richtlijn. Het verschil tussen de twee tarieven is groot en wordt naar het oordeel van de commissie amper toegelicht.

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Aslan Muziekcentrum gedeeltelijk te honoreren met een bedrag van € 115.265 per jaar. De voorwaarde dat de cultuurcoach minimaal acht uur per week op een school is wordt bij vier scholen niet gehaald. De commissie heeft de bedragen voor deze scholen van het aangevraagde bedrag afgetrokken.

De commissie constateert dat Aslan Muziekcentrum samen met vier andere aanvragers een gelijke totaalscore van dertien punten heeft behaald, met bovendien identieke scores op de beoordelingscriteria ‘vormgeving aanbod’ en ‘verbinding en doorstroom’. Daarmee bevinden deze vijf aanvragers zich gezamenlijk op de zaaglijn. Het resterende budget binnen het subsidieplafond is echter onvoldoende om ieder van hen het volledig geadviseerde subsidiebedrag toe te kennen. Daarom ziet de commissie zich genoodzaakt het resterende bedrag evenredig te verdelen over de vijf aanvragers, naar rato van de hoogte van het geadviseerde bedrag.

Gezien het beschikbare budget na beoordeling van alle aanvragen binnen de adviescommissie Cultuurcoach 2025 -2028 is voor Aslan Muziekcentrum € 105.010 subsidie beschikbaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028.