Adviseurs eenmalige subsidies

  • Pieter van Adrichem

    Pieter van Adrichem (1965) is marketing manager van Eurosonic Noorderslag en freelance manager en marketing consultant in de podiumkunsten. In het verleden werkte hij voor o.a. Amsterdam Dance Event, het Bimhuis, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en voor Toneelgroep Amsterdam. Als zelfstandig manager houdt Van Adrichem zich veel bezig met vragen over ondernemerschap en de kracht van het (culturele) merk. De afgelopen twee jaar werkte Pieter van Adrichem o.a. voor Cross-linx, Club Vera, de Vrijheidscolleges en voor Amsterdam Sinfonietta.

  • Monica Akihary

    Monica Akihary (1964) is vocalist en maakt deel uit van het Boi Akih ensemble. Samen met gitarist en componist Niels Brouwer heeft Monica een heel eigen repertoire ontwikkeld waarbij de culturele ‘oorsprong’ - muziek-tradities uit Indonesië, Nederlandse (Europese) jazz en geïmproviseerde muziek, klassiek-Indiase muziek en Afrikaanse traditionele muziek - de basis vormen voor compositie, vrije improvisatie en tekst. Sinds de oprichting in 1996 speelt het ensemble zowel nationaal als internationaal op toonaangevende festivals en concertzalen. Inmiddels is Boi Akih uitgegroeid tot een ensemble met een opvallend eigen stem en een onmiskenbaar eigen muziekidioom.

  • Paula Albuquerque

    Paula Albuquerque is een experimentele filmmaker die onder andere werkt met beelden gefilmd door beveiligingscamera’s. Zij promoveert momenteel binnen Artistic Research aan de Universiteit van Amsterdam i.s.m. de Gerrit Rietveld Academie en is tevens aan beide instellingen verbonden als docent voor het Honours Programme ART and RESEARCH. Haar beeldende kunstwerk is tentoongesteld o.a. in het Nederlands Instituut voor Mediakunst, Berardo Collection Museum, DeFKa Campis in Assen, Stedelijk Museum Amsterdam en Bradwolff Projects. Haar teksten zijn gepubliceerd o.a. in NECSUS, Amsterdam University Press. Sinds 2014 is ze werkzaam als jurylid bij Art of Neuroscience.

  • Mattijs van Bergen

    Mattijs van Bergen (1980) lanceerde zijn modelabel MATTIJS in 2008, na het afronden van zijn Master aan Central Saint Martins in Londen. Daarvoor volgde hij een bachelor fashion design aan ArtEZ in Arnhem. Zijn werk wordt gekenmerkt door een rijke mix van kleuren, texturen en prints. Binnen zijn creatieve ambacht werkt hij aan een heldere eigen vormentaal waarbinnen onder andere plissés kenmerkend zijn. Voor de collectie ‘Complementair’ werkte hij in 2014 samen met het Van Gogh Museum, om zo een brug te slaan tussen zijn grootste inspiratiebronnen: kleur, zijn werk- en woonplaats Amsterdam en de grote invloed van kunst op zijn werk. Hij gaf les aan de Design Academy in Eindhoven en geeft regelmatig gastlessen aan het Amsterdam Fashion Institute. In december 2012 won hij de prestigieuze Dutch Fashion Award en International Fashion Incubator Award. De internationale jury prees de balans in zijn werk tussen creatieve visie en hedendaags realisme.

  • Sander Blom

    Sander Blom (1963) studeerde in 1993 af aan de Nederlandse Filmacademie (scenario/regie documentaire). Zijn experimentele films worden internationaal vertoond op filmfestivals en televisie, alsook in musea en kunstgaleries. Naast het regisseren is Blom ook al jaren actief in het onderwijs: hij gaf workshops voor de School der Poëzie, International Film Festival Rotterdam e.a., en is docent aan een film-MBO. Ook maakt hij deel uit van het onderwijsteam van de Master of Film van de NFA.

  • Titia Bouwmeester

    Titia Bouwmeester (1965) is oprichter en artistiek leider van het 5eKwartier, een documentair locatietheatergezelschap in Noord Holland. Daarvoor was zij artistiek leider en programmeur van Karavaan en artistiek leider en regisseur van Dogtroep. Daarnaast is zij gastdocent locatietheater, cocreatie en cultuurparticipatie, o.m. bij de HKU, de AHK, CAL, XL en KIS.

  • Dirk Bruinsma

    Dirk Bruinsma (1962) is componist en muzikant die al ruim dertig jaar actief is in het Nederlandse en internationale muziekcircuit. Hij studeerde compositie bij Henk Stoop en jazz en improvisatie bij Niko Langenhuizen te Tilburg. Vanaf 1987 werkte hij als muzikant en componist in groepen als Blast, Sumbur, Otolithen, N-collective (groepen; Office-R, DBO en N-ensemble), Brown vs Brown en het Tetzepi bigtet en heeft daarmee meer dan twintig CD titels gerealiseerd. Tussen ’87-’94 was hij medewerker bij Podium Nieuwe Muziek ‘de Vonk’ te Tilburg, later vanaf 2005 bij DNK Amsterdam voor programmering en organisatie. Hij componeerde voor solisten en ensembles, o.a. Aquarius Ensemble (olv Lucas Vis), Spectra ensemble (B), Ensemble Adapter (D), N-ensemble, Jan-Willem van der Ham, Pierre-Stephane Meugé, Ingrid Kapelle en het Looptail ensemble. Als improviserend muzikant werkte hij in projecten met muzikanten als Fred Frith, Barry Guy, Axel Dörner, Elliott Sharp en Jaap Blonk. Op dit moment is hij actief met zijn groep Pumporgan, het componisten collectief Monotak en een nieuw saxofoon kwartet met Jan Willem van der Ham en Natalio Sued.

  • Casper Donker

    Casper Donker studeerde viool aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en aan de Scuola di Musica di Fiesole te Florence, Italië. Daarnaast studeerde hij Europese Studies aan de Universiteit Amsterdam. Donker is actief als violist en als organisator van evenementen. Hij speelt regelmatig bij het Metropole Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest en Ensemble Ludwig. Daarnaast is hij lid van het AIR Ensemble, een vijfkoppig  kamermuziekensemble. In 2013 was hij programmeur muziek bij Festival Hongerige Wolf, sinds 2014 is hij bestuurslid van het festival. Sinds 2016 maakt Donker deel uit van het kernteam van Mokum Symphony.

  • Maaike Gouwenberg

    Maaike Gouwenberg is onafhankelijk curator. Vanuit een interesse in performancekunst, initieert ze vaak projecten die flirten of overlap hebben met theater. Eerder werkte ze als curator voor If I Can’t Dance I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution en W139. In 2010 richtte zij A.P.E (Art Projects Era) op samen met kunstenaar Keren Cytter. Ze ontwikkelde en produceerde een aantal grote internationale projecten waaronder een lange termijn samenwerking met kunstenaar Joris Lindhout voor het project Gothic as a Cultural Strategy. Eerder adviseerde ze bij het Mondriaan Fonds. Momenteel is ze commissielid bij Stroom Den Haag en vervult ze bestuursfuncties bij het Brusselse kunstenaarsinitiatief Enough Room for Space en theatergroepen Ponies en Touki Delphine. Voor het Internationaal Filmfestival Rotterdam stelt ze korte filmprogramma’s samen.

  • Rob Kuiphuis

    Rob Kuiphuis (1965) is zakelijk leider van theatergroep RAST en dansgroep Don’t Hit Mama. Daarvoor zakelijk leider bij stichting Tolhuistuin en theatergroep Urban Myth in Amsterdam. De jaren daarvoor was hij directeur en programma-manager van poppodium Duycker en productiehuis Artquake te Hoofddorp. Hij heeft uitgebreide ervaring in de evenementensector en in het werken met vrijwilligersorganisaties. Vanuit zijn eigen bedrijf begeleid hij culturele organisaties o.a. op het gebied van cultureel ondernemerschap. Hij is tevens bestuurslid van stichting MOAM en de Rob Acda Award Haarlem.

  • Charl Landvreugd

    Charl Landvreugd (1971) studeerde Fine Art & History of Art aan de Goldsmiths University in London en aansluitend Modern Art: Critical and Curatorial Studies aan de Columbia University in New York. Momenteel vervolgt hij zijn beeldend en theoretisch onderzoek aan het Royal College of Art in het PhD traject Curating Contemporary Art. Landvreugd heeft diverse beurzen en stipendia ontvangen voor de ontwikkeling en onderzoek van zijn project African Diaspora Aesthetics in Continental Europe. Landvreugd werkt als beeldend kunstenaar, voornamelijk op het gebied van beeldhouwen, performance, installaties en video. Daarnaast heeft hij ervaring als curator en schrijver van diverse (inter)nationale publicaties. Zijn werk is tentoongesteld in Europa, het Caribisch gebied, Afrika en in de USA.

  • Miranda Lakerveld

    Miranda Lakerveld is opera-regisseur. Ze heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in wereld-opera: interculturele opera-projecten waarin klassieke opera een dialoog aangaat met niet-westerse podiumkunsten. Zo regisseerde zij Orfeo in India (naar Monteverdi) in Ahmedabad (India), La Llorona voor het NJO, ‘Erda’ van Calliope Tsoupaki bij De Nationale Opera, en creëerde zij de “opera-installatie” 'Map of down below'. Momenteel werkt zij aan een ‘De thuiskomst van Odysseus’ in Amsterdam-West waarin de muziek van Monteverdi een dialoog aangaat met traditionele muziek uit Marokko en Turkije. Met documentaire-maker Frank Scheffer werkt zij aan ‘Het innerlijk landschap’, een bijzonder project over traditionele Sichuan opera, dat speelt in het aankomende Holland festival.
    Ze specialiseerde zich in 20ste-eeuws en hedendaags repertoire; haar werk kenmerkt zich door een multidisciplinaire en fysieke aanpak. Ze creëerde uiteenlopende producties, waaronder: Faust’s Licht (Haverkamp-Janssen), Blauwbaard’s Burcht (Bartok) voor de Rotterdamse Doelen, de wereldpremière van de straatopera Pinoccio in Love (Haverkamp/Janssen). Ze maakt regelmatig ensceneringen voor kamermuziek concerten, o.a voor het Internationaal Kamermuziekfestival in Den Haag. Lakerveld doet sinds 2011 onderzoek naar traditioneel, religieus muziekdrama o.a in Iran, Japan, China, Mexico en de Tibetaanse gemeenschap in India. Aan de hand van dit onderzoek ontwikkelde zij een werkmethode voor Intercultureel muziektheater, die zij o.a doceerde aan de UvA en Codarts. Momenteel werkt zij aan een proefschrift over haar onderzoek.

  • Dennis Meyer

    Dennis Meyer (1956) is momenteel werkzaam als artistiek leider van Theaterfestival Karavaan en als theaterdocent, schrijver en dramaturg. Tevens is hij bestuurslid van Lotte van den Berg, St. Nieuwe Helden, Schweigman& en Theater Kikker. Hiervoor was hij projectleider van Festival De Basis 2013 op de voormalige militaire vliegbasis Soesterberg. Hij zette het productiehuis Het Lab, theater en dans voor jong publiek, op en werkte hiervoor met vele theatermakers die op dit moment een belangrijke rol in het landschap vervullen. In de jaren negentig werkte hij als disciplinespecialist jeugdtheater bij het Theater Instituut Nederland. Zijn expertise ligt onder meer op het gebied van talentontwikkeling, vernieuwing binnen het theater, jeugdtheater, repertoiretheater en de toneelschrijfkunst.

  • Emmeline de Mooij

    Emmeline de Mooij (1978) schakelt in haar installaties, fotografie en performances tussen technieken, dimensies en buiten- en binnenwerelden. Ze zoekt in haar werk naar uit het leven gegrepen, persoonlijke onderwerpen die tegelijkertijd universeel menselijk zijn. Naast haar vrije werk werkt ze in opdracht als art director, set designer en stylist op het gebied van mode en interieur. Ze heeft haar bachelor Mode behaald aan de Gerrit Rietveld Academie en haar master Fine Arts aan Bard College, Annandale-on-Hudson, New York. Haar werk is tentoongesteld in o.a. Centraal Museum Utrecht, Stedelijk Museum Schiedam, Museum Kranenburgh Bergen, De Centrale Brussel, Meetfactory Praag, Daegu Photo Biennale Korea, Artspeak Vancouver, Roberts&Tilton Los Angeles, Fotografiska Museum Stockholm.

  • Karin Post

    Karin Post (1962) is choreograaf en curator en maakt dansvoorstellingen, theater, performances, films en animaties. Ze geeft haar belangstelling voor de beweging van het menselijk lichaam vorm in uiteenlopende kunstvormen. Ze danste in choreografieën van Krisztina de Châtel, Hans van Manen, Ton Simons en werkte met de componisten Guus Janssen en Yannis Kyriakides. Als curator van de Multidisciplinaire productie 'Parelen/Pearls' in De Lakenhal in Leiden maakte ze in 2012 een tentoonstelling met het museum als platform voor dans. Hier kon de bezoeker ervaren wat kunst en dans elkaar te vertellen hebben over beweging en bewogen worden. Post verdiepte zich in nieuwe media en computertechnieken (motion capture) in relatie tot moderne dans. Ze doceert en schreef 'Soupez, Soupez! aan tafel met dansers', een kookboek door en voor dansers en kunstenaars.

  • Francisca Rijken

    Francisca Rijken (1968) heeft tienjaar gedanst in vooral België en Nederland. Bij o.a. Danstheater Aya wordt ze vervolgens workshopleider en choreografie assistent en repetitor. Door het ontdekken van yoga als fysieke en mentale training komt daar het yoga docentschap bij. Ze maakt onderdeel uit van improvisatie collectief Rosie Wooff dat dans met live muziek laat kruisen en maakt hiermee performances en workshops. Hieruit volgt een sterke band met de opleiding Musicians 3.0 van de HKU. De improvisatie blijft een grote inspiratie bron net als de klassieke filosofie. In lesgeven en artistieke procesbegeleiding in de danswereld ligt de nadruk op het werken met de kracht van de dansers, of ze nu professioneel of amateur zijn, en het vinden van de juiste kaders. Rijken is sparringpartner van choreografen en dansmakers die hun artistieke visie willen ontwikkelen en werkt graag met jonge makers. Het begeleiden van studenten in hun afstudeerfase is een doorlopend onderzoek naar hoe je van waarde kan zijn in iemand anders proces. Haar werkveld spreidt zich uit tussen de AHK Docent Dans, de yoga studio, De Dansers studio, IVKO Amsterdam (met choreografe Anne Beth Schuurmans) en de Musicians 3.0.

  • Esther Rots

    Esther Rots schrijft, regisseert en monteert films. In 2006 richtte ze samen met haar broer Hugo het filmproductiebedrijf Rots Filmwerk op dat films produceert die balanceren tussen experiment en fictie. Haar films zijn poëtisch en instinctief, waarvan er twee genomineerd werden voor een Gouden Palm van het Cannes Film Festival. Haar debuutfilm ging in première op de Berlinale, won vele (internationale) prijzen waaronder drie Gouden Kalveren, de Ingmar Bergman Award en een Fipresci. Het werd de publieksfavoriet van Rialto en uitgeroepen tot Beste Nederlandse Film van 2009. Esther heeft deelgenomen aan verschillende jury’s waaronder die van de internationale filmfestivals Gothenburg en Budapest, en de kortfilm festivals Hamburg en Go Short. Haar opleiding was de kunstacademie in Arnhem, gevolgd door een poosje Filmacademie. Ze heeft momenteel drie speelfilms en één televisieserie in ontwikkeling, ze adviseert voor het Media Fonds, en heeft een VR fictie project in preproductie.

  • Fie Schouten

    Fie Schouten studeerde klarinet en basklarinet aan het Conservatorium van Amsterdam. Als specialiste in nieuwe muziek treedt zij veelvuldig op als soliste en daarnaast met eigen ensembles zoals trio To Be Sung, rietentrio Kassandra, het duo Kaida en als duo met accordeonist Marko Kassl. Schouten won prijzen op het Internationale Gaudeamus Vertolkersconcours, het 13e Internationale Kamermuziekconcours te Illzach (Frankrijk) en de Tera de Marez Oyens Prijs. Haar cd's Of Villages and Spaces (Kaida, 2005), Amsterdam, de wereld (To Be Sung, 2007) en Spielzeug (bklar,acc,trb, 2009) kwamen uit op Karnatic Lab Records.

  • Jenny Smets

    Jenny Smets (1964) is sinds 1999 chef fotoredactie van het weekblad Vrij Nederland. Daarnaast is ze een van de vaste trainers van World Press Photo en lid van de Raad van Toezicht van deze organisatie. Ze werkt als freelance curator en adviseur mee aan verschillende evenementen en tentoonstellingen. Tevens is ze bestuurslid van Dutch Doc Photo. Voorheen werkte Smets als chef fotoredactie bij de dagbladen Trouw en Het Parool en was ze tot 2014 commissielid bij Het Mondriaan Fonds. Jenny studeerde Moderne en Hedendaagse Kunst aan de Universiteit van Amsterdam.

  • Suzanne van de Ven

    Suzanne van de Ven is zelfstandig curator en schrijver gevestigd te Amsterdam. Ze is adviseur voor de Raad voor Cultuur. Tot 2015 was Van de Ven adviseur bij het Mondriaan Fonds en daarvoor extern adviseur bij SKOR. Als curator realiseerde ze verschillende internationale tentoonstellingsprojecten voor o.a. Badischer Kunstverein Karlsruhe, Kunsthalle Fridericianum Kassel en Goethe Institut Amsterdam. Van de Ven was professor aan de Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en het Stedelijk Museum Amsterdam en docent aan LUCA, University College of Arts Brussel tot 2014, momenteel is ze verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie.

  • Suzanne Wallinga

    Suzanne Wallinga (1981) is curator. Ze is medeoprichter en directeur van A Tale of a Tub, een in 2014 opgerichte projectruimte en denktank voor hedendaagse kunst in Rotterdam. Samenwerking, reflectie en dialoog vormen de basis van het programma. Verder is ze met enige regelmaat gastredacteur bij Lost & Found. Wallinga realiseerde eerder tentoonstellingen voor o.a. de Ateliers, Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem en Club Transmediale (Berlijn). Ze was tevens associate curator en artistiek directeur van TAG in Den Haag. Als docent was Wallinga verbonden aan o.a. de Nederlandse Filmacademie, de Universiteit van Amsterdam en de Gerrit Rietveld Academie. Ze werkt momenteel tevens aan een grootschalige, internationale groepstentoonstelling, die in 2016 gedurende vijf maanden bij de Oude Kerk in Amsterdam te zien zal zijn.

  • Ilias Zian

    Ilias Zian (1988) studeerde Museologie aan de Reinwardt Academie. Tijdens zijn studie richtte hij zich, mede vanwege zijn eigen achtergrond, op diversiteit in culturele instellingen. Ilias Zian adviseert culturele instellingen en gemeenten op het gebied van educatie, communicatie en diversiteit. Zian is daarnaast museumdocent bij het Tropenmuseum en FOAM Fotografiemuseum Amsterdam. Momenteel is hij research associate voor het Europees project RICHES. In 2012 won hij de dr Steven Engelsman Grant van Museum Volkenkunde en in 2014 was Zian genomineerd voor Amsterdammer van het jaar. Zian is bestuurslid van Beeld voor Beeld en ambassadeur van HF Young.

  • Nafiss Zohre Nassab

    Van Nafiss zijn twee dichtbundels - "Esfahan, mijn hoopstee" en De momenten wachten ons voorbij verschenen en de bloemlezing ‘Stegen van Stilte’, haar vertaling van honderd jaar moderne Perzische poëzie. Ze maakte verschillende films en documentaires waaronder ‘A,B,C,…’. Haar recente film is 'Dance, Iranian Style', waarvoor Nafiss als scenarioschrijver en producer werkt. Sinds oktober 2012 werkt Nassab als directeur voor Stichting Granate. Daarnaast draagt ze regelmatig haar gedichten voor op literaire podia en geeft poëzieworkshops (o.a. Poëziecursus Pernederlandisch) aan Nederlandse beginnende &gevorderde dichters. Ze verzorgt tevens verschillende cursussen o.a. ‘Scenarioschrijven voor TV’ voor de jonge filmmakers in conflictlanden als Irak, Afghanistan en Iran.

Pieter van Adrichem (1965) is marketing manager van Eurosonic Noorderslag en freelance manager en marketing consultant in de podiumkunsten. In het verleden werkte hij voor o.a. Amsterdam Dance Event, het Bimhuis, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en voor Toneelgroep Amsterdam. Als zelfstandig manager houdt Van Adrichem zich veel bezig met vragen over ondernemerschap en de kracht van het (culturele) merk. De afgelopen twee jaar werkte Pieter van Adrichem o.a. voor Cross-linx, Club Vera, de Vrijheidscolleges en voor Amsterdam Sinfonietta.

Monica Akihary (1964) is vocalist en maakt deel uit van het Boi Akih ensemble. Samen met gitarist en componist Niels Brouwer heeft Monica een heel eigen repertoire ontwikkeld waarbij de culturele ‘oorsprong’ - muziek-tradities uit Indonesië, Nederlandse (Europese) jazz en geïmproviseerde muziek, klassiek-Indiase muziek en Afrikaanse traditionele muziek - de basis vormen voor compositie, vrije improvisatie en tekst. Sinds de oprichting in 1996 speelt het ensemble zowel nationaal als internationaal op toonaangevende festivals en concertzalen. Inmiddels is Boi Akih uitgegroeid tot een ensemble met een opvallend eigen stem en een onmiskenbaar eigen muziekidioom.

Paula Albuquerque is een experimentele filmmaker die onder andere werkt met beelden gefilmd door beveiligingscamera’s. Zij promoveert momenteel binnen Artistic Research aan de Universiteit van Amsterdam i.s.m. de Gerrit Rietveld Academie en is tevens aan beide instellingen verbonden als docent voor het Honours Programme ART and RESEARCH. Haar beeldende kunstwerk is tentoongesteld o.a. in het Nederlands Instituut voor Mediakunst, Berardo Collection Museum, DeFKa Campis in Assen, Stedelijk Museum Amsterdam en Bradwolff Projects. Haar teksten zijn gepubliceerd o.a. in NECSUS, Amsterdam University Press. Sinds 2014 is ze werkzaam als jurylid bij Art of Neuroscience.

Mattijs van Bergen (1980) lanceerde zijn modelabel MATTIJS in 2008, na het afronden van zijn Master aan Central Saint Martins in Londen. Daarvoor volgde hij een bachelor fashion design aan ArtEZ in Arnhem. Zijn werk wordt gekenmerkt door een rijke mix van kleuren, texturen en prints. Binnen zijn creatieve ambacht werkt hij aan een heldere eigen vormentaal waarbinnen onder andere plissés kenmerkend zijn. Voor de collectie ‘Complementair’ werkte hij in 2014 samen met het Van Gogh Museum, om zo een brug te slaan tussen zijn grootste inspiratiebronnen: kleur, zijn werk- en woonplaats Amsterdam en de grote invloed van kunst op zijn werk. Hij gaf les aan de Design Academy in Eindhoven en geeft regelmatig gastlessen aan het Amsterdam Fashion Institute. In december 2012 won hij de prestigieuze Dutch Fashion Award en International Fashion Incubator Award. De internationale jury prees de balans in zijn werk tussen creatieve visie en hedendaags realisme.

Sander Blom (1963) studeerde in 1993 af aan de Nederlandse Filmacademie (scenario/regie documentaire). Zijn experimentele films worden internationaal vertoond op filmfestivals en televisie, alsook in musea en kunstgaleries. Naast het regisseren is Blom ook al jaren actief in het onderwijs: hij gaf workshops voor de School der Poëzie, International Film Festival Rotterdam e.a., en is docent aan een film-MBO. Ook maakt hij deel uit van het onderwijsteam van de Master of Film van de NFA.

Titia Bouwmeester (1965) is oprichter en artistiek leider van het 5eKwartier, een documentair locatietheatergezelschap in Noord Holland. Daarvoor was zij artistiek leider en programmeur van Karavaan en artistiek leider en regisseur van Dogtroep. Daarnaast is zij gastdocent locatietheater, cocreatie en cultuurparticipatie, o.m. bij de HKU, de AHK, CAL, XL en KIS.

Dirk Bruinsma (1962) is componist en muzikant die al ruim dertig jaar actief is in het Nederlandse en internationale muziekcircuit. Hij studeerde compositie bij Henk Stoop en jazz en improvisatie bij Niko Langenhuizen te Tilburg. Vanaf 1987 werkte hij als muzikant en componist in groepen als Blast, Sumbur, Otolithen, N-collective (groepen; Office-R, DBO en N-ensemble), Brown vs Brown en het Tetzepi bigtet en heeft daarmee meer dan twintig CD titels gerealiseerd. Tussen ’87-’94 was hij medewerker bij Podium Nieuwe Muziek ‘de Vonk’ te Tilburg, later vanaf 2005 bij DNK Amsterdam voor programmering en organisatie. Hij componeerde voor solisten en ensembles, o.a. Aquarius Ensemble (olv Lucas Vis), Spectra ensemble (B), Ensemble Adapter (D), N-ensemble, Jan-Willem van der Ham, Pierre-Stephane Meugé, Ingrid Kapelle en het Looptail ensemble. Als improviserend muzikant werkte hij in projecten met muzikanten als Fred Frith, Barry Guy, Axel Dörner, Elliott Sharp en Jaap Blonk. Op dit moment is hij actief met zijn groep Pumporgan, het componisten collectief Monotak en een nieuw saxofoon kwartet met Jan Willem van der Ham en Natalio Sued.

Casper Donker studeerde viool aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en aan de Scuola di Musica di Fiesole te Florence, Italië. Daarnaast studeerde hij Europese Studies aan de Universiteit Amsterdam. Donker is actief als violist en als organisator van evenementen. Hij speelt regelmatig bij het Metropole Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest en Ensemble Ludwig. Daarnaast is hij lid van het AIR Ensemble, een vijfkoppig  kamermuziekensemble. In 2013 was hij programmeur muziek bij Festival Hongerige Wolf, sinds 2014 is hij bestuurslid van het festival. Sinds 2016 maakt Donker deel uit van het kernteam van Mokum Symphony.

Maaike Gouwenberg is onafhankelijk curator. Vanuit een interesse in performancekunst, initieert ze vaak projecten die flirten of overlap hebben met theater. Eerder werkte ze als curator voor If I Can’t Dance I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution en W139. In 2010 richtte zij A.P.E (Art Projects Era) op samen met kunstenaar Keren Cytter. Ze ontwikkelde en produceerde een aantal grote internationale projecten waaronder een lange termijn samenwerking met kunstenaar Joris Lindhout voor het project Gothic as a Cultural Strategy. Eerder adviseerde ze bij het Mondriaan Fonds. Momenteel is ze commissielid bij Stroom Den Haag en vervult ze bestuursfuncties bij het Brusselse kunstenaarsinitiatief Enough Room for Space en theatergroepen Ponies en Touki Delphine. Voor het Internationaal Filmfestival Rotterdam stelt ze korte filmprogramma’s samen.

Rob Kuiphuis (1965) is zakelijk leider van theatergroep RAST en dansgroep Don’t Hit Mama. Daarvoor zakelijk leider bij stichting Tolhuistuin en theatergroep Urban Myth in Amsterdam. De jaren daarvoor was hij directeur en programma-manager van poppodium Duycker en productiehuis Artquake te Hoofddorp. Hij heeft uitgebreide ervaring in de evenementensector en in het werken met vrijwilligersorganisaties. Vanuit zijn eigen bedrijf begeleid hij culturele organisaties o.a. op het gebied van cultureel ondernemerschap. Hij is tevens bestuurslid van stichting MOAM en de Rob Acda Award Haarlem.

Charl Landvreugd (1971) studeerde Fine Art & History of Art aan de Goldsmiths University in London en aansluitend Modern Art: Critical and Curatorial Studies aan de Columbia University in New York. Momenteel vervolgt hij zijn beeldend en theoretisch onderzoek aan het Royal College of Art in het PhD traject Curating Contemporary Art. Landvreugd heeft diverse beurzen en stipendia ontvangen voor de ontwikkeling en onderzoek van zijn project African Diaspora Aesthetics in Continental Europe. Landvreugd werkt als beeldend kunstenaar, voornamelijk op het gebied van beeldhouwen, performance, installaties en video. Daarnaast heeft hij ervaring als curator en schrijver van diverse (inter)nationale publicaties. Zijn werk is tentoongesteld in Europa, het Caribisch gebied, Afrika en in de USA.

Miranda Lakerveld is opera-regisseur. Ze heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in wereld-opera: interculturele opera-projecten waarin klassieke opera een dialoog aangaat met niet-westerse podiumkunsten. Zo regisseerde zij Orfeo in India (naar Monteverdi) in Ahmedabad (India), La Llorona voor het NJO, ‘Erda’ van Calliope Tsoupaki bij De Nationale Opera, en creëerde zij de “opera-installatie” 'Map of down below'. Momenteel werkt zij aan een ‘De thuiskomst van Odysseus’ in Amsterdam-West waarin de muziek van Monteverdi een dialoog aangaat met traditionele muziek uit Marokko en Turkije. Met documentaire-maker Frank Scheffer werkt zij aan ‘Het innerlijk landschap’, een bijzonder project over traditionele Sichuan opera, dat speelt in het aankomende Holland festival.
Ze specialiseerde zich in 20ste-eeuws en hedendaags repertoire; haar werk kenmerkt zich door een multidisciplinaire en fysieke aanpak. Ze creëerde uiteenlopende producties, waaronder: Faust’s Licht (Haverkamp-Janssen), Blauwbaard’s Burcht (Bartok) voor de Rotterdamse Doelen, de wereldpremière van de straatopera Pinoccio in Love (Haverkamp/Janssen). Ze maakt regelmatig ensceneringen voor kamermuziek concerten, o.a voor het Internationaal Kamermuziekfestival in Den Haag. Lakerveld doet sinds 2011 onderzoek naar traditioneel, religieus muziekdrama o.a in Iran, Japan, China, Mexico en de Tibetaanse gemeenschap in India. Aan de hand van dit onderzoek ontwikkelde zij een werkmethode voor Intercultureel muziektheater, die zij o.a doceerde aan de UvA en Codarts. Momenteel werkt zij aan een proefschrift over haar onderzoek.

Dennis Meyer (1956) is momenteel werkzaam als artistiek leider van Theaterfestival Karavaan en als theaterdocent, schrijver en dramaturg. Tevens is hij bestuurslid van Lotte van den Berg, St. Nieuwe Helden, Schweigman& en Theater Kikker. Hiervoor was hij projectleider van Festival De Basis 2013 op de voormalige militaire vliegbasis Soesterberg. Hij zette het productiehuis Het Lab, theater en dans voor jong publiek, op en werkte hiervoor met vele theatermakers die op dit moment een belangrijke rol in het landschap vervullen. In de jaren negentig werkte hij als disciplinespecialist jeugdtheater bij het Theater Instituut Nederland. Zijn expertise ligt onder meer op het gebied van talentontwikkeling, vernieuwing binnen het theater, jeugdtheater, repertoiretheater en de toneelschrijfkunst.

Emmeline de Mooij (1978) schakelt in haar installaties, fotografie en performances tussen technieken, dimensies en buiten- en binnenwerelden. Ze zoekt in haar werk naar uit het leven gegrepen, persoonlijke onderwerpen die tegelijkertijd universeel menselijk zijn. Naast haar vrije werk werkt ze in opdracht als art director, set designer en stylist op het gebied van mode en interieur. Ze heeft haar bachelor Mode behaald aan de Gerrit Rietveld Academie en haar master Fine Arts aan Bard College, Annandale-on-Hudson, New York. Haar werk is tentoongesteld in o.a. Centraal Museum Utrecht, Stedelijk Museum Schiedam, Museum Kranenburgh Bergen, De Centrale Brussel, Meetfactory Praag, Daegu Photo Biennale Korea, Artspeak Vancouver, Roberts&Tilton Los Angeles, Fotografiska Museum Stockholm.

Karin Post (1962) is choreograaf en curator en maakt dansvoorstellingen, theater, performances, films en animaties. Ze geeft haar belangstelling voor de beweging van het menselijk lichaam vorm in uiteenlopende kunstvormen. Ze danste in choreografieën van Krisztina de Châtel, Hans van Manen, Ton Simons en werkte met de componisten Guus Janssen en Yannis Kyriakides. Als curator van de Multidisciplinaire productie 'Parelen/Pearls' in De Lakenhal in Leiden maakte ze in 2012 een tentoonstelling met het museum als platform voor dans. Hier kon de bezoeker ervaren wat kunst en dans elkaar te vertellen hebben over beweging en bewogen worden. Post verdiepte zich in nieuwe media en computertechnieken (motion capture) in relatie tot moderne dans. Ze doceert en schreef 'Soupez, Soupez! aan tafel met dansers', een kookboek door en voor dansers en kunstenaars.

Francisca Rijken (1968) heeft tienjaar gedanst in vooral België en Nederland. Bij o.a. Danstheater Aya wordt ze vervolgens workshopleider en choreografie assistent en repetitor. Door het ontdekken van yoga als fysieke en mentale training komt daar het yoga docentschap bij. Ze maakt onderdeel uit van improvisatie collectief Rosie Wooff dat dans met live muziek laat kruisen en maakt hiermee performances en workshops. Hieruit volgt een sterke band met de opleiding Musicians 3.0 van de HKU. De improvisatie blijft een grote inspiratie bron net als de klassieke filosofie. In lesgeven en artistieke procesbegeleiding in de danswereld ligt de nadruk op het werken met de kracht van de dansers, of ze nu professioneel of amateur zijn, en het vinden van de juiste kaders. Rijken is sparringpartner van choreografen en dansmakers die hun artistieke visie willen ontwikkelen en werkt graag met jonge makers. Het begeleiden van studenten in hun afstudeerfase is een doorlopend onderzoek naar hoe je van waarde kan zijn in iemand anders proces. Haar werkveld spreidt zich uit tussen de AHK Docent Dans, de yoga studio, De Dansers studio, IVKO Amsterdam (met choreografe Anne Beth Schuurmans) en de Musicians 3.0.

Esther Rots schrijft, regisseert en monteert films. In 2006 richtte ze samen met haar broer Hugo het filmproductiebedrijf Rots Filmwerk op dat films produceert die balanceren tussen experiment en fictie. Haar films zijn poëtisch en instinctief, waarvan er twee genomineerd werden voor een Gouden Palm van het Cannes Film Festival. Haar debuutfilm ging in première op de Berlinale, won vele (internationale) prijzen waaronder drie Gouden Kalveren, de Ingmar Bergman Award en een Fipresci. Het werd de publieksfavoriet van Rialto en uitgeroepen tot Beste Nederlandse Film van 2009. Esther heeft deelgenomen aan verschillende jury’s waaronder die van de internationale filmfestivals Gothenburg en Budapest, en de kortfilm festivals Hamburg en Go Short. Haar opleiding was de kunstacademie in Arnhem, gevolgd door een poosje Filmacademie. Ze heeft momenteel drie speelfilms en één televisieserie in ontwikkeling, ze adviseert voor het Media Fonds, en heeft een VR fictie project in preproductie.

Fie Schouten studeerde klarinet en basklarinet aan het Conservatorium van Amsterdam. Als specialiste in nieuwe muziek treedt zij veelvuldig op als soliste en daarnaast met eigen ensembles zoals trio To Be Sung, rietentrio Kassandra, het duo Kaida en als duo met accordeonist Marko Kassl. Schouten won prijzen op het Internationale Gaudeamus Vertolkersconcours, het 13e Internationale Kamermuziekconcours te Illzach (Frankrijk) en de Tera de Marez Oyens Prijs. Haar cd's Of Villages and Spaces (Kaida, 2005), Amsterdam, de wereld (To Be Sung, 2007) en Spielzeug (bklar,acc,trb, 2009) kwamen uit op Karnatic Lab Records.

Jenny Smets (1964) is sinds 1999 chef fotoredactie van het weekblad Vrij Nederland. Daarnaast is ze een van de vaste trainers van World Press Photo en lid van de Raad van Toezicht van deze organisatie. Ze werkt als freelance curator en adviseur mee aan verschillende evenementen en tentoonstellingen. Tevens is ze bestuurslid van Dutch Doc Photo. Voorheen werkte Smets als chef fotoredactie bij de dagbladen Trouw en Het Parool en was ze tot 2014 commissielid bij Het Mondriaan Fonds. Jenny studeerde Moderne en Hedendaagse Kunst aan de Universiteit van Amsterdam.

Suzanne van de Ven is zelfstandig curator en schrijver gevestigd te Amsterdam. Ze is adviseur voor de Raad voor Cultuur. Tot 2015 was Van de Ven adviseur bij het Mondriaan Fonds en daarvoor extern adviseur bij SKOR. Als curator realiseerde ze verschillende internationale tentoonstellingsprojecten voor o.a. Badischer Kunstverein Karlsruhe, Kunsthalle Fridericianum Kassel en Goethe Institut Amsterdam. Van de Ven was professor aan de Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en het Stedelijk Museum Amsterdam en docent aan LUCA, University College of Arts Brussel tot 2014, momenteel is ze verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie.

Suzanne Wallinga (1981) is curator. Ze is medeoprichter en directeur van A Tale of a Tub, een in 2014 opgerichte projectruimte en denktank voor hedendaagse kunst in Rotterdam. Samenwerking, reflectie en dialoog vormen de basis van het programma. Verder is ze met enige regelmaat gastredacteur bij Lost & Found. Wallinga realiseerde eerder tentoonstellingen voor o.a. de Ateliers, Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem en Club Transmediale (Berlijn). Ze was tevens associate curator en artistiek directeur van TAG in Den Haag. Als docent was Wallinga verbonden aan o.a. de Nederlandse Filmacademie, de Universiteit van Amsterdam en de Gerrit Rietveld Academie. Ze werkt momenteel tevens aan een grootschalige, internationale groepstentoonstelling, die in 2016 gedurende vijf maanden bij de Oude Kerk in Amsterdam te zien zal zijn.

Ilias Zian (1988) studeerde Museologie aan de Reinwardt Academie. Tijdens zijn studie richtte hij zich, mede vanwege zijn eigen achtergrond, op diversiteit in culturele instellingen. Ilias Zian adviseert culturele instellingen en gemeenten op het gebied van educatie, communicatie en diversiteit. Zian is daarnaast museumdocent bij het Tropenmuseum en FOAM Fotografiemuseum Amsterdam. Momenteel is hij research associate voor het Europees project RICHES. In 2012 won hij de dr Steven Engelsman Grant van Museum Volkenkunde en in 2014 was Zian genomineerd voor Amsterdammer van het jaar. Zian is bestuurslid van Beeld voor Beeld en ambassadeur van HF Young.

Van Nafiss zijn twee dichtbundels - "Esfahan, mijn hoopstee" en De momenten wachten ons voorbij verschenen en de bloemlezing ‘Stegen van Stilte’, haar vertaling van honderd jaar moderne Perzische poëzie. Ze maakte verschillende films en documentaires waaronder ‘A,B,C,…’. Haar recente film is 'Dance, Iranian Style', waarvoor Nafiss als scenarioschrijver en producer werkt. Sinds oktober 2012 werkt Nassab als directeur voor Stichting Granate. Daarnaast draagt ze regelmatig haar gedichten voor op literaire podia en geeft poëzieworkshops (o.a. Poëziecursus Pernederlandisch) aan Nederlandse beginnende &gevorderde dichters. Ze verzorgt tevens verschillende cursussen o.a. ‘Scenarioschrijven voor TV’ voor de jonge filmmakers in conflictlanden als Irak, Afghanistan en Iran.