AFK Jaaroverzicht 2019: Kunst als Amsterdamse waarde

Foto: De Rode Loper op School
7 mei 2020

Het Jaaroverzicht 2019 van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) is gepubliceerd. Met dit online Jaaroverzicht scheppen we een beeld van de cultuur in onze geliefde stad, dat verder gaat dan cijfers en verantwoording. Via inspirerende voorbeelden van activiteiten uit de hele stad die het AFK samen met het Amsterdamse veld tot stand heeft gebracht, koesteren we de betekenis van kunst - in gelukkige en minder gelukkige omstandigheden. Met trots presenteert het AFK zijn Jaaroverzicht 2019.

Ode aan het culturele leven

Door de recente maatschappelijke gebeurtenissen kijken we met een heel andere blik terug op het jaar 2019. AFK-directeur Annabelle Birnie: “Dit jaaroverzicht is een ode aan het culturele leven in de stad Amsterdam, zoals we dat kenden en waar we nu zo intens naar verlangen. Uit alle content – van online tekst, foto en video tot het formele gedeelte als downloadbaar jaarverslag - spreekt een sector die de verbeelding prikkelt, die mensen stimuleert en de stad inspireert. Die kunst biedt, als bron van troost of verwondering.”

Ontwikkeling over de hele stad, buitenkunst en nieuwe vormen van financiering

In 2019 zien we een Amsterdamse kunstsector die levendig is en die innoveert en zich ontwikkelt - parallel aan de maatschappelijke trends. Het AFK investeert in die ontwikkeling, in de hele stad. Van de indringende voorstelling A Seat at the Table, onder meer te zien geweest in de Meervaart en het Bijlmerparktheater tot Werkplaats Molenwijk, een ontwikkel- en maakplaats geprogrammeerd voor en door bewoners in Noord.

Tijdens ‘AFK x’ gingen we in het voorjaar en najaar twee keer een week de wijken in van Noord en Oost, onder leiding van Cultuurverkenners Paula Roelse en Wouter van Herwaarden. Ook de (internationale) makers uit het talentontwikkelingsprogramma 3Package Deal – waarbij het AFK samenwerkt met Bureau Broedplaatsen en een netwerk van 50 Amsterdamse kunstorganisaties – werken vanuit veelzijdige disciplines verspreid over de stad. Om onderscheidende buitenkunst te realiseren in de stadswijken, delen we als fonds onze kennis en kunde in een vroeg stadium. In 2019 leidde dit tot bijzondere werken in Nieuw-West en Oost.

Vijf Amsterdamse culturele organisaties kregen in 2019 de kans om met City, Company & Crowd €30.000 euro op te halen voor een kunstproject. Dit unieke traject, een samenwerking van het AFK en voordekunst, richt zich op het creëren van een gezonde financieringsmix door middel van sponsoring, crowdfunding én matching.

Meer zien? Blik met ons terug! Bekijk het Jaaroverzicht 2019.