Adviseurs Tweejarige subsidies

  • Adviseurs Podiumkunsten & Letteren
  • Sedat Bugdaci
    Voorzitter

    Sedat Bugdaci (1975) is zelfstandig manager en business developer in verschillende creatieve vakgebieden. Bugdaci was onder andere oprichter en directeur van de Haagse publieke omroep (Den Haag FM/TV, FunX) en is bestuurslid voor de Leidse omroep Unity FM/TV. Hij heeft ervaring als marketingmanager van Culturalis Theater en als zakelijk leider van Breaking Ground, een platform voor Europese filmstudenten. Hij is directeur/eigenaar van TRITIKO Management en kwartiermaker bij Stichting Hoedje van Papier. Hij is adviseur bij onder meer het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en onafhankelijke voorzitter voor de projectsubsidies muziek van het Fonds Podiumkunsten.

  • Lode van Piggelen

    Lode van Piggelen is sinds 2015 Curator van het internationaal seminar ‘Sense of Place’ (Oerol) en Conceptontwikkelaar/programmeur van ‘Kijken, Kijken, Kopen’, de culturele zondag in Arnhem. Daarnaast is hij onder andere gastdocent aan internationale Masteropleiding DasArts en sinds 2011 is hij actief als conceptontwikkelaar/programmeur van het Noorderpark Festival Amsterdam Noord. Ook is hij bestuurslid van Project Wildeman.

  • Jenny Mijnhijmer

    Jenny Mijnhijmer is inleider bij het Mediafonds en vice-voorzitter van het Netwerk Scenarioschrijvers. Mijnhijmer heeft ruime ervaring als beleidsmaker en als adviseur. Ze was vijf jaar lid van de commissie theater bij de Raad voor Cultuur, heeft geadviseerd in de Amsterdamse Kunstraad en bij de Commissie Culturele Activiteiten Den Haag. Als toneelschrijver en actrice brak zij door bij De Nieuw Amsterdam (DNA) van Rufus Collins. Ze schreef onder andere de theaterversie van ‘De koningin van Paramaribo’ en ‘Romeo ’n Juliette, a Caribbean Xperienz’.

  • Rosita Wouda

    Rosita Wouda is een ervaren manager en bestuurder in het kunst- en cultuurveld. Lange tijd was zij zakelijk leider van het Schönberg Ensemble en het Asko Ensemble, die in 2008 zijn gefuseerd tot het Asko|Schönberg. Wouda was projectleider van het jubileumseizoen School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast heeft ze bij vele instellingen opgetreden als adviseur, waaronder Opera Zuid, Stichting Operamakers, Cinedans en het Nederlands Kamerkoor. Ook deed Rosita Wouda onderzoek in opdracht van het Mondriaan Fonds naar de Kunstkoopregeling Nederlandse galeries. Van 2009 tot 2011 was ze artistiek manager van het doctoraatstraject Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden in samenwerking met de Hogeschool der Kunsten Den Haag. Momenteel is ze voorzitter van Nieuw Amsterdams Peil, een ensemble met de focus op hedendaagse kamermuziek.

  • Jessica de Heer

    Jessica de Heer studeerde klavecimbel aan het Conservatorium in Utrecht en kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze onder meer als beleidsmedewerker bij het voormalige Amsterdamse centrum voor hedendaagse muziek de IJsbreker en had ze haar eigen muziekorganisatiebureau The Office. Daarnaast werkte ze als redacteur muziek en dans bij de NPS en als muziekprogrammeur bij het Muziekcentrum Vredenburg. Van 2010 tot maart 2015 was ze (artistiek) directeur van Oorkaan. In de functie van adviseur of bestuurslid is Jessica de Heer betrokken bij verschillende muziekorganisaties en fondsen.

  • Luc deWaele

    Luc Dewaele was de afgelopen 25 jaar actief in het Vlaamse kunstlandschap als marketeer, programmeur en artistiek directeur. Hij werkte bij Kunstencentrum Vooruit Gent, Het Toneelhuis Antwerpen en was actief als bestuurslid bij Het Theaterfestival, Time Festival/Timelab en een aantal Vlaamse theatergezelschappen. Sinds drie jaar werkt hij met zijn eigen organisatie De Lichte Cavalerie als freelance adviseur en projectleider in het veld van kunst, cultuur en erfgoed.

  • Maarten van der Meer

    Maarten van der Meer is directeur van Stichting Future Society en MVDM Cultuuradvies en -project & events. Tot februari 2016 is hij Stadsintendant van Deventer en directeur-bestuurder van Deventer Verhaal, productiehuis voor Erfgoed en meer. Eerder werkte Van der Meer als tentoonstellingsmaker, ambtenaar van de afdeling Kunst & Cultuur van de gemeente Rotterdam en adviseur op het gebied van cultuur en cultuurbeleid voor verschillende overheden en cultuurinstellingen. Voorafgaand aan zijn overgang naar Deventer was Maarten zakelijk directeur van Theater Bellevue. Van 2002 tot en met 2009 was Maarten politiek actief namens GroenLinks als raadslid en onder meer cultuurwoordvoerder in de Gemeente Amsterdam.

  • Pieter van Adrichem

    Pieter van Adrichem (1965) is marketing manager van Eurosonic Noorderslag en freelance manager en marketing consultant in de podiumkunsten. In het verleden werkte hij voor o.a. Amsterdam Dance Event, het Bimhuis, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en voor Toneelgroep Amsterdam. Als zelfstandig manager houdt Van Adrichem zich veel bezig met vragen over ondernemerschap en de kracht van het (culturele) merk. De afgelopen twee jaar werkte Pieter van Adrichem o.a. voor Cross-linx, Club Vera, de Vrijheidscolleges en voor Amsterdam Sinfonietta.

