Unpacking the 3Package Deal 2016: Ticho Brouwers & Rosa Sijben

19 december 2016

De komende maanden nemen we de vijftien diverse talenten van de 3Package Deal 2016 onder de loep in het jaar waarin ze hun kunstpraktijk verder ontwikkelen en zich binnen een scala wijd uiteenlopende disciplines - van mode tot film, en van urban dans tot olfactory art - voorbereiden op hun eindpresentatie.

Voor dit dubbelinterview spraken we met Rosa Sijben en Ticho Brouwers, twee jonge, multidisciplinaire makers met op het eerste gezicht veel overeenkomsten - allebei uit ‘88, allebei Nederlands, allebei glorieus afgestudeerd aan de Rietveld. Ze wonen zelfs in hetzelfde pand, al kennen ze elkaar nauwelijks. Tijdens een rondleiding door Brouwers’ studio in het voormalige Burgerweeshuis in Amsterdam-Zuid bleek dat er veel meer te bespreken was dan een gedeeld curriculum: bouwplaatsen bijvoorbeeld, of asielzoekerscentra. Kunstbudgetten, Oosterse filosofie en quantum fysica, de hond van Pierre Huyghe en de schoonheid van paludaria. Maar bovenal het werk. Een bloemlezing van een dialoog waarin er nauwelijks vragen gesteld hoefden te worden.

De gevreesde elevator pitch

Brouwers licht als eerste zijn visie toe, met enige aarzeling. “Ik wil publiek geen interpretatie bieden, maar een perspectief. Meerdere invalshoeken binnen één werk. Een object vastpakken, het omdraaien, en dat het dan iets anders is. Dat vind ik veel guller naar een toeschouwer toe.” Hij werkt met film, meubels, glas, gemberbier - ogenschijnlijk welke methode zich maar aandient. Ook Sijben maakt uiteenlopend werk, van aluminium objecten tot sociaal-experimentele performances. Het zijn vaak objecten die van alles kunnen zijn, die je doen denken dat ze een functie hebben, maar niets loslaten. “Ik vind het prettig als je hoofd daardoor op hol slaat. Ook speel ik met de manier waarop context een object kan veranderen. En dat gaat samen, want een ambigu object kan sneller op verschillende manieren gepresenteerd worden.”

Kunst om mee te nemen

Beide makers onderzoeken de realiteit vanuit een bevlogen nieuwsgierigheid. Bestaat een kunstwerk bijvoorbeeld wel buiten de expositieruimte, vraagt Brouwers zich af. “Misschien bestaat het alleen maar op dat moment, in die context.” Sijben heeft een aantal objecten gemaakt die “bedoeld zijn om mee te nemen. Dat je met vrienden naar het park gaat en kan zeggen: hey, ik heb kunst bij me.” In de tijdsgebonden aard van Sijben’s objecten komt ook het performatieve aspect van haar werk - door één curator beschreven als ‘situationele choreografieën’ - naar voren. Een meeneemobject is in feite een langgerekte situatie -  dus per definitie tijdsgebonden. “Zo’n object is zo hybride dat het eigenlijk altijd een expositie kan zijn.” Brouwers heeft in zijn werkplaats ook situaties georganiseerd. Zijn eindexameninstallatie was een representatie van gebeurtenissen die zich daar hadden afgespeeld. Objecten worden rekwisieten, waardoor een werk op meerdere manieren kan bestaan. “Die situaties zitten in de installatie, dus de mensen die erbij waren herkennen allemaal iets anders.“

Ideeën vangen

Als context alles is, dan is de werkomgeving doorslaggevend. Brouwers’ (bouw)werk is altijd beïnvloed door zijn omgeving. Hij probeert architectuur vaak van binnenuit te analyseren. Daar leent het Burgerweeshuis zich uitstekend voor. Een speeltuin voor volwassenen, vol ronde dakraampjes, doorkijkjes en een koepelvormig dak - een betonnen Teletubbielandschap waar Sijben “elke dag wel op zou willen zitten.” De ideale plek, kortom, om ideeën te vangen. Het komende jaar gaan beiden hun eigen interesses onderzoeken - of dat nu een potentieel activistische grondslag heeft (Sijben) of dingen zijn die hij “zelf graag zou willen zien” (Brouwers). De 3Package Deal biedt de mogelijkheid om ideeën de ruimte te geven. Brouwers: “Ik vind het een fijne gedachte dat je een idee krijgt, in plaats van hebt.” Sijben vult aan: “Het gaat om het creëren van de juiste omstandigheden om dat idee te vangen en het vervolgens uit te voeren.” Hengels in de aanslag!

Over de 3Package Deal

De 3Package Deal, een initiatief van het AFK en Bureau Broedplaatsen (BBp), stimuleert en faciliteert door middel van betaalbare woon- en werkruimte, een budget van € 22.500 en professionele begeleiding van een aantal gerenommeerde Amsterdamse coalities ieder jaar de ontwikkeling van een geselecteerde groep creatieve talenten. Rosa maakt dit jaar deel uit van de Public Playground Coalitie die gevormd wordt door Over ‘t IJ Festival, Stichting NDSM werfTheaterplatform PickUp en Das Theatre. Ticho zit samen met de Gerrit Rietveld Academie, Foam en De Appel in de Coalitie Beeldende Kunst.

 

Tekst & Beeld: Lauren Mae Murphy