Adviseurs eenmalige subsidies

  • Mohamed Aadroun

    Mohamed Aadroun is als regisseur verbonden aan het Amsterdams Andalusisch Orkest. Hij ontwikkelt voor deze organisatie de theatervoorstellingen en was als regisseur betrokken bij de voorstellingen ‘Levant’ en ‘Ma Kuntu Adri | Ik Had Het Niet Geweten’. Aadroun behaalde in 2006 zijn master Business Administration and Management. Hij werkte van 2009 tot en met 2011 op het ministerie van Economische Zaken. Vanaf 2011 is Mohamed Aadroun docent Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam.

  • Laurence Aëgerter

    Laurence Aëgerter (1972) is beeldend kunstenaar en woont in Amsterdam en Marseille. In haar werk onderzoekt ze het archief dat ons collectieve geheugen vormt. De begrippen ‘displacement’ en ‘translation’ spelen een belangrijke rol in haar werk. Afgelopen jaren heeft Aëgerter deelgenomen aan tal van internationale solo- en groepstentoonstellingen. Recente solotentoonstellingen vonden o.a. plaats in MAMAC Nice, Museum van Loon Amsterdam, Fries Museum Leeuwarden en Forum für Fotografie Cologne.

  • Karin Amatmoekrim

    Karin Amatmoekrim (1976) is schrijver van romans, korte verhalen en columns. In 2004 debuteerde Amatmoekrim met ‘Het knipperleven’. In 2016 kwam haar zesde roman ‘Tenzij de vader’ uit. Amatmoekrim is jurylid van de PC Hooftprijs 2016 en zit tevens in de jury van de Bob den Uyl-prijs. Ook zit ze in de raad van bestuur van de Clark Accord Foundation. Eerder maakte ze deel uit van de adviesraad Cultuur van de gemeente Den Haag en van de Raad van Toezicht van Forum, het kennisinstituut voor multiculturele vraagstukken. Amatmoekrim is daarnaast betrokken bij een veelvoud aan literaire activiteiten.

  • Petra Ardai

    Petra Ardai is sinds 1992 artistiek leider, regisseur, speler/moderator en schrijver bij TG SPACE. Deze organisatie maakt multidisciplinair documentair theater en installaties, doorgaans in de openbare ruimte. TG SPACE heeft sinds de oprichting meer dan 30 voorstellingen geproduceerd in samenwerking met onder andere Theater Frascati, Brakke Grond, Tolhuistuin, Bellevue, Over het IJ Festival, De Parade, Rotterdamse Schouwburg, MAASTD, Festival Oerol, Kaaitheater Brussel en Sziget Festival.

  • Ivo Bol

    Ivo Bol studeerde sonologie en elektronische muziek aan het Conservatorium van Den Haag. Hij werkt sindsdien als componist, live performer, geluidskunstenaar en curator. Sinds 2008 is hij onderdeel van het record label Kazemat en curator voor OT301. Vanaf 2012 is Bol een van de tien componisten die samen het collectief Monoták vormen. Zij werken samen aan nieuwe muziek en treden in wisselende samenstelling op. Ivo Bol geeft ook workshops over computermuziek, compositie, sound design en elektronische muziek performances.

  • Zippora Elders

    Zippora Elders (1986) studeerde kunstgeschiedenis, erfgoed en curatorschap aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Elders richtte zich hierbij vooral op de beeldende kunst van de 20e en 21e eeuw, netwerkculturen en visuele cultuur. Naast haar opleiding heeft ze ervaring op gedaan als curator-in-training bij het Stedelijk Museum. In de afgelopen jaren werkte Elders als curator bij FOAM en schreef ze voor verschillende kunstinstellingen, tijdschriften en blogs. Vanaf 2016 is Zippora Elders de artistiek directeur van het Kunstfort bij Vijfhuizen, centrum voor kunst en erfgoed. In die hoedanigheid focust ze zich op internationale uitwisseling, onderzoek en tentoonstellingen rondom de thema’s ecologie en (kunstmatige) natuur.

  • Julia Geerlings

    Julia Geerlings (1985) is curator en schrijver. Ze studeerde moderne en hedendaagse kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam en aan de Freie Universität Berlin. Geerlings schrijft regelmatig voor kunstbladen als MetropolisM, Tubelight, Museumtijdschrift en Frieze. Ze werkte tevens aan publicaties voor de Rijksakademie van Beeldende Kunsten en Kunsthuis SYB. Als curator is ze gespecialiseerd in het presenteren van hedendaagse kunst op niet alledaagse locaties. Zo heeft ze voor Kunstfort bij Vijfhuizen, de Oude Kerk in Amsterdam, kunstinitiatief -1 in Parijs en de Amsterdamse Thomaskerk artistieke programma’s samengesteld. Momenteel is Geerlings werkzaam als gastcurator bij de Oude Kerk, gastdocent bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, adviseur Ontwikkeling- en Onderzoeksubsidies bij CBK Rotterdam en is ze curator-in-residence aan het International Studio & Curatorial Program in New York.

  • Katharina Gross

    Celliste Katharina Gross (1979) studeerde in Lübeck, Keulen en Manchester. Zij behaalde internationale prijzen en soleerde met onder meer het Staatsorkest Kiev, het Staatsorkest Kassel, de Thüringer Symphoniker en de Salzburg Chamber Soloists. Katharina Gross gaf solo- en kamermuziekconcerten in onder andere het Konzerthaus en de Musikverein Wenen, het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan ´t IJ in Amsterdam, het Festival Santander en het Al Bustan Festival in Beirut. Gross richtte het Fresco Trio op, met violiste Quirine Scheffers en pianist Yoram Ish-Hurwitz, en tourt in binnen- en buitenland. Gross ontving een stipendium van het Oostenrijkse Cultuurministerie, waarmee haar werk voor haar concertorganisatie Concertello wordt ondersteund. 

  • Jenneke Harings

    Jenneke Harings (1977) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, tegenwoordig Radboud Universiteit. Ook behaalde ze haar Master in Comparative Literature aan University College London. Ze werkt als adviseur bij BKKC Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur, met als aandachtsgebieden literatuur, media en cultuurbeleid. Daarnaast is ze commissielid van de Adviescommissie Cultuurprijzen van de gemeente Nijmegen.

  • May Heek

    May Heek (1984) begeeft zich met haar werk op het raakvlak van fotografie, print, video, design en installatie. Heek onderzoekt het spanningsveld tussen het werkelijke en het kunstmatige. Daarvoor maakt zij onder andere gebruik van de reflecterende kwaliteit van pigmenten, oppervlaktestructuren en digitale beeldbronnen. In 2015 behaalde Heek haar Master Fine Art Media aan de Slade School of Fine Art in Londen (UCL). Daarvoor volgde zij een bachelor fine art aan ArtEZ in Arnhem en was zij een van de deelnemers aan Photo Global, een eenjarig fotografieprogramma van de School of Visual Arts in New York. Haar werk werd onder meer tentoongesteld in het Gemeentemuseum Den Haag, Unseen Photo Fair, ING House, Londonewcastle Project Space, Site Sweden, Unfair Amsterdam, Nieuw Dakota en het Museum voor Moderne Kunst Arnhem.

  • Bas Hendrikx

    Bas Hendrikx (1986) is freelance curator. Hendrikx stelde onder andere de tentoonstelling Hybrid Modus samen voor Skulptur Bredelar, werkte als curator aan het Impakt Festival 2016 en cureerde de tentoonstelling Running Time voor Marres in Maastricht. Hendrikx is bestuurslid van NEVERNEVERLAND. Van 2012 tot en met 2014 was hij co-director van Hotel Maria Kapel, een residency en tentoonstellingsruimte in Hoorn. Hendrikx is alumnus van het Curatorial Programme van De Appel arts centre. Hij organiseert regelmatig screening events onder de naam The Queer Series en werkt daarnaast aan een boek over authenticiteit in het post-digitale tijdperk dat in 2017 bij Valiz verschijnt.

  • Jasmina Ibrahimovic

    Jasmina Ibrahimovic (1984) is theatermaker, schrijver, docent en festivalprogrammeur. Ze werkt als theatermaker voor het Rotterdams Wijktheater en als programmeur bij het International Community Arts Festival (ICAF). Daarnaast werkt zij als gastdocent community arts bij de Universiteit Utrecht, ArtEZ in Arnhem en de Codarts Academie in Rotterdam. Als theatermaker houdt zij zich bezig met geëngageerde kunst, community arts en amateurkunst.

  • Sander Janssens

    Sander Janssens (1986) is theaterredacteur bij het Parool, de Theaterkrant, Theatermaker en 8Weekly. Janssens studeerde in 2011 af aan de bacheloropleiding Writing for Performance aan de HKU. Tot 2015 schreef, regisseerde en produceerde hij eigen voorstellingen, die onder meer speelden op Oerol, Amsterdam Fringe Festival, Festival Over het IJ, Museumnacht Amsterdam en in het Compagnietheater.

  • Roosje Klap

    Roosje Klap (1973) is grafisch ontwerper. Met haar studio onderzoekt ze de experimentele grenzen van grafisch ontwerp, waarbij de focus op samenwerken, affectieve overdracht en onorthodoxe oplossingen in verschillende disciplines ligt. In 2014 ontwierp Klap twee postzegelseries voor PostNL – evenals de nieuwe Nederlandse 2 euro-munt. Voor haar ontwerp van de 'Encyclopedia of Fictional Artists' en voor haar 'Rijksakademie Jaarverslag’ ontving ze een European Design Award. Recente opdrachtgevers zijn musea Het Gemeentemuseum Den Haag, het Van Gogh Museum, MOTI maar ook kunstenaars als Jan Rothuizen, Sebastian Diaz Morales en Frank Ammerlaan. Daarnaast is Klap, samen met Niels Schrader, hoofd van de afdeling Grafisch Ontwerpen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Zij is een van de vaste adviseurs en lid van de selectiecommissie aan de Jan van Eyck Academie, het postacademisch instituut voor beeldende kunst, ontwerp en reflectie in Maastricht.

  • Arif Kornweitz

    Arif Kornweitz rondde in 2013 zijn master Conflict Resolution & Governance af aan de Universiteit van Amsterdam. Kornweitz is actief als organisator van evenementen op het raakvlak van beeld en geluid. Hij is oprichter van het online radiostation Ja ja ja nee nee nee en partner bij non-fiction. Kornweitz is daarnaast onderdeel van het dj-collectief Malawi, werkzaam bij Red Light Radio en maker van elektronische muziek. Hij was eerder werkzaam bij het Muziekgebouw aan ’t IJ.

  • Jeroen Kramer

    Jeroen Kramer (1975) studeerde in 1998 cum laude af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag met het project Patchwork Architecture. Hij ontving diverse beurzen voor onderzoek naar de overlap en de verschillen tussen beeldende kunst, vormgeving en architectuur. Kramer werkt zowel in opdracht als autonoom. In 2008 was zijn werk City Dust onderdeel van de Architectuur Biënnale in Venetië. Met zijn recente project Meltdown Models exploreert Kramer mogelijke scenario’s voor ‘post-apocalyptische’ landschappen, stedenbouw en architectuur. Sinds 2013 is hij als hoofddocent verantwoordelijk voor het curriculum van de afdeling Design Lab van de Gerrit Rietveld Academie. Naast zijn ontwerp- en onderwijswerkzaamheden wordt Kramer regelmatig gevraagd om als onafhankelijk adviseur, vormgever of commissielid presentaties te verzorgen of advies uit te brengen.

  • Rob de Kuiper

    Rob de Kuiper (1959) is actief als regisseur, acteur en docent. Hij volgde zijn opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Tussen 2000 en 2011 was hij vaste docent, coach en regisseur bij het festival Hollandse Nieuwe van het MC Theater. Sinds 2006 is hij artistiek leider en regisseur van het theatergezelschap Lange Mannen. Vanaf datzelfde jaar regisseerde hij ook verschillende muziektheaterproducties voor onder andere Via Rudoplhi, MC, Mojo en Max Tak Producties. Van 1997 tot 2002 was hij commissielid bij het Fonds Podiumkunsten en adviseur bij het Fonds voor de Letteren.

  • Marije Ligthart

    Marije Ligthart (1988) werkte na haar studies literatuurwetenschappen en politicologie aan de Universiteit van Amsterdam vijf jaar lang als programmamaker voor De Balie waar ze verschillende programma’s, series en festivals ontwikkelde. Daarnaast werkte ze in 2015 en 2016 als programmacoördinator en projectleider aan het forum ‘Re:Creating Europe’. Voor dit forum werkte ze samen met verschillende partners zoals DutchCulture, Het Stedelijk Museum, De Rijksakademie, Het Concertgebouw en Toneelgroep Amsterdam. Als freelance programmamaker werkt ze nu voor verschillende organisaties waaronder filmfestival Movies that Matter.

  • Imara Limon

    Imara Limon (1988) is freelance curator en doet onderzoek naar Nederlands koloniaal erfgoed. Zij maakte in 2016 de tentoonstelling ‘Zwart Amsterdam’ in het Amsterdam Museum over zwarte rolmodellen. Daarnaast ontwikkelde zij samen met Alessandro Vincentelli (BALTIC) en zes galeries in de Jordaan een uniek format voor de gezamenlijke tentoonstelling ‘Nieuw Amsterdams Peil’. Limon studeerde Kunstgeschiedenis, Museumstudies en Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam, en was onderdeel van het New World Summit team, opgericht door kunstenaar Jonas Staal. Limon werkte met Vivian Ziherl aan (internationale) tentoonstellingen waaronder in 2016 'BELL invites,' SMBA; 'No Longer at Ease,' Institute of Modern Art, Brisbane & 'The Life of Lines,' QUT Art Museum, Brisbane en de Jerusalem Show 2016, Al Ma'mal, Jeruzalem.

  • Wiepko Oosterhuis

    Wiepko Oosterhuis (1966) studeerde gedragsbiologie en toegepaste filosofie in Wageningen en heeft veel kennis op het gebied van multidisciplinaire projecten. Van 2005 tot 2009 was hij lid van de commissie film bij de Raad voor Cultuur. Vervolgens maakte hij deel uit van de organisatie van verschillende filmfestivals, waaronder GoShort, Age of Wonder en Plaza Futura en was daarnaast programmeur van verschillende filmtheaters. Sinds kort is hij ook werkzaam als filmdistributeur van voornamelijk documentaires en animatiefilms. Oosterhuis was van 2009 tot 2016 adviseur Documentaire, Drama en Speelfilm bij het Mediafonds. Naast zijn rol als adviseur bij het AFK is hij lid van de adviescommissie Kunsten Noord-Brabant.

  • Marrigje Paijmans

    Marrigje Paijmans (1981) studeerde Historische Nederlandse Letterkunde, Moderne Nederlandse Letterkunde en Wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam. In 2015 promoveerde Paijmans op het werk van Joost van den Vondel. Na eerder als docent aan de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen te zijn verbonden is ze sinds 2016 werkzaam als Teaching Fellow Comparative Literature aan de Universiteit van Utrecht. Eerder werkte Paijmans als redacteur bij de Arbeiderspers en Uitgeverij Boom. Daarnaast was ze actief als redactielid van het kunsthistorisch tijdschrift Simulacrum, als programmamaker literaire avonden bij Stichting Perdu en als algemeen medewerker bij De Balie. Paijmans is bovendien jurylid van de VSB Poëzie Prijs 2016 en de Libris Literatuur Prijs 2017.

  • Eva Pel

    Eva Pel (1973) studeerde sociale geografie van de UvA waaronder een semester Urban Planning in Los Angeles (UCLA). Daarnaast heeft zij een bachelor in fine art van de Gerrit Rietveld Academie en een master Artistic Research behaald aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Pel werkt als beeldend kunstenaar met maatschappelijk geëngageerde onderwerpen en uit dat in installaties, films, fotografie en boeken. Haar werk wordt getoond in binnen- en buitenland. Ze neemt deel aan het Arts/Science Academy honours programme for young artists and scientists van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Daarnaast doceert ze aan de vooropleiding van de Gerrit Rietveld Academie.

  • Guus Pengel

    Guus Pengel (1963) is schrijver van muziek, theater- en televisieteksten. Pengel debuteerde in 1994 met de verhalenbundel Kaseko Verhalen. Vanaf 1998 heeft hij zich meer toegelegd op het schrijven van scripts. Hij schrijft cabaretteksten en -liedjes voor Jörgen Raymann, Narsingh Balwantsingh en The Comedy Factory. Daarnaast schreef hij het script voor de kinderfilm Bounty, die getoond werd op verschillende internationale filmfestivals en prijzen won in Italië en Malta. Sinds 2016 is hij kunstadviseur bij het VSB Fonds. Daarnaast is hij organisator van evenementen – waaronder het eerste Dunya Festival.

  • Esther Polak

    Esther Polak (1962) is beeldend kunstenaar. Ze studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en de Rijksakademie te Amsterdam. Onder de naam PolakVanBekkum werkt Esther Polak sinds 2010 samen met Ivar van Bekkum. Haar werk richt zich op het concept van beweging in het landschap, waarbij zij in de uitvoering steeds verbanden legt tussen bestaande en nieuwe materialen en technologieën, en tussen oude en nieuwe disciplines. Haar werk met GPS als artistiek gereedschap is internationaal erkend als baanbrekend. Polak heeft wereldwijd tentoongesteld en maakt deel uit van de locative-media canon. Sinds 2016 neemt zij deel aan LAPS, een wetenschappelijk instituut voor kunst en publieke ruimte, waarin zij theoretisch onderzoek doet naar de invloed van de mens op het ontstaan van architecturale ruimte.

  • Jojanneke Poorter

    Jojanneke Poorter (1983) is musicoloog met een specialisatie op het gebied van klassiek, jazz en wereldmuziek. Van 2008 tot 2015 bemiddelde zij met haar organisatie De Mecenas als creatief conceptontwikkelaar tussen de kunstwereld en andere sectoren. Sinds 2015 werkt ze freelance onder haar eigen naam als productieleider en geeft zij advies aan organisaties op het gebied van evenementen en productie. Ze werkte als freelancer onder andere bij het Grachtenfestival en Stichting de Vrolijkheid. Van 2013 tot en met 2015 was Poorter Cultuurverkenner in respectievelijk Noord en West voor het AFK.

  • Karin Post

    Karin Post (1962) is choreograaf en curator en maakt dansvoorstellingen, theater, performances, films en animaties. Ze geeft haar belangstelling voor de beweging van het menselijk lichaam vorm in uiteenlopende kunstvormen. Ze danste in choreografieën van Krisztina de Châtel, Hans van Manen, Ton Simons en werkte met de componisten Guus Janssen en Yannis Kyriakides. Als curator van de Multidisciplinaire productie 'Parelen/Pearls' in De Lakenhal in Leiden maakte ze in 2012 een tentoonstelling met het museum als platform voor dans. Hier kon de bezoeker ervaren wat kunst en dans elkaar te vertellen hebben over beweging en bewogen worden. Post verdiepte zich in nieuwe media en computertechnieken (motion capture) in relatie tot moderne dans. Ze doceert en schreef 'Soupez, Soupez! aan tafel met dansers', een kookboek door en voor dansers en kunstenaars.

  • Richtje Reinsma

    Richtje Reinsma (1979) is experimenteel tekenaar, beeldend kunstenaar en publicist. Haar beeldende werk was te zien in onder andere Museum Van Loon, Mediamatic, Garage Rotterdam, Onomatopee in Eindhoven, SECONDroom in Brussel en het Wende Museum in Culver City (VS). Reinsma is mede-oprichter en deelnemer van de kunstenaarscollectieven Het Harde Potlood, De Parasiet en De Rituelenclub. Van 2010 tot en met 2013 werkte ze mee aan het prijswinnende radioprogramma Plots (VPRO). Haar artikelen verschenen onder meer in Skrien, Raster, Mister Motley en Kunstbeeld. In 2014 werd Reinsma genomineerd voor de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek.

  • Pieter de Ruiter

    Pieter de Ruiter is deskundige op het gebied van dans en (bewegings-)theater. De Ruiter is ruim 25 jaar nationaal en internationaal actief als maker en producent van dans- en theatervoorstellingen en als docent ballet en hedendaagse dans. Hij studeerde aan de Scapino Dans Academie en danste bij Introdans, Het Lyon Opera Ballet en The Batsheva Dance Company. Momenteel is Pieter de Ruiter werkzaam als choreograaf en regisseur van zijn eigen stichting Dansity Amsterdam. Daarnaast is hij werkzaam als programma-adviseur voor diverse culturele instellingen waaronder de Cultuurcommissie Utrecht.

  • Nico Schaafsma

    Nico Schaafsma (1950) was van 2001 tot 2008 werkzaam als adjunct-directeur bij schouwburg Odeon De Spiegel, in dezelfde periode richtte hij het Nederlands KamerOpera Festival op waar hij tot 2008 directeur van was. Daarna was Schaafsma acht jaar actief bij het Fonds Podiumkunsten als secretaris met onder andere de aandachtsgebieden muziek en muziektheater. Sinds 2016 neemt Schaafsma zitting in het bestuur van de Operadagen Rotterdam, Project Wildeman en de Raad van Toezicht van Operafront. Ook maakt hij als adviseur deel uit van de commissie integrale afweging van de Cultuurraad van Stichting Cultuur Eindhoven.  

  • Fie Schouten

    Fie Schouten studeerde klarinet en basklarinet aan het Conservatorium van Amsterdam. Als specialiste in nieuwe muziek treedt zij veelvuldig op als soliste en daarnaast met eigen ensembles zoals trio To Be Sung, rietentrio Kassandra, het duo Kaida en als duo met accordeonist Marko Kassl. Schouten won prijzen op het Internationale Gaudeamus Vertolkersconcours, het 13e Internationale Kamermuziekconcours te Illzach (Frankrijk) en de Tera de Marez Oyens Prijs. Haar cd's Of Villages and Spaces (Kaida, 2005), Amsterdam, de wereld (To Be Sung, 2007) en Spielzeug (bklar,acc,trb, 2009) kwamen uit op Karnatic Lab Records.

  • Miranda Sloot

    Miranda Sloot (1970) is docent filmtheorie aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam en docent kunsttheoretische vakken in het middelbaar onderwijs. Na haar studie Theater-, Film- en Televisiewetenschap werkte ze onder andere bij het Molenstraattheater in Wageningen en Het Ketelhuis in Amsterdam. Daarna was Sloot dertien jaar verbonden aan het Nederlands Filmfonds, de laatste drie jaar als hoofd animatiefilm. Na haar tijd bij het Filmfonds was ze de afgelopen vier jaar adviseur bij het Mediafonds.

  • Erica Smits

    Erica Smits is freelance cultuurjournalist en dramaturg. Smits werkt als vaste dramaturg bij het PS|theater in Leiden. Daarnaast is zij als freelancer verbonden aan Copycats (Productiehuis Rotterdam), Gienke Deuten en Danstheater Bos. Als specialist op het gebied van mime en bewegingstheater maakt zij onderdeel uit van de jury van de VSCD-mimeprijs. Voor Theatermaker en Theaterkrant schrijft Erica Smits over mime, bewegingstheater, performance, dans, poppentheater en toneel.

  • Michaël Snitker

    Michaël Snitker (1966) is grafisch ontwerper. Na zijn opleiding in Den Haag woonde en werkte hij enkele jaren in Rotterdam en New York, sinds 1996 is hij als zelfstandig ontwerper werkzaam vanuit zijn studio in Amsterdam. Zijn werkdomein speelt zich voornamelijk af in de culturele sector en concentreert zich op het grafisch ontwerp en de productie van boeken en visuele identiteiten, zoals museale presentaties en tentoonstellingen. Daarnaast initieert Snitker autonome onderzoeksprojecten in samenwerking met uitgevers, architecten, fotografen, beeldend kunstenaars en schrijvers. Naast zijn activiteiten als ontwerper doceert hij sinds 2005 regelmatig aan de masteropleiding van de Academie van Bouwkunst in Amsterdam en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en was hij tot 2017 commissielid bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor de deelregelingen vormgeving, activiteitenprogramma’s en de meerjarige programma’s.

  • Vera Stiphout

    Vera Stiphout (1968) is filmmaker, beeldend kunstenaar en kunsthistoricus. Zij behaalde haar Bachelor Fine Art aan de Gerrit Rietveld Academie en vervolgde haar studie aan de Universiteit van Amsterdam met een Master Kunst van de Nieuwste Tijd. Ze specialiseerde zich op het gebied van performance, film- en videokunst. Stiphout heeft als  producent, schrijver, curator en artistiek/zakelijk leider voor diverse culturele organisaties gewerkt zoals Stichting Limboland, Extrapool Nijmegen en Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. Daarnaast was Stiphout adviseur bij het Mediafonds. Haar films zijn vertoond op het Nederlands Film Festival, Impakt en op enkele festivals/locaties in het buitenland.

  • Ester Stoelinga

    Ester Stoelinga is beeldend kunstenaar en heeft zich toegelegd op kunsteducatie, talentontwikkeling, community art en amateurkunst. Stoelinga studeerde aan de Rietveld Academie in Amsterdam, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en de Universidade Belas Artes in Lissabon. Sinds 2005 is zij eigenaar van Debuski, waarbinnen ze kunstenaars en organisaties - vooral op het gebied van community art en amateurkunst - in alle disciplines ondersteunt bij hun projecten. Ze werkte daarnaast twee jaar voor de Stichting Amateurkunst Amsterdam (SAKA), is projectmanager bij Stichting Educatieve Projecten (SEP) geweest, heeft gewerkt voor het ZID Theater en was oprichter van De Bus Kinderkunst. Van 2013 tot en met 2016 was ze adviseur bij Mocca voor de leerlijn beeldende vorming.

  • Suzanne van de Ven

    Suzanne van de Ven is zelfstandig curator en schrijver gevestigd te Amsterdam. Ze is adviseur voor de Raad voor Cultuur. Tot 2015 was Van de Ven adviseur bij het Mondriaan Fonds en daarvoor extern adviseur bij SKOR. Als curator realiseerde ze verschillende internationale tentoonstellingsprojecten voor o.a. Badischer Kunstverein Karlsruhe, Kunsthalle Fridericianum Kassel en Goethe Institut Amsterdam. Van de Ven was professor aan de Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en het Stedelijk Museum Amsterdam en docent aan LUCA, University College of Arts Brussel tot 2014, momenteel is ze verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie.

  • Giny Vos

    Giny Vos (1959) maakt voornamelijk kunstwerken in de openbare ruimte. Zij is beeldhouwer, installatie- en lichtkunstenaar en werkt veel met nieuwe technieken, die zij vaak zelf ontwikkelt. Vos studeerde aan de Rietveld Academie en de Rijksacademie en heeft haar atelier in Amsterdam. Haar werk was te zien tijdens vele tentoonstellingen en tijdelijke installaties in binnen- en buitenland. Daarnaast maakt veel van haar werk onderdeel uit van de openbare ruimte in stedelijke ontwikkelingsgebieden. In 2011 was ze finalist voor de Amsterdamse Straatkunstprijs. Recent was zij  als mentor verbonden aan het Mondriaanfonds  via de werkbijdrage Jong Talent.

  • Jochem de Vries

    Jochem de Vries (1979) is scenarioschrijver en regisseur. Hij is afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en studeerde daarna scenario aan de Andrzej Wajda Master School in Warschau. Hij maakte talloze korte experimentele- en fictiefilms. In 2009 werd zijn korte film Missen genomineerd voor een Gouden Palm op het filmfestival van Cannes. In 2014 ging zijn eerste speelfilm Cornea in première waarmee hij onder andere op het Nordic International Film Festival in New York in de prijzen viel. De Vries werd onderscheiden met de award voor beste regie. Zijn verhalen kenmerken zich door een sterke visuele taal. De Vries focust in zijn werk op eenvoud en karakters die moeite hebben zich verbaal te uiten. Naast zijn werk als filmregisseur maakt hij ook opdrachtfilms en doceert hij.

  • Florian Weigl

    Florian Weigl (1985) werkt als curator bij V2_, Lab for the Unstable Media in Rotterdam. Hier vormt het spanningsveld tussen samenleving en technologie de context voor onderzoek in de kunst. Projecten hebben betrekking op de innovatieve kracht van kunst en cultuur in onze technologische samenleving. Daarnaast werkt Weigl als curator, schrijver en adviseur binnen de beeldende kunst met een focus op het snijvlak tussen kunst en technologie. Daarbij is hij zowel binnen als buiten de museale context actief. Zo was hij werkzaam als programmamaker/curator voor Stichting NDSM-werf en was hij onderdeel van het team dat de culturele kelder van Trouw Amsterdam, De Verdieping, programmeerde. Daarnaast co-cureerde hij exposities van het FIBER festival en het symposium van TodaysArt.

  • Huib Haye van der Werf

    Huib Haye van der Werf (1976) is partner/curator voor TAAK en hoofd artistiek programma voor de Jan van Eyck Academie. In 2011 en 2012 was hij werkzaam als curator voor SKOR | Stichting Kunst in de Openbare Ruimte. Van der Werf werkte van 2008 tot 2011 als curator bij het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam. Van 2005 tot 2008 was hij adviseur beeldende kunst voor de Rijksbouwmeester voor projecten met onder anderen Sam Durant, Spencer Finch en Germaine Kruip. Hij heeft verschillende tentoonstellingen samengesteld waaronder meest recentelijk ‘Stem Terug! Vote Back!’ voor de Appel Arts Centre, ‘Power of Place’ voor de Internationale Landschap Triënnale van Apeldoorn en ‘Article 12’ van Jill Magid  bij Stroom Den Haag. Hij schrijft voor onder andere Artforum en MetropolisM, en droeg bij aan kunstenaarspublicaties en verscheidene catalogi van biënnales. Hij is daarnaast adviseur beeldende kunst voor verschillende gemeentes, waaronder Utrecht (2009-2013) en Maastricht (heden).

  • Lisa van Woersem

    Lisa van Woersem studeerde Sociologie en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is werkzaam als creatief producent bij Paradiso Melkweg Productiehuis en producer van de Paradiso Vinyl Club. Eerder werkte ze als onderzoeker en projectleider Cultuurindex bij de Boekmanstichting en als editor van het tijdschrift Boekman. Van Woersem deed bij deze stichting in 2013 en 2014 onderzoek naar de rol van cultuurbeleid in de popsector.

  • Yan Ting Yuen

    Yan Ting Yuen (1967) studeerde Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Yuen debuteerde als regisseur in 2001 met de korte documentaire ‘Chin.Ind.: Life Behind The Serving Hatch’, die genomineerd werd voor de Nationale Filmprijs. Haar tweede film is een muziekdocumentaire die genomineerd werd voor de Juryprijs op het Sundance Filmfestival 2005 en ze ontving de Prix du Meilleur Essai op het Montreal Internationaal Filmfestival in 2007. Ook regisseerde ze de documentaire ‘Dinner with Murakami’, die geïnspireerd is op de surrealistische wereld uit de boeken van de Japanse auteur. Hiermee won ze in 2008 de publieksprijs op het Berlin Asian Hot Shots festival.

  • Mascha Zijverden

    Mascha van Zijverden (1968) heeft een bachelor in Fashion Design van ArtEZ en een master in Art Education aan het Piet Zwart Institute. Voordat ze haar professionele carrière binnen het kunstonderwijs begon, was Van Zijverden enkele jaren actief als zelfstandig modeontwerper en was zij werkzaam bij verschillende Nederlandse ontwerpers, waaronder Viktor&Rolf en Alexander van Slobbe. De afgelopen vijftien jaar was van Zijverden hoofddocent van de bachelor Fashion Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, course leader van de Master Fashion Design aan de Utrecht Graduate School of Visual Art & Design en course director van de Fashion Masters aan ArtEZ. Sinds 2014 is Van Zijverden binnen ArtEZ werkzaam als onderzoeksmedewerker bij het Modelectoraat en het Lectoraat kunst- en cultuureducatie. Ze richt zich binnen haar huidige projecten voornamelijk op de innovatie van het Nederlandse designonderwijs, met een focus op het maakproces. Ze onderzoekt daarbij hoe de synergie tussen traditionele ambachten en digitale technologieën kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe productiemethoden en duurzame eindproducten.

  • Norman van Dartel

      

Mohamed Aadroun is als regisseur verbonden aan het Amsterdams Andalusisch Orkest. Hij ontwikkelt voor deze organisatie de theatervoorstellingen en was als regisseur betrokken bij de voorstellingen ‘Levant’ en ‘Ma Kuntu Adri | Ik Had Het Niet Geweten’. Aadroun behaalde in 2006 zijn master Business Administration and Management. Hij werkte van 2009 tot en met 2011 op het ministerie van Economische Zaken. Vanaf 2011 is Mohamed Aadroun docent Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam.

Laurence Aëgerter (1972) is beeldend kunstenaar en woont in Amsterdam en Marseille. In haar werk onderzoekt ze het archief dat ons collectieve geheugen vormt. De begrippen ‘displacement’ en ‘translation’ spelen een belangrijke rol in haar werk. Afgelopen jaren heeft Aëgerter deelgenomen aan tal van internationale solo- en groepstentoonstellingen. Recente solotentoonstellingen vonden o.a. plaats in MAMAC Nice, Museum van Loon Amsterdam, Fries Museum Leeuwarden en Forum für Fotografie Cologne.

Karin Amatmoekrim (1976) is schrijver van romans, korte verhalen en columns. In 2004 debuteerde Amatmoekrim met ‘Het knipperleven’. In 2016 kwam haar zesde roman ‘Tenzij de vader’ uit. Amatmoekrim is jurylid van de PC Hooftprijs 2016 en zit tevens in de jury van de Bob den Uyl-prijs. Ook zit ze in de raad van bestuur van de Clark Accord Foundation. Eerder maakte ze deel uit van de adviesraad Cultuur van de gemeente Den Haag en van de Raad van Toezicht van Forum, het kennisinstituut voor multiculturele vraagstukken. Amatmoekrim is daarnaast betrokken bij een veelvoud aan literaire activiteiten.

Petra Ardai is sinds 1992 artistiek leider, regisseur, speler/moderator en schrijver bij TG SPACE. Deze organisatie maakt multidisciplinair documentair theater en installaties, doorgaans in de openbare ruimte. TG SPACE heeft sinds de oprichting meer dan 30 voorstellingen geproduceerd in samenwerking met onder andere Theater Frascati, Brakke Grond, Tolhuistuin, Bellevue, Over het IJ Festival, De Parade, Rotterdamse Schouwburg, MAASTD, Festival Oerol, Kaaitheater Brussel en Sziget Festival.

Ivo Bol studeerde sonologie en elektronische muziek aan het Conservatorium van Den Haag. Hij werkt sindsdien als componist, live performer, geluidskunstenaar en curator. Sinds 2008 is hij onderdeel van het record label Kazemat en curator voor OT301. Vanaf 2012 is Bol een van de tien componisten die samen het collectief Monoták vormen. Zij werken samen aan nieuwe muziek en treden in wisselende samenstelling op. Ivo Bol geeft ook workshops over computermuziek, compositie, sound design en elektronische muziek performances.

Zippora Elders (1986) studeerde kunstgeschiedenis, erfgoed en curatorschap aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Elders richtte zich hierbij vooral op de beeldende kunst van de 20e en 21e eeuw, netwerkculturen en visuele cultuur. Naast haar opleiding heeft ze ervaring op gedaan als curator-in-training bij het Stedelijk Museum. In de afgelopen jaren werkte Elders als curator bij FOAM en schreef ze voor verschillende kunstinstellingen, tijdschriften en blogs. Vanaf 2016 is Zippora Elders de artistiek directeur van het Kunstfort bij Vijfhuizen, centrum voor kunst en erfgoed. In die hoedanigheid focust ze zich op internationale uitwisseling, onderzoek en tentoonstellingen rondom de thema’s ecologie en (kunstmatige) natuur.

Julia Geerlings (1985) is curator en schrijver. Ze studeerde moderne en hedendaagse kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam en aan de Freie Universität Berlin. Geerlings schrijft regelmatig voor kunstbladen als MetropolisM, Tubelight, Museumtijdschrift en Frieze. Ze werkte tevens aan publicaties voor de Rijksakademie van Beeldende Kunsten en Kunsthuis SYB. Als curator is ze gespecialiseerd in het presenteren van hedendaagse kunst op niet alledaagse locaties. Zo heeft ze voor Kunstfort bij Vijfhuizen, de Oude Kerk in Amsterdam, kunstinitiatief -1 in Parijs en de Amsterdamse Thomaskerk artistieke programma’s samengesteld. Momenteel is Geerlings werkzaam als gastcurator bij de Oude Kerk, gastdocent bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, adviseur Ontwikkeling- en Onderzoeksubsidies bij CBK Rotterdam en is ze curator-in-residence aan het International Studio & Curatorial Program in New York.

Celliste Katharina Gross (1979) studeerde in Lübeck, Keulen en Manchester. Zij behaalde internationale prijzen en soleerde met onder meer het Staatsorkest Kiev, het Staatsorkest Kassel, de Thüringer Symphoniker en de Salzburg Chamber Soloists. Katharina Gross gaf solo- en kamermuziekconcerten in onder andere het Konzerthaus en de Musikverein Wenen, het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan ´t IJ in Amsterdam, het Festival Santander en het Al Bustan Festival in Beirut. Gross richtte het Fresco Trio op, met violiste Quirine Scheffers en pianist Yoram Ish-Hurwitz, en tourt in binnen- en buitenland. Gross ontving een stipendium van het Oostenrijkse Cultuurministerie, waarmee haar werk voor haar concertorganisatie Concertello wordt ondersteund. 

Jenneke Harings (1977) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, tegenwoordig Radboud Universiteit. Ook behaalde ze haar Master in Comparative Literature aan University College London. Ze werkt als adviseur bij BKKC Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur, met als aandachtsgebieden literatuur, media en cultuurbeleid. Daarnaast is ze commissielid van de Adviescommissie Cultuurprijzen van de gemeente Nijmegen.

May Heek (1984) begeeft zich met haar werk op het raakvlak van fotografie, print, video, design en installatie. Heek onderzoekt het spanningsveld tussen het werkelijke en het kunstmatige. Daarvoor maakt zij onder andere gebruik van de reflecterende kwaliteit van pigmenten, oppervlaktestructuren en digitale beeldbronnen. In 2015 behaalde Heek haar Master Fine Art Media aan de Slade School of Fine Art in Londen (UCL). Daarvoor volgde zij een bachelor fine art aan ArtEZ in Arnhem en was zij een van de deelnemers aan Photo Global, een eenjarig fotografieprogramma van de School of Visual Arts in New York. Haar werk werd onder meer tentoongesteld in het Gemeentemuseum Den Haag, Unseen Photo Fair, ING House, Londonewcastle Project Space, Site Sweden, Unfair Amsterdam, Nieuw Dakota en het Museum voor Moderne Kunst Arnhem.

Bas Hendrikx (1986) is freelance curator. Hendrikx stelde onder andere de tentoonstelling Hybrid Modus samen voor Skulptur Bredelar, werkte als curator aan het Impakt Festival 2016 en cureerde de tentoonstelling Running Time voor Marres in Maastricht. Hendrikx is bestuurslid van NEVERNEVERLAND. Van 2012 tot en met 2014 was hij co-director van Hotel Maria Kapel, een residency en tentoonstellingsruimte in Hoorn. Hendrikx is alumnus van het Curatorial Programme van De Appel arts centre. Hij organiseert regelmatig screening events onder de naam The Queer Series en werkt daarnaast aan een boek over authenticiteit in het post-digitale tijdperk dat in 2017 bij Valiz verschijnt.

Jasmina Ibrahimovic (1984) is theatermaker, schrijver, docent en festivalprogrammeur. Ze werkt als theatermaker voor het Rotterdams Wijktheater en als programmeur bij het International Community Arts Festival (ICAF). Daarnaast werkt zij als gastdocent community arts bij de Universiteit Utrecht, ArtEZ in Arnhem en de Codarts Academie in Rotterdam. Als theatermaker houdt zij zich bezig met geëngageerde kunst, community arts en amateurkunst.

Sander Janssens (1986) is theaterredacteur bij het Parool, de Theaterkrant, Theatermaker en 8Weekly. Janssens studeerde in 2011 af aan de bacheloropleiding Writing for Performance aan de HKU. Tot 2015 schreef, regisseerde en produceerde hij eigen voorstellingen, die onder meer speelden op Oerol, Amsterdam Fringe Festival, Festival Over het IJ, Museumnacht Amsterdam en in het Compagnietheater.

Roosje Klap (1973) is grafisch ontwerper. Met haar studio onderzoekt ze de experimentele grenzen van grafisch ontwerp, waarbij de focus op samenwerken, affectieve overdracht en onorthodoxe oplossingen in verschillende disciplines ligt. In 2014 ontwierp Klap twee postzegelseries voor PostNL – evenals de nieuwe Nederlandse 2 euro-munt. Voor haar ontwerp van de 'Encyclopedia of Fictional Artists' en voor haar 'Rijksakademie Jaarverslag’ ontving ze een European Design Award. Recente opdrachtgevers zijn musea Het Gemeentemuseum Den Haag, het Van Gogh Museum, MOTI maar ook kunstenaars als Jan Rothuizen, Sebastian Diaz Morales en Frank Ammerlaan. Daarnaast is Klap, samen met Niels Schrader, hoofd van de afdeling Grafisch Ontwerpen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Zij is een van de vaste adviseurs en lid van de selectiecommissie aan de Jan van Eyck Academie, het postacademisch instituut voor beeldende kunst, ontwerp en reflectie in Maastricht.

Arif Kornweitz rondde in 2013 zijn master Conflict Resolution & Governance af aan de Universiteit van Amsterdam. Kornweitz is actief als organisator van evenementen op het raakvlak van beeld en geluid. Hij is oprichter van het online radiostation Ja ja ja nee nee nee en partner bij non-fiction. Kornweitz is daarnaast onderdeel van het dj-collectief Malawi, werkzaam bij Red Light Radio en maker van elektronische muziek. Hij was eerder werkzaam bij het Muziekgebouw aan ’t IJ.

Jeroen Kramer (1975) studeerde in 1998 cum laude af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag met het project Patchwork Architecture. Hij ontving diverse beurzen voor onderzoek naar de overlap en de verschillen tussen beeldende kunst, vormgeving en architectuur. Kramer werkt zowel in opdracht als autonoom. In 2008 was zijn werk City Dust onderdeel van de Architectuur Biënnale in Venetië. Met zijn recente project Meltdown Models exploreert Kramer mogelijke scenario’s voor ‘post-apocalyptische’ landschappen, stedenbouw en architectuur. Sinds 2013 is hij als hoofddocent verantwoordelijk voor het curriculum van de afdeling Design Lab van de Gerrit Rietveld Academie. Naast zijn ontwerp- en onderwijswerkzaamheden wordt Kramer regelmatig gevraagd om als onafhankelijk adviseur, vormgever of commissielid presentaties te verzorgen of advies uit te brengen.

Rob de Kuiper (1959) is actief als regisseur, acteur en docent. Hij volgde zijn opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Tussen 2000 en 2011 was hij vaste docent, coach en regisseur bij het festival Hollandse Nieuwe van het MC Theater. Sinds 2006 is hij artistiek leider en regisseur van het theatergezelschap Lange Mannen. Vanaf datzelfde jaar regisseerde hij ook verschillende muziektheaterproducties voor onder andere Via Rudoplhi, MC, Mojo en Max Tak Producties. Van 1997 tot 2002 was hij commissielid bij het Fonds Podiumkunsten en adviseur bij het Fonds voor de Letteren.

Marije Ligthart (1988) werkte na haar studies literatuurwetenschappen en politicologie aan de Universiteit van Amsterdam vijf jaar lang als programmamaker voor De Balie waar ze verschillende programma’s, series en festivals ontwikkelde. Daarnaast werkte ze in 2015 en 2016 als programmacoördinator en projectleider aan het forum ‘Re:Creating Europe’. Voor dit forum werkte ze samen met verschillende partners zoals DutchCulture, Het Stedelijk Museum, De Rijksakademie, Het Concertgebouw en Toneelgroep Amsterdam. Als freelance programmamaker werkt ze nu voor verschillende organisaties waaronder filmfestival Movies that Matter.

Imara Limon (1988) is freelance curator en doet onderzoek naar Nederlands koloniaal erfgoed. Zij maakte in 2016 de tentoonstelling ‘Zwart Amsterdam’ in het Amsterdam Museum over zwarte rolmodellen. Daarnaast ontwikkelde zij samen met Alessandro Vincentelli (BALTIC) en zes galeries in de Jordaan een uniek format voor de gezamenlijke tentoonstelling ‘Nieuw Amsterdams Peil’. Limon studeerde Kunstgeschiedenis, Museumstudies en Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam, en was onderdeel van het New World Summit team, opgericht door kunstenaar Jonas Staal. Limon werkte met Vivian Ziherl aan (internationale) tentoonstellingen waaronder in 2016 'BELL invites,' SMBA; 'No Longer at Ease,' Institute of Modern Art, Brisbane & 'The Life of Lines,' QUT Art Museum, Brisbane en de Jerusalem Show 2016, Al Ma'mal, Jeruzalem.

Wiepko Oosterhuis (1966) studeerde gedragsbiologie en toegepaste filosofie in Wageningen en heeft veel kennis op het gebied van multidisciplinaire projecten. Van 2005 tot 2009 was hij lid van de commissie film bij de Raad voor Cultuur. Vervolgens maakte hij deel uit van de organisatie van verschillende filmfestivals, waaronder GoShort, Age of Wonder en Plaza Futura en was daarnaast programmeur van verschillende filmtheaters. Sinds kort is hij ook werkzaam als filmdistributeur van voornamelijk documentaires en animatiefilms. Oosterhuis was van 2009 tot 2016 adviseur Documentaire, Drama en Speelfilm bij het Mediafonds. Naast zijn rol als adviseur bij het AFK is hij lid van de adviescommissie Kunsten Noord-Brabant.

Marrigje Paijmans (1981) studeerde Historische Nederlandse Letterkunde, Moderne Nederlandse Letterkunde en Wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam. In 2015 promoveerde Paijmans op het werk van Joost van den Vondel. Na eerder als docent aan de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen te zijn verbonden is ze sinds 2016 werkzaam als Teaching Fellow Comparative Literature aan de Universiteit van Utrecht. Eerder werkte Paijmans als redacteur bij de Arbeiderspers en Uitgeverij Boom. Daarnaast was ze actief als redactielid van het kunsthistorisch tijdschrift Simulacrum, als programmamaker literaire avonden bij Stichting Perdu en als algemeen medewerker bij De Balie. Paijmans is bovendien jurylid van de VSB Poëzie Prijs 2016 en de Libris Literatuur Prijs 2017.

Eva Pel (1973) studeerde sociale geografie van de UvA waaronder een semester Urban Planning in Los Angeles (UCLA). Daarnaast heeft zij een bachelor in fine art van de Gerrit Rietveld Academie en een master Artistic Research behaald aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Pel werkt als beeldend kunstenaar met maatschappelijk geëngageerde onderwerpen en uit dat in installaties, films, fotografie en boeken. Haar werk wordt getoond in binnen- en buitenland. Ze neemt deel aan het Arts/Science Academy honours programme for young artists and scientists van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Daarnaast doceert ze aan de vooropleiding van de Gerrit Rietveld Academie.

Guus Pengel (1963) is schrijver van muziek, theater- en televisieteksten. Pengel debuteerde in 1994 met de verhalenbundel Kaseko Verhalen. Vanaf 1998 heeft hij zich meer toegelegd op het schrijven van scripts. Hij schrijft cabaretteksten en -liedjes voor Jörgen Raymann, Narsingh Balwantsingh en The Comedy Factory. Daarnaast schreef hij het script voor de kinderfilm Bounty, die getoond werd op verschillende internationale filmfestivals en prijzen won in Italië en Malta. Sinds 2016 is hij kunstadviseur bij het VSB Fonds. Daarnaast is hij organisator van evenementen – waaronder het eerste Dunya Festival.

Esther Polak (1962) is beeldend kunstenaar. Ze studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en de Rijksakademie te Amsterdam. Onder de naam PolakVanBekkum werkt Esther Polak sinds 2010 samen met Ivar van Bekkum. Haar werk richt zich op het concept van beweging in het landschap, waarbij zij in de uitvoering steeds verbanden legt tussen bestaande en nieuwe materialen en technologieën, en tussen oude en nieuwe disciplines. Haar werk met GPS als artistiek gereedschap is internationaal erkend als baanbrekend. Polak heeft wereldwijd tentoongesteld en maakt deel uit van de locative-media canon. Sinds 2016 neemt zij deel aan LAPS, een wetenschappelijk instituut voor kunst en publieke ruimte, waarin zij theoretisch onderzoek doet naar de invloed van de mens op het ontstaan van architecturale ruimte.

Jojanneke Poorter (1983) is musicoloog met een specialisatie op het gebied van klassiek, jazz en wereldmuziek. Van 2008 tot 2015 bemiddelde zij met haar organisatie De Mecenas als creatief conceptontwikkelaar tussen de kunstwereld en andere sectoren. Sinds 2015 werkt ze freelance onder haar eigen naam als productieleider en geeft zij advies aan organisaties op het gebied van evenementen en productie. Ze werkte als freelancer onder andere bij het Grachtenfestival en Stichting de Vrolijkheid. Van 2013 tot en met 2015 was Poorter Cultuurverkenner in respectievelijk Noord en West voor het AFK.

Karin Post (1962) is choreograaf en curator en maakt dansvoorstellingen, theater, performances, films en animaties. Ze geeft haar belangstelling voor de beweging van het menselijk lichaam vorm in uiteenlopende kunstvormen. Ze danste in choreografieën van Krisztina de Châtel, Hans van Manen, Ton Simons en werkte met de componisten Guus Janssen en Yannis Kyriakides. Als curator van de Multidisciplinaire productie 'Parelen/Pearls' in De Lakenhal in Leiden maakte ze in 2012 een tentoonstelling met het museum als platform voor dans. Hier kon de bezoeker ervaren wat kunst en dans elkaar te vertellen hebben over beweging en bewogen worden. Post verdiepte zich in nieuwe media en computertechnieken (motion capture) in relatie tot moderne dans. Ze doceert en schreef 'Soupez, Soupez! aan tafel met dansers', een kookboek door en voor dansers en kunstenaars.

Richtje Reinsma (1979) is experimenteel tekenaar, beeldend kunstenaar en publicist. Haar beeldende werk was te zien in onder andere Museum Van Loon, Mediamatic, Garage Rotterdam, Onomatopee in Eindhoven, SECONDroom in Brussel en het Wende Museum in Culver City (VS). Reinsma is mede-oprichter en deelnemer van de kunstenaarscollectieven Het Harde Potlood, De Parasiet en De Rituelenclub. Van 2010 tot en met 2013 werkte ze mee aan het prijswinnende radioprogramma Plots (VPRO). Haar artikelen verschenen onder meer in Skrien, Raster, Mister Motley en Kunstbeeld. In 2014 werd Reinsma genomineerd voor de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek.

Pieter de Ruiter is deskundige op het gebied van dans en (bewegings-)theater. De Ruiter is ruim 25 jaar nationaal en internationaal actief als maker en producent van dans- en theatervoorstellingen en als docent ballet en hedendaagse dans. Hij studeerde aan de Scapino Dans Academie en danste bij Introdans, Het Lyon Opera Ballet en The Batsheva Dance Company. Momenteel is Pieter de Ruiter werkzaam als choreograaf en regisseur van zijn eigen stichting Dansity Amsterdam. Daarnaast is hij werkzaam als programma-adviseur voor diverse culturele instellingen waaronder de Cultuurcommissie Utrecht.

Nico Schaafsma (1950) was van 2001 tot 2008 werkzaam als adjunct-directeur bij schouwburg Odeon De Spiegel, in dezelfde periode richtte hij het Nederlands KamerOpera Festival op waar hij tot 2008 directeur van was. Daarna was Schaafsma acht jaar actief bij het Fonds Podiumkunsten als secretaris met onder andere de aandachtsgebieden muziek en muziektheater. Sinds 2016 neemt Schaafsma zitting in het bestuur van de Operadagen Rotterdam, Project Wildeman en de Raad van Toezicht van Operafront. Ook maakt hij als adviseur deel uit van de commissie integrale afweging van de Cultuurraad van Stichting Cultuur Eindhoven.  

Fie Schouten studeerde klarinet en basklarinet aan het Conservatorium van Amsterdam. Als specialiste in nieuwe muziek treedt zij veelvuldig op als soliste en daarnaast met eigen ensembles zoals trio To Be Sung, rietentrio Kassandra, het duo Kaida en als duo met accordeonist Marko Kassl. Schouten won prijzen op het Internationale Gaudeamus Vertolkersconcours, het 13e Internationale Kamermuziekconcours te Illzach (Frankrijk) en de Tera de Marez Oyens Prijs. Haar cd's Of Villages and Spaces (Kaida, 2005), Amsterdam, de wereld (To Be Sung, 2007) en Spielzeug (bklar,acc,trb, 2009) kwamen uit op Karnatic Lab Records.

Miranda Sloot (1970) is docent filmtheorie aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam en docent kunsttheoretische vakken in het middelbaar onderwijs. Na haar studie Theater-, Film- en Televisiewetenschap werkte ze onder andere bij het Molenstraattheater in Wageningen en Het Ketelhuis in Amsterdam. Daarna was Sloot dertien jaar verbonden aan het Nederlands Filmfonds, de laatste drie jaar als hoofd animatiefilm. Na haar tijd bij het Filmfonds was ze de afgelopen vier jaar adviseur bij het Mediafonds.

Erica Smits is freelance cultuurjournalist en dramaturg. Smits werkt als vaste dramaturg bij het PS|theater in Leiden. Daarnaast is zij als freelancer verbonden aan Copycats (Productiehuis Rotterdam), Gienke Deuten en Danstheater Bos. Als specialist op het gebied van mime en bewegingstheater maakt zij onderdeel uit van de jury van de VSCD-mimeprijs. Voor Theatermaker en Theaterkrant schrijft Erica Smits over mime, bewegingstheater, performance, dans, poppentheater en toneel.

Michaël Snitker (1966) is grafisch ontwerper. Na zijn opleiding in Den Haag woonde en werkte hij enkele jaren in Rotterdam en New York, sinds 1996 is hij als zelfstandig ontwerper werkzaam vanuit zijn studio in Amsterdam. Zijn werkdomein speelt zich voornamelijk af in de culturele sector en concentreert zich op het grafisch ontwerp en de productie van boeken en visuele identiteiten, zoals museale presentaties en tentoonstellingen. Daarnaast initieert Snitker autonome onderzoeksprojecten in samenwerking met uitgevers, architecten, fotografen, beeldend kunstenaars en schrijvers. Naast zijn activiteiten als ontwerper doceert hij sinds 2005 regelmatig aan de masteropleiding van de Academie van Bouwkunst in Amsterdam en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en was hij tot 2017 commissielid bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor de deelregelingen vormgeving, activiteitenprogramma’s en de meerjarige programma’s.

Vera Stiphout (1968) is filmmaker, beeldend kunstenaar en kunsthistoricus. Zij behaalde haar Bachelor Fine Art aan de Gerrit Rietveld Academie en vervolgde haar studie aan de Universiteit van Amsterdam met een Master Kunst van de Nieuwste Tijd. Ze specialiseerde zich op het gebied van performance, film- en videokunst. Stiphout heeft als  producent, schrijver, curator en artistiek/zakelijk leider voor diverse culturele organisaties gewerkt zoals Stichting Limboland, Extrapool Nijmegen en Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. Daarnaast was Stiphout adviseur bij het Mediafonds. Haar films zijn vertoond op het Nederlands Film Festival, Impakt en op enkele festivals/locaties in het buitenland.

Ester Stoelinga is beeldend kunstenaar en heeft zich toegelegd op kunsteducatie, talentontwikkeling, community art en amateurkunst. Stoelinga studeerde aan de Rietveld Academie in Amsterdam, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en de Universidade Belas Artes in Lissabon. Sinds 2005 is zij eigenaar van Debuski, waarbinnen ze kunstenaars en organisaties - vooral op het gebied van community art en amateurkunst - in alle disciplines ondersteunt bij hun projecten. Ze werkte daarnaast twee jaar voor de Stichting Amateurkunst Amsterdam (SAKA), is projectmanager bij Stichting Educatieve Projecten (SEP) geweest, heeft gewerkt voor het ZID Theater en was oprichter van De Bus Kinderkunst. Van 2013 tot en met 2016 was ze adviseur bij Mocca voor de leerlijn beeldende vorming.

Suzanne van de Ven is zelfstandig curator en schrijver gevestigd te Amsterdam. Ze is adviseur voor de Raad voor Cultuur. Tot 2015 was Van de Ven adviseur bij het Mondriaan Fonds en daarvoor extern adviseur bij SKOR. Als curator realiseerde ze verschillende internationale tentoonstellingsprojecten voor o.a. Badischer Kunstverein Karlsruhe, Kunsthalle Fridericianum Kassel en Goethe Institut Amsterdam. Van de Ven was professor aan de Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en het Stedelijk Museum Amsterdam en docent aan LUCA, University College of Arts Brussel tot 2014, momenteel is ze verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie.

Giny Vos (1959) maakt voornamelijk kunstwerken in de openbare ruimte. Zij is beeldhouwer, installatie- en lichtkunstenaar en werkt veel met nieuwe technieken, die zij vaak zelf ontwikkelt. Vos studeerde aan de Rietveld Academie en de Rijksacademie en heeft haar atelier in Amsterdam. Haar werk was te zien tijdens vele tentoonstellingen en tijdelijke installaties in binnen- en buitenland. Daarnaast maakt veel van haar werk onderdeel uit van de openbare ruimte in stedelijke ontwikkelingsgebieden. In 2011 was ze finalist voor de Amsterdamse Straatkunstprijs. Recent was zij  als mentor verbonden aan het Mondriaanfonds  via de werkbijdrage Jong Talent.

Jochem de Vries (1979) is scenarioschrijver en regisseur. Hij is afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en studeerde daarna scenario aan de Andrzej Wajda Master School in Warschau. Hij maakte talloze korte experimentele- en fictiefilms. In 2009 werd zijn korte film Missen genomineerd voor een Gouden Palm op het filmfestival van Cannes. In 2014 ging zijn eerste speelfilm Cornea in première waarmee hij onder andere op het Nordic International Film Festival in New York in de prijzen viel. De Vries werd onderscheiden met de award voor beste regie. Zijn verhalen kenmerken zich door een sterke visuele taal. De Vries focust in zijn werk op eenvoud en karakters die moeite hebben zich verbaal te uiten. Naast zijn werk als filmregisseur maakt hij ook opdrachtfilms en doceert hij.

Florian Weigl (1985) werkt als curator bij V2_, Lab for the Unstable Media in Rotterdam. Hier vormt het spanningsveld tussen samenleving en technologie de context voor onderzoek in de kunst. Projecten hebben betrekking op de innovatieve kracht van kunst en cultuur in onze technologische samenleving. Daarnaast werkt Weigl als curator, schrijver en adviseur binnen de beeldende kunst met een focus op het snijvlak tussen kunst en technologie. Daarbij is hij zowel binnen als buiten de museale context actief. Zo was hij werkzaam als programmamaker/curator voor Stichting NDSM-werf en was hij onderdeel van het team dat de culturele kelder van Trouw Amsterdam, De Verdieping, programmeerde. Daarnaast co-cureerde hij exposities van het FIBER festival en het symposium van TodaysArt.

Huib Haye van der Werf (1976) is partner/curator voor TAAK en hoofd artistiek programma voor de Jan van Eyck Academie. In 2011 en 2012 was hij werkzaam als curator voor SKOR | Stichting Kunst in de Openbare Ruimte. Van der Werf werkte van 2008 tot 2011 als curator bij het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam. Van 2005 tot 2008 was hij adviseur beeldende kunst voor de Rijksbouwmeester voor projecten met onder anderen Sam Durant, Spencer Finch en Germaine Kruip. Hij heeft verschillende tentoonstellingen samengesteld waaronder meest recentelijk ‘Stem Terug! Vote Back!’ voor de Appel Arts Centre, ‘Power of Place’ voor de Internationale Landschap Triënnale van Apeldoorn en ‘Article 12’ van Jill Magid  bij Stroom Den Haag. Hij schrijft voor onder andere Artforum en MetropolisM, en droeg bij aan kunstenaarspublicaties en verscheidene catalogi van biënnales. Hij is daarnaast adviseur beeldende kunst voor verschillende gemeentes, waaronder Utrecht (2009-2013) en Maastricht (heden).

Lisa van Woersem studeerde Sociologie en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is werkzaam als creatief producent bij Paradiso Melkweg Productiehuis en producer van de Paradiso Vinyl Club. Eerder werkte ze als onderzoeker en projectleider Cultuurindex bij de Boekmanstichting en als editor van het tijdschrift Boekman. Van Woersem deed bij deze stichting in 2013 en 2014 onderzoek naar de rol van cultuurbeleid in de popsector.

Yan Ting Yuen (1967) studeerde Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Yuen debuteerde als regisseur in 2001 met de korte documentaire ‘Chin.Ind.: Life Behind The Serving Hatch’, die genomineerd werd voor de Nationale Filmprijs. Haar tweede film is een muziekdocumentaire die genomineerd werd voor de Juryprijs op het Sundance Filmfestival 2005 en ze ontving de Prix du Meilleur Essai op het Montreal Internationaal Filmfestival in 2007. Ook regisseerde ze de documentaire ‘Dinner with Murakami’, die geïnspireerd is op de surrealistische wereld uit de boeken van de Japanse auteur. Hiermee won ze in 2008 de publieksprijs op het Berlin Asian Hot Shots festival.

Mascha van Zijverden (1968) heeft een bachelor in Fashion Design van ArtEZ en een master in Art Education aan het Piet Zwart Institute. Voordat ze haar professionele carrière binnen het kunstonderwijs begon, was Van Zijverden enkele jaren actief als zelfstandig modeontwerper en was zij werkzaam bij verschillende Nederlandse ontwerpers, waaronder Viktor&Rolf en Alexander van Slobbe. De afgelopen vijftien jaar was van Zijverden hoofddocent van de bachelor Fashion Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, course leader van de Master Fashion Design aan de Utrecht Graduate School of Visual Art & Design en course director van de Fashion Masters aan ArtEZ. Sinds 2014 is Van Zijverden binnen ArtEZ werkzaam als onderzoeksmedewerker bij het Modelectoraat en het Lectoraat kunst- en cultuureducatie. Ze richt zich binnen haar huidige projecten voornamelijk op de innovatie van het Nederlandse designonderwijs, met een focus op het maakproces. Ze onderzoekt daarbij hoe de synergie tussen traditionele ambachten en digitale technologieën kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe productiemethoden en duurzame eindproducten.