  • Hildegard Draaijer

    Hildegard Draaijer is sinds 1998 als artistiek directeur, regisseur en docent verbonden aan theatergroep DOX. Haar werk met jonge ambitieuze spelers en dansers kenmerkt zich door diverse disciplines als dans en spel op een natuurlijke manier aan elkaar te verbinden. Bij diverse theater-, dans- en onderwijsinstellingen is Draaijer regelmatig te gast als regisseur. Daarnaast geeft ze masterclasses en trainingen aan professionele drama- en dansdocenten en regisseurs/choreografen in binnen- en buitenland. Als hoofd- en gastdocent is Hildegard Draaijer werkzaam bij de hbo-bachelor opleidingen HKU, Codarts, Toneelacademie Maastricht en ArtEZ. Daarnaast is ze verbonden aan de Nederlandse Dansdagen en was ze adviseur voor het Fonds Podiumkunsten.

  • Karin Post

    Karin Post (1962) is choreograaf en curator en maakt dansvoorstellingen, theater, performances, films en animaties. Ze geeft haar belangstelling voor de beweging van het menselijk lichaam vorm in uiteenlopende kunstvormen. Ze danste in choreografieën van Krisztina de Châtel, Hans van Manen, Ton Simons en werkte met de componisten Guus Janssen en Yannis Kyriakides. Als curator van de Multidisciplinaire productie 'Parelen/Pearls' in De Lakenhal in Leiden maakte ze in 2012 een tentoonstelling met het museum als platform voor dans. Hier kon de bezoeker ervaren wat kunst en dans elkaar te vertellen hebben over beweging en bewogen worden. Post verdiepte zich in nieuwe media en computertechnieken (motion capture) in relatie tot moderne dans. Ze doceert en schreef 'Soupez, Soupez! aan tafel met dansers', een kookboek door en voor dansers en kunstenaars.

  • Aliefka Bijlsma

    Aliefka Bijlsma is sinds 1999 werkzaam in het literaire veld en de filmsector. Ze studeerde rechten aan de UvA en werkte enige jaren als advocate op haar geboorte-eiland Curaçao. Na haar overstap naar de filmsector verkreeg ze ruime ervaring op zowel zakelijk-juridisch gebied als binnen de inhoudelijke ontwikkeling van formats en scenario’s. Momenteel werkt ze voor film- en tv productiebedrijf Johan Nijenhuis & Co., op gebied van 'Development and Licensing'. Bijlsma schreef scenario’s voor speelfilms en TV series, twee literaire romans (uitgeverij Augustus) en enkele (wetenschappelijke) artikelen en opiniestukken.

  • Bertien Minco

    Bertien Minco is oprichter en directeur van het Jeugdcultuurfonds Nederland. Kunst, cultuur en maatschappelijke verbindingen vormen de rode draad in haar loopbaan. Zij begon op het toneel, was werkzaam bij VPRO radio en adviseerde de Raad van Bestuur van de NPO (Nederlands Publiek Omroepbestel). In de cultuursector werkte ze binnen de sector cultuureducatie en participatie, als adviseur, interim-directeur en dagvoorzitter.

  • Tanja Kerkvliet

    Tanja Kerkvliet is sinds 2014 afdelingshoofd van Onderwijs en Kenniscentrum Cultuureducatie in Amersfoort. Sinds 2015 is zij daarnaast werkzaam als manager bij Kunstgebouw Leusden. Zij is lid van de Adviescommissie Cultuurnota 2017-2020 bij de gemeente Utrecht. Kerkvliet studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam af in dans en kunsteducatie. Bij Fontys Hogescholen schoolde zij zich bij op het gebied van management en organisatie.

  • Henk Visscher

    Henk Visscher is een van de oprichters van de Vereniging voor Cultuurprofielscholen (VCPS). Op dit moment is hij lid van het bestuur van de Profielraad, waarin het EP-Nuffic (tweetalig onderwijs), het Technasium en de VCPS samenwerken ten behoeve van een optimale talentontwikkeling in het Nederlandse onderwijs. Ook werkt hij mee aan de oprichting van een vereniging van cultuurprofielscholen in het basisonderwijs.

  • Martijn Mewe

    Martijn Mewe is in de afgelopen twintig jaar in diverse functies werkzaam geweest binnen de sectoren cultuur, media en politiek. Sinds 2015 heeft hij een eigen adviesbureau waarbij de focus ligt op strategische verandering en ketensamenwerking. In de periode 2011-2015 was Mewe directeur-bestuurder bij Bibliotheek Velsen. Daarvoor heeft hij onder andere gewerkt voor De Rode Hoed, Hotel Arena, het tijdschrift Theatermaker en enkele (Vlaamse) toneelgezelschappen. Ook heeft Martijn Mewe voor verschillende beroeps- en belangenverenigingen in de filmsector gewerkt, zoals de Federatie Filmbelangen, ACT (Belangenvereniging voor acteurs) en als algemeen secretaris bij de Dutch Directors Guild.

  • Karin Amatmoekrim

    Karin Amatmoekrim (1976) is schrijver van romans, korte verhalen en columns. Amatmoekrim studeerde Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. In 2004 debuteerde ze met de roman Het knipperleven. Haar 6e roman ‘Tenzij de vader’ is dit najaar uitgekomen. Ook werkte ze aan een kort verhaal voor MOTI Museum of the Image in Breda en schreef ze teksten voor VPRO Radio. Amatmoekrim was jurylid van de PC Hooftprijs 2016 en zit tevens in de jury van de Bob den Uyl-prijs. Ook zit ze in de Raad van Bestuur van de Clark Accord Foundation. Eerder maakte ze deel uit van de adviesraad Cultuur van de gemeente Den Haag en van de Raad van Toezicht van Forum, het kennisinstituut voor multiculturele vraagstukken. Karin Amatmoekrim is betrokken bij veel literaire activiteiten in Amsterdam.

  • Anne Douqué

    Anne Douqué studeerde Kunstgeschiedenis en Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie richtte ze Artery op, een stichting waarmee ze samen met kunstenaar en medeoprichter Henk Schut uiteenlopende projecten produceert op het gebied van muziektheater en beeldende kunst. Douqué was 6 jaar zakelijk leider bij het Nederlands Kamerkoor en daarvoor enkele jaren werkzaam bij de British Council. Sinds 2 jaar biedt ze als zelfstandige zakelijke ondersteuning en advies aan culturele organisaties.

  • Adviseurs Visuele Kunsten
  • Hester Keesmaat
    Voorzitter

    Hester Keesmaat (1975) werkt als zelfstandig organisatieadviseur en interim-manager. Zij vervulde diverse (interim) managementfuncties in de zorgsector en bij lokale overheden. Daarnaast begeleidt zij instellingen in de (semi-)publieke sector (onderwijs, zorg, lokale overheid) bij veranderingstrajecten, reorganisaties en strategische planvorming.

  • Colette Bothof

    Colette Bothof studeerde Communicatiewetenschap en volgde de vakrichtingen scenario en regie speelfilm op de Nederlandse Film en Televisie Academie. Sinds 1993 is zij werkzaam als zelfstandig schrijver/regisseur voor film, televisie en crossmedia projecten. Het heeft haar verschillende prijzen en nominaties opgeleverd. Bothof was eerder adviseur bij het Mediafonds (voorheen Nederlands Fonds voor de Film) en betrokken bij het AFK als projectadviseur. Ze vervulde diverse functies als dramaturg, docent en bestuurslid (Dutch Directors Guild, Vevam). De afgelopen drie jaar was ze hoofd van de afdeling Regie Fictie op de Nederlandse Film Academie.

  • Gerwin Tamsma

    Gerwin Tamsma is sinds 1996 werkzaam bij het International Film Festival Rotterdam en is daar verantwoordelijk voor de programmering van films uit onder andere China, Korea, Latijns-Amerika, Scandinavië en Zuid-Europa. Daarnaast is hij de coördinator van Bright Future, het festivalprogramma dat zich richt op nieuw talent. Tamsma maakt deel uit van de selectiecommissies van de Tiger Awards Competitie en het Hubert Bals Fonds. Hij cureert bovendien retrospectieven en speciale programma’s voor het festival.

  • Eelco van der Lingen

    Eelco van der Lingen is sinds 2007 initiator, directeur en curator van Nest in Den Haag. Daarnaast heeft hij tentoonstellingen gemaakt voor het Centraal Museum Utrecht (Lekker Licht) en Tent in Rotterdam (Shift & Drift). In het verleden was hij adviseur bij de gemeente Leiden, het CBK Rotterdam, het Mondriaan Fonds en bij Fonds Kwadraat (voorheen Materiaalfonds). Als gastdocent was van der Lingen betrokken bij verschillende academies. Op de Gerrit Rietveld Academie en Academie Minerva was hij extern gecommitteerde.

  • Agnes Grondman

    Agnes Grondman zat op de Rietveld Academie en studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als educator in Museum de Lakenhal in Leiden, was wetenschappelijk medewerkster bij het Amsterdam Museum en directeur bij Gemeentemuseum de Wieger. Als directeur van Museum de Fundatie in Zwolle bouwde zij een kleine privé-instelling uit tot een middelgroot professioneel museum. Daarnaast bekleedde zij diverse bestuursfuncties bij de Nederlandse Museum Vereniging, CJP en de Raad voor de Kunst (voorloper Raad voor Cultuur).

  • Annabelle Birnie - tot 1 maart 2017

    Annabelle Birnie studeerde aan het Institut d'Etudes Supérieurs des Arts in Parijs en Kunst, naast Beleid & Management aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte enkele jaren voor verschillende internationale galeries en instellingen, waaronder veilinghuis Sotheby's. Van 2003 tot 2012 was ze directeur ING Art Management. Sinds 2012 is Annabelle Birnie directeur van het Drents Museum. Daarnaast is Birnie onder meer lid van de Raad van Toezicht van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, bestuurslid van de Museumvereniging, de Stichting Museumkaart en adviseur voor verschillende particuliere musea. Ze neemt zitting in jury’s en keuringscommissies, waaronder Pan Amsterdam, Art Breda, de Sacha Tanja Penning en het Friese Coba de Groot Stipendium.

  • Floor van Spaendonck

    Floor van Spaendonck is manager Beleid & Actualiteit bij Het Nieuwe Instituut. Voordat zij werkzaam was bij Het Nieuwe Instituut was zij directeur van het Virtueel Platform (kennis-instituut voor e-cultuur) en programmamaker bij Waag Society. Floor van Spaendonck zit in de Raad van Toezicht van DEN ( Digitaal Erfgoed Nederland), de adviesraad voor DCR (de Dutch Creative Residences) en het Comité van Aanbeveling van het Maker Festival Twente. Ze is vanaf 1 februari 2017 Managing Director van Cinekid. 

  • Sabrina Kamstra

    Sabrina Kamstra is sinds 1997 hoofd Kunstzaken van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, wiens collectie ruim 6000 hedendaagse Nederlandse kunstwerken omvat. Van 1983 tot 1987 werkte Kamstra als conservator bij Stichting De Appel in Amsterdam. Daarna werkte zij zeven jaar in Tokyo als directeur culturele zaken van het Japan-Nederland Instituut. Kamstra bekleedt diverse bestuurlijke en adviserende functies. Sinds 2014 is zij adviseur voor het Mondriaan fonds en sinds 2015 jurylid van de Elisabeth van Thüringen prijs. Voorheen was zij van 2002 tot 2006 Kroonlid Van de Raad voor Cultuur en bestuurslid van de Amsterdamse Kunstraad (2007 – 2011). Tot 2015 was zij voorzitter van de VBCN - Vereniging Bedrijfscollecties Nederland.

  • Vanessa van Dam

    Vanessa van Dam studeerde Grafisch Ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie. Sindsdien werkt zij als ontwerper voor een veelvoud aan opdrachtgevers in het culturele circuit: Van musea tot architecten en van modeontwerpers tot uitgevers. Van Dam is als docent betrokken bij diverse academies, waaronder de St. Joost Academie in Breda (Masteropleiding Grafisch Ontwerp). Van Dam was ruim vier jaar afwisselend commissielid en voorzitter binnen de vormgevingscommissie van het Fonds BKVB en nam plaats in diverse jury’s, waaronder recentelijk die van de Stiftung Buchkunst te Leipzig voor de ‘Schönste Bücher aus aller Welt’.

  • Iván García-Romero

    Iván García-Romero is programmamaker, manager en adviseur van media- en cultuurprojecten met een achtergrond in internationale betrekkingen en film. Hij werkt momenteel als Hoofd Politics & Social Issues bij Spektor transmedia storytelling. García-Romero richt zich op nieuwe vormen van de creatieve dialoog tussen media en kunstdisciplines en onderzoekt de maatschappelijke impact hiervan. Eerder was bij adviseur bij Movies that Matter Festival en betrokken als programmeur bij onder meer festival IMPAKT en diverse filmfestivals in Azië en Latijns-Amerika. Iván García-Romero is oprichter van Cinemaztlán, het grootste Mexicaanse filmfestival in Nederland.

  • Vera Carasso

    Vera Carasso startte in 2000 na haar studie kunstgeschiedenis haar loopbaan als specialist Toegepaste Kunst bij Christie’s Amsterdam. In haar laatste jaren bij het veilinghuis was zij lid van de directie en gaf zij commercieel leiding aan de Amsterdamse vestiging. In 2009 maakte ze de overstap naar de non-profit sector en werd ze directeur van Museum Speelklok in Utrecht. Sinds 2014 is Vera Carasso hoofd Sector Collecties van het Gemeentemuseum Den Haag.

  • Suzanne van de Ven

    Suzanne van de Ven is zelfstandig curator en schrijver gevestigd te Amsterdam. Ze is adviseur voor de Raad voor Cultuur. Tot 2015 was Van de Ven adviseur bij het Mondriaan Fonds en daarvoor extern adviseur bij SKOR. Als curator realiseerde ze verschillende internationale tentoonstellingsprojecten voor o.a. Badischer Kunstverein Karlsruhe, Kunsthalle Fridericianum Kassel en Goethe Institut Amsterdam. Van de Ven was professor aan de Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en het Stedelijk Museum Amsterdam en docent aan LUCA, University College of Arts Brussel tot 2014, momenteel is ze verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie.

  • Bertan Selim

    Bertan Selim is hoofd subsidies en samenwerkingen bij het Prins Claus Fonds in Amsterdam. In 2012 zette hij samen met Arjo Klamer een Lectoraat Creative Industries & Social Innovation op aan de Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg op. Eerder werkte Selim bij het Virtueel Platform in Amsterdam, Arts Council Pro Helvetia (Zurich) en de European Cultural Foundation (Amsterdam). Naast zijn werk bij het Prins Claus Fonds promoveert Bertan Selim momenteel aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek is gericht op de economische waarde van het gebruik van digitale technologie binnen culturele organisaties in Nederland.

  • Lisette Schmetz

    Lisette Schmetz (1976) is de initiatiefnemer van de Arnhem Mode Biënnale en van de internationale designconferentie What Design Can Do. In 2001 is zij vanuit de afdeling 3D Design artEZ Arnhem haar eigen bedrijf begonnen; SCHMETZ Projectleider & Consultancy in Design. Vanuit dit bedrijf leidde zij verschillende projecten en gaf advies en (inter)nationale presentaties op gebied van mode en design voor o.a. ArtEZ, het Centraal Museum Utrecht, Viktor & Rolf, Premsela (Nederlands Instituut voor Design en Mode), Dutch DFA, het NAi en de Museumvereniging. Sinds 2015 heeft ze haar krachten gebundeld met Chris van Bokhorst in de Projectstudio - een studio voor projectleiding, consultancy & productie in de culturele sector.

  • Katja Weitering - tot 1 maart 2017

    Katja Weitering is artistiek directeur van het Cobra Museum voor Moderne Kunst. Hier is zij mede verantwoordelijk voor educatief aanbod, specifiek gericht op de uitwisseling van kennis met bezoekers en het onderwijs. Voorheen was Weitering conservator van de kunstcollectie van ING Groep en educatief medewerker bij het Bonnefanten Museum. Ze adviseerde onder andere de Gemeente Alkmaar en de Provincie Noord-Holland op het gebied van cultuureducatie en kunstbeleid. Daarnaast is ze adviseur voor het Mondriaan Fonds en bestuurslid van ArtTable Nederland.

  • Podiumkunsten & Letteren en Visuele Kunsten hebben waar relevant van elkaars adviseurs gebruik gemaakt.

Sedat Bugdaci (1975) is zelfstandig manager en business developer in verschillende creatieve vakgebieden. Bugdaci was onder andere oprichter en directeur van de Haagse publieke omroep (Den Haag FM/TV, FunX) en is bestuurslid voor de Leidse omroep Unity FM/TV. Hij heeft ervaring als marketingmanager van Culturalis Theater en als zakelijk leider van Breaking Ground, een platform voor Europese filmstudenten. Hij is directeur/eigenaar van TRITIKO Management en kwartiermaker bij Stichting Hoedje van Papier. Hij is adviseur bij onder meer het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en onafhankelijke voorzitter voor de projectsubsidies muziek van het Fonds Podiumkunsten.

Lode van Piggelen is sinds 2015 Curator van het internationaal seminar ‘Sense of Place’ (Oerol) en Conceptontwikkelaar/programmeur van ‘Kijken, Kijken, Kopen’, de culturele zondag in Arnhem. Daarnaast is hij onder andere gastdocent aan internationale Masteropleiding DasArts en sinds 2011 is hij actief als conceptontwikkelaar/programmeur van het Noorderpark Festival Amsterdam Noord. Ook is hij bestuurslid van Project Wildeman.

Jenny Mijnhijmer is inleider bij het Mediafonds en vice-voorzitter van het Netwerk Scenarioschrijvers. Mijnhijmer heeft ruime ervaring als beleidsmaker en als adviseur. Ze was vijf jaar lid van de commissie theater bij de Raad voor Cultuur, heeft geadviseerd in de Amsterdamse Kunstraad en bij de Commissie Culturele Activiteiten Den Haag. Als toneelschrijver en actrice brak zij door bij De Nieuw Amsterdam (DNA) van Rufus Collins. Ze schreef onder andere de theaterversie van ‘De koningin van Paramaribo’ en ‘Romeo ’n Juliette, a Caribbean Xperienz’.

Rosita Wouda is een ervaren manager en bestuurder in het kunst- en cultuurveld. Lange tijd was zij zakelijk leider van het Schönberg Ensemble en het Asko Ensemble, die in 2008 zijn gefuseerd tot het Asko|Schönberg. Wouda was projectleider van het jubileumseizoen School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast heeft ze bij vele instellingen opgetreden als adviseur, waaronder Opera Zuid, Stichting Operamakers, Cinedans en het Nederlands Kamerkoor. Ook deed Rosita Wouda onderzoek in opdracht van het Mondriaan Fonds naar de Kunstkoopregeling Nederlandse galeries. Van 2009 tot 2011 was ze artistiek manager van het doctoraatstraject Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden in samenwerking met de Hogeschool der Kunsten Den Haag. Momenteel is ze voorzitter van Nieuw Amsterdams Peil, een ensemble met de focus op hedendaagse kamermuziek.

Jessica de Heer studeerde klavecimbel aan het Conservatorium in Utrecht en kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze onder meer als beleidsmedewerker bij het voormalige Amsterdamse centrum voor hedendaagse muziek de IJsbreker en had ze haar eigen muziekorganisatiebureau The Office. Daarnaast werkte ze als redacteur muziek en dans bij de NPS en als muziekprogrammeur bij het Muziekcentrum Vredenburg. Van 2010 tot maart 2015 was ze (artistiek) directeur van Oorkaan. In de functie van adviseur of bestuurslid is Jessica de Heer betrokken bij verschillende muziekorganisaties en fondsen.

Luc Dewaele was de afgelopen 25 jaar actief in het Vlaamse kunstlandschap als marketeer, programmeur en artistiek directeur. Hij werkte bij Kunstencentrum Vooruit Gent, Het Toneelhuis Antwerpen en was actief als bestuurslid bij Het Theaterfestival, Time Festival/Timelab en een aantal Vlaamse theatergezelschappen. Sinds drie jaar werkt hij met zijn eigen organisatie De Lichte Cavalerie als freelance adviseur en projectleider in het veld van kunst, cultuur en erfgoed.

Maarten van der Meer is directeur van Stichting Future Society en MVDM Cultuuradvies en -project & events. Tot februari 2016 is hij Stadsintendant van Deventer en directeur-bestuurder van Deventer Verhaal, productiehuis voor Erfgoed en meer. Eerder werkte Van der Meer als tentoonstellingsmaker, ambtenaar van de afdeling Kunst & Cultuur van de gemeente Rotterdam en adviseur op het gebied van cultuur en cultuurbeleid voor verschillende overheden en cultuurinstellingen. Voorafgaand aan zijn overgang naar Deventer was Maarten zakelijk directeur van Theater Bellevue. Van 2002 tot en met 2009 was Maarten politiek actief namens GroenLinks als raadslid en onder meer cultuurwoordvoerder in de Gemeente Amsterdam.

Pieter van Adrichem (1965) is marketing manager van Eurosonic Noorderslag en freelance manager en marketing consultant in de podiumkunsten. In het verleden werkte hij voor o.a. Amsterdam Dance Event, het Bimhuis, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en voor Toneelgroep Amsterdam. Als zelfstandig manager houdt Van Adrichem zich veel bezig met vragen over ondernemerschap en de kracht van het (culturele) merk. De afgelopen twee jaar werkte Pieter van Adrichem o.a. voor Cross-linx, Club Vera, de Vrijheidscolleges en voor Amsterdam Sinfonietta.

Hildegard Draaijer is sinds 1998 als artistiek directeur, regisseur en docent verbonden aan theatergroep DOX. Haar werk met jonge ambitieuze spelers en dansers kenmerkt zich door diverse disciplines als dans en spel op een natuurlijke manier aan elkaar te verbinden. Bij diverse theater-, dans- en onderwijsinstellingen is Draaijer regelmatig te gast als regisseur. Daarnaast geeft ze masterclasses en trainingen aan professionele drama- en dansdocenten en regisseurs/choreografen in binnen- en buitenland. Als hoofd- en gastdocent is Hildegard Draaijer werkzaam bij de hbo-bachelor opleidingen HKU, Codarts, Toneelacademie Maastricht en ArtEZ. Daarnaast is ze verbonden aan de Nederlandse Dansdagen en was ze adviseur voor het Fonds Podiumkunsten.

Karin Post (1962) is choreograaf en curator en maakt dansvoorstellingen, theater, performances, films en animaties. Ze geeft haar belangstelling voor de beweging van het menselijk lichaam vorm in uiteenlopende kunstvormen. Ze danste in choreografieën van Krisztina de Châtel, Hans van Manen, Ton Simons en werkte met de componisten Guus Janssen en Yannis Kyriakides. Als curator van de Multidisciplinaire productie 'Parelen/Pearls' in De Lakenhal in Leiden maakte ze in 2012 een tentoonstelling met het museum als platform voor dans. Hier kon de bezoeker ervaren wat kunst en dans elkaar te vertellen hebben over beweging en bewogen worden. Post verdiepte zich in nieuwe media en computertechnieken (motion capture) in relatie tot moderne dans. Ze doceert en schreef 'Soupez, Soupez! aan tafel met dansers', een kookboek door en voor dansers en kunstenaars.

Aliefka Bijlsma is sinds 1999 werkzaam in het literaire veld en de filmsector. Ze studeerde rechten aan de UvA en werkte enige jaren als advocate op haar geboorte-eiland Curaçao. Na haar overstap naar de filmsector verkreeg ze ruime ervaring op zowel zakelijk-juridisch gebied als binnen de inhoudelijke ontwikkeling van formats en scenario’s. Momenteel werkt ze voor film- en tv productiebedrijf Johan Nijenhuis & Co., op gebied van 'Development and Licensing'. Bijlsma schreef scenario’s voor speelfilms en TV series, twee literaire romans (uitgeverij Augustus) en enkele (wetenschappelijke) artikelen en opiniestukken.

Bertien Minco is oprichter en directeur van het Jeugdcultuurfonds Nederland. Kunst, cultuur en maatschappelijke verbindingen vormen de rode draad in haar loopbaan. Zij begon op het toneel, was werkzaam bij VPRO radio en adviseerde de Raad van Bestuur van de NPO (Nederlands Publiek Omroepbestel). In de cultuursector werkte ze binnen de sector cultuureducatie en participatie, als adviseur, interim-directeur en dagvoorzitter.

Tanja Kerkvliet is sinds 2014 afdelingshoofd van Onderwijs en Kenniscentrum Cultuureducatie in Amersfoort. Sinds 2015 is zij daarnaast werkzaam als manager bij Kunstgebouw Leusden. Zij is lid van de Adviescommissie Cultuurnota 2017-2020 bij de gemeente Utrecht. Kerkvliet studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam af in dans en kunsteducatie. Bij Fontys Hogescholen schoolde zij zich bij op het gebied van management en organisatie.

Henk Visscher is een van de oprichters van de Vereniging voor Cultuurprofielscholen (VCPS). Op dit moment is hij lid van het bestuur van de Profielraad, waarin het EP-Nuffic (tweetalig onderwijs), het Technasium en de VCPS samenwerken ten behoeve van een optimale talentontwikkeling in het Nederlandse onderwijs. Ook werkt hij mee aan de oprichting van een vereniging van cultuurprofielscholen in het basisonderwijs.

Martijn Mewe is in de afgelopen twintig jaar in diverse functies werkzaam geweest binnen de sectoren cultuur, media en politiek. Sinds 2015 heeft hij een eigen adviesbureau waarbij de focus ligt op strategische verandering en ketensamenwerking. In de periode 2011-2015 was Mewe directeur-bestuurder bij Bibliotheek Velsen. Daarvoor heeft hij onder andere gewerkt voor De Rode Hoed, Hotel Arena, het tijdschrift Theatermaker en enkele (Vlaamse) toneelgezelschappen. Ook heeft Martijn Mewe voor verschillende beroeps- en belangenverenigingen in de filmsector gewerkt, zoals de Federatie Filmbelangen, ACT (Belangenvereniging voor acteurs) en als algemeen secretaris bij de Dutch Directors Guild.

Karin Amatmoekrim (1976) is schrijver van romans, korte verhalen en columns. Amatmoekrim studeerde Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. In 2004 debuteerde ze met de roman Het knipperleven. Haar 6e roman ‘Tenzij de vader’ is dit najaar uitgekomen. Ook werkte ze aan een kort verhaal voor MOTI Museum of the Image in Breda en schreef ze teksten voor VPRO Radio. Amatmoekrim was jurylid van de PC Hooftprijs 2016 en zit tevens in de jury van de Bob den Uyl-prijs. Ook zit ze in de Raad van Bestuur van de Clark Accord Foundation. Eerder maakte ze deel uit van de adviesraad Cultuur van de gemeente Den Haag en van de Raad van Toezicht van Forum, het kennisinstituut voor multiculturele vraagstukken. Karin Amatmoekrim is betrokken bij veel literaire activiteiten in Amsterdam.

Anne Douqué studeerde Kunstgeschiedenis en Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie richtte ze Artery op, een stichting waarmee ze samen met kunstenaar en medeoprichter Henk Schut uiteenlopende projecten produceert op het gebied van muziektheater en beeldende kunst. Douqué was 6 jaar zakelijk leider bij het Nederlands Kamerkoor en daarvoor enkele jaren werkzaam bij de British Council. Sinds 2 jaar biedt ze als zelfstandige zakelijke ondersteuning en advies aan culturele organisaties.

Hester Keesmaat (1975) werkt als zelfstandig organisatieadviseur en interim-manager. Zij vervulde diverse (interim) managementfuncties in de zorgsector en bij lokale overheden. Daarnaast begeleidt zij instellingen in de (semi-)publieke sector (onderwijs, zorg, lokale overheid) bij veranderingstrajecten, reorganisaties en strategische planvorming.

Colette Bothof studeerde Communicatiewetenschap en volgde de vakrichtingen scenario en regie speelfilm op de Nederlandse Film en Televisie Academie. Sinds 1993 is zij werkzaam als zelfstandig schrijver/regisseur voor film, televisie en crossmedia projecten. Het heeft haar verschillende prijzen en nominaties opgeleverd. Bothof was eerder adviseur bij het Mediafonds (voorheen Nederlands Fonds voor de Film) en betrokken bij het AFK als projectadviseur. Ze vervulde diverse functies als dramaturg, docent en bestuurslid (Dutch Directors Guild, Vevam). De afgelopen drie jaar was ze hoofd van de afdeling Regie Fictie op de Nederlandse Film Academie.

Gerwin Tamsma is sinds 1996 werkzaam bij het International Film Festival Rotterdam en is daar verantwoordelijk voor de programmering van films uit onder andere China, Korea, Latijns-Amerika, Scandinavië en Zuid-Europa. Daarnaast is hij de coördinator van Bright Future, het festivalprogramma dat zich richt op nieuw talent. Tamsma maakt deel uit van de selectiecommissies van de Tiger Awards Competitie en het Hubert Bals Fonds. Hij cureert bovendien retrospectieven en speciale programma’s voor het festival.

Eelco van der Lingen is sinds 2007 initiator, directeur en curator van Nest in Den Haag. Daarnaast heeft hij tentoonstellingen gemaakt voor het Centraal Museum Utrecht (Lekker Licht) en Tent in Rotterdam (Shift & Drift). In het verleden was hij adviseur bij de gemeente Leiden, het CBK Rotterdam, het Mondriaan Fonds en bij Fonds Kwadraat (voorheen Materiaalfonds). Als gastdocent was van der Lingen betrokken bij verschillende academies. Op de Gerrit Rietveld Academie en Academie Minerva was hij extern gecommitteerde.

Agnes Grondman zat op de Rietveld Academie en studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als educator in Museum de Lakenhal in Leiden, was wetenschappelijk medewerkster bij het Amsterdam Museum en directeur bij Gemeentemuseum de Wieger. Als directeur van Museum de Fundatie in Zwolle bouwde zij een kleine privé-instelling uit tot een middelgroot professioneel museum. Daarnaast bekleedde zij diverse bestuursfuncties bij de Nederlandse Museum Vereniging, CJP en de Raad voor de Kunst (voorloper Raad voor Cultuur).

Annabelle Birnie studeerde aan het Institut d'Etudes Supérieurs des Arts in Parijs en Kunst, naast Beleid & Management aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte enkele jaren voor verschillende internationale galeries en instellingen, waaronder veilinghuis Sotheby's. Van 2003 tot 2012 was ze directeur ING Art Management. Sinds 2012 is Annabelle Birnie directeur van het Drents Museum. Daarnaast is Birnie onder meer lid van de Raad van Toezicht van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, bestuurslid van de Museumvereniging, de Stichting Museumkaart en adviseur voor verschillende particuliere musea. Ze neemt zitting in jury’s en keuringscommissies, waaronder Pan Amsterdam, Art Breda, de Sacha Tanja Penning en het Friese Coba de Groot Stipendium.

Floor van Spaendonck is manager Beleid & Actualiteit bij Het Nieuwe Instituut. Voordat zij werkzaam was bij Het Nieuwe Instituut was zij directeur van het Virtueel Platform (kennis-instituut voor e-cultuur) en programmamaker bij Waag Society. Floor van Spaendonck zit in de Raad van Toezicht van DEN ( Digitaal Erfgoed Nederland), de adviesraad voor DCR (de Dutch Creative Residences) en het Comité van Aanbeveling van het Maker Festival Twente. Ze is vanaf 1 februari 2017 Managing Director van Cinekid. 

Sabrina Kamstra is sinds 1997 hoofd Kunstzaken van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, wiens collectie ruim 6000 hedendaagse Nederlandse kunstwerken omvat. Van 1983 tot 1987 werkte Kamstra als conservator bij Stichting De Appel in Amsterdam. Daarna werkte zij zeven jaar in Tokyo als directeur culturele zaken van het Japan-Nederland Instituut. Kamstra bekleedt diverse bestuurlijke en adviserende functies. Sinds 2014 is zij adviseur voor het Mondriaan fonds en sinds 2015 jurylid van de Elisabeth van Thüringen prijs. Voorheen was zij van 2002 tot 2006 Kroonlid Van de Raad voor Cultuur en bestuurslid van de Amsterdamse Kunstraad (2007 – 2011). Tot 2015 was zij voorzitter van de VBCN - Vereniging Bedrijfscollecties Nederland.

Vanessa van Dam studeerde Grafisch Ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie. Sindsdien werkt zij als ontwerper voor een veelvoud aan opdrachtgevers in het culturele circuit: Van musea tot architecten en van modeontwerpers tot uitgevers. Van Dam is als docent betrokken bij diverse academies, waaronder de St. Joost Academie in Breda (Masteropleiding Grafisch Ontwerp). Van Dam was ruim vier jaar afwisselend commissielid en voorzitter binnen de vormgevingscommissie van het Fonds BKVB en nam plaats in diverse jury’s, waaronder recentelijk die van de Stiftung Buchkunst te Leipzig voor de ‘Schönste Bücher aus aller Welt’.

Iván García-Romero is programmamaker, manager en adviseur van media- en cultuurprojecten met een achtergrond in internationale betrekkingen en film. Hij werkt momenteel als Hoofd Politics & Social Issues bij Spektor transmedia storytelling. García-Romero richt zich op nieuwe vormen van de creatieve dialoog tussen media en kunstdisciplines en onderzoekt de maatschappelijke impact hiervan. Eerder was bij adviseur bij Movies that Matter Festival en betrokken als programmeur bij onder meer festival IMPAKT en diverse filmfestivals in Azië en Latijns-Amerika. Iván García-Romero is oprichter van Cinemaztlán, het grootste Mexicaanse filmfestival in Nederland.

Vera Carasso startte in 2000 na haar studie kunstgeschiedenis haar loopbaan als specialist Toegepaste Kunst bij Christie’s Amsterdam. In haar laatste jaren bij het veilinghuis was zij lid van de directie en gaf zij commercieel leiding aan de Amsterdamse vestiging. In 2009 maakte ze de overstap naar de non-profit sector en werd ze directeur van Museum Speelklok in Utrecht. Sinds 2014 is Vera Carasso hoofd Sector Collecties van het Gemeentemuseum Den Haag.

Suzanne van de Ven is zelfstandig curator en schrijver gevestigd te Amsterdam. Ze is adviseur voor de Raad voor Cultuur. Tot 2015 was Van de Ven adviseur bij het Mondriaan Fonds en daarvoor extern adviseur bij SKOR. Als curator realiseerde ze verschillende internationale tentoonstellingsprojecten voor o.a. Badischer Kunstverein Karlsruhe, Kunsthalle Fridericianum Kassel en Goethe Institut Amsterdam. Van de Ven was professor aan de Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en het Stedelijk Museum Amsterdam en docent aan LUCA, University College of Arts Brussel tot 2014, momenteel is ze verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie.

Bertan Selim is hoofd subsidies en samenwerkingen bij het Prins Claus Fonds in Amsterdam. In 2012 zette hij samen met Arjo Klamer een Lectoraat Creative Industries & Social Innovation op aan de Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg op. Eerder werkte Selim bij het Virtueel Platform in Amsterdam, Arts Council Pro Helvetia (Zurich) en de European Cultural Foundation (Amsterdam). Naast zijn werk bij het Prins Claus Fonds promoveert Bertan Selim momenteel aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek is gericht op de economische waarde van het gebruik van digitale technologie binnen culturele organisaties in Nederland.

Lisette Schmetz (1976) is de initiatiefnemer van de Arnhem Mode Biënnale en van de internationale designconferentie What Design Can Do. In 2001 is zij vanuit de afdeling 3D Design artEZ Arnhem haar eigen bedrijf begonnen; SCHMETZ Projectleider & Consultancy in Design. Vanuit dit bedrijf leidde zij verschillende projecten en gaf advies en (inter)nationale presentaties op gebied van mode en design voor o.a. ArtEZ, het Centraal Museum Utrecht, Viktor & Rolf, Premsela (Nederlands Instituut voor Design en Mode), Dutch DFA, het NAi en de Museumvereniging. Sinds 2015 heeft ze haar krachten gebundeld met Chris van Bokhorst in de Projectstudio - een studio voor projectleiding, consultancy & productie in de culturele sector.

Katja Weitering is artistiek directeur van het Cobra Museum voor Moderne Kunst. Hier is zij mede verantwoordelijk voor educatief aanbod, specifiek gericht op de uitwisseling van kennis met bezoekers en het onderwijs. Voorheen was Weitering conservator van de kunstcollectie van ING Groep en educatief medewerker bij het Bonnefanten Museum. Ze adviseerde onder andere de Gemeente Alkmaar en de Provincie Noord-Holland op het gebied van cultuureducatie en kunstbeleid. Daarnaast is ze adviseur voor het Mondriaan Fonds en bestuurslid van ArtTable Nederland